• Anonym (Aj)

    Ha barnen hemma?

    Jag har skadat mig så pass att jag inte kan lämna barnen i skolan idag. Vi har ingen bil i nuläget och det är ca en km att gå enkel väg.

    Pappan vägrar lämna, så hur gör man? Ska man vara ärlig mot skolan eller bara sjukanmäla dem?

  • Svar på tråden Ha barnen hemma?
  • Anonym (Men!!!)
    Anonym (Aj) skrev 2020-01-17 14:11:13 följande:
    Och vad hände med hans ansvar? Varför är det bara mitt?
    Jag tolkade det hela som att detta problem inträffat under "din" tid med barnen.... då är det ditt problem att lösa med.
  • Anonym (Aj)
    Anonym (Men!!!) skrev 2020-01-17 14:19:42 följande:

    Jag tolkade det hela som att detta problem inträffat under "din" tid med barnen.... då är det ditt problem att lösa med.


    Vi är gifta.
  • Anonym (Aj)
    Anonym (Pragmatisk) skrev 2020-01-17 14:18:53 följande:

    Skoltransporten hade ni båda kunnat lösa. Bådas ansvar. Han genom att lämna jobbet och du genom att åka med i taxin.

    Varför kom ni inte på detta redan när du skadade dig? Hur kan hela situationen blivit en överraskning samma morgon?


    Han har alltid lämnat i liknande situationer tidigare, så jag utgick ifrån att han skulle göra det den här gången också. Han var ännu hemma när han sa nej och att de får vara hemma istället, han hade inte blivit sen till något om han gjort det.

    Nej jag hade inte kunnat åka med i taxi.
  • Anonym (Men!!!)
    Anonym (Aj) skrev 2020-01-17 14:33:17 följande:
    Vi är gifta.
    Shit, jag ber om ursäkt, totalt missuppfattat situationen. I det läget är pappan en idiot.
  • Whitehorse1979
    Anonym (Aj) skrev 2020-01-17 14:35:42 följande:
    Han har alltid lämnat i liknande situationer tidigare, så jag utgick ifrån att han skulle göra det den här gången också. Han var ännu hemma när han sa nej och att de får vara hemma istället, han hade inte blivit sen till något om han gjort det.

    Nej jag hade inte kunnat åka med i taxi.
    Varför kan du inte åka med i en taxi?
  • Anonym (gå?)
    Anonym (Aj) skrev 2020-01-16 08:01:27 följande:
    Ingen av oss känner oss trygga med det.

    Ja jag vet att det är skolplikt, men det är inte bara mitt ansvar. Här är det pappan som brister.
    Jag hade nog inte kommit på taxi direkt själv om jag blivit paff och eftersom mina barn inte hade telefon i den åldern kanske jag inte varit säker på att kunna få hem dem på smidigt sätt även om de kom iväg. Men jag blir förvånad att du inte vågar låta barnen åka en dryg minut taxi med något etablerat taxibolag.

    Jag tror knappast att det var någon katastrof att barnen missar en skoldag om de går dit i vanliga fall. Men du verkar inte ha varit särskilt intresserad av att lösa något utan i stunden mest ute efter att förlägga skulden på pappan. (Som väl iofs hade det mesta av  skulden i det hela - hade han mycket på jobbet kunde han gått en halvtimme tidigare med barnen - men att konstatera att det är pappans fel löser knappast situationen.)

    Hos oss anmäler man för övrigt frånvaro via webben, frånvaron anmäls med datum eller klockslag men inte med anledning.

    Har ni planerat inför morgondagen då? Om du blev så skadad kanske du inte kan gå då heller.
  • Anonym (X)
    Anonym (gå?) skrev 2020-01-17 21:29:35 följande:
    Har ni planerat inför morgondagen då? Om du blev så skadad kanske du inte kan gå då heller.
    Här hos oss är det då lördag imorgon...
  • Anonym (gå?)
    Anonym (X) skrev 2020-01-17 21:38:55 följande:
    Här hos oss är det då lördag imorgon...
    Haha, det var det ja.
  • bullen1984
    molly50 skrev 2020-01-17 12:02:05 följande:
    TS frågade hur hon skulle göra. Det är väl att be om råd?

    Det är sant att det inte är TS fel att hennes man är en egoist. Men det är hennes fel om hon väljer att låta det fortgå utan att sätta ner foten.
    Sen kan jag tycka att det är lite märkligt att sätta sig och starta en tråd här istället för att försöka ordna så barnen kan komma till skolan.
    Hur har man tid med det?

    Jag håller dock med om att en socanmälan inte är nödvändig i det här fallet.
    Men TS bör kanske fundera på vad för slags man hon lever med som sätter sig själv och sin karriär framför henne och deras barn.
    Fast hur vet du om hon satt ned foten eller ej? 
    Det är inte kvinnans jäkla ansvar att sätta ned foten mot en egoistisk man. 
    Så typiskt att kvinnan alltid ska skammas. 
  • molly50
    bullen1984 skrev 2020-01-18 08:43:41 följande:
    Fast hur vet du om hon satt ned foten eller ej? 
    Det är inte kvinnans jäkla ansvar att sätta ned foten mot en egoistisk man. 
    Så typiskt att kvinnan alltid ska skammas. 
    Det kan jag såklart inte veta. Men det verkar ju som att TS bara accepterade det med tanke på att han vägrade lämna.
    Jag har ingenstans påstått att kvinnan ska skämmas. I detta fallet så är det ju pappan som har gjort mest fel.
    Men hade min man betett sig som TS man gör så hade jag absolut inte accepterat det utan ställt krav på att han skulle lämna och inte gett mig förrän han gjort det.
    Men nu har jag inte det problemet,tack och lov.
  • Anonym (A 2)
    Anonym (gå?) skrev 2020-01-17 21:29:35 följande:
    Jag hade nog inte kommit på taxi direkt själv om jag blivit paff och eftersom mina barn inte hade telefon i den åldern kanske jag inte varit säker på att kunna få hem dem på smidigt sätt även om de kom iväg. Men jag blir förvånad att du inte vågar låta barnen åka en dryg minut taxi med något etablerat taxibolag.

    Jag tror knappast att det var någon katastrof att barnen missar en skoldag om de går dit i vanliga fall. Men du verkar inte ha varit särskilt intresserad av att lösa något utan i stunden mest ute efter att förlägga skulden på pappan. (Som väl iofs hade det mesta av  skulden i det hela - hade han mycket på jobbet kunde han gått en halvtimme tidigare med barnen - men att konstatera att det är pappans fel löser knappast situationen.)

    Hos oss anmäler man för övrigt frånvaro via webben, frånvaron anmäls med datum eller klockslag men inte med anledning.

    Har ni planerat inför morgondagen då? Om du blev så skadad kanske du inte kan gå då heller.
    +1
Svar på tråden Ha barnen hemma?