• Anonym (BS)

    "Varför ska staten bekosta IVF?"

    Anonym (Lite salt) skrev 2019-12-31 16:12:45 följande:

    Jag tycker inte att det är självklart. Om man har ett problem som riskerar ens grundläggande hälsa då bekostar staten självklart behandling, men att skaffa barn är ett val man gör, inget som behövs för att överleva.


    Vilken jävla bullshit! Att längta efter barn med varenda del av ena existens, men misslyckas gång på gång riskerar och utsätter ens grundläggande hälsa långt över vad du verkar begripa. Detta leder mer ofta än sällan till långtidssjukskrivningar och oförmåga att arbeta, leva eller funka som ?normala? människor. Det är DET som kostar samhället pengar, inte ett par-tre finansierade ivf försök.
  • Anonym (BS)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-01-01 10:03:03 följande:

    Jag tycker också det är ganska dumt att det blivit så att man "ska" skaffa barn först runt 30 just p.g.a. det du säger. Å andra sidan står det alla fritt att göra sina egna val. Jag valde att skaffa barn tidigare just för att inte riskera att hamna i "IVF-träsket" eller inte hinna få så många barn vi ville ha. Det går att ta reda på info om fertilitet helt på egen hand och därför besluta att inte riskera/minska risken att bli barnlös. Jag kommer ihåg att vi redan på sexualkunskapen i 8an (jag är 25 år idag) fick se tabeller på kvinnors fertilitet, och att det börjar gå nedåt vid 25. Jag tror inte att detta är något som hela samhället missat, men man fattar ett 'informerat' beslut att riskera barnlöshet och vänta till 30+ ändå.

    Jag såg till att påbörja mina studier direkt efter studenten, tog examen vid 21, fick barn nr 1 som 23-åring. Man kan ha karriär och skaffa barn mellan 20 och 30. Vi kanske borde bli bättre på att uppmuntra universitetsstudier direkt efter gymnasiet istället för att man ska vänta i några år med det. Då skulle nog fler bli sugna på barn tidigare, för karriären kommer igång några år tidigare.

    Hur som helst tycker jag du har helt fel när du BESKYLLER samhället för ett helt frivilligt beslut du fattat.


    Men guuuud så duktig du är som såg till att ta reda på info om fertilitet och skaffa barn tidigt, Wow!

    Så en får skylla sig själv om en inte skaffar barn tidigt för att slippa hamna i IVF-träsket?! Helt sjukt hur du skuldbelägger de individer som är ofrivilligt barnlösa!!

    Har det slagit dig att kvinnan/mannen i fråga kanske inte kunde skaffa barn tidigare i livet pga singel, dåligt ekonomiskt läge och en massa mer helt logiska anledningar? Hur resonerar du? Ska individen i fråga lura till sig en graviditet pga exempelvis singel, enkom för att inte råka missa sin fertila ålder? Galet ju...

    Själv studerade jag direkt efter gymnasiet, jobbade 1 år, sa upp mig och började plugga igen och tog min andra examen långt innan jag var 30. Det tog slut med min kille som inte ville ha barn och jag va singel ett tag. Träffade min nuvarande man och vi gifte oss och försökte skaffa barn när det visade sig att vi inte kunde på egen hand. Inget fel på någon av oss enligt utredning men det vill sig bara inte. Så IVF är vår enda chans. Är det mitt fel då? Eller hans? Eller ska vi bara släta över det hela o tänka: ääääh vi är ju strax över 30 så vi får ju skylla oss själva nu...

    Ett informerat beslut vore att tänka efter lite innan en väljer att skriva saker som framställer en som oerhört empatilös och rent av korkad, om jag ska vara ärlig.
  • Anonym (BS)
    Anonym (Lite salt) skrev 2019-12-31 20:09:32 följande:

    Jag förstår absolut att man kan längta efter barn. Men bara för att man vill ha något väldigt mycket innebär inte att staten ska bekosta det. Många mår dåligt pga de saknar kärlek eller sex, att de är missnöjda med sitt utseende osv. Det är inte självklart vad staten ska bekosta.


    När brist på kärlek och sex, eller missnöje med utseendet anses och klassas vara en sjukdom så kan vi börja prata om vad staten ska bekosta. Hur kan vissa vara så empatilösa?
  • Anonym (BS)
    Anonym (Jj) skrev 2019-12-31 20:31:49 följande:

    Jag tycker inte staten ska bekosta IVF.


    Hade du sagt samma sak om det gällde dig själv??
  • Anonym (BS)
    Anonym (***) skrev 2020-01-01 11:56:49 följande:

    Ta av dig offerkoftan och ta ansvar för ditt eget liv. Ingen tvingar någon att skjuta på barnafödandet, det är ett eget val kvinnor gör idag.


    Ok?? Även om det är ett aktivt val kvinnor gör idag, ska de då skylla sig själva när det visar sig att de exempelvis har PCOS eller endometrios och de ändå inte hade kunnat skaffa barn på egen hand även de försökte när de va 20? Jösses...
  • Anonym (BS)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-01-01 14:47:27 följande:

    Synd för dig att du fick det kämpigt, men min åsikt kvarstår.


    Din åsikt, dvs att en får skylla sig själv även om ens fertilitet inte har något med ålder eller aktiva beslut att göra?

    Ja, tur att det inte är rena idioter med sådana åsikter som får lov att ta besluten iaf....
  • Anonym (BS)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-01-01 16:40:52 följande:

    Nu har ju jag aldrig sagt det.


    Du kan ju börja med att förtydliga då, eftersom du inte svarade på något av mina frågeställningar.
  • Anonym (BS)
    Anonym (Gl) skrev 2020-01-02 16:51:00 följande:

    Staten ska inte bekosta IVF, det finns ett antal andra sjukdomstillstånd där åtgärder är utanför statens bekostnad.

    Jag tycker inte att det är något som våra gemensamma finanser ska läggas på.


    Tycker du samma sak om cancer behandling? Vi kanske bara borde skita i att lägga våra gemensamma finanser på psykisk ohälsa också?
  • Anonym (BS)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-01-01 17:44:06 följande:

    Jag tycker inte att jag behöver göra det heller. Du har tydligt uttryckt din ståndpunkt, men jag håller ändå inte helt med. Sedan lägger du ord i 'munnen' på mig och antar saker jag inte sagt något om - det blir inte någon givande diskussion då. Tänk om jag skrev till dig att du är en korkad människa som anser att alla ska ha hjälp med finansierad IVF - hur många försök som helst oavsett ålder och situation alltid!!! När det inte alls är vad du uttryckt. Det skulle inte bli så givande, eller? Eller började håna dig för att du inte hade koll (?) på när kvinnors fertilitet hos de flesta börjar gå ner?

    Jag förstår att du personligen haft det riktigt tungt, men jag tycker fortfarande att individer har ett eget ansvar. Som jag sagt tycker jag det är dumt att det blivit sånt karriärfokus att många väljer att börja skaffa barn när det börjar bli för sent, men jag tycker samtidigt att personer har ett eget ansvar för sitt eget liv i första hand. Med det sagt har jag ALDRIG uttryckt NÅGOT om att staten aldrig ska finansiera IVFer ö.h.t., eller hur? Jag klarar av att hålla fler än en tanke i huvudet samtidigt. Du vet heller ingenting om mig, mer än att jag valde att utbilda mig tidigt och skaffa barn tidigt för att inte riskera något. Måste det betyda att jag tänker att exakt alla har exakt samma förutsättningar? Såklart inte.

    Sluta vara så "aggressiv" när du diskuterar så ska du se att du får betydligt mer givande diskussioner.


    Jag har full koll på när kvinnans fertilitet börjar gå ner. Jag har också koll på att ofrivillig barnlöshet orsaker fler följdsjukdomar än många andra statsfinanserade sjukdomar.

    Du uttryckte ganska tydligt att IVF inte ska finansieras av staten pga att människa har ett eget ansvar, så hur ska jag tolka det utöver det du faktiskt skrev?!

    Hela ditt inlägg gick ut på att lägga skulden på individer som är ofrivilligt barnlösa, klart som fan att en blir förbannad!!
  • Anonym (BS)
    Anonym (Sanna) skrev 2020-01-02 18:26:31 följande:

    Ja, det är tydligt att du resonerar så. Jag håller som sagt med om att det är ett snedvridet fokus i samhället - men tycker som sagt ändå att man i första hand har ett personligt ansvar. Men det är ju inget ovanligt att vi människor inte vill se vårt eget ansvar - för det är förstås betydligt bekvämare att lägga det på annan part.


    Men alltså va?! Du bara tjatar om eget ansvar, vilket eget ansvar? En ska alltså ta ansvar och skaffa barn under ens fertila ålder även om partner saknas eller andra förutsättningar inte finns? Och hur tar en eget ansvar om en har hormonella problem eller som nämnt tidigare PCOS, endo osv som gör att ålder inte gör en mer fertil? Ditt resonemang är ju galen!
  • Anonym (BS)
    kaffe skrev 2020-01-02 18:13:02 följande:

    Jag har aldrig någonsin hört en ofrivilligt barnlös kvinna eller man säga att få barn är en rättighet. Det är något påhittat argument som används av motståndare.


    Helt rätt! Och jag har heller aldrig förstått varför det alltid är folk som själva inte är drabbade av ofrivilligt barnlöshet som säger emot de 2-3 statsfinanserade IVF försöken.
  • Anonym (BS)
    kaffe skrev 2020-01-02 19:07:34 följande:

    Det är väl som alltid gissar jag. Dom som gapar högst om att något är orättvist är dom personer som generellt är missnöjda över allt. Jag kan tyvärr inte se någon annan anledning till att någon skulle tycka det är orättvist att få behandling för något som är klassat som en sjukdom.


    Håller med! Varför inte unna någon botemedlet till deras sjukdom? Galet!
  • Anonym (BS)
    Liberté skrev 2020-01-02 19:58:31 följande:

    Därför att vissa mediciner och behandlingar är så kostsamma att de dränerar vården för andra ?

    Om det gäller annan medicin varför inte detta?


    Resonerar du på samma sätt när det gäller cellgiftsbehandling och all annan medicin/behandling för cancerpatienter som för övrigt är mkt mkt mkt dyrare än IVF?
  • Anonym (BS)
    Anonym (Gl) skrev 2020-01-02 20:27:57 följande:

    Nej, det tycker jag inte. Däremot ifrågasätter jag om våra gemensamma resurser ska användas till bröstrekonstruktion för cancerpatienter och peruker, till exempel.


    Men de behandlingarna är ju också väldigt dyra o dränerar vården för andra. Speciellt forskningen kring det. Så just det resonemanget håller inte!
  • Anonym (BS)
    Liberté skrev 2020-01-02 20:33:32 följande:

    Nej absolut inte. En är livsnödvändigt den andra not so much.

    Vill man verkligen något kan man spara , precis som med tandvård behöver allt inte vara gratis.

    IVF borde primärt vara mot barnlösa par och inte ensamma mödrar för ha de inte råd att del-finansiera så kommer de har svårt med 1 barn solo.


    Är/har du varit ofrivilligt barnlös? Isåfall borde du veta att vissa upplever detta som en livsnödvändighet utan dess like.
  • Anonym (BS)
    Liberté skrev 2020-01-02 20:48:12 följande:

    Du vet inte varför folk har en abort så dina siffror säger ingenting alls.

    Huntington är rätt ovanligt sjukdom så försök igen, ingen har pratat cancervård utom ni som ska dra in tråden i troll territorium.

    Så du skrev en del om absolut ingenting jag sagt, bra jobb där. Starta en egen tråd om du vill diskutera separata sjukdomar och dess vårdkostnader kanske ?


    Det är ju du som trollar! Spelar väl ingen roll att det är ovanliga sjukdomar, poängen med kostnad osv kvarstår. Likaså för cancervård, om personen ändå är döende så varför ska vi gemensamt betala dennes vård? Ditt resonemang är ohållbar.
  • Anonym (BS)
    Anonym (Gl) skrev 2020-01-02 21:39:37 följande:

    Ja, mycket möjligt att det upplevs så. Men det är det inte.


    Jag tolkar ditt icke-svar som att du inte är ofrivilligt barnlös och måste då be dig och dina likasinnade att vänligen knipa igen. Helt sjukt hur vissa tror att de har någon som helst rätt i att uttrycka sig om andras upplevelser.
  • Anonym (BS)
    Liberté skrev 2020-01-02 22:31:38 följande:

    Okej jag förstår att du har svårt att ta in.

    Dör du om du inte får IVF som ensamstående ? Om du ska ha ett barn kommer det kosta rejält oavsett om mamman är världens bästa. Minimala ekonomiska förutsättningar skulle vara krav precis som vid adoption..


    Är det någon som har svårt att ta in så är det du. Hur kan du ens tro att du har rätt att yttra dig när du själv inte har varit där?

    Nu är jag inte ensamstående men jag förstår barnlängtan och att vara ofrivilligt barnlös. Och ja- jag skulle dö mentalt om jag aldrig fick barn. Men en kanske måste dö fysiskt för att du ska vara nöjd?

    Ska vi följa det (o)logiska i det du skriver så finns det mkt annat att stryka från vården-för att det kostar för mkt. Så enkelt är det!
  • Anonym (BS)
    Liberté skrev 2020-01-02 22:44:32 följande:

    Så du tror att det är ett bra argument någonstans överhuvudet du använder att en person som inte varit i någons skor kan omöjligt yttra sig ?

    Då skulle 95% av all vårdpersonal behöva sluta direkt...

    Ja om det betyder så mycket för dig att skaffa barn så skulle du kanske ta ett extra jobb, utbilda dig för högre lön, spara pengar osv.

    "Jag vill ha!" är inte ett vinnande argument någonstans oavsett hur mycket man vill.

    Varför ska staten betala allt för de som själva är ovilliga att offra något ?

    Ja det finns säkert mycket inom vården som skulle kunna effektiviseras eller sparas in på men det handlar inte tråden om vilket gör det null.


    Har du inte varit där så kan du ABSOLUT INTE yttra dig om en skulle dö eller inte av att inte kunna få barn. Hur skulle du någonsin kunna veta hur det känns och påverkar?

    Du kan ju inte vara seriös i jämförelsen med vårdpersonal så det skrattar jag bort bara.

    Personligen har jag 2 examen, båda från KTH och ett välbetald jobb. Jag skulle utan tvekan kunna finansiera mitt och hjälpa andra att finansiera deras IVF försök så mig går det ingen nöd på. Tack ändå! Vidare är jag inte ensamstående så jag och min partner klarar oss galant.

    Ovilliga att offra något? Haha va? Barnlöshets-karusellen är ett enda stort uppoffrande. Du har ju på riktigt noll koll

    Nej tråden handlar inte om det men DU började skriva om att vissa behandlingar etc är så dyra så att de dränerar vården för andra - som svar på varför en inte ska unna folk botemedlet till deras sjukdom. Så ja...ditt snack är ?null?.
  • Anonym (BS)
    Liberté skrev 2020-01-03 01:03:44 följande:

    Det jag läser är konstiga åsikter som inte kan backas upp. Att du inte vet mer om abort och de skäl som finns är knappast mitt problem, ignorans är ingen ursäkt för ett argument.

    Jag trodde det var uppenbart vem som skulle bekosta abort. Skatt helt klart. det är inte något jag måste svara på varje enskilt instans för att det ska vara min åsikt.

    Det sista är bara åsikter och blaj som faktiskt inte säger emot det jag skrev. Att någon har tid att tänka igenom sina finanser osv, ja men sen är det människor och människor är egoister i grunden vilket gör att du inte kan skriva lagar för en utopi.

    Finns rätt mycket forskning om en stående mammor och deras barn jämfört med familjer av 2 och barnen har hands down utan något som helst argument det bättre med 2.

    Du har alla Amerika studierna från ghetton där största faktorn för om du sitter i fängelse är om du växer upp med eller utan fadersfigur. Sen studierna som visar att 2 mammor eller 2 pappor kvittar så länge det finns 2.

    Som sagt, ignorans om ett ämne är inte ett vinnande argument.


    Hahahaha jösses, det bor så mkt ignorans i din kropp så det inte är klokt! Du jämför amerikanska ghettot och dess fängelse med lilla Sverige! Oh lord, så alla eller de flesta som växer upp utan 2 föräldrar blir misslyckade, kriminella eller bara dåliga på något sätt? Så pinsamt hur du använder härskartekniker som att kalla andras, helt vettiga, argument för blaj enkom för att du brister i din kunskap och kännedom om ämnet. Känner du dig kränkt av att en ensamstående kvinna kan få hjälp med att skaffa barn?

    Som sagt tidigare, tur att det finns mer intelligens hos de som faktiskt får ta sådana beslut.
Svar på tråden "Varför ska staten bekosta IVF?"