Inlägg från: Sofiamikaela |Visa alla inlägg
  • Sofiamikaela

Letrozol - Följas åt?

amandakollb skrev 2020-04-29 08:33:45 följande:

jaa verkligen! har en kompis utanför länet som har tjatat och tjatat men hon får ingen ovitrelle även fast hon inte vet om hon ägglossar eller inte så verkar vara väldigt olika som du säger :( 

absolut, det ska jag göra! jag går på livio, och en helt fantastisk läkare där, är supernöjd! men ni kör på med behandlingen som vanligt och så kommer de höra av sig om ni måste pausa? 

Okej, ja återstår bara att se vad min läkare säger.

Ah okej, får se vad som händer än så länge verkar min klinik hålla öppen så jag hoppas det fortsätter vara så :)

Nja hon sa bara att vi eventuellt måste paisa om dem måste stänga ner. I slutet på nästa vecka vet jag mer, om positivt grav test eller inte :)
  • Sofiamikaela
    amandakollb skrev 2020-04-29 19:39:39 följande:

Ja hoppas hoppas :) när har du bim?

Jag vet inte exakt vilken dag BIM är men runt onsdag-torsdag nästa vecka skulle jag tro:)
  • Sofiamikaela
    amandakollb skrev 2020-04-29 20:29:31 följande:

Okej jag borde ha onsdag-torsdag fast veckan efter, spännande! Kommer du testa innan bim?:)

Åh spännande!

Alltså är i valet och kvalet om jag orkar vänta. Jag vill ju testa redan nu men känner att ett negativt test kommer göra mig besviken. Så jag tror att jag ska försöka vänta så länge som möjligt! Hur känner du?
  • Sofiamikaela
    amandakollb skrev 2020-04-29 21:18:19 följande:

Jag tänker nu att jag ska vänta till bim men vet ju hur sugen man kommer bli ju närmare man kommer, men ska försöka hålla mig!:) du får uppdatera när du tänkte börja testa

Ja jag känner igen mig, jag uppdaterar när jag gjort första testet! Ska försöka vänta tills onsdag nästa vecka!
  • Sofiamikaela

Jag gjorde gravtest idag som tyvärr var negativt. Idag börjar på runda 3 med provera..

Hur många gånger har ni provat köra med provera? När börjar man se över andra alternativ, som ivf?

• Sofiamikaela
    amandakollb skrev 2020-05-06 19:12:14 följande:

Åh tråkigt att höra :(

varför ska du börja med provera igen? Är bara att vänta på mensen som borde komma snart och sen börja äta letrozol direkt på mensdag 3? :) Jag har bara ätit provera en gång

Jag får tyvärr ingen mens av mig själv :( så måste ta provera för att först framkalla blödning och därefter letrozol :)

Skall höra med min läkare om det även är möjligt att få ovitrelle den här gången då det verkar som att jag inte ägglossar trots att ägget växt sig tillräckligt stort.
  • Sofiamikaela

Hej alla,

Jag fick också ovitrelle utskrivet idag för att tas i morgon tisdag eftermiddag kväll. Spännande att vi är flera som skall ta samtidigt!

• Sofiamikaela
    amandakollb skrev 2020-05-26 08:52:50 följande:

hejhej! vad kul! då är vi många som tar sprutan idag! vilken tid tänkte du ta? 

vill du berätta lite om er och er resa? :) 

Hej!

Ja men självklart kan jag dela lite mer :)

Jag tänkte först ta sprutan själv ikväll men min sambo fick tillslut rycka in och när det väl var gjort så var det ju inte speciellt farligt. Kändes knappt. Tog sprutan runt klockan 18, vi har legat en gång ikväll och sen planerar vi onsdag och även torsdag för att säkra upp.

Jag har precis tagit min tredje provera och letrozol kur. Första gången jag får ovitrelle, detta efter pepp i den här tråden i att få testa ovitrelle också.

Första enkel kuren med letrozol gav ingenting, inget ägg som ville växa till sig.

Men runda två gick bättre då jag testade dubbel dos letrozol och jag fick ett fint ägg, dock så hände ingenting efter det. Ingen mens och inget positivt grav test. Troligtvis så gick äggblåsan tillbaka igen. Min läkare kunde inte svara riktigt på vad som hänt.

Så då fick vi börja på tredje försöket med dubbel dos letrozol och efter ultraljudet igår sa hon att det såg väldigt fint ut och jag fick då också utskrivet ovitrelle. Den sprutan skulle tas eftermiddag/kväll idag. Så nu hoppas jag verkligen på positivt besked den här rundan :)

Jag har också vid alla försöken tagit provera då jag inte själv får mens utan behöver hjälp där. Så alltid först provera 10 dagar ooh sen letrozol 3e mens dagen i fem dagar. Senaste två gångerna har dock mensen kommit innan kuren på 10 dagar är slut, dag 7 och dag 8. Enligt min läkare är detta inget problem och jag ser det som en vinst då jag sparar några dagars väntan, haha...

Håller verkligen tummarna för er andra och åter igen så spännande att följa er som följer precis samma steg som mig :)
  • Sofiamikaela
    Sofiamikaela skrev 2020-05-26 22:41:44 följande:

Hej!

Ja men självklart kan jag dela lite mer :)

Jag tänkte först ta sprutan själv ikväll men min sambo fick tillslut rycka in och när det väl var gjort så var det ju inte speciellt farligt. Kändes knappt. Tog sprutan runt klockan 18, vi har legat en gång ikväll och sen planerar vi onsdag och även torsdag för att säkra upp.

Jag har precis tagit min tredje provera och letrozol kur. Första gången jag får ovitrelle, detta efter pepp i den här tråden i att få testa ovitrelle också.

Första enkel kuren med letrozol gav ingenting, inget ägg som ville växa till sig.

Men runda två gick bättre då jag testade dubbel dos letrozol och jag fick ett fint ägg, dock så hände ingenting efter det. Ingen mens och inget positivt grav test. Troligtvis så gick äggblåsan tillbaka igen. Min läkare kunde inte svara riktigt på vad som hänt.

Så då fick vi börja på tredje försöket med dubbel dos letrozol och efter ultraljudet igår sa hon att det såg väldigt fint ut och jag fick då också utskrivet ovitrelle. Den sprutan skulle tas eftermiddag/kväll idag. Så nu hoppas jag verkligen på positivt besked den här rundan :)

Jag har också vid alla försöken tagit provera då jag inte själv får mens utan behöver hjälp där. Så alltid först provera 10 dagar ooh sen letrozol 3e mens dagen i fem dagar. Senaste två gångerna har dock mensen kommit innan kuren på 10 dagar är slut, dag 7 och dag 8. Enligt min läkare är detta inget problem och jag ser det som en vinst då jag sparar några dagars väntan, haha...

Håller verkligen tummarna för er andra och åter igen så spännande att följa er som följer precis samma steg som mig :)

Glömde också att skriva att vi inte har några barn sedan tidigare och jag slutade med p piller i augusti förra året.

När tiden gick och min mens inte kom igång kände jag att det kanske var något som inte stod helt rätt till. I januari sökte jag mig till en gynmottagning där jag blev undersökt med ultraljud och fick ta blodprov. Detta visade sedan tecken på PCOS, många äggblåsot och höga testosteron halter. Jag blev då skickad vidare till en fertilitets klinik och efter en mer genomgående utredning fick jag diagnosen PCOS.

Jag kände först en stor sorg då många i min närhet haft så lätt att bli gravida, det gick på första eller andra försöket osv... men efter en del läsande här och samtal med läkare så lugnade jag mig och jag fick omgående starta med provera och letrozol.

Tyvärr inget plus än, vi är inne på tredje rundan och enligt min läkare såg det väldigt fint ut den här gången. Håller verkligen tummarna nu att det blir ett plus om 2 veckor :)
  • Sofiamikaela
    amandakollb skrev 2020-05-27 09:55:00 följande:

okej vad skönt att du fick ta dubbeldos och att det nu såg jättefint ut! och super med ovitrelle ju! jag tog också sprutan igår em, vid 1630, och hade sex igår, tänkte ha ikväll och imorgonkväll för att säkra upp :) så samma som er! tempar du förresten? 

jag har också pco med väldigt många äggblåsor men superlånga och oregelbunda cykler, så väldigt skönt att nu få hjälp så att cyklerna blir 30 dagar typ! 

när tänker du att bim är? :) 

mm väldigt jobbigt med alla runt omkring som blir gravida hur lätt som helst:( det är jobbigt för man blir ju så glad för deras skull men kan inte låta bli att bli avundsjuk och tycka det är jobbigt med :/ 

Hej spännande, då tog vi nästan samtidigt. Jag tempar inte, gör du?

Oj, jag vet faktiskt inte. Tänker ta grav test om 2 veckor är min plan. Hur tänker du?

Ja men precis, så svårt. Såklart man är glad för alla andra men känner stor frustration själv.
Svar på tråden Letrozol - Följas åt?