• Wed 22 Jan 2020 15:12
    5703 visningar
    86 svar
    86
    5703

    Svagbegåvning

    Hej
    jag är svagbegåvad
    finns det fler här?
    Jag har gjort en neuropsykiatrisk utredning som visade på svagbegåvning iq 70-85
    Är 30 år
    Tar gärna emot tips o idéer  på hur man kan göra vardagen enklare ang fritid mm 
    då jag för tillfället känner mig ensam o svårt o ta mig för med saker

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-01-22 15:24
    Går för övrigt hos en psykolog för tillfället

  • Svar på tråden Svagbegåvning
  • Anonym (Testa­d)
    Wed 22 Jan 2020 16:27
    #1

    Hej

    Jag fick den etiketten av mitt tidigare arbete där man fick göra begåvningstest inför rekrytering till en chefstjänst.

    Det var såklart chockerande eftersom jag varken haft svårt i skolan eller arbetslivet.

    Ditt test är ju annorlunda eftersom det är utifrån den frågeställningen och ett konkret problem gissar jag?

    Mitt råd är att undvika att inte låta det slå ner dig.

    Hitta dina starka sidor!

    Vad är det som är svårt för dig i vardagen?

  • Anonym (Testa­d)
    Wed 22 Jan 2020 16:28
    #2

    Hej

    Jag fick den etiketten av mitt tidigare arbete där man fick göra begåvningstest inför rekrytering till en chefstjänst.

    Det var såklart chockerande eftersom jag varken haft svårt i skolan eller arbetslivet.

    Ditt test är ju annorlunda eftersom det är utifrån den frågeställningen och ett konkret problem gissar jag?

    Mitt råd är att undvika att inte låta det slå ner dig.

    Hitta dina starka sidor!

    Vad är det som är svårt för dig i vardagen?

  • Wed 22 Jan 2020 20:00
    #3
    Anonym (Testad) skrev 2020-01-22 16:28:50 följande:

    Hej

    Jag fick den etiketten av mitt tidigare arbete där man fick göra begåvningstest inför rekrytering till en chefstjänst.

    Det var såklart chockerande eftersom jag varken haft svårt i skolan eller arbetslivet.

    Ditt test är ju annorlunda eftersom det är utifrån den frågeställningen och ett konkret problem gissar jag?

    Mitt råd är att undvika att inte låta det slå ner dig.

    Hitta dina starka sidor!

    Vad är det som är svårt för dig i vardagen?


    Ok. där ser man.  jag gjorde utredningen när jag var 28 år.


    Jag har haft det kämpigt i skolan men klarat gymnasiet med mycket stöd hemifrån.

    jag har haft svårt att behålla tidigare jobb och har svårt att ta kontakt med nya människor.


    Jag Har svårt o lära mig nya saker, stresskänslig, lägre arbetstempo. 


    Har depression (äter antidepressiva) samt varit sjukskriven i 2 år, men jobbar just nu 75%.

    Jag vet inte vad mina starka sidor är...

  • Anonym (Testa­d)
    Thu 23 Jan 2020 09:14
    #4

    Var det en chock för dig eller kändes det ok att få en förklaring?

    Du behöver förmodligen planera och strukturera vardagen. Det kan man även få hjälp med om man söker tex boendestöd om det skulle vara ett alternativ.

    Annars kanske du kan skriva upp veckan och göra planer för varje dag. Tex i mobilen eller på papper.

    Att hitta sina starka sidor är viktigt för alla oavsett iq eller diagnos. Vad säger din psykolog?

  • Anonym (8)
    Thu 23 Jan 2020 09:21
    #5
    Anonym (Testad) skrev 2020-01-22 16:27:47 följande:

    Hej

    Jag fick den etiketten av mitt tidigare arbete där man fick göra begåvningstest inför rekrytering till en chefstjänst.

    Det var såklart chockerande eftersom jag varken haft svårt i skolan eller arbetslivet.

    Ditt test är ju annorlunda eftersom det är utifrån den frågeställningen och ett konkret problem gissar jag?

    Mitt råd är att undvika att inte låta det slå ner dig.

    Hitta dina starka sidor!

    Vad är det som är svårt för dig i vardagen?


    Vad var det för ett begåvningstest du fick göra? Tänker att det kanske var ett ovetenskapligt test eftersom du kände att det inte stämde in på dig.
  • Anonym (Testa­d)
    Thu 23 Jan 2020 09:40
    #6

    I rekryteringssyfte, det vill säga inte tillräckligt för att sätta en diagnos vilket görs mer grundligt. Gjordes av rekryteringsföretag (manual) som gjordes på en timme.

    Nä det tyckte jag väl inte stämde riktigt men fick en ändå att fundera såklart. Vårt samhälle är väldigt diagnosfixerat och sätter gärna stämplar på folk. Lite: ?nu är du sån här punkt slut?

    Jag ifrågasätter den utvecklingen och indelningen och ser hellre till individuella styrkor.

    Dvs ok om det är så att jag är svagbegåvad och det uppmärksammas i 40?års åldern. Men jag har bevisligen klarat av en hel del, både flera års högskolestudier samt yrkesliv där jag avancerat.

    Det är därför viktigt att fokusera på vad man klarar av oavsett ev. diagnoser eller iq nivå! Det finns andra faktorer som tex GRIT, det finns en hel del om det på tex TED talks. Att tänka: ajdå jag har låg IQ nu kommer jag inte klara av något riskerar att bli en självuppfyllande profetia.

  • Anonym (8)
    Thu 23 Jan 2020 11:07
    #7
    Anonym (Testad) skrev 2020-01-23 09:40:35 följande:

    I rekryteringssyfte, det vill säga inte tillräckligt för att sätta en diagnos vilket görs mer grundligt. Gjordes av rekryteringsföretag (manual) som gjordes på en timme.

    Nä det tyckte jag väl inte stämde riktigt men fick en ändå att fundera såklart. Vårt samhälle är väldigt diagnosfixerat och sätter gärna stämplar på folk. Lite: ?nu är du sån här punkt slut?

    Jag ifrågasätter den utvecklingen och indelningen och ser hellre till individuella styrkor.

    Dvs ok om det är så att jag är svagbegåvad och det uppmärksammas i 40?års åldern. Men jag har bevisligen klarat av en hel del, både flera års högskolestudier samt yrkesliv där jag avancerat.

    Det är därför viktigt att fokusera på vad man klarar av oavsett ev. diagnoser eller iq nivå! Det finns andra faktorer som tex GRIT, det finns en hel del om det på tex TED talks. Att tänka: ajdå jag har låg IQ nu kommer jag inte klara av något riskerar att bli en självuppfyllande profetia.


    Ja, visst är det så. IQ-test mäter ju också en väldigt begränsad del av allt som kan kallas begåvning.

    Många arbetsplatser använder ovetenskapliga personlighetstest också i sin rekrytering. Galet.
  • Thu 23 Jan 2020 11:14
    #8
    -1 +1

    Du bara lär dig långsammare. Du kan fortfarande lära dig det som du vill lära dig. Satsa på det som du är intresserad av. Det spelar inte så stor roll i vardagen egentligen, om du inte försöker hänga med på allting. Och det behöver man ju inte göra. Man är i regel inte ens intresserad av allt. 

    Även när det gäller jobb bör du ju tänka på vad du gärna skulle göra. Sedan kan du fundera om det är realistisk. Det finns ju också tester på arbetsförmedlingen (platsbanken, på nätet).

  • Anonym (...)
    Thu 23 Jan 2020 11:14
    #9
    Anonym (Testad) skrev 2020-01-23 09:40:35 följande:

    I rekryteringssyfte, det vill säga inte tillräckligt för att sätta en diagnos vilket görs mer grundligt. Gjordes av rekryteringsföretag (manual) som gjordes på en timme.

    Nä det tyckte jag väl inte stämde riktigt men fick en ändå att fundera såklart. Vårt samhälle är väldigt diagnosfixerat och sätter gärna stämplar på folk. Lite: ?nu är du sån här punkt slut?

    Jag ifrågasätter den utvecklingen och indelningen och ser hellre till individuella styrkor.

    Dvs ok om det är så att jag är svagbegåvad och det uppmärksammas i 40?års åldern. Men jag har bevisligen klarat av en hel del, både flera års högskolestudier samt yrkesliv där jag avancerat.

    Det är därför viktigt att fokusera på vad man klarar av oavsett ev. diagnoser eller iq nivå! Det finns andra faktorer som tex GRIT, det finns en hel del om det på tex TED talks. Att tänka: ajdå jag har låg IQ nu kommer jag inte klara av något riskerar att bli en självuppfyllande profetia.


    Men att du ändå inte följer upp på det?

    För nu tar du detta resultat och har gjort det till en sanning om dig själv. Ifrågasätter du det inte? Om du inte haft några problem att komma igenom skolan plus flera års högskolestudier?
  • Thu 23 Jan 2020 11:17
    #10
    -1
    Njcke skrev 2020-01-22 20:00:30 följande:

    Ok. där ser man.  jag gjorde utredningen när jag var 28 år.


    Jag har haft det kämpigt i skolan men klarat gymnasiet med mycket stöd hemifrån.

    jag har haft svårt att behålla tidigare jobb och har svårt att ta kontakt med nya människor.


    Jag Har svårt o lära mig nya saker, stresskänslig, lägre arbetstempo. 


    Har depression (äter antidepressiva) samt varit sjukskriven i 2 år, men jobbar just nu 75%.

    Jag vet inte vad mina starka sidor är...


    Var det bara svagbegåvningen som de kom fram till under utredningen? Inte något inom autismspektrum eller så?  Du borde ju hitta något som du dels är intresserad av och dels att det inte är för mycket nytt eller för snabb takt. Arbetsförmedlingen borde ju kunna hjälpa dig där också. 
Svar på tråden Svagbegåvning