• Anonym (Jessica)

    Vilket barn ska ha vilket rum?

    Hej! Jag och maken har 4 barn och har just köpt vår första villa. Problemet är att det bara är 3 sovrum så barnen kommer behöva dela. Vi vet dock inte vilka som ska dela med vem. Sovrummen är ganska stora, men inte såpass stora att vi kan sätta upp väggar mellan.

    Barnen är:

    Pojke född Jun 2010

    Flicka född okt 2015

    Pojke född mar 2017

    Pojke född jan 2018.

    Den minsta kanske inte behöver ett rum än, men han kan inte sova hos oss för alltid heller. Känns som våra 2 äldsta har störst behov av eget rum. Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Vilket barn ska ha vilket rum?
  • fjanten

    Jadu... just nu kan ni ju ha 2018 i ert rum, 2017 och 2015 dela rum, och 2010 ha eget rum. I framtiden hade det varit bättre om 2017 och 2018 delade (pojkar i ca samma ålder), medan 2015 har eget rum och 2010 har eget rum. Då kanske ni antinen kan flytta eller att ni föräldrar sover i vardagsrummet..? Oavsett känns det viktigt att 2010 får eget rum eftersom han är så mycket äldre, och 2015 kommer kanske runt 10-11 års ålder börja behöva eget också. Sedan hinner väl 2010 flytta hemifrån innan 2017 och 2018 är så pass tonåring att de behöver eget.

    Så går min tankebana...

  • Anonym (P)

    Tre sovrum totalt eller tre sovrum utöver ert rum?

  • Anonym (???)

    Jag tycker inte detta är någon svår fråga, för mig känns det givet att de två äldsta får varsitt rum och de två minsta, som det bara skiljer ett år emellan och som dessutom är av samma kön, delar rum.

    Eller är det så att ni har totalt har tre rum för hela familjen? För i så fall får väl ni ta ett rum, de två äldsta ett rum och de två minsta ett rum.

    Jag förmodar att ni inte tänkt bo i huset så länge, eller har ni tänkt att bygga ut den? För annars har jag svårt att se varför mm köper ett hus som man redan vid köpet anser vara för litet. Eller i alla fall inte lämpligt för den storlek på familj som man har. Personligen hade jag aldrig köpt ett hus om jag inte redan innan jag la ett bud på den visste att en uppfyllde mina grundbehov och jag såg att mina barn hade fått sina behov uppfyllda. Då hade jag mycket hellre bott fortsatt vi i min gamla bostad

  • Anonym (Jessica)
    Anonym (P) skrev 2020-01-12 20:29:50 följande:

    Tre sovrum totalt eller tre sovrum utöver ert rum?


    Anonym (???) skrev 2020-01-12 20:37:21 följande:

    Jag tycker inte detta är någon svår fråga, för mig känns det givet att de två äldsta får varsitt rum och de två minsta, som det bara skiljer ett år emellan och som dessutom är av samma kön, delar rum.

    Eller är det så att ni har totalt har tre rum för hela familjen? För i så fall får väl ni ta ett rum, de två äldsta ett rum och de två minsta ett rum.

    Jag förmodar att ni inte tänkt bo i huset så länge, eller har ni tänkt att bygga ut den? För annars har jag svårt att se varför mm köper ett hus som man redan vid köpet anser vara för litet. Eller i alla fall inte lämpligt för den storlek på familj som man har. Personligen hade jag aldrig köpt ett hus om jag inte redan innan jag la ett bud på den visste att en uppfyllde mina grundbehov och jag såg att mina barn hade fått sina behov uppfyllda. Då hade jag mycket hellre bott fortsatt vi i min gamla bostad


    3 sovrum inklusive vårt.
  • Anonym (Somm1)
    Anonym (Jessica) skrev 2020-01-12 21:21:35 följande:

    3 sovrum inklusive vårt.


    Men då kan inte båda äldsta få eget? Med tre sovrum inkl ert så tycker jag som anonym(???) att två äldsta iett, två yngsta i ett. Lätt beslut enligt mig även om ingen får eget.
  • Anonym (???)

    Alternativt, om något/några barn absolut måste få eget rum att ni vuxna sover på bäddsoffa i vardagsrummet (finns många bra sådana numera) och så får de två äldsta var sitt och de två yngsta får dela.

  • Jemp

    2010 eget, 2015 och 2017 ihop och så ni föräldrar+yngsta barnet i sista rummet. Bör funka de närmsta åren i alla fall.

  • Elle N
    Jemp skrev 2020-01-12 21:51:13 följande:

    2010 eget, 2015 och 2017 ihop och så ni föräldrar+yngsta barnet i sista rummet. Bör funka de närmsta åren i alla fall.


    +1 på den.

    2010 är så pass myclet äldre, borde få eget rum. Men för att det ska vara rättvist i framtiden måste ni ha en plan så att 2015 får ett eget om 5 år (och 2017 om 7 år).

    De små tror jag kommer kunna dela rum länge, men inga barn rycker jag ska behöva dela när de kommer mot tonår/pubertet. Speciellt inte med ett mycket yngre syskon.
  • Anonym (Lur)

    Hur kan ni köpa en villa som är för liten för eran familj? Jag hade förstått om det var hyreslägenhet men när man köper hus så ska man väl tänka att det är ett föralltid hus?

    Kan ni bygga ut huset? Annars såborde de två äldsta få varsitt rum och de två yngsta får dela. Ni vuxna får sova någon annanstanns, typ madrass i källare, vardagsrum osv.

  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Lur) skrev 2020-01-12 23:55:11 följande:

    Hur kan ni köpa en villa som är för liten för eran familj? Jag hade förstått om det var hyreslägenhet men när man köper hus så ska man väl tänka att det är ett föralltid hus?

    Kan ni bygga ut huset? Annars såborde de två äldsta få varsitt rum och de två yngsta får dela. Ni vuxna får sova någon annanstanns, typ madrass i källare, vardagsrum osv.


    Planen är att bygga en vägg i vardagsrummet som är jättestort. Dock har vi inte tid till det närmsta året.
  • Erkens mamma

    Störste får eget rum. Sedan delar de tre mindre på ett rum, det rummet är mest för att sova i , sedan har de en lekdel i vardagsrummet som du säger är stort. De är för små för att leka själva i ett rum iallafall.

    Ni föräldrar har ett rum.

    När barnen sedan blir större och ni får till ett rum till får de yngsta två dela.

  • Anonym (Mamma till 4)

    Jag delar rum med mina tjejer född 2010 och 2012. Går jättebra

  • Anonym (???)
    Anonym (Jessica) skrev 2020-01-13 07:25:45 följande:

    Planen är att bygga en vägg i vardagsrummet som är jättestort. Dock har vi inte tid till det närmsta året.


    Att bygga en vägg är inte svårt och tar inte lång tid (har själv som ovan gjort det och det tog två helger, inte effektivt arbete), men vill ni inte göra det så kan ni redan nu enkelt dela av rummet med hyllor, rumsdelare eller draperier. Snabbt och enkelt har ni fått ett rum till. Exempel: www.bygghemma.se/inredning-och-belysning/garderober-och-forvaring/garderobsdorrar/skjutdorrar-garderob/skjutdorr-elfa-artic-duo/p-343510-343586

    www.decordecor.se/product-category/rumsavdelare/5-dels-rumsavdelare

    www.styleroom.se/images/410953
  • Anonym (W)
    Anonym (Jessica) skrev 2020-01-13 07:25:45 följande:

    Planen är att bygga en vägg i vardagsrummet som är jättestort. Dock har vi inte tid till det närmsta året.


    Inte tid? Tar en hantverkare några dagar...
  • Anonym (?)
    Anonym (W) skrev 2020-01-13 19:45:32 följande:

    Inte tid? Tar en hantverkare några dagar...


    Eller tar max 2 dagar att fixa själva, gissningsvis kortare tid än att flytta om i sovrummen senare. Lycka till som villaägare om ni inte kan avvara den tiden...
  • Jemp
    Anonym (?) skrev 2020-01-13 22:27:20 följande:

    Eller tar max 2 dagar att fixa själva, gissningsvis kortare tid än att flytta om i sovrummen senare. Lycka till som villaägare om ni inte kan avvara den tiden...


    Fast vi vet ingenting vad ts m familj har att göra i övrigt. Det kanske finns tio mer akuta projekt första året?
  • Wench85
    Anonym (Jessica) skrev 2020-01-13 07:25:45 följande:
    Planen är att bygga en vägg i vardagsrummet som är jättestort. Dock har vi inte tid till det närmsta året.
    Då skulle jag säga

    2010 ett rum
    2015 och 2017 ett rum
    Vuxna och 2018 ett rum

    Sedan om ett år:
    2010 behåller sitt rum
    2015 minsta sovrummet
    2017 och 2018 ett rum
    Vuxna ett rum

    Då har ni fem-tio på er att bytta ut/flytta/planera om så att det finns möjlighet för de yngsta att få varsitt rum när de börjar bli äldre. 
Svar på tråden Vilket barn ska ha vilket rum?