• Thu 9 Jan 2020 12:19
    2819 visningar
    13 svar
    -1
    13
    2819

    Sambon gillar inte att jag pratar med min mamma

    Jag har en ganska nära relation till min mamma. Vi pratas vid (läs smsar) några gånger i veckan, hittar på saker tillsammans ibland osv. Hon är den som alltid stöttat mig och jag är henne tacksam för så mycket.

    Min sambo tycker nu att jag pratar för mycket med min mamma, och framför allt anser han att jag inte ska prata med henne om oss eller vår son. Det har hon inte med att göra enligt honom. Jag diskuterar absolut inte allt med min mamma, men det händer att jag ventilerar till henne eller ber om råd när vi bråkat. Detta gör min sambo väldigt sur. Är det så fel av mig att prata med min mamma? Sambon och min mamma har inte en bra relation, som ni kanske förstår.

  • Svar på tråden Sambon gillar inte att jag pratar med min mamma
  • Thu 9 Jan 2020 12:37
    #1

    Det kan vara känsligt det där med att prata om era problem.. Visst kan man behöva ventilera och få lite input från någon annan ibland.
    Men tänker att om du berättar för din mamma om vad du och din sambo bråkar om, vinklat från ditt håll då, så gör det kanske inte att hans förhållande till din mamma blir bättre?

  • plätta­rmedsy­lt
    Thu 9 Jan 2020 12:38
    #2

    Låter som om han är rädd att du ska prata skit om honom med din mamma. Som du skriver så har du ju rätt att ventilera med andra när ni har problem i relationen. Förstår att det inte känns jätteroligt för honom, men det samma gäller ju honom. Vill han prata av sig med en vän eller familjemedlem när du och han har bråkat, så är det hans fulla rätt. Han har ingen rätt att kräva att du inte ska prata om honom med din mamma.

  • Thu 9 Jan 2020 14:47
    #3
    +1

    En sak jag har lärt mig genom åren är att inte prata om min relation med andra människor. Med andra ord håller jag med din sambo. Din mamma kommer alltid att ta din sida - helt normalt och naturligt! Men det är din sambo och du som har en relation och det är ni två som ska reda ut eventuella problem och så vidare. Din mamma får inte bli en tredje part i förhållandet. 

    Umgås med mamma som du brukar, men strunta i att prata om ditt förhållande. Det finns väl massor av annat att prata om?

  • Thu 9 Jan 2020 14:51
    #4
    -1 +2

    För mig är det riktigt röd flagga att en sambo misstycker att man pratar med sina nära släktingar. Dessutom, om han uppför sig på ett schyst sätt, varför skulle han då vara orolig för vad du berättar till din mamma? 


     

  • LFF
    Thu 9 Jan 2020 16:08
    #5
    +1
    Mrs Moneybags skrev 2020-01-09 14:47:13 följande:

    En sak jag har lärt mig genom åren är att inte prata om min relation med andra människor. Med andra ord håller jag med din sambo. Din mamma kommer alltid att ta din sida - helt normalt och naturligt! Men det är din sambo och du som har en relation och det är ni två som ska reda ut eventuella problem och så vidare. Din mamma får inte bli en tredje part i förhållandet. 

    Umgås med mamma som du brukar, men strunta i att prata om ditt förhållande. Det finns väl massor av annat att prata om?


    Min mamma tar absolut inte alltid mitt parti i konflikter jag berättar för henne om (oavsett vem det handlar om). Bara för att hennes kärlek är ovillkorlig så betyder inte det att hon tror att jag är ofelbar.
  • Thu 9 Jan 2020 16:12
    #6
    Mrs Moneybags skrev 2020-01-09 14:47:13 följande:

    En sak jag har lärt mig genom åren är att inte prata om min relation med andra människor. Med andra ord håller jag med din sambo. Din mamma kommer alltid att ta din sida - helt normalt och naturligt! Men det är din sambo och du som har en relation och det är ni två som ska reda ut eventuella problem och så vidare. Din mamma får inte bli en tredje part i förhållandet. 

    Umgås med mamma som du brukar, men strunta i att prata om ditt förhållande. Det finns väl massor av annat att prata om?


    +1 på detta.
  • Thu 9 Jan 2020 16:25
    #7
    +1

    Jag tycker inte det är ok att berätta om gräl och liknande för andra, speciellt inte din mamma som ju han också måste träffa ibland och ha en relation till.

    Efter ett gräl kan man vara rejält sur på någon, och pratar du med mamma då kommer du att vara ganska onyanserad. Sedan kanske ni blir sams igen, men din mamma har kvar bilden du gett av maken när du var som argast, och den kommer att påverka hennes relation till honom och färga de råd hon ger till dig angående er relation.

    Jag hade dessutom inte velat att min svärmor kände till saker jag berättat för min make om. Det var menat för honom.

    Så jag tycker din man har rätt.

  • Thu 9 Jan 2020 20:25
    #8
    +1
    jessican88 skrev 2020-01-09 12:19:46 följande:

    Jag har en ganska nära relation till min mamma. Vi pratas vid (läs smsar) några gånger i veckan, hittar på saker tillsammans ibland osv. Hon är den som alltid stöttat mig och jag är henne tacksam för så mycket.

    Min sambo tycker nu att jag pratar för mycket med min mamma, och framför allt anser han att jag inte ska prata med henne om oss eller vår son. Det har hon inte med att göra enligt honom. Jag diskuterar absolut inte allt med min mamma, men det händer att jag ventilerar till henne eller ber om råd när vi bråkat. Detta gör min sambo väldigt sur. Är det så fel av mig att prata med min mamma? Sambon och min mamma har inte en bra relation, som ni kanske förstår.


    Nej, det är inte fel av dig att prata/smsa med din mamma. Det är din mamma. Vad du berättar för henne är upp till dig. Du har en bra relation med henne och jag förstår att ni vårdar den relationen genom att höra av er till varandra.

    Sen just att du kanske berättar om vissa gräl du och din sambo haft borde du kanske låta bli att berätta om, just för att det kanske förstör relationen mellan din sambo och mamma mer.

    Men självklart, tycker jag, att du INTE gör fel av att prata med din mamma. Man har bara en mamma.
  • Fri 10 Jan 2020 09:33
    #9
    -1 +1
    LFF skrev 2020-01-09 16:08:33 följande:
    Min mamma tar absolut inte alltid mitt parti i konflikter jag berättar för henne om (oavsett vem det handlar om). Bara för att hennes kärlek är ovillkorlig så betyder inte det att hon tror att jag är ofelbar.
    Men nu tar ju din sambo illa upp. Din sambo är din familj nr 1. Det du har gjort hittills har skapat problem, så då föreslår jag att du provar något nytt... Prova att skippa det snacket med din mamma och prata om andra saker i stället. 

    Bara ett förslag... 
  • LFF
    Fri 10 Jan 2020 11:44
    #10
    Mrs Moneybags skrev 2020-01-10 09:33:34 följande:
    Men nu tar ju din sambo illa upp. Din sambo är din familj nr 1. Det du har gjort hittills har skapat problem, så då föreslår jag att du provar något nytt... Prova att skippa det snacket med din mamma och prata om andra saker i stället. 

    Bara ett förslag... 
    Fast jag är inte TS.
  • LFF
    Fri 10 Jan 2020 11:46
    #11
    +1
    Mrs Moneybags skrev 2020-01-10 09:33:34 följande:
    Men nu tar ju din sambo illa upp. Din sambo är din familj nr 1. Det du har gjort hittills har skapat problem, så då föreslår jag att du provar något nytt... Prova att skippa det snacket med din mamma och prata om andra saker i stället. 

    Bara ett förslag... 
    Och vem ska man ventilera med om man inte får prata om sin relation med någon förutom sin partner som man just då kanske inte kan ta den diskussionen med pga olika åsikter i frågan? Varifrån ska man få input för att få nya tankegångar så att man kan lösa konflikten med sin partner på ett annorlunda sätt?
  • Anonym­ZzZ
    Fri 10 Jan 2020 12:00
    #12

    Nej, självklart måste du få prata med vem du vill om vad du vill. Att din sambo försöker kontrollera detta låter inte bra, och brukar ofta innebära/leda till att man även försöker kontrollera annat också.

    Däremot kan man ju välja att inte berätta allt om relationen för utomstående för att främja deras relation, men det måste få vara ditt beslut. Din partner måste kunna lita på ditt omdöme här.

  • Sat 11 Jan 2020 00:21
    #13
    +1

    Nu utgår jag ifrån att ni inte har några allvarliga problem, och undrar om problemet kanske är att han får veta att du ventilerat på ett osmidigt sätt? Kommer din mamma med oombedda råd till honom eller kommer du tillbaka till honom med "min mamma tycker att du/jag/vi... "?


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Sambon gillar inte att jag pratar med min mamma