• Anonym (Vilsen)

    Snart 30, singel, deprimerad

    Hej,

    Jag är en man på snart 30 år som har aldrig haft ett tidigare förhållande på grund av att jag har prioriterat studier och karriär. Under studietiden undvek jag förhållanden eftersom jag strävade efter toppbetyg. När jag började arbeta lade jag allt fokus på att prestera bra och gå upp i position snabbt.

    Min karriär har gått spikrakt uppåt och jag har både lägenhet och ny bil betald. Jag tjänar bra (ca 1 miljon per år), men jag har fortfarande ambition att öka mina inkomster ytterligare.

    Jag har tyvärr börjat känna av 30 års krisen och har börjat bli deprimerad. De flesta av mina vänner har börjat bilda familj och jag har börjat fundera på varför jag inte har balanserat mina prioriteter bättre.


    Visst vet jag att 30 är fortfarande en "ung" ålder och att det inte är kört förrens om 10-15 år, men det är kombinationen av många faktorer som oroar mig.

    Några av dessa är följande:
    * Jag har 0 erfarenhet av dejting och förhållanden.
    * Jag vet inte var man träffar tjejer i min omgivning. Kanske bör jag undersöka nätdejting?
    * Jag bor i min egen lägenhet på veckodagar, men jag bor hos mina föräldrar under helgerna. Nu är det inte så att jag är någon morsgris, men mina föräldrar anser att det är oartigt och själviskt om jag inte kommer på besök på helgerna så länge jag inte har någon familj/flickvän (särskilt nu när de är gamla). Detta kommer naturligtvis inte att fortsätta om jag träffar någon, men min oro är att detta ses som extremt avtändande..

    Jag känner mig vilsen och okunnig när det gäller dejting. Ibland känns det som att det vettigaste alternativet är att ge upp innan jag ens har börjat söka, men då blir jag troligtvis bara mer deprimerad.

    Jag är mycket tacksam för alla åsikter om min nuvarande situation.


    Tack på förhand och ha en underbar dag!


     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-01-18 12:36
    Uppdatering!

    Jag provade nätdejting i några dagar och det funkade klockrent. :)

    Fick i princip direkt kontakt med en som har ungefär samma ursprung, karriär och inställning till livet.

    Vi får se hur det går, men för närvarande har vi båda avinstallerat Tinder.

    Tack ännu en gång för alla utmärkta råd! :)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-01-21 11:58
    *Uppdatering*

    Tyvärr fick jag napp på en bedragare. Vill gärna varna er så att ni inte går på en sådan fälla. Tjejen var en så kallad ?social engineer? som bygger upp en viss relation med dig och sedan försöker scamma dig på pengar.

    Allt var bra de första dagarna tills hon förstår att du litar på henne. Det är då hon börjar prata om investeringar. Hon kommer att ge dig en länk till ett program som heter ?NEX Markets? och försöka få dig till att investera i falsk kryptovaluta.

    Jag blev omedelbart misstänksam och kollade upp ?NEX Markets? och det visade sig att det är en bluffapp.

    Efter en del sökande, hittade jag även den här artikeln: bravenewcoin.com/insights/swipe-right-to-lose-crypto-on-tinder-other-scams-to-avoid

    Jag föll inte i fällan, men jag vill gärna varna er om den. Hade man varit dum, så hade man lätt kunnat förlora alla sina besparingar.

    Se upp och blocka så fort de börjar prata om investeringar!
  • Svar på tråden Snart 30, singel, deprimerad
  • Anonym (H)
    Anonym (Kalle) skrev 2020-01-05 12:38:52 följande:
    Traditionell nätdejting på dejtingsidor funkar bara för några få män (eller om man har en otrolig tur). Majoriteten av män som går med där kommer bli missnöjda och om han redan är deprimerad så lär han nog bli ännu mer deprimerad av hur svårt det är att att träffa någon via en dejtingsida. Vet att det är fler män som håller med om detta.

    Ja lösningen är nog som du skriver att vara ute mycket mer bland tjejer och bli mer aktiv och social. Gillar man inte att dansa och inte är bra på det kanske det inte är så lyckat dock... Sångkörer har också mycket tjejer.
    Håller med
  • Akira Öken
    Anonym (Kalle) skrev 2020-01-05 12:23:03 följande:

    Men har man samtidigt nått långt i sin karriär så tycker jag att visa omtanke för sina föräldrar och hälsa på dem är bara positivt.


    Vem säger han ska sluta visa dem omtanke? Jag kan komma på rätt många sätt som inte innebär att spendera varje helg hos dem.
  • Anonym (Kalle)
    Akira Öken skrev 2020-01-05 12:57:11 följande:
    Vem säger han ska sluta visa dem omtanke? Jag kan komma på rätt många sätt som inte innebär att spendera varje helg hos dem.
    Alltså jag menade egentligen att visa omtanke GENOM att hälsa på dem. Jag tycker den gesten är fin, men om det är varje helg så kanske han som sagt borde variera med att komma ut lite mer bland folk.
  • Akira Öken
    Anonym (Kalle) skrev 2020-01-05 12:38:52 följande:

    Traditionell nätdejting på dejtingsidor funkar bara för några få män (eller om man har en otrolig tur). Majoriteten av män som går med där kommer bli missnöjda och om han redan är deprimerad så lär han nog bli ännu mer deprimerad av hur svårt det är att att träffa någon via en dejtingsida. Vet att det är fler män som håller med om detta.

    Ja lösningen är nog som du skriver att vara ute mycket mer bland tjejer och bli mer aktiv och social. Gillar man inte att dansa och inte är bra på det kanske det inte är så lyckat dock... Sångkörer har också mycket tjejer.


    Många bittra män utan förmåga till socialt samspel misslyckas med nätdejting. TS verkar dock inte tillhöra den skaran. Nätdejting är EN väg till att träffa någon, det passar inte alla, på samma sätt som krogen, dans eller möta någon på en utbildning inte passar för alla. Det skadar väl inte att testa.
  • Anonym (Ointresse)
    Akira Öken skrev 2020-01-05 13:07:03 följande:
    Många bittra män utan förmåga till socialt samspel misslyckas med nätdejting. TS verkar dock inte tillhöra den skaran. Nätdejting är EN väg till att träffa någon, det passar inte alla, på samma sätt som krogen, dans eller möta någon på en utbildning inte passar för alla. Det skadar väl inte att testa.

    Jag anser att nätdejting till största delen handlar om utseende och inte särskilt mycket om socialt samspel. Hur skall en man som skriver seriösa meddelanden kunna använda sig av färdigheten "socialt samspel" när 99% av alla meddelanden slängs och aldrig blir lästa?

    Nätdejting kan knäcka en fullt frisk man så jag skulle aldrig rekommendera en deprimerad man att försöka. För kvinnor kan det tvärtom vara en egoboost.


    Nätdejting är ännu mer på kvinnors villkor än krogen och andra arenor. 

  • Akira Öken
    Anonym (Ointresse) skrev 2020-01-05 13:18:23 följande:

    Jag anser att nätdejting till största delen handlar om utseende och inte särskilt mycket om socialt samspel. Hur skall en man som skriver seriösa meddelanden kunna använda sig av färdigheten "socialt samspel" när 99% av alla meddelanden slängs och aldrig blir lästa?

    Nätdejting kan knäcka en fullt frisk man så jag skulle aldrig rekommendera en deprimerad man att försöka. För kvinnor kan det tvärtom vara en egoboost.

    Nätdejting är ännu mer på kvinnors villkor än krogen och andra arenor. 


    TS kanske är en vacker man.

    Jag har svårt att tro att 99 % av alla seriösa meddelanden slängs olästa. Du kanske menar meddelanden som "hej", "sexy", "vad gör du?", "vad fin du är" osv. De skulle inte jag kalla för seriösa.

    TS gör ju som han vill, men det är rätt trist att i sin egen bitterhet ge TS uppfattningen att det inte ens är värt att testa.
  • Anonym (Kalle)
    Akira Öken skrev 2020-01-05 13:07:03 följande:
    Många bittra män utan förmåga till socialt samspel misslyckas med nätdejting. TS verkar dock inte tillhöra den skaran. Nätdejting är EN väg till att träffa någon, det passar inte alla, på samma sätt som krogen, dans eller möta någon på en utbildning inte passar för alla. Det skadar väl inte att testa.
    Nätdejting skulle jag säga är i stort sett som krogen, fast i digital form och ännu svårare för de flesta eftersom konkurrensen är mycket större och på krogen kan du som man i alla fall få chansen att börja en konversation med en kvinna vilket i de flesta fall man inte kan på en dejtingsida.

    Men det är ju inte så konstigt. Om det på en dejtingsida (likt Match) finns 10 % väldigt snygga killar/tjejer (som dessutom har en intressant presentation), då är det väl naturligt att de allra flesta kontaktar dem? Och hela tiden kommer det nya medlemmar till sidan så varför kontakta någon som ser bara medel ut och inte presenterat sig så bra?

    Problemet tycker jag är att den personen med dålig presentation och mindre bra foto kanske bara inte greppat hur man tar ett bra foto ännu och inte känner sig bekväm med att skriva om sig själva och sälja sig själv. Kanske om man väl börjat prata med den personen så hade man fått en annan bild av hen. Men dit kommer inte så många. Likadant kan det vara att personen med flott foto på sig och suverän text kanske fått hjälp med detta av en vän och inte alls är så hen är IRL. 

    Ja ok det är värt att testa, men man ska inte ha för höga förhoppningar på det bara. Dessutom finna det en del scammare där som jag själv sett flera gånger.

    Kan säga att jag själv inte är bitter, men dejtingsidor har inte passat mig alls. Däremot har andra vägar fungerat, som att träffas via gemensamma intressen eller via forum, nätspel osv, där man kan utgå från att man pratar som vänner först och sen har det ibland lett till nåt mer.
  • Anonym (Linda)

    Vad negativa ni är till nätdejting! Nu är jag kvinna, och söker äldre män än TS, men jag tror inte det är så illa! TS verkar vara en intelligent,vettig och ambitiös kille. Om han ser till att ta flera trevliga kort, skriva en bra presentation osv så tror jag säkert att han kommer att få kontakt med tjejer via nätdejting. Sedan måste man ju vara medveten om att det sällan blir match, och inte tappa hoppet för det. Man kan ju inte ha helt orimliga krav heller...

  • Anonym (Ointresse)
    Akira Öken skrev 2020-01-05 13:25:31 följande:
    TS kanske är en vacker man.

    Jag har svårt att tro att 99 % av alla seriösa meddelanden slängs olästa. Du kanske menar meddelanden som "hej", "sexy", "vad gör du?", "vad fin du är" osv. De skulle inte jag kalla för seriösa.

    TS gör ju som han vill, men det är rätt trist att i sin egen bitterhet ge TS uppfattningen att det inte ens är värt att testa.

    Eller som oförstående kvinna ge honom falska förhoppningar? Vore TS kvinna hade jag definitivt rekommenderat nätdejting. Jag har faktiskt lånat en kvinnas konto i två veckor. Hon är 5/10 men jäklar vilken skillnad. Jag fixade fem dejter utan problem. Hon lyckades inte fixa en enda fastän hon sa att det skulle bli busenkelt då hon ansåg att jag var 7/10.

    Nätdejting visar tydligt att jämställdhet inte biter på biologi 2019 för det känns verkligen traditionellt. Männen uppvaktar och kvinnorna väljer.


    Tänk att en nio år gammal artikel fortfarande känns dagsfärsk!


    https://www.aftonbladet.se/debatt/a/J1lGAm/natdejting-befaster-vara-konsroller


    För oss 30+ kommer ingen förändring ske men möjligen bland de yngre om kvinnorna lyckas övervinna sina biologiska instinkter.

  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Linda) skrev 2020-01-05 13:35:55 följande:

    Vad negativa ni är till nätdejting! Nu är jag kvinna, och söker äldre män än TS, men jag tror inte det är så illa! TS verkar vara en intelligent,vettig och ambitiös kille. Om han ser till att ta flera trevliga kort, skriva en bra presentation osv så tror jag säkert att han kommer att få kontakt med tjejer via nätdejting. Sedan måste man ju vara medveten om att det sällan blir match, och inte tappa hoppet för det. Man kan ju inte ha helt orimliga krav heller...


    Du borde testa att göra det med en killes konto som ser normalsnygg ut och se hur lätt det är? 
Svar på tråden Snart 30, singel, deprimerad