Inlägg från: Anonym (Suck) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Suck)

    Akut Urinvägsinfektion, gravid & helg! Hjälp!

    Anonym (Ssk1) skrev 2020-01-04 22:27:47 följande:

    Jo det är det. Som gravid ska AB kur startas direkt (samma dag, senast dagen efter) vid UVI. Risken att infektionen vandrar uppåt och går till njurarna och man utvecklar sepsis är mycket större när man är gravid. Det kan gå oerhört snabbt under en graviditet. 

    Om man inte kan nå sin BM eller en läkare, då är det akuten som gäller. /Ssk

    Men läste nu att 1177 har gett TS en tid imorgon, bra!


    Hade du varit sjuksköterska på riktigt så hade du vetat att man inte uppsöker akuten pga en UVI. ja risken för infektion i njurarna ökar när man är gravid och har UVI men det är fortfarande LÄTTAKUTEN eller FÖRLOSSNINGEN som man kontaktar då, INTE akuten.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Suck) skrev 2020-01-04 22:32:38 följande:

    Hade du varit sjuksköterska på riktigt så hade du vetat att man inte uppsöker akuten pga en UVI. ja risken för infektion i njurarna ökar när man är gravid och har UVI men det är fortfarande LÄTTAKUTEN eller FÖRLOSSNINGEN som man kontaktar då, INTE akuten.


    TS har dessutom inte ens några symtom som tyder på att infektionen orsakat infektion i njurarna.

    Blir så trött på anonyma nick som utger sig för att vara sjuksköterska men som kommer med helt felaktiga uppgifter.

    Man ska vara väldigt försiktig med att påstå något som man inte är, folk lyssnar inte mer på dig för att du låtsas vara sjuksköterska.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Ssk1) skrev 2020-01-05 12:39:54 följande:

    Jag jobbar i Finland, så vårt system är säkert olikt ert. Även här vänder man sig till förlossningen om man är tillräckligt långt gången OCH dom har tid. Annors är det självklart akuten. Här kan man även välja akuten direkt.

    Oavsett, poängen är att behandling ska startas så snabbt som möjligt. När du får symptom på UVI som gravid, då kan det lika väl redan vara frågan om njurbäckeninflammation och du riskerar sepsis. Det är mycket allvarligare med UVI som gravid än icke gravid. En hel helg är för lång tid att gå med symptomgivande UVI när du är gravid.


    Här i Sverige vänder sig gravida till lättakuten/förlossningen vid symtom på UVI. Sjukvården i Sverige är överbelastad och under all kritik redan, att gravida skulle ta upp akutsjukvårdens resurser vid minsta lilla symptom på UVI är ABSURT.

    Det finns ingen som säger emot att UVI vid graviditet ökar risken för njurbäckeninflammation men det är fortfarande inte akuten ts ska vända sig till.

    Nu är problemet redan löst då ts fått hjälp.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Ssk1) skrev 2020-01-05 12:54:26 följande:

    [quote=80143666][quote-nick]Anonym (Suck) skrev 2020-01-05 12:49:32 följande:[/quote-nick]Här i Sverige vänder sig gravida till lättakuten/förlossningen vid symtom på UVI. Sjukvården i Sverige är överbelastad och under all kritik redan, att gravida skulle ta upp akutsjukvårdens resurser vid minsta lilla symptom på UVI är ABSURT.

    Det finns ingen som säger emot att UVI vid graviditet ökar risken för njurbäckeninflammation men det är fortfarande inte akuten ts ska vända sig till.

    Nu är problemet redan löst då

    Huvudsaken att man får medicun. Varifrån den kommer spelar mindre stor roll. Men här droppar ju in svar där folk påstår att hon kan vänta tills nästa vecka, och det är ju helt fel..och farligt.


    Jag har inte sett ett enda svar där någon skrivit att hon ska vänta en hel vecka, de flesta har skrivit att hon ska uppsöka lättakuten och de har öppet dygnet runt och man får en tid samma dag som man ringer, man kan även åka in till lättakuten direkt.
  • Anonym (Suck)
    Cheescake skrev 2020-01-05 12:59:21 följande:

    Inte ens säkert hon får antibiotika om hon inte har symtom.


    Precis. I Sverige ger man inte antibiotika i förebyggande syfte, inte ens till gravida om de inte uppvisar symtom på UVI.

    Jag var gravid förra året och misstänkte UVI, hade symtom men jag fick ändå inte antibiotika då de ville göra en odling först.

    Det visade sig att jag hade GBS i urinen men ingen UVI, jag fick inte antibiotika då heller eftersom GBS kommer tillbaka efter en antibiotikakur och enda gången de behandlar GBS är vid förlossningen eftersom det då finns risk för att överföra bakterien till barnet.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-01-05 16:39:29 följande:

    Du har fel ang behandlingsindikationerna för bakterier i urinen vid graviditet. Bakterier i urinen behandlas alltid med antibiotika. Även bakterier utan symptom behandlas utom vid GBS (som behandlas enbart vid symptom). Anledningen till att GBS inte behandlas är att den återkommer efter avslutad behandling samt att den inte ger njurbäckeninflammation.


    Enligt min barnmorska och flera läkare som jag pratat med så behandlar man inte bakterier i urinen utan symtom.

    Hur skulle det se ut om alla gravida utan symtom fick antibiotika i förebyggande syfte för att man KAN ha bakterier i urinen men inte har några som helst symtom på det?

    Nej, jag har inte fel där. Det är du som har fel.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-01-05 16:45:37 följande:

    Du har fel. Igen...

    Bakterier i urinen behandlas alltid vid graviditet (dvs även utan symptom på UVI). Enda undantaget är GBS som bara behandlads vid symptom. Söker en kvinna akut med uvi-symptom inleds för det mesta behandling i väntan på odlingssvar. De asymptomatiska bakterierna upptäcks vid MVC urinoddlingar som tas enligt deras provtagningsschema. Då blir det förstås inte aktuellt med behandling innan odlingssvaret är klart.


    Tror du på allvar att obligatorisk antibiotikabehandling är rutin så fort någon blivit gravid?

    Uttala dig inte om saker som du inte vet något om och där du dessutom har oerhört fel.

    I Sverige har läkare blivit väldigt restriktiva med att skriva ut antibiotika även till gravida, oftast skrivs det inte ut i väntan på odlingssvar såvida den gravida inte uppvisar symtom på exempelvis njurbäckeninflammation.
  • Anonym (Suck)
    Att man har symtom på UVI betyder inte nödvändigtvis att man har UVI, gravida behandlas oftast inte innan det blivit bekräftat att den gravida har UVI.

    I din länk står riktlinjer för gravida som HAR UVI.
  • Anonym (Suck)
    LaFontaine skrev 2020-01-05 16:54:50 följande:

    Du hävdar att gravida kvinnor med bakterier i urinen utan symptom inte behandlas. Detta är helt enkelt fel. Det finns riktlinjer för hur urinvägsinfektioner under graviditet ska behandlas. 


    Fast dessa riktlinjer följs sällan.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Ssk1) skrev 2020-01-05 17:02:29 följande:

    Jag gar skrivit samma sak som dig om och om igen. Men tydligen så vet dom som saknar medicinsk kompetens bättre än alla ssk som svarat. Sanslöst mellan varven.


    Hur vet du att dom som svarar saknar medicin kompetens?

    Och det finns inget som säger att varken du eller någon annan som svarat är sjuksköterska bara för att ni utger er för att vara det samt heter "ssk" i nicket.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Ssk1) skrev 2020-01-05 17:02:29 följande:

    Jag gar skrivit samma sak som dig om och om igen. Men tydligen så vet dom som saknar medicinsk kompetens bättre än alla ssk som svarat. Sanslöst mellan varven.


    Min barnmorska samt flera läkare säger nämligen samma sak som jag skriver.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-01-05 19:08:51 följande:

    Nej inte bara vid symptom utan även sk asymptomatisk bakteriuri SKA behandlas (undantag GBS). Läs texten ovan!

    Bekymmersamt om du är legitimerad vårdpersonal och både okunnig och motståndskraftig mot etablerad kunskap....


    Konstigt att inte jag blev det då när jag hade symtom på UVI och bakterier i urinen, enligt barnmorskan och läkare blir som sagt gravida inte behandlade om de inte har symtom, uppenbarligen skiljer sig riktlinjerna åt beroende på vilket landsting man tillhör.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-01-05 19:58:54 följande:

    Riktlinjerna för UVI och ABU (asymptomatisk bakteriuri) vid graviditet skiljer sig inte åt i olika landsändar. Texten fr Stockholm var ett exempel. Gör en snabb googling och ni skall finna att rekommendationerna i olika landsting är samstämmiga

    och att alla sorters bakterier utom GBS ska behandlas med eller utan symptom. Skälen till detta framgår i texten jag lagt in ovanför.

    Du med nick Suck hade väl GBS om du var symptomfri och inte fick behandling. Det är helt i enlighet med riktlinjerna!

    Du med nick cheesecake behöver läsa på mer och förstå det du läser. Okunnighet och ovilja att ta till sig ny kunskap är en dödlig kombination för de du vårdar.....


    Jag var inte symptomfri, jag skrev tidigare i tråden att jag hade symtom på UVI och att det skickades en odling som senare visade sig vara GBS i urinen.

    Jag fick inte antibiotika i förebyggande syfte då bm ansåg att det inte var akut eftersom jag inte uppvisade andra symtom än UVI, tex njurbäckeninflammation för då skulle jag fått behandling.

    Var även i kontakt med två läkare som båda sa likadant som bm, att UVI utan symtom inte behandlas så det du skriver att riktlinjerna är kan inte stämma i alla landsting eller så följer inte all vårdpersonal riktlinjerna.

    Och som sagt så har läkare de senaste åren blivit väldigt restriktiva med att skriva ut antibiotika i förebyggande syfte även när det gäller gravida, pga den ökade antibioikaressistensen.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Suck) skrev 2020-01-05 20:06:27 följande:

    Jag var inte symptomfri, jag skrev tidigare i tråden att jag hade symtom på UVI och att det skickades en odling som senare visade sig vara GBS i urinen.

    Jag fick inte antibiotika i förebyggande syfte då bm ansåg att det inte var akut eftersom jag inte uppvisade andra symtom än UVI, tex njurbäckeninflammation för då skulle jag fått behandling.

    Var även i kontakt med två läkare som båda sa likadant som bm, att UVI utan symtom inte behandlas så det du skriver att riktlinjerna är kan inte stämma i alla landsting eller så följer inte all vårdpersonal riktlinjerna.

    Och som sagt så har läkare de senaste åren blivit väldigt restriktiva med att skriva ut antibiotika i förebyggande syfte även när det gäller gravida, pga den ökade antibioikaressistensen.


    Vill tillägga att jag inte hade några sammandragningar heller bara sveda när jag kissade och snabbprovet som jag tog visade att jag hade blod i urinen, därav odlingen. Hade jag förutom detta även haft sammandragningar så hade jag också fått behandling men nu hade jag inte det.

    Så påståendet att alla gravida utan symtom får antibiotika i förebyggande syfte stämmer inte.
  • Anonym (Suck)

    Jag tror att det är mer en bedömningsfråga ifall antibiotika ska sättas in oavsett vad det står eller inte står i riktlinjerna.

  • Anonym (Suck)
    matf skrev 2020-01-05 20:32:55 följande:

    För gravida är det ej en bedömningsfråga. De ska ha antibiotika på en gång, oavsett om man har symtom eller inte. Det är därför man ofta gör regelbundna uvi tester för de som är gravida, då uvi inte alltid ger symtom men den skall alltid behandlas pga riskerna den medför.


    Det är i allra högsta grad en bedömningsfråga. Annars hade jag fått behandling förebyggande, och läkarna och barnmorskan hade sagt annorlunda.

    Urinprov vid graviditet görs huvudsakligen för att kontrollera andra saker än UVI.
  • Anonym (Suck)
    matf skrev 2020-01-05 20:32:55 följande:

    För gravida är det ej en bedömningsfråga. De ska ha antibiotika på en gång, oavsett om man har symtom eller inte. Det är därför man ofta gör regelbundna uvi tester för de som är gravida, då uvi inte alltid ger symtom men den skall alltid behandlas pga riskerna den medför.


    för att förtydliga:

    En konstaterad UVI under graviditeten ska alltid behandlas, men gravida utan symtom eller UVI-symtom utan sammandragningar eller tecken på njurbäckeninflammation brukar inte få behandling förebyggande, utan när odlingen är klar och det är konstaterat att hon har UVI får hon behandling.
  • Anonym (Suck)
    matf skrev 2020-01-05 20:56:09 följande:

    Förstår inte alls vad du menar med förbyggande? Har man bakterier i urinen som visar på en uvi ska det behandlas då man inte ska anta att en infektion försvinner av sig själv eller mixtra med huskurer som gravid. En uvi kan snabbt vandra till njurar. Det handlar inte om att det är något förebyggande utan att det är behandlande mot att man HAR en infektion. Det finns regelbundna uvi prover som tas för att kontrollera uvi om man haft problem med upprepade uvi infektioner som gravid. Jobbar själv i vården.


    Med förebyggande menar jag i väntan på odlingssvaret.
Svar på tråden Akut Urinvägsinfektion, gravid & helg! Hjälp!