• Anonym (Mamma)

Oense över badrum

Inte tänker jag fel? Huset har två badrum, ett på samma våning som sovrummen och ett på entréplan.

Min man klagar över hur stressigt det blir på morgonen när han och våra tre barn behöver göra sig i ordning, så jag har kommit med förslaget att han tar badrummet nere till sitt (på morgonen alltså) och så tar jag och döttrarna det stora uppe, men då klagar han över att han ska behöva gå ner för att göra sitt!

• Svar på tråden Oense över badrum
  • Anonym (mmm)

Precis. Vi är 7 stycken här (3 duschar, 4 toaletter). Dottern går upp en halvtimme tidigare för att hon vill hinna duscha i fred innan någon av bröderna bankar på dörren och stressar henne. Min man går upp en halvtimme före mig så är han färdig i vår dusch när jag ska in sen. Funkar fint med lite logistik. 

Alla tycker att det fungerar men det fungerar får att vissa har accepterat att gå upp tidigare. Ts man verkar inte vara kompromissvillig alls. 

• Alexi

Går ni upp alla samtidigt på vardagarna? Det har aldrig hänt hos oss så det har aldrig varit ett problem. En vuxen åker till jobbet innan övriga vaknar. En vuxen väcker barn och gör frukost och duschar sedan medan barnen äter frukost. Noll krock.

I övrigt använder vi bara badrummet på nedre plan (där köket är) på morgnarna, inte det badrum som är på övervåningen där sovrummen är.

• Physalis

Varför ser ni honom som en enhet och dig och era döttrar slås ihop som en enhet som konkurrerar om badrummet?

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Jenny)

Han får väl helt enkelt gå upp innan er andra om det är så viktigt att han ska få vara ifred. 

• Anonym (Inte normalt)

Att vara så oflexibel och självcentrerad är faktiskt inte normalt. Är han så här även i andra frågor? Eller är det just badrummet som blivit symbol för något uppdämt behov av att hävda sig?

• cosinus

Hos oss är det tvärtom, alla vill in i badrummet på nedervåningen.

Hos oss är regeln: Vill du låsa, gå upp. Det är förbjudet att låsa toan nere på morgonen eftersom folk behöver in och borsta tänder, hår och annat.

Man får självklart låsa om sig och vara i fred på toa - uppe.

• Zaxika

Vad är det han inte kommer åt att göra?

Skita i fred?

Borsta tänderna? Annat?

Han borde själv kunna komma på en lösning. Så låt han vara sur...

• Anonym (Borsten)

Jag har tandborste i varje badrum, för att slippa köa.

• Anonym (Mamma)

Han vill få göra sig i ordning i lugn och ro. Jag föreslog att han tar det nedre badrummet som sitt eget så slipper vi hans gnäll sen, men han säger bara ?jag tänker inte gå ner för att göra mig i ordning?, ?ni kan gå ner? och dyl.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-01-24 13:52:25 följande:

Han vill få göra sig i ordning i lugn och ro. Jag föreslog att han tar det nedre badrummet som sitt eget så slipper vi hans gnäll sen, men han säger bara ?jag tänker inte gå ner för att göra mig i ordning?, ?ni kan gå ner? och dyl.

Vilken barnrumpa. Antingen tar han badrummet nere, ensam, eller så delar ni alla på det på övervåningen. Då får han välja själv. End of discussion. Och säg åt honom att sluta klaga när det finns en bra lösning!

Naturligtvis ska ni som är fler dela på det större badrummet! Logiskt och enkelt.
  • Anonym (Suris)

Jag är en morgonsur människa som behöver få göra mig i ordning i lugn och ro. Och vore jag i din mans sits hade jag tyckt att det var supersnällt av resten av familjen att de delade ett badrum så att jag fick ha det andra för mig själv. Den normala lösningen för mig är annars att jag går upp extra tidigt så att jag hinner komma på banan innan de andra går upp. Din man måste lära sig att han inte är universums centrum.

• Anonym (mmm)
    Anonym (Mamma) skrev 2020-01-24 13:52:25 följande:

Är han bara allmänt superego eller varför är han sån? Är han sån med annat också?

Enda lösningen jag ser är ju som redan skrivits: han går upp tidigare på morgonen så att han hinner innan övriga ska in. 
    En annan lösning är att han bor ensam - då får han som han vill!
  • Whitehorse1979

Hälsa honom att när jag var barn så var vi 7 personer om ett badrum, bara att lära sig att dela.

Och att inte spola i kranen om någon duschade haha.....

• hjihhih

Låter som om han söker konflikter. Det är inte normalt att bli sur och odräglig för att man måste gå en hel trappa till badrummet om man inte har svårt att gå eller liknande. Särskilt inte om man får ha det för sig själv när de andra får dela.

Svar på tråden Oense över badrum