• Anonym (TS)

    När fick ni era första rynkor? - ärliga svar nu

    Ställt en sån fråga tidigare och då har jag fått massa kommenterarer som "jag är 57 och har inga rynkor än" osv.. då flera såna svar inte är trovärdiga och mest är att skryta och hitta på så är jag inte intresserad av såna svar utan jag vill ha helt ärliga svar.

    Och ja, ni kan svara anonymt så ni har verkligen ingen anledning till att hitta på.

    Min erfarenhet är att många börjar bli rynkiga redan vid 25-30.

    Så till frågan, när fick ni era första åldersrelaterade rynkor?

  • Svar på tråden När fick ni era första rynkor? - ärliga svar nu
  • Anonym
    sextiotalist skrev 2020-01-18 10:44:00 följande:

    Men se dig omkring. De flesta kring 40 har inte mycket rynkor.

    Jag studerade mina kollegor igår på fikat.

    Många är kring 40, de flesta hade inga märkbara rynkor utan var släta i pannan, det gäller både män och kvinnor. Några, absolut.

    Självklart är det inget vetenskapligt statistikt urval.

    Men tråden gällde ju ens personliga erfarenhet.

    Hur huden åldras har ju även en genetisk faktor.

    Jag har väninnor som tidigt fått pigmentfläckar, precis som deras föräldrar. Ingen av mina föräldrar har fått pigmentfläckar, inte jag heller.

    Min svåger har mycket rynkor. Hans äldre syster har nästan inga alls, inte hennes sambo heller, de är båda över 60.

    Min systers svärmor har väldigt få rynkor (har känt henne i 30 år). Men hennes svärfar var som ett russin i ansiktet.

    Så jag är rätt säker på att svaren är här är ärliga.


    Och jag är lika säker på min sak.
  • Duppedu

    Jag vet inte ens vad som räknas som rynkor, om jag höjer ögonbrynen kraftigt rynkar min panna ihop sig och det blir streck kvar ett tag. Samma under ögonen är det streck som syns om man tittar noga. Är det åldersrelaterat? Jag är 28 :)

  • sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2020-01-18 11:00:33 följande:

    I vilken verklighet lever du? I verkligheten börjar huden åldras redan vid 25-30. Vid 35-40 har de allra flesta synliga rynkor.


    Troligen bland folk som inte experimenterat med sin hud, inte sminkat sönder sin hud. Inte bott på stränderna hela sommaren för att bli brun.

    Nej, jag känner inte igen mig.
  • Anonym (Skin)
    Anonym (TS) skrev 2020-01-18 10:34:28 följande:

    Bildbevis tack!


    Jag lägger givetvis inte ut en bild på mitt ansikte här. Enl TS definition att rynkorna ska vara tydliga och synas på håll har jag inga sådana rynkor. Givetvis kan jag själv i spegeln se att jag åldras. Ansiktet får mer karaktär och huden på halsen börjar bli slappare. Jag ljuger inte om att jag ibland fortfarande får visa leg på systemet. Tror du jag skulle få göra det om jag såg ut som ett russin. Och som sagt, jag är liten och nätt i kroppen med ansiktsdrag som förmodligen gör att jag ser yngre ut. Tro mig, vi finns.
  • Anonym (TS)
    sextiotalist skrev 2020-01-18 11:10:31 följande:

    Troligen bland folk som inte experimenterat med sin hud, inte sminkat sönder sin hud. Inte bott på stränderna hela sommaren för att bli brun.

    Nej, jag känner inte igen mig.


    Dina åsikter går alltid emot verkligheten och fakta av någon anledning. Inget illa menat.
  • sextiotalist
    Anonym (TS) skrev 2020-01-18 11:00:33 följande:

    I vilken verklighet lever du? I verkligheten börjar huden åldras redan vid 25-30. Vid 35-40 har de allra flesta synliga rynkor.


    En googling visar att du är 10 år fel. Vid 35 börjar det. Dvs många kring 40 har inga synliga rynkor.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Skin) skrev 2020-01-18 11:13:56 följande:

    Jag lägger givetvis inte ut en bild på mitt ansikte här. Enl TS definition att rynkorna ska vara tydliga och synas på håll har jag inga sådana rynkor. Givetvis kan jag själv i spegeln se att jag åldras. Ansiktet får mer karaktär och huden på halsen börjar bli slappare. Jag ljuger inte om att jag ibland fortfarande får visa leg på systemet. Tror du jag skulle få göra det om jag såg ut som ett russin. Och som sagt, jag är liten och nätt i kroppen med ansiktsdrag som förmodligen gör att jag ser yngre ut. Tro mig, vi finns.


    Du behöver ju inte lägga ut en bild på hela ditt ansikte, det räcker med att bara ta en bild på pannan och klippa bort resten som en annan person i tråden gjorde, då är det ingen som känner igen dig. Du måste givetvis visa bevis på det för att folk ska tro dig.
  • Anonym (Skin)
    Anonym (TS) skrev 2020-01-18 11:17:30 följande:

    Du behöver ju inte lägga ut en bild på hela ditt ansikte, det räcker med att bara ta en bild på pannan och klippa bort resten som en annan person i tråden gjorde, då är det ingen som känner igen dig. Du måste givetvis visa bevis på det för att folk ska tro dig.


    Så du menar att det låter helt otroligt att man ser yngre ut än vad man är? Jag har inga fåror i pannan, däremot fina linjer och bekymmersrynkan börjar bli djupare.
  • Anonym (TS)
    sextiotalist skrev 2020-01-18 11:15:16 följande:

    En googling visar att du är 10 år fel. Vid 35 börjar det. Dvs många kring 40 har inga synliga rynkor.


    En enkel googling visar att jag har RÄTT. Och att de flesta runt 40 har DJUPA RYNKOR.

    "Övre 20-årsåldern

    Arv, livsstil och miljö när överhuden och läderhuden börjar bli tunnare, men från 25-årsåldern kan de första ålderstecknen uppträda, oftast i form av ffina linjer.

    När du är runt 30

    Hudens barriärfunktion blir svagareÄmnesomsättningsprocesserna i cellerna börjar sakta nerHudens fuktförluster ökar när huden tillverkar mindre hyaluronsyra och den befintliga hyaluronsyran börjar brytas ner.Kollagen fortsätter att brytas ner med 1 % om året och fler fina linjer och rynkor bildas

    40- till övre 50-årsåldern

    Under de kommande årtiondena förändras hudens struktur gradvis:

    Överhuden (epidermis):

    Den strukturerade ordningen i de olika lagren av överhuden är borta. Färre celler bildas, befintliga celler krymper och hudens övre lager blir tunnare. Det kan leda till:

    ökad strävhet och torrhetfler fina linjer och rynkorområden med hyperpigmentering (kallas även åldersfläckar)sämre sårläkning och ökad risk för hudinfektioner 

    Läderhuden (dermis):

    Bindväven i hudens mellersta lager förlorar sin fintrådiga struktur och den börjar förlora sin vattenbindande förmåga. Det leder till:

    minskad volym och en märkbar förändring i ansiktskonturenutveckling av djupa rynkor"

    www.eucerin.se/om-huden/grundlaggande-kunskap-om-huden/kunskap-om-huden
  • Anonym (TS)
    Anonym (Skin) skrev 2020-01-18 11:21:35 följande:

    Så du menar att det låter helt otroligt att man ser yngre ut än vad man är? Jag har inga fåror i pannan, däremot fina linjer och bekymmersrynkan börjar bli djupare.


    Du behöver som sagt bevisa det för att någon ska tro det.
Svar på tråden När fick ni era första rynkor? - ärliga svar nu