Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

    Conlang! Åsikter-feedback-blabla... från er med lite språkkänsla.

    Jell-O everyone! Jag håller på att konstruera ord till ett sk conlang, eller constructed language. Nu vill jag veta hur ni känner iför dessa ord, om ni kan tolka/översätta dem, och hur lätt/svårt. Orden har ett visst tema som jag hoppas ska vara enkelt att lista ut. Alla tankar och åsikter, och så klart frågor, är välkomna.

    Vaormaethir
    Grothmaethir
    Lasmaethir
    Samanthirmaethir
    Hamaethir
    Skordmaethir
    Hosthmaethir
    Slaimaethir
    Vaenthirmaethir
    Valantirmaethir
    Dirmaethir
    Gaemaethir


    I have a growing lack of disgust for you
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-01-19 16:10
    Svaret/översättningen står i inlägg 23!
  • Svar på tråden Conlang! Åsikter-feedback-blabla... från er med lite språkkänsla.
  • Aniiee
    Konservativ skrev 2019-12-17 21:11:48 följande:

    känslan är definitivt skandinavisk eller saxisk


    Fullträff. Det är lite tanken =)
    persikofjaril skrev 2019-12-17 21:19:47 följande:

    Tyvärr är jag för trött just nu för att klara av att tänka Skrattande Men jag vill säga att jag tycker detta är coolt. Försökte själv en gång i tiden konstruera ett eget språk, men tyvärr rann det ut i sanden. Jag var med i en mail-lista för folk som är intresserade av conlangs, du kanske redan är med där men här är en länk till den: https://listserv.brown.edu/archives/conlang.html


    Tack för tipset =) Det är inte så himla lätt att konstruera språk.... Några ord får det bli till boken jag skriver i alla fall.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    persikofjaril skrev 2019-12-17 21:48:32 följande:

    Nej, det är en del man ska tänka på =) Vad är det för bok du skriver?


    En fantasy-roman. Den har viss föranking i Norden och Sverige så ett conlang med viss föranking i våra språk kändes som något. 
    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    dream on skrev 2019-12-17 22:12:52 följande:

    Anser mig ha hyfsad språkkänsla. Talar iaf tre (naturliga) språk någorlunda flytande men gick helt bet här. Kan inte översätta något av orden men i mitt huvud låter de som gaeliska korsat med isländska. Man ser ju att maethir är någon form av slutled men språken jag talar verkar snarare bli ett hinder när hjärnan desperat försöker leta likheter. Är nog korkad. Kul idé hursom!

    En fundering bara, stavningen känns hyfsat komplicerad (måste kanske vara sån för att spegla uttalet?) men varför när du nu ändå kan styra hela språket? :)


    Du är på rätt spå i alla fall. Isländska och gaelic spelar en roll här. Maethir är ett slutled.

    Faktiskt är stavningen komplicerad för att det ska föreställa den ålderdomliga formen av språket, talat av världens version av alver. Människo-analogin talar "engelska"/"svenska" (jag skriver på båda språken....) men har en del ord kvar från det äldre språket fast i förenklad form. Exempelvis, det sista ordet Gaemaethir heter Gammath "i nutid".
    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee

    Kickar upp denna för dagtid last ditch.

    Sedan översätter jag för de som är intresserade.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    FtS70 skrev 2019-12-18 13:05:31 följande:

    Är alla ord nomen och har de i så fall samma genus?


    Eftersom det är jättelänge sedan jag läste svensk grammatik så.... vill jag säga ja på båda? Tror jag?

    Tror det är dags för en uppdatering på det ämnet....
    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    Daphodil skrev 2019-12-18 13:14:39 följande:
    Gissar att det är verb? Det latinska i mig vill se ord 1 som att se, ord 4 som att känna, det näst sista som att säga. Men gissar att det vore för enkelt =)
    Sorry. Bom. Däremot tror jag inte att din gissning är för enkel. Snarare tvärtom, kanske lite överarbetad. Men det är klart att det är svårt att veta när man inte vet =P

    Men jag gillar ändå att höra hur era tankar går, det är det som är det vikitga =)
    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    Afterlife skrev 2019-12-18 16:05:41 följande:

    Namn på månader?


    Bingo!
    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    Trent skrev 2019-12-18 15:45:37 följande:

    Vad står -ir-ändelsen för? Finns det former av orden utan den? Annars är den onödig.


    -ir är inte en ändelse. Det är de två sista bokstäverna i ett ord.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    Afterlife skrev 2019-12-18 16:32:47 följande:
    Så "maethir" är månad?

    Vill du utveckla vad innebörden av förledet är? Jag tycker mig se två som utskiljer sig något i formen: Samanthirmaethir och Vaenthirmaethir. 
    Du behöver inte avslöja allt, men det vore spännande om förledet har en betydelse eller om det t ex är gudanamn. ;)
    Yes! Maethir = månad. Resten, se nästa inlägg.....
    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    IceKitten skrev 2019-12-18 17:22:03 följande:

    Nu gissar jag vilt men :p

    Vaormaethir vår-månad?

    Grothmaethir gro-

    Lasmaethir

    Samanthirmaethir sommar-

    Hamaethir hö-

    Skordmaethir skörd-

    Hosthmaethir höst-

    Slaimaethir slå-

    Vaenthirmaethir vinter-

    Valantirmaethir

    Dirmaethir

    Gaemaethir


    Inte illa gissat alls. Jag gissar för min del att när väl temat knäcktes så var resten inte så himla svårt.

    Vaormaethir = vårmånad. Vaor betyder vår rätt och slätt och, ja, jag har bara flyttat ner o:et på å:et,,,,

    Grothmaethir = gro/gräsmånad. Groth=växter som spirar/gror. Ett enkelt fall av att ha tagit bort ett W från engelskans "growth"

    Lasmaethir = Lövmånad. Lite mer random (första som dök upp i huvudet) IRL, men in universe kopplat till Lasinthersa, där lasin=gröna löv, och -thersa är ändelsen som beyder ungefär "rike" eller "land" Lasinthersa är gudarnas sommarhem.

    Samanthirmaethir = Sommmarsolståndets månad. Samanthir är sommarguden

    Hamaethir = Hömånad

    Skordmaethir = Skördemånad

    Hostmaethir = Höstmånad (inte helt nöjd med den...)

    Slaimaethir = jakt/slaktmånad (Funderar dock på att ändra så det blir Skaimaethir. Skai är jaktens gud)

    Vaenthirmaethir = Vintermånad

    Valantirmaethir = Vintersolståndets månad. Valantir är vintergudinnan.

    Dirmaethir = Dyrmånaden. Den som är svårast och kräver mest liv.

    Gaemaethir = Den sista månaden innan våren kommer. Gae = yttryck för något som är väldigt avlägset eller på något annat sätt svårfattbart. Gae i Gae är ett uttryck som betyder ungefär "sånt är livet" eller "det där kan ingen förklara, det bara är så". Gaethersha är namnet på dödsriket.

    Så har det blivit hittills med denna del av mitt lilla språk. 
    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    persikofjaril skrev 2019-12-18 21:44:45 följande:
     Häftigt! Skulle gärna läsa den när den kommer ut =) 
    Haha, jadu. Om jag lägger upp den på Wattpad så ska du få en länk. Men jag behöver helt klart en editor. Och en korrekturläsare.

    Men det är kul att skriva.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee

    Hej alla. Jag vill bara meddela att jag har börjat pyssla med min historia på World Anvil. Jag har bara pysslat någon timme eller två den 14e, men har en tidslinje på gång. Om någon skulle vara intresserad.... Gå in under community och sök samma namn som jag har här på FL.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    FDFMGA skrev 2020-01-19 00:30:13 följande:
    Inte så vanligt med efternamn som tilltalsnamni en roman. Och jag känner åtminstone inte till något språk där alla förnamn slutar med samma ändelse , thir.

    Variera mera är mitt tips.
    Intressant tanke, men får nog råda dig att fortsätta läsa =)
    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    FDFMGA skrev 2020-01-19 08:56:13 följande:
    Hmml

    Sällan helt fel att läsa fler inlägg än tvåSkäms
    =P Så kan det gå.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee
    Mortiscia80 skrev 2020-01-19 15:46:13 följande:
    Varför just det slutledet, och varför samma hela tiden? Det känns tyvärr inte trovärdigt, du måste se till att variera dig.
    För att "månad" är ett ord, inte flera =) Precis som "dag" är ett ord i svenska och inte flera. Ska vi byta namn på veckodagarna så de inte slutar på "dag" allihop? Det är en intressant tanke!
    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden Conlang! Åsikter-feedback-blabla... från er med lite språkkänsla.