• Svensk och stolt

    Vilken tycker ni ska bort, vilken högtid är mest värdelös?

    Jag är trött på högtiderna. De är för många. Släkt vänner och allehanda märkliga människor.

    minst en kan strykas. Jag undrar vilken? Förstå hur mycket pengar vi kan spara, för att inte tala om mängden s k ?koldioxid?. Folk som åker hit å dit i stora bilar med massor av utsläpp. Nej, stanna hemma i stället och spara planeten. Tack Greta!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken tycker ni ska bort, vilken högtid är mest värdelös?
  • Anonym (Ace)

    Kunde inte rösta för du glömde att ha med Ramadan bland alternativen. Den om någon högtid borde avskaffas.

  • Anonym (alla PKfierade)

    Lucia och nationaldagen. All PK-skit har verkligen förstört dessa två, de kan förpassas till sophinken. Julen känns på väg dit med.

  • Anonym (Anonym signatur)
    Anonym (alla PKfierade) skrev 2019-12-31 22:10:36 följande:

    Lucia och nationaldagen. All PK-skit har verkligen förstört dessa två, de kan förpassas till sophinken. Julen känns på väg dit med.


    På vilket sätt har PK förstört högtiderna? Kan iofs hålla med dig om att PK förstört Lucia och nationaldagen på ett sätt, genom att många skolor slutat fira det.
  • Anonym (alla PKfierade)
    Anonym (Anonym signatur) skrev 2019-12-31 22:12:58 följande:
    På vilket sätt har PK förstört högtiderna? Kan iofs hålla med dig om att PK förstört Lucia och nationaldagen på ett sätt, genom att många skolor slutat fira det.
    Nationaldagen är numera en dag där vi visar hur globalistiska vi är, inte nationalistiska. Det borde vara en nationalistisk högtid.

    Lucia är en orgie i vem som kan visa upp den mest normkritiske Lucian, och hur mångkulturellt och HBTQ:igt vi kan anpassa högtiden. Sånt skall i soptunnan.
  • Aniiee
    Anonym (Beton) skrev 2019-12-31 08:48:07 följande:

    Julen firas till minne av frälsarens födsel vilket är en hemskt viktig del i hela religionen.

    För de som inte tror men ändå envisas med att det måste heta jul osv... ja det är en viktigt högtid i vintermörkret där släkten kan träffas. Tex släktingen som bor i andra änden av landet eller till och med utomlands som du annars bara träffar varannan sommar när du/hen har semester.

    Nyår sker ju mitt i hela julhelgen så det är mer en del av julfirandet i mina ögon och inte en separat högtid.

    Påsken är i sig en väldigt viktig högtid.

    Midsommar är en högtid där vi firar johannes döparen och samtidigt sommaren, ganska viktigt det med.

    valborg däremot ser jag ingen vikt i.

    Valborg kommer ut en förkristen tradition och har egentligen idag ingen mening eller betydelse för någon.

    Halloween ser jag inte heller nått i, vi har redan alla helgon, varför ha en till högtid ihopablandad med det?


    Du är medveten om att jul är ett ord och en högtid som funnits längre än nordens medvetande om kristendom, va? Med andra ord är det de kristna som ska sluta kalla det för "jul".... Vi firar, även rätt igenom kristendomen, vintersolståndet.

    Nyår sker inte under julhelgen. Däremot under julperioden. Skillnad. Konstig tid, förresten, att fira den. Förr (länge sen....) firade vi nyår på vårkanten. Runt vårdagjämningen.Att fira den mitt i vinter var en rommares idé.....

    Påsken är viktig, ja. Viktigt att fira återkomsten av den fruktsamma perioden av året. 

    Midsommar är, igen, äldre än kristendomen i Norden. Viktigt, ja, men dålig kristen förankring, ännu sämre än julen, faktiskt. Det är, igen, solståndet vi firar, och jordens frukter.

    Valborg har inte mindre kristen förankring än de andra. Det vill säga även denna är förkristen, precis som resten.

    Halloween, tja, det har ju vi i Sverige importerat från USA. De i sin tur importerade det som blew halloween från Irland och har rötter i Keltiska traditioner. Igen, mycket äldre än Kristendommen.

    Så..... I don't know books you've been reading, but I suspect it's only the bible.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Fler högtider)

    Tycker om högtiderna. Man måste inte fira dem omiljövänligt, umgås hemma med nära och kära, åk kollektivt, handla närproducerad ekologisk mat, minska ner på julklapparna så det inte blir köphets och bestäm att endast köpa klappar till barn, skänk pengar till en organisation som kämpar för fred eller klimatet. Tycker att halloween och Allhelgona borde bli större högtid så det blir mer ledighet runt hösten med fler röda dagar då, det hade piggat upp hösten mer att göra Allhelgona större.

  • Pentra
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-01-01 15:28:42 följande:
    Kanelbullens dag tycker jag är ganska onödig

    Jag tycker nog att Temadagens Dag är onödigare. ... (Men det finns fler...) ... /Pentra
  • Aniiee

    Ja, låt oss tita lite på tema- och högtidsdagarna som finns nu i januari. VIlka kan vi stryka och vilka borde vi upppmärksamma mer? Håll i er, det är några stycken.


    1 Januari
    Internationella pizzadagen (toppen!)
    Nyårsdagen (officiell, röd dag)
    2 Januari
    World introvert day
    3 Januari
    J.R.R Tolkien Day (den här är skitviktig för mig, dagen då jag börjar mån årliga läsning av The Hobbit, för att sedan läsa "resten")
    4 Januari
    Punktskriftens dag (jätteviktig för mig, barn av ett par blindstyren)
    Världshypnosdagen 
    5 Januari
    Trettondagsafton (en riktig, officiell "afton")
    6 Januari
    Trettondagen (oficiell, röd dag)
    7 Januari
    Temadagens dag
    12 Januari
    Marsipanens dag
    13 Januari
    Tjugondag jul (sista juldagen, viktigt, viktigt)
    15 Januari
    Tulpanens dag
    16 Januari
    Internationella LCHF-dagen
    17 Januari
    Internationella fetischdagen
    18 Januari
    Internationella Nalle Puh-dagen (aw... från och med nu läser jag Nalle Puh denna dag)
    19 Januari
    Sten Stures ben
    Världsreligionsdagen
    Internationella popcorndagen (jag är alltid för matdagar)
    Världssnödagen
    20 Januari
    Lösenordsbytardagen 
    Martin Luther King-dagen
    21 Januari
    Kramens dag
    22 Januari
    Skogens dag
    Vinets dag
    Pilsnerfilmens dag (som filmentusiast är detta en dag för mig)
    23 Januari
    Elens dag
    24 Januari
    Frufridagen
    25 Januari
    Halvsnödagen
    26 Januari
    Världsdagen för leprasjuka
    27 Januari
    Förintelsens minnesdag (glöm aldrig. Tyvärr har vi nog redan glömt....)
    Hemtjänstens dag
    28 Januari
    European Privacy & Data Protection Day
    29 Januari
    Veganpizza-dagen
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Anja)

    Ingen av dem ska bort och Greta är fan störd. Spär på en massa miljötrams och nu kostar plastpåsar 7 kr!!! Och plastsugrör ska förbjudas också m.m. asså va fan. Så trött på miljötjafset. Spelar ingen roll vad Sverige gör mer för miljön för det skiter Kina, Ryssland och USA fullständigt i ändå.

  • Anonym (***))
    Anonym (Ace) skrev 2019-12-31 20:42:21 följande:

    Kunde inte rösta för du glömde att ha med Ramadan bland alternativen. Den om någon högtid borde avskaffas.


    Låt bli att fira den om du inte gillar den.
  • Anonym (***))
    Anonym (alla PKfierade) skrev 2019-12-31 22:23:01 följande:
    Nationaldagen är numera en dag där vi visar hur globalistiska vi är, inte nationalistiska. Det borde vara en nationalistisk högtid.

    Lucia är en orgie i vem som kan visa upp den mest normkritiske Lucian, och hur mångkulturellt och HBTQ:igt vi kan anpassa högtiden. Sånt skall i soptunnan.
    Eller så låter du bli att fira, och låter  andra göra som de vill. Du vet, så som vi gör i ett demokratiskt land...
  • Anonym (***))
    Aniiee skrev 2020-01-01 16:01:16 följande:

    Ja, låt oss tita lite på tema- och högtidsdagarna som finns nu i januari. VIlka kan vi stryka och vilka borde vi upppmärksamma mer? Håll i er, det är några stycken.


    1 Januari
    Internationella pizzadagen (toppen!)
    Nyårsdagen (officiell, röd dag)
    2 Januari
    World introvert day
    3 Januari
    J.R.R Tolkien Day (den här är skitviktig för mig, dagen då jag börjar mån årliga läsning av The Hobbit, för att sedan läsa "resten")
    4 Januari
    Punktskriftens dag (jätteviktig för mig, barn av ett par blindstyren)
    Världshypnosdagen 
    5 Januari
    Trettondagsafton (en riktig, officiell "afton")
    6 Januari
    Trettondagen (oficiell, röd dag)
    7 Januari
    Temadagens dag
    12 Januari
    Marsipanens dag
    13 Januari
    Tjugondag jul (sista juldagen, viktigt, viktigt)
    15 Januari
    Tulpanens dag
    16 Januari
    Internationella LCHF-dagen
    17 Januari
    Internationella fetischdagen
    18 Januari
    Internationella Nalle Puh-dagen (aw... från och med nu läser jag Nalle Puh denna dag)
    19 Januari
    Sten Stures ben
    Världsreligionsdagen
    Internationella popcorndagen (jag är alltid för matdagar)
    Världssnödagen
    20 Januari
    Lösenordsbytardagen 
    Martin Luther King-dagen
    21 Januari
    Kramens dag
    22 Januari
    Skogens dag
    Vinets dag
    Pilsnerfilmens dag (som filmentusiast är detta en dag för mig)
    23 Januari
    Elens dag
    24 Januari
    Frufridagen
    25 Januari
    Halvsnödagen
    26 Januari
    Världsdagen för leprasjuka
    27 Januari
    Förintelsens minnesdag (glöm aldrig. Tyvärr har vi nog redan glömt....)
    Hemtjänstens dag
    28 Januari
    European Privacy & Data Protection Day
    29 Januari
    Veganpizza-dagen
    Nu blev det väldigt OT...

    Högtider handlar det om.
  • Aniiee
    Anonym (***)) skrev 2020-01-01 16:48:43 följande:
    Nu blev det väldigt OT...

    Högtider handlar det om.
    Varför ska "högtid" bara betyda de som just en viss grupp firar? Jag är övertygad om att en del tycker att veganpizzansdag är helig och ska firas. Smalt begrepp eller brett begrepp, inklusivt eller exklusivt, det är frågan....

    Dessutom hängde jag bara på Pentra och .... vem var det före? Med Kanelbullen?..... Så skäll isf på dem också.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (***))
    Aniiee skrev 2020-01-01 18:49:46 följande:
    Varför ska "högtid" bara betyda de som just en viss grupp firar? Jag är övertygad om att en del tycker att veganpizzansdag är helig och ska firas. Smalt begrepp eller brett begrepp, inklusivt eller exklusivt, det är frågan....

    Dessutom hängde jag bara på Pentra och .... vem var det före? Med Kanelbullen?..... Så skäll isf på dem också.
    Det finns vissa dagar som  är högtider, och det som utmärker högtider, i  alla fall de svenska, är att det är röda  dagar.

    När veganpizzadagen blir en röd dag, då är det  en högtid.

    Det tror jag att du också förstår.
  • Aniiee
    Anonym (***)) skrev 2020-01-01 18:59:10 följande:
    Det finns vissa dagar som  är högtider, och det som utmärker högtider, i  alla fall de svenska, är att det är röda  dagar.

    När veganpizzadagen blir en röd dag, då är det  en högtid.

    Det tror jag att du också förstår.
    Nej, jag förstår inte vetför du tycker det. Jag anser helt enkelt att du har fel. Särskilt med resonemanget "röd dag = högtid" eftersom massor våra hävdhögtider inte är röda dagar och massor av religiösa högtider firas i sverige utan att vara röda dagar, för att inte tala om de 365 födelsedagarna som massor av människor firar varje år.

    Din definition av högtid är helt enkelt för snäv.
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (***))
    Aniiee skrev 2020-01-01 19:04:05 följande:
    Nej, jag förstår inte vetför du tycker det. Jag anser helt enkelt att du har fel. Särskilt med resonemanget "röd dag = högtid" eftersom massor våra hävdhögtider inte är röda dagar och massor av religiösa högtider firas i sverige utan att vara röda dagar, för att inte tala om de 365 födelsedagarna som massor av människor firar varje år.

    Din definition av högtid är helt enkelt för snäv.
    Då ska  du kanske läsa TS igen, så förstår du vilka högtider som avses.

    Och för det andra. privata födelsedagar är inte allmänna högtider. 
  • Anonym (Yyy)

    Alla ska vara kvar.

    Så skönt med lite avbrott från vardagen!

  • Anonym (Beton)
    Aniiee skrev 2020-01-01 01:50:08 följande:

    Du är medveten om att jul är ett ord och en högtid som funnits längre än nordens medvetande om kristendom, va? Med andra ord är det de kristna som ska sluta kalla det för "jul".... Vi firar, även rätt igenom kristendomen, vintersolståndet.

    Nyår sker inte under julhelgen. Däremot under julperioden. Skillnad. Konstig tid, förresten, att fira den. Förr (länge sen....) firade vi nyår på vårkanten. Runt vårdagjämningen.Att fira den mitt i vinter var en rommares idé.....

    Påsken är viktig, ja. Viktigt att fira återkomsten av den fruktsamma perioden av året. 

    Midsommar är, igen, äldre än kristendomen i Norden. Viktigt, ja, men dålig kristen förankring, ännu sämre än julen, faktiskt. Det är, igen, solståndet vi firar, och jordens frukter.

    Valborg har inte mindre kristen förankring än de andra. Det vill säga även denna är förkristen, precis som resten.

    Halloween, tja, det har ju vi i Sverige importerat från USA. De i sin tur importerade det som blew halloween från Irland och har rötter i Keltiska traditioner. Igen, mycket äldre än Kristendommen.

    Så..... I don't know books you've been reading, but I suspect it's only the bible.


    Aniiee skrev 2020-01-01 01:50:08 följande:

    Du är medveten om att jul är ett ord och en högtid som funnits längre än nordens medvetande om kristendom, va? Med andra ord är det de kristna som ska sluta kalla det för "jul".... Vi firar, även rätt igenom kristendomen, vintersolståndet.

    Nyår sker inte under julhelgen. Däremot under julperioden. Skillnad. Konstig tid, förresten, att fira den. Förr (länge sen....) firade vi nyår på vårkanten. Runt vårdagjämningen.Att fira den mitt i vinter var en rommares idé.....

    Påsken är viktig, ja. Viktigt att fira återkomsten av den fruktsamma perioden av året. 

    Midsommar är, igen, äldre än kristendomen i Norden. Viktigt, ja, men dålig kristen förankring, ännu sämre än julen, faktiskt. Det är, igen, solståndet vi firar, och jordens frukter.

    Valborg har inte mindre kristen förankring än de andra. Det vill säga även denna är förkristen, precis som resten.

    Halloween, tja, det har ju vi i Sverige importerat från USA. De i sin tur importerade det som blew halloween från Irland och har rötter i Keltiska traditioner. Igen, mycket äldre än Kristendommen.

    Så..... I don't know books you've been reading, but I suspect it's only the bible.


    Du kanske borde ta och läsa på lite om det igen samt få lite hjälp med läsförståelsen :)

    Självklart har det firats olika saker vid dessa tidpunkter redan innan... på många håll. Men det har inget med dagens firanden att göra och har inte haft på kanske 1000-1500 år.

    Vad jag menar med ?julhelgen? över nyår är att det är mitt emellan julfirandets dagar. 24e, aftonen innan kristi födelse som är 25e. Presenterna kom först på trettondagen vilket dock är en del av traditionen som försvunnit i tex norden men ändå många som fortfarande följer. ?Julhelgen? var kanske fel ord för saken men mejkade ändå sens.

    Jag är också väl medveten om Jul som förkristen högtid..

    Vad du säger om halloween, ja det är i grunden äldre än kristendomen.... fast i sverige är kristendomen äldre än halloween... ganska mycket äldre dessutom.

    Vad som är gemensamt är just att det vi firar är kopplat till de kristna högtiderna och inte till de förkristna. Att abrupt börja fira Jul som den förkristna högtid skulle vara ungefär detsamma som att byta ut julen mot tex hannuka eller något kopplat till en helt annan religion eller kultur. Det skulle väcka samma uppståndelse.

    Att återuppta en utdöd tradition eller religion bara för att den historiskt var viktig på en plats skapar uppståndelse. I många generationer har det inte firats på ett visst sätt och därför har vi längre ingen koppling till det... dessutom är det så lång tillbaka i tiden att det inte ens är säkert att någon majoritet av befolkningen är särskilt mycket släkt med dåtidens svenska befolkning.

    Och i ett synesätt att följa sådana gamla traditioner osv så skulle man kunna tvinga på nästan hela världen nordiska förkristna traditioner liktväl skulle all världens andra traditioner kunna tvingas på oss.

    Viktigare är väll snarare att fråga sig själv ?vad firar jag, varför firar jag det, hur firar jag det och varför firar jag det på det sättet?

    De flesta skulle referera det hela till tradition att tex fira kristen Jul, eller fira eid (islam) osv...
Svar på tråden Vilken tycker ni ska bort, vilken högtid är mest värdelös?