• Freya18

    Föräldrar: När hinner ni städa på dagen?

    Vi har en son på 19 månader och dagarna flyger fram! Jag och maken jobbar 75% och maken tar ut föräldradagar ibland sen har vi sonens mormor som barnvakt emellanåt. Snart ska sonen börja på förskola.

    Min fundering är angående städning. Sen han föddes hinner jag aldrig städa färdigt det jag har börjat med. Prioriterar hans lek mera än städning. Det är inte så att det ser ut som en svinstia här hemma, men jag kan bli otroligt stressad över kartonger som står framme i en evighet, kläder som inte hinner tvättas i tid och att det alltid finns disk att ta hand om.

    Jag har inte fått till en bra rutin kring detta. När sonen har somnat vid 19-20 är vi helt slut.. Hur fixar ni med städning på bästa sätt? Är nyfiken på hur andra har det hemma.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Föräldrar: När hinner ni städa på dagen?
  • Jemp

    Disk och tvätt fixas på em när vi kommer hem alt efter middag före läggdags. Övrig städning på helgen.

    Vi försöker få in att barnet plockar undan efter sig näe det är färdiglekt men det haltar en hel del. Ibland röjer vi efter läggning, ibland får det ligga.

  • Cecese

    Jag måste svara vardagar 18-21 av de alternativen. Jag stiger upp vid 5, far till jobb vid 6.30 och är hemma nån gång 15.30-17.30 beroende på när jag slutar jobba. Vid 22 försöker jag få barnen i säng och själv lägga mig.  

  • Litorina

    På helgen.

    Diskar och plockar undan i köket gör vi efter att vi ätit på kvällen. Då tittar barnen på TV och det är lugnt och skönt i huset.

  • nnnnnnnn

    på vardagar tillsammans när någon lagar maten så röjer de andra
    på helgen tar barnen sina rum och vi resten

    när barnen var så små så låg fokus på dem och då fick städningen antingen bli en lek eller vänta tills senare när båda var hemma = en röjer och en underhåller barnet (eller så kan båda föräldrarna lättare få barnet att tycka det är kul att leka städning)

  • Fins Mamma

    Min 1, 5 åring somnar enormt sent (vet att det borde vara annorlunda men nä) vi städar när hon är vaken och ofta tar storasyster henne i badet då hon rädd för dammsugaren


    ?
  • Anotherone

    Jag kan inte sätta ett klockslag men dammsugaren finns på entréplanet och är framme minst en gång om dagen. Särskilt så här års när det dras in grus i hallen. Ordentlig dammsugning av HELA huset gör nån av oss på helgen.

    Toaletterna tar vi på fredagar + vid behov.

    Den som lagar mat går från bordet och leker med barnen efteråt, den andre röjer upp i köket och sätter igång disken direkt för när alla nattningsrutiner är klara är det ingen som vill börja med det. Jag har hand om läggning av yngsta barnet. När han sitter i badet tar jag hans kläder och lägger i maskin och startar den, 9 dagar av 10 är den full sådags för då har även stora sonen hunnit lägga dit gympakläder från skolan mm. Då hinner den maskinen bli klar innan vi vuxna ska lägga oss. Den som hinner först gör det. Men just hänga tvätt har jag inget emot. Mab kan ju lyssna på ljudbok samtidigt!

    Utöver det så går man ju runt och småplockar HELA TIDEN!! Tar in post, sorterar, ställer in kaffekoppar i maskinen, lägger tillbaka leksaker som barnen drar fram, lägger tillbaka laddningskablar till paddor och mobiler som dräller överallt... det tar aldrig slut.

  • Freya18

    Det är verkligen sant att städningen och plocka undan saker tar aldrig slut. Evighetsjobb.

    Den rutinen som vi har fått till bäst är att efter middagen stannar en av oss i köket och städar undan disk och torkar bord. Sen på morgonen plockar jag ur diskmaskinen om jag hinner.

    Sonen är så pass liten så han blir lätt missnöjd om jag lägger fokus på städningen. Emellanåt tycker han att det är kul att gå runt med en trasa och putsa som mamma gör. :) Sen vill han gärna springa runt mina ben när jag dammsuger, inte för att han är rädd, mera nyfiken. Och då blir det så svårt att dammsuga alla rum. Ingen bra rutin kring det. Tar lite här och där när det hinns.

  • annabellelee

    Vi har två småbarn under 4 år. Städningen är ett problem, för barnen kräver uppmärksamhet hela tiden. Ofta städar en efter middagen medan den andre har barnen, men vi hinner inte klart utan det blir sysslor kvar till efter 21 när barnen somnat. Vi hinner sällan sitta ner och mysa tillsammans som par.

    När vi hade ett barn kunde en natta medan den andre plockade, så då blev det till mystid i soffan för oss båda när barnet somnat, men med två barn blir det ingen tid alls till oss. Tyvärr.

  • scanmia

    I den åldern så nattade jag och pappan varannan kväll och under samma tid passade den andra på att städa. Den som nattar plockar upp i barnens rum. Köket tog vi direkt efter måltiderna tillsammans eller att en tog barnen så att en kunde koncentrera sig på köket. När vi var hemma hela dagarna med små, aktiva barn brukade vi röja leksaker innan lunch och innan middag. Eller, regeln var att man plockar undan en sak innan man tar fram nästa, men det funkade väl inte så bra. 

  • Alexi

    Städning är inget problem om man inser att man inte hinner storstäda hela hemmet från början till slut ostört.

    Jaghar alltid småplockat i förbifarten, svabbat av badrummet på morgonen inan jobbet, en sväng med dammsugaren på fem min för att ta det värsta medan maten kokar osv osv.

    Man få vara lite snabb och flexibel och fånga tillfället.

Svar på tråden Föräldrar: När hinner ni städa på dagen?