Inlägg från: Anonym (Lillaanna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lillaanna)

    Han säger att han är en dålig stödperson

    Min pojkvän sade att han är en dålig stödperson. Han gillar inte att prata känslor, han är konflikträdd och hoppar helst över all sorts diskussion. Hans drömscenario är att aldrig behöva ha en diskussion om något. Han säger att han hela sitt liv bara stängt saker inom sig, men säger ändå att han inte mår dåligt eller så pga det, utan det har bara varit så han hanterat saker, inte pratar om dem utan bara låtit det försvinna av sig självt helt enkelt.

    Han har sagt en del saker som sårat mig men jag försöker tänka det ur hans synvinkel, att han bara beskriver hur han känner liksom. T.ex. har han sagt att han ibland kan känna/tänka att *vad ska jag göra åt det?* när jag berättat om hur jag känt kring en grej. Eller att han också bara ibland hade velat svara bara *okej* på någon lång text ifrån mig. Det verkar liksom vara svårt för honom att veta vad han ska säga eller göra i diskussioner med känslor, och att ha utförliga diskussioner verkar utmattande för honom, både i text och samtal.

    Som ni kanske förstår då så är jag helt tvärtom, såklart... Jag vill ju då diskutera allt möjligt. Är det någon konflikt så ska det lösas, inte glömmas. Prata, lösa, gå vidare. Medans pojkvännen verkar nästan bara vara på *gå vidare* stadiet...

    Det jag undrar är alltså om någon har några tips hur jag kan närma mig honom när det blir konflikt t.ex och man behöver prata/lösa. För ibland känns det som vi fastnar i små saker också, det är så mycket missförstånd mellan oss, och som det är nu så är han rädd att det ska bli en lång diskussion direkt det är om något. Alltså han pratar nog om det behövs men han kanske inte säger så mycket alltid och han kan skriva långa texter också, men det verkar ju vara extremt jobbigt för honom.... Medans jag känner mig sårad mest hela tiden av vad han säger eller inte säger för den delen när han ibland svarar bara kort också....

    Kan två såna här personer ha ett förhållande eller är det bara dödsdömt?

  • Svar på tråden Han säger att han är en dålig stödperson
  • Anonym (Lillaanna)
    Anonym (Emelie) skrev 2020-01-13 21:39:27 följande:

    Spontant när jag läser din text så föreställer jag mig honom som bekväm. Att han inte vill anpassa sig till dina behov utan det är du som ska anpassa sig till honom. Jag ser relationer som ett samspel, och då ni fungerar olika och bara du är beredd att försöka gå honom till mötes låter det inte som särskilt bra förutsättningar. Tycker faktiskt du kan ha högre krav på honom, du ska ju må bra i relationen också och om ni missförstår varandra verkar det rimligt att prata om det utan att du ska ha dåligt samvete. Om han ändå inte är beredd att tillgodose dina behov i relationen tycker jag du ska fundera om det är värt att fortsätta med honom.


    Tack för ditt svar, du har några viktiga synpunkter. Nu när jag tänker på det känns det dock som att han nog försöker anpassa sig faktiskt, han försöker stå ut med mina diskussioner o försöker säkert sitt bästa. Men ibland när han blivit för utmattad/irriterad så hör man hur lite han faktiskt vill diskutera... Det är väl den känslan jag har lite svårt med och undrar hur jag ska vrida på det för att inte känna att det är alltid JAG som är jobbig och ska ha diskussioner och lösa saker. Det blir som att jag är *syndabocken* till dåliga vibbar i relationen för han vill ju helst slippa all diskussion...
  • Anonym (Lillaanna)
    Anonym (Måste) skrev 2020-01-13 22:21:14 följande:

    Kanske låter hård men med hans inställning kan man inte ha en fungerande och givande relation. Man måste kunna prata/ kommunicera och visa förståelse för varandra. Han kommer troligtvis aldrig ändra sig. Möjligtvis efter 10 kraschade förhållanden.

    Skulle inte satsat på honom. Man måste vilja engagera sig i en relation också. Vet att det inte är vad du vill höra men jag tror det förr eller senare kommer ta slut....


    Jag vill höra vad andra ser, så jag kan nog behöva höra detta också. Möjligt att det kan vara så, men han och jag tycker verkligen om varandra i grund o botten så jag hoppas ju att han skulle inse det redan nu... Men som sagt, han säge att han försöker och nån enstaka gång har han tagit steget själv så liiiiite gnistor ibland.... Men känns liksom som att det är jag som är jobbig som ska prata o lösa så mycket? Typ som att jag kämpar för oss båda? Hur kan jag sluta och ge lite ansvar över åt honom?
  • Anonym (Lillaanna)

    Avrundat: Han diskuterar om han måste, han skriver långa texter om han måste. Men han kan bli irriterad/less om det blir utdraget. Så man kan väl se det som att han försöker förbättra sig för mig med diskussionerna.

    Men det som stör mig är att jag vet ungefär vad han tänker... Typ *suck nu blir de diskussion igen* eller nåt. Och det får mig att känna det som att det är jag som är jobbig som vill prata o reda ut.... Hur ska vi hitta en balans mellan oss?

  • Anonym (Lillaanna)
    Anonym (b) skrev 2020-01-14 12:29:53 följande:

    Du känner dig sårad mest hela tiden av vad han säger o inte säger, han försöker "stå ut" med dina diskussioner, du blir lite syndabock i relationen o du ska behöva känna dig jobbig i det hela.

    Sorry, men det låter inte så bra faktiskt. Inte bra förutsättningar o för höga berg att försöka ta sig över i detta.


    Nej det låter inte så bra, jag vet... men vi vill ju fortsättningsvis kämpa för det. Båda två vill att det ska funka. Därför tänkte jag kolla om någon har några tips liksom, vart vi ska börja...
  • Anonym (Lillaanna)
    Anonym (Filifjonkan) skrev 2020-01-14 13:26:19 följande:

    Men måste det bli så långa diskussioner då? Lite låter det faktiskt som att du ts har ganska stort behov av att älta om och om igen, men jag kan självklart ha hel fel här. Vad är det som du vill diskutera? Är det problem som du uppfattar att ni har sinsemellan? Eller har du behov av att ventilera andra saker ex saker som hänt dig på jobbet?

    Om det är det senare fallet, du kanske bara kan tänka att det räcker med att han faktiskt lyssnar aktivt och inte behöver ge så mycket tillbaka i respons. Och det är kanske också något du kan förklara för honom att du bara är glad för att han lyssnar och inte förväntar dig att han skall "lösa" sådana problem eller situationer som inte berör honom egentligen direkt.

    Min erfarenhet är att många män är väldigt "lösningsinriktade" och när de inte kan lösa något blir de frustrerade och uttåkade och ifrågasättande "vad menar hon att jag skall göra åt det?!"

    Det andra, om det är problem i relationen eller saker som berör er båda direkt, så undrar jag här också hur kommunikationen er emellan går till. Kan du vara mer kortfattad, tydlig, och rak när du pratar med honom i sådana lägen? Kanske tom skriva det till honom så kortfattad och tydligt och rakt som möjligt och sedan får han ge respons på det och så går ni vidare.


    Jo du har rätt i att jag är dendär som kanske fastnar i ältande, upprepar mig osv, ibland utan att jag märker det själv. Jag behöver också få raka svar, inga svar som kan tolkas på många olika sätt... För då kommer jag högst antagligen fundera på vad han menade i alla dess olika former. Kan vara så enkelt som att jag frågar *vill du det då?* han svarar *de kan vi göra*. Och jag lägger igång och funderar *men VILL du det då?* eftersom jag ju inte fick något rakt *JA*...

    När jag VILL diskutera så handlar det om något problem i relationen. Men ofta fastnar vi i små saker också som blir ofrivilliga diskussioner som är långvarigt. T.ex säger han en sak, jag undrar vad han menade med det eftersom jag tyckte han lät dryg, sen svarar han, sen duger inte det svaret eller jag förstår ändå inte, sen bli ja ju tvungen å ha honom å förklara för jag inte förstod osv, till sist har vi tjafsat i 15min bara för jag inte visste riktigt hur han menade i starten. Och då bli han irriterad när det blir långvarigt.

    Kan vara andra situationer också som är utanför relationen, tex att jag berättar att jag blev ledsen av någon kompis eller nåt. Då kan han svara kort bara *okej, ja jag vet inte vad jag ska säga*. Och sen lämna det... känns ju inte som man fått stöd då liksom... Sen när vi diskuterar denna situation för att jag tyckte han var så kort så DÅ kan han komma på något vettigt att säga tillbaka, eller förklara mera utförligt vad han tänkte kring det. Men inte när jag berättade grejen från början, först när jag tar upp det igen... så då har ja nångång sagt att *ja, dedär hade du ju kunnat säga tex*.

    Håller med om att ibland räcker med mest med att lyssna men någon respons vill man ju förstås få... och dedär om att försöka va så kort å tydlig som möjligt låter vettigt, ska tänka på det.
  • Anonym (Lillaanna)
    sextiotalist skrev 2020-01-14 13:49:01 följande:

    Jag hade nog ledsnat på dig ts.

    Två saker som varit orsaker

    Dels inställningen diskussion. Sambon och jag diskuterar sällan. Men vi samtalar däremot. Både han och jag kan påpeka saker vi inte är nöjda med, men vi diskuterar det inte.

    Vi löser problem genom samtal. Men vi försöker inte ändra på varandra.

    Sedan ältar vi inte. Är det inte stora saker, så släpper vi det och går vidare.

    Vissa saker måste vi självklart lösa tillsammans.

    Så jag hade inte fungerat ihop med en person som är som du.

    Bör väl tillägga att båda har humör så det kan låta om oss ...... i två minuter.


    Tack för svar. Jag gillar inte heller att ordet *diskussion* har blivit så pressat för oss, det klingar liksom negativt direkt.

    Hur gör ni om ni inte är nöjda med nåt då? Pratar ni inte om det då och försöker lösa det? Eller säger ni bara vad ni är missnöjda med och så förbättrar partnern den grejen automatiskt ?
  • Anonym (Lillaanna)
    Colourfulrainbow skrev 2020-01-14 14:08:11 följande:

    Ska man gå genom livet tillsammans så kommer man ju behöva stöttning av varandra.

    Jag har några i min närhet som lätt ältar, och upprepar saker och samma ämne liksom bara går runt, runt...

    Däremot gillar jag att lösa saker och ting. Jag tycker om att diskutera, prata, eller vad man nu vill kalla det, tills vi kommer fram till en lösning. Bara konversationen går framåt.

    Jag har hört orden "jaha, och vad tycker du jag ska göra åt det?" när jag berättat att jag mått dåligt, eller berättat om ett problem jag haft, och det är otroligt sårande att höra den meningen efter man öppnat upp sig.

    Hur länge har ni varit tillsammans?


    Precis... vad gjorde du då? När du fick höra dom orden?

    Vi har inte alls varit länge tillsammans, ett år ca. Men det är här vi har fastnat lite och vet inte hur vi ska lösa det
Svar på tråden Han säger att han är en dålig stödperson