• Anonym (Mamma)

    Har de rätt att kolla i vagnen?

    Busschaufförer, har de rätt att kolla i vagnen att man verkligen har ett barn däri? Råkade ut för det idag, de påstod i princip att jag försökte lura mig till att åka gratis och krävde att få se i vagnen.

  • Svar på tråden Har de rätt att kolla i vagnen?
  • Anonym (Hemskt)
    Anonym (chaffis) skrev 2020-01-18 22:27:56 följande:
    Jag kör lokaltraffik och jo vi har full rätt att titta i en vagn om vi misstänker att något inte är som det ska. Det är inget du behöver ta personligt utan det är en del av vår kontrollpolicy och även av säkerhetsskäl. De flesta bebisar visar sig eller gör väsen av sig när de kommer på bussen så oftast behöver vi inte resa på oss. Många föräldrar plockar upp barnen också.

    Tyvärr så är det så att där jag kör är 7 av 10 vagnar tomma på barn men bara 2 kommer fram och blippar sina kort. Tyvärr är det också så ibland att jag låter bli att säga ifrån pga risken för våld.
    Det är ju hemskt att du som har ett serviceyrke inte vågar/vill säga till när någon gör fel, med risk för våld. 
    Vart är samhället på väg?

    Var ju en busschaufför i Uppsala som blev brutalt misshandlad när han ville se tre resenärers biljett. Stackars kille Gråter
  • Anonym (Ö)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-01-18 22:27:44 följande:

    Men varför kollade han bara mig då?


    Fråga honom, vi kan omöjligt veta det.
  • Anonym (A)
    Anonym (hj) skrev 2020-01-19 00:37:39 följande:
    Ja! vad bra med en busschaufför som sköter sitt jobb.
    Absolut så.
  • MsFry

    Det är ju lite märkligt att han kollade bara din vagn. Har åkt mycket buss med barnvagn (med barn i) men aldrig varit med om liknande. Däremot har jag varit med om att chaffisen suckat högljutt när jag gick fram och blippade mitt kort den gången jag åkte med tom vagn.

    Att chaufförer skulle ha som rutin att resa sig från sin plats och kolla vagnar som någon här skrev känns otroligt, mest pga hur omständligt och hur mycket tid det skulle ta i deras redan pressade scheman. Men det kanske inte handlade om Stockholm?

  • Anonym (Mamma)
    MsFry skrev 2020-01-19 12:48:51 följande:

    Det är ju lite märkligt att han kollade bara din vagn. Har åkt mycket buss med barnvagn (med barn i) men aldrig varit med om liknande. Däremot har jag varit med om att chaffisen suckat högljutt när jag gick fram och blippade mitt kort den gången jag åkte med tom vagn.

    Att chaufförer skulle ha som rutin att resa sig från sin plats och kolla vagnar som någon här skrev känns otroligt, mest pga hur omständligt och hur mycket tid det skulle ta i deras redan pressade scheman. Men det kanske inte handlade om Stockholm?


    Jo det var med sl.
  • MsFry
    Anonym (Mamma) skrev 2020-01-19 13:02:34 följande:

    Jo det var med sl.


    Även om det inte är en stor grej verkar det gnaga dig. Jag tycker du ska kontakta SL?s kundtjänst och fråga vad som gäller och framföra synpunkten att du tyckte det var obehagligt och utpekande av just dig.
  • Fliselisan

    Så här skriver SL på sin hemsida:

    Barn i barnvagn

    Du får alltid ta med barn i barnvagn i SL-trafiken.

    Ombord på de flesta av bussarna följer en barnvagnsförare med utan avgift. Det tillåter vi för att någon jämt ska kunna vara nära barnet. Men när du åker med en buss där det inte är föraren som kontrollerar biljetten, som vid Liljeholmens bussterminal till exempel, eller när du reser med tunnelbana, tåg eller spårvagn måste du som barnvagnsförare ha en giltig biljett.

    Har du inget barn med dig men vill transportera en barnvagn på en buss, måste du ha en biljett.

  • MsFry
    Fliselisan skrev 2020-01-19 22:05:42 följande:

    Så här skriver SL på sin hemsida:

    Barn i barnvagn

    Du får alltid ta med barn i barnvagn i SL-trafiken.

    Ombord på de flesta av bussarna följer en barnvagnsförare med utan avgift. Det tillåter vi för att någon jämt ska kunna vara nära barnet. Men när du åker med en buss där det inte är föraren som kontrollerar biljetten, som vid Liljeholmens bussterminal till exempel, eller när du reser med tunnelbana, tåg eller spårvagn måste du som barnvagnsförare ha en giltig biljett.

    Har du inget barn med dig men vill transportera en barnvagn på en buss, måste du ha en biljett.


    Ja det är nog alla med på att det är vad som gäller. Men vad har det för relevans i tråden?
  • Fliselisan
    MsFry skrev 2020-01-19 22:15:37 följande:

    Ja det är nog alla med på att det är vad som gäller. Men vad har det för relevans i tråden?


    Det var någon som undrade vart man fick åka gratis och flera som skrivit att det var konstigt osv.

    Men varför tar du dig ens tid att undra över mitt inlägg som knappast var stötande för någon.
  • Anonym (Oj)

    Jag förstår inte riktigt. Busschauffören kollade att du följde reglerna. Du visade att du gjorde det och chauffören körde vidare. Rätt uppfattat? Vari ligger det upprörande i det inträffade? Att hen inte kollade fler? Deras barn kanske syntes, eller så åkte de samma linje ofta och hen kände igen dem. Eller så liknar du någon som har tjuvåkt tidigare. Eller så kollar hen alltid var tjugonde barnvagnsförare. Eller nåt annat.

    Jag har blivit kontrollerad massor med gånger, väsk- och flaskinnehåll på festivaler, biljett i spårvagnstrafiken (Gbg), blippen på ICA, leg på uteställen och systemet när jag var yngre mm. Sånt händer. Det är bara att visa att man har rent mjöl i påsen och låter dem göra deras jobb att hålla ordning.

    Vissa grupper kontrolleras oftare, på grund av sitt utseende, och de kan jag förstå ruttnar totalt på det. Men i ditt fall låter det mer som motsatsen, att du aldrig förr blivit kollad.

    Ring och fråga bussbolaget om hur de brukar göra om det känns bra och släpp sen det här. Det är ingen stor grej egentligen.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Oj) skrev 2020-01-19 22:48:51 följande:

    Jag förstår inte riktigt. Busschauffören kollade att du följde reglerna. Du visade att du gjorde det och chauffören körde vidare. Rätt uppfattat? Vari ligger det upprörande i det inträffade? Att hen inte kollade fler? Deras barn kanske syntes, eller så åkte de samma linje ofta och hen kände igen dem. Eller så liknar du någon som har tjuvåkt tidigare. Eller så kollar hen alltid var tjugonde barnvagnsförare. Eller nåt annat.

    Jag har blivit kontrollerad massor med gånger, väsk- och flaskinnehåll på festivaler, biljett i spårvagnstrafiken (Gbg), blippen på ICA, leg på uteställen och systemet när jag var yngre mm. Sånt händer. Det är bara att visa att man har rent mjöl i påsen och låter dem göra deras jobb att hålla ordning.

    Vissa grupper kontrolleras oftare, på grund av sitt utseende, och de kan jag förstå ruttnar totalt på det. Men i ditt fall låter det mer som motsatsen, att du aldrig förr blivit kollad.

    Ring och fråga bussbolaget om hur de brukar göra om det känns bra och släpp sen det här. Det är ingen stor grej egentligen.


    Självklart har jag blivit kollad i andra situationer, men det är en annan sak än att bli utpekad såhär. Busschauffören var allt annat än trevlig och kändes som han hoppades att vagnen skulle vara tom. Det är definitivt inte standard att de gör såhär.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-01-19 22:53:57 följande:

    Självklart har jag blivit kollad i andra situationer, men det är en annan sak än att bli utpekad såhär. Busschauffören var allt annat än trevlig och kändes som han hoppades att vagnen skulle vara tom. Det är definitivt inte standard att de gör såhär.


    Nä, otrevlig fanns ju verkligen inget skäl att vara! Låter ju nästan då som att du är lik någon som brukar tjuvåka. Vad sa han när han såg barnet då?
  • Anonym (Lättkränkt)

    Numera kan man ju inte ens gå upp ut sängen utan att kränka någon skitnödig människa.

    JA dom har rätt att kolla, har både varit med om det själv och sett andra, har du ett barn med dig så är det ju inget problem. Var du ifrågasättande och irriterad så kan jag förstå om han blev otrevlig, eller så var det kanske du som redan (utan grund) kände dig utpekad och upplevde honom otrevlig av den anledningen

  • Anonym (.)

    Nej, han har nog inte rätt att få titta där.

    Men du har ju tydligen rätt att åka gratis med barn, så du har väl en skyldighet att kunna bevisa att barnet finns om du vill nyttja din rätt att åka gratis i kollektivtrafiken.

    Finns många som använder barnvagn för att transportera mat med mera...

  • Anonym (Ebba)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-01-18 22:20:18 följande:
    Var fler med liggvagn ja. Hade han checkat alla hade det varit en annan sak, men det gjorde han inte.
    Han kanske inte hinner kolla alla. Han kanske gör stickprov som det heter. Kollar ibland så att andra också ser att chaufförer kollar och blir mindre benägna att försöka luras. 
  • MsFry
    Anonym (Lättkränkt) skrev 2020-01-20 05:57:10 följande:

    Numera kan man ju inte ens gå upp ut sängen utan att kränka någon skitnödig människa.

    JA dom har rätt att kolla, har både varit med om det själv och sett andra, har du ett barn med dig så är det ju inget problem. Var du ifrågasättande och irriterad så kan jag förstå om han blev otrevlig, eller så var det kanske du som redan (utan grund) kände dig utpekad och upplevde honom otrevlig av den anledningen


    Fast rent krasst har inte vem som helst rätt att titta i personliga tillhörigheter. Att bara titta in i vagnen får chauffören så klart göra men inte tex fälla bak en sufflet eller öppna täcke på vagnen. Inte heller får butikspersonal gå igenom din väska även om de tror att du stulit något. De får be dig visa upp väskan med innehåll men inte själva gå igenom den.

    Jag tycker tvärtom att det är skrämmande hur många som verkar gå med på vilka kontroller som helst utan tanke på om det är rätt eller ej. Oavsett om man har rent mjöl i påsen vill nog ingen bo i ett samhälle där vem som helst har rätt att kontrollera vem som helst bara för att man fått för sig något.
Svar på tråden Har de rätt att kolla i vagnen?