• Anonym (!)

    Akut Urinvägsinfektion, gravid & helg! Hjälp!

    Jag är gravid i vecka 28 och misstänker nu starkt att jag har uvi, har kissat varje halvtimme idag, samt väldigt lite varje gång, och nu har det övergått till att jag blir kissnödig direkt efter jag varit på toa och kissat så det kommer inte något när jag försöker. Det är ju mindre roligt att jag märkte av detta nu idag en fredag, samt att det är långhelg med röd dag även på måndag. Den innebär att ja inte kan kontakta BM förrän tisdag och göra urinprov tidigast onsdag på grund av att det ska va morgonurin. Alltså nästan gå med uvi en vecka!! Vilket ja inte tror är bra som gravid! Vad ska man göra?! Ska man söka akuten eller vad gör man?!

  • Svar på tråden Akut Urinvägsinfektion, gravid & helg! Hjälp!
  • LaFontaine
    Cheescake skrev 2020-01-05 16:52:53 följande:
    Riktlinjer är ingen lag. Och många läkare och BM ger endast antibiotika om man har symtom på uvi plus bakterier i urinen.
    Anonym (Hmm) skrev 2020-01-05 16:45:37 följande:

    Du har fel. Igen...

    Bakterier i urinen behandlas alltid vid graviditet (dvs även utan symptom på UVI). Enda undantaget är GBS som bara behandlads vid symptom. Söker en kvinna akut med uvi-symptom inleds för det mesta behandling i väntan på odlingssvar. De asymptomatiska bakterierna upptäcks vid MVC urinoddlingar som tas enligt deras provtagningsschema. Då blir det förstås inte aktuellt med behandling innan odlingssvaret är klart.


    Det ser väldigt olika ut. En uvi utan symtom behövs inte alltid behandlas, även om man är gravid. Har man däremot symtom så får man oftast ab.
    Nej, riktlinjer är ingen lag, men inom region Stockholm SKA vårdgivare använda sig mot det beslutsstöd som finns. Beslutsstödet ser väldigt lika ut för de flesta regioner.
  • Anonym (Ssk1)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-01-05 16:45:37 följande:

    Du har fel. Igen...

    Bakterier i urinen behandlas alltid vid graviditet (dvs även utan symptom på UVI). Enda undantaget är GBS som bara behandlads vid symptom. Söker en kvinna akut med uvi-symptom inleds för det mesta behandling i väntan på odlingssvar. De asymptomatiska bakterierna upptäcks vid MVC urinoddlingar som tas enligt deras provtagningsschema. Då blir det förstås inte aktuellt med behandling innan odlingssvaret är klart.


    Jag gar skrivit samma sak som dig om och om igen. Men tydligen så vet dom som saknar medicinsk kompetens bättre än alla ssk som svarat. Sanslöst mellan varven.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Ssk1) skrev 2020-01-05 17:02:29 följande:

    Jag gar skrivit samma sak som dig om och om igen. Men tydligen så vet dom som saknar medicinsk kompetens bättre än alla ssk som svarat. Sanslöst mellan varven.


    Hur vet du att dom som svarar saknar medicin kompetens?

    Och det finns inget som säger att varken du eller någon annan som svarat är sjuksköterska bara för att ni utger er för att vara det samt heter "ssk" i nicket.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Ssk1) skrev 2020-01-05 17:02:29 följande:

    Jag gar skrivit samma sak som dig om och om igen. Men tydligen så vet dom som saknar medicinsk kompetens bättre än alla ssk som svarat. Sanslöst mellan varven.


    Min barnmorska samt flera läkare säger nämligen samma sak som jag skriver.
  • Cheescake
    LaFontaine skrev 2020-01-05 16:57:56 följande:

    Nej, riktlinjer är ingen lag, men inom region Stockholm SKA vårdgivare använda sig mot det beslutsstöd som finns. Beslutsstödet ser väldigt lika ut för de flesta regioner.


    Fortfarande så är det inte nödvändigt med ab aå länge man inte har symtom. Det är heller inget man vänder sig till akuten med.
  • LaFontaine
    Cheescake skrev 2020-01-05 17:17:14 följande:
    Fortfarande så är det inte nödvändigt med ab aå länge man inte har symtom. Det är heller inget man vänder sig till akuten med.
    Nej, jag håller med om att det inte är ett fall för akuten per automatik. MEN, jourmottagningar utanför vårdcentralens/hälsocentralens öppettider finns inte alltid tillgänglig. Det finns tillfällen när akuten är mer lämpad än att vänta, trots att ingen är döende. Det brukar 1177 vara med och avgöra.

    Det är för övrigt beklagligt om du arbetar mot riktlinjer!
  • Cheescake
    LaFontaine skrev 2020-01-05 17:23:54 följande:

    Nej, jag håller med om att det inte är ett fall för akuten per automatik. MEN, jourmottagningar utanför vårdcentralens/hälsocentralens öppettider finns inte alltid tillgänglig. Det finns tillfällen när akuten är mer lämpad än att vänta, trots att ingen är döende. Det brukar 1177 vara med och avgöra.

    Det är för övrigt beklagligt om du arbetar mot riktlinjer!


    Att jag arbetar mot riktlinjer för gravida med uvi? Jag arbetar med en helt annan patientgrupp som inte blir gravida (eller ja, förvisso kan säkert någon bli gravid men det tillhör ovanligheterna och har inte inträffat på de dryga 15 åren jag har jobbat inom vården).
  • Anonym (Hmm)
    Cheescake skrev 2020-01-05 17:17:14 följande:

    Fortfarande så är det inte nödvändigt med ab aå länge man inte har symtom. Det är heller inget man vänder sig till akuten med.


    Det ÄR nödvändigt med antibiotika vid bakteriuri hos gravida. GBS undantag. Var god läs bifogade riktlinjer: janusinfo.se/behandling/stramastockholm/primarvardbehandlingsrekommendationer/urinvagsinfektionerioppenvard/urinvagsinfektionerioppenvard/urinvagsinfektionundergraviditet.5.728c0e316219da81357ab01.html

    Att detta inte följs på alla håll är förbannad skandal. Svensk vård är i fritt fall och intrycket förbättras inte av vårdpersonal med AK legitimation som ger felaktiga råd på detta forum.
  • Anonym (Hmm)

    Tyvärr var länken inte klickbar. Klistrar in en del av texten:

    Allmänt

    Handläggningen av asymptomatisk bakteriuri (ABU) och urinvägsinfektion skiljer sig hos gravida kvinnor gentemot befolkningen i övrigt på grund av en ökad risk för komplikationer hos mor och foster.

    Infektion med grupp B streptokocker (GBS) drabbar omkring 1/1 000 nyfödda i Sverige och är en av de viktigaste orsakerna till nyföddhetssepsis. Mortalitetsrisken vid sepsis är 5 procent. 25?30 procent av alla kvinnor är koloniserade med GBS och bakterierna kommer därför oftast tillbaka efter behandling. Asymtomatisk infektion med GBS behöver inte behandlas då uppåtstigande infektion är sällsynt med GBS och kontamination vid kastat prov vanligt. Kvinnor med positiv urinodling med GBS ska alltid ha behandling i samband med vaginal förlossning, oavsett bakteriekoncentration!

    Asymptomatisk bakteriuri ska alltid behandlas hos en gravid kvinna (undantag vid GBS, se ovan). I en svensk studie från 1989 fann man att 1 procent hade bakteriuri i graviditetsvecka 12 och 2 procent i graviditetsvecka 16. I nyare studier från USA har man funnit bakteriuri i ännu högre frekvens hos gravida. Risken att utveckla en febril urinvägsinfektion under graviditeten vid obehandlad bakteriuri uppskattas till 16?30 procent. En febril urinvägsinfektion medför en ökad risk för prematuritet, låg födelsevikt och även intrauterin fosterdöd. Behandling av bakteriuri under graviditeten reducerar risken för såväl symptomgivande urinvägsinfektion som prematuritet. ABU definieras som fynd av ?105 cfu/ml av en bakteriestam i två urinprov lämnade med några dagars intervall.

    Eftersom endast en tredjedel av alla gravida kvinnor som utvecklar febril urinvägsinfektion har haft positiv urinodling vid screening, bör man kontrollodla på vida indikationer.

    Definition

    Hos gravida kvinnor är definitionen för uretrit, cystit och asymtomatisk bakteriuri samma som hos icke gravida.

    Etiologi

    Etiologin stämmer väl överens med den för kvinnor som inte är gravida, vanligast är Escherichia coli. Som ovan beskrivits intar GBS infektion en särställning hos gravida kvinnor.

    Symtom

    Det vanligaste symtomet på urinvägsinfektion hos en gravid kvinna är sammandragningar och/eller buksmärta. Miktionssveda är mindre vanligt. Täta trängningar är vanligt hos gravida även utan urinvägsinfektion.

    Diagnostik

    Nitrittest kan användas men blir ofta falskt negativ eftersom den gravida kvinnan har snabbare urinflöde och minskad blåsvolym med täta trängningar. Granulocytesterastest blir i stället ofta falskt positiv på grund av att det är vanligt med rikliga flytningar under graviditet. Av dessa skäl ska urinodling tas på vida indikationer?

    Riktlinjerna är fr Stockholm men ser liknande ut i hela landet.

  • Cheescake
    Anonym (Hmm) skrev 2020-01-05 18:47:32 följande:

    Det ÄR nödvändigt med antibiotika vid bakteriuri hos gravida. GBS undantag. Var god läs bifogade riktlinjer: janusinfo.se/behandling/stramastockholm/primarvardbehandlingsrekommendationer/urinvagsinfektionerioppenvard/urinvagsinfektionerioppenvard/urinvagsinfektionundergraviditet.5.728c0e316219da81357ab01.html

    Att detta inte följs på alla håll är förbannad skandal. Svensk vård är i fritt fall och intrycket förbättras inte av vårdpersonal med AK legitimation som ger felaktiga råd på detta forum.


    Om man har symtom och besvär ja.
Svar på tråden Akut Urinvägsinfektion, gravid & helg! Hjälp!