Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

    Nu avslöjas att Brå är toppstart av politikerna och rättar sig efter deras önskemål för att olika rapporter ska vara vinklade och tillrättalagda efter deras önskemål-Bara jag som inte blir förvånad?

    Det verkar inte vara en särskilt bra rapport..


    https://www.svd.se/kritik-mot-bra-rapport-forvanskat-det-jag-sagt

    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rapportforfattarna-bemoter-kritiken-om-bra-rapporten

    https://www.svt.se/nyheter/oisin-cantwell-jag-skulle-hoja-ett-varningens-finger-for-rapporten


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    K Markatta skrev 2019-12-19 00:03:09 följande:

    Ha ha... SVT har alltså inte med rapporten som grund riktat en skur av kritiska frågor till ansvariga vid Brå och i regeringen utan låter dessa komma undan med "vi känner inte igen oss i kritiken" och "jag har blivit felciterad".

    Istället söker man upp kättarna som skrivit rapporten och ställer dem mot väggen. Man kontaktar även rektorn och frågar om universitetet verkligen står bakom den hädiska rapporten.

    Avslutningsvis tar man in lekmannen Oisin Cantwell och låter honom föra fram oinsatt löst tyckande som om han vore en auktoritet på området.


    Jag misstänker att du så gärna vill att rapporten ska vara sann att du blir blind för rapportens brister.

    Vad är din kommentar till att artikelförfattarna dagen efter publiceringen tar tillbaka centrala påståenden i rapporten eller det faktum att den förre moderata justitieministern ställer sig mycket frågande till rapportens slutsatser?

    Den person som är felciterad gick själv ut och påpekade att han var felciterad, bara timmar efter det att rapporten var publicerad.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    K Markatta skrev 2019-12-19 00:39:16 följande:

    Jag vill ingenting särskilt om rapporten som sådan. Det är en forskarrapport som universitetet står bakom. Den kritik som presenterats gäller antingen detaljer eller så förs den fram av oinsatta.

    Vidare har forskarna inte tagit tillbaka centrala påståenden i rapporten. Det är bara SVT som rubriksatt så att man skulle kunna tro att så är fallet. Att en politiker ställer sig frågande till slutsatserna säger heller ingenting om rapportens kvalitet.

    Det jag reagerade på här var att SVT valde att granska forskare vid ett universitet istället för att granska makten.


    Att forskarna pekar ut ett ett särskilt parti med kopplingar till BRÅ måste väl betraktas som ett centralt påstående? Att personerna bakom rapporten,

    dagen efter att den släppt, inte längre ställer dig bakom just detta påstående är högst anmärkningsvärt.

    Dan Hedlin som är professor i statistik vid Stockholms universitet och han medverkar i rapporten. Han känner inte igen kritiken i rapporten och anser att han blivit felciterad. Även detta är högst anmärkningsvärt.

    Studien omfattar en mycket lång tidsperiod men är så vag att det inte går att faställa om kritiken gäller moderata justitieministrar, socialdemokratiska justitieministrar eller både och. Media har ställt frågor till nuvarande och tidigare justitieministrar (både S och M) men inga av dessa känner igen sig i kritiken och eftersom rapporten är så vag så har media svårt att gräva vidare.

    Det verkar onekligen som att rapporten har stora brister och det är anledningen till att detta blivit en nyhet i sig själv.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    storpappan skrev 2019-12-20 07:12:20 följande:

    Varför drar media alltid fram vår egen "Bagdad Bob" när brottsligheten ska förminskas? Har han ens någon trovärihet kvar trots sin fina titel?


    Tråden handlar om BRA och Jerzy Sarnecki representerar inte BRÅ (han slutade där för nästan 30 år sedan).  Det Jerzy Sarnecki säger är att det finns osäkerhet och olikheter i viss statistik och i enkäter. Men det kanske man inte får säga i din åsiktskorridor?


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    storpappan skrev 2019-12-20 10:30:04 följande:

    Jag noterar att du strukit under att Jerzy Sarnecki är professor på Stockholms universitet. Om detta är vi helt överens! När Jerzy Sarnecki uttalar sig gör han det som representant för Stockholms universitet..


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
Svar på tråden Nu avslöjas att Brå är toppstart av politikerna och rättar sig efter deras önskemål för att olika rapporter ska vara vinklade och tillrättalagda efter deras önskemål-Bara jag som inte blir förvånad?