• Tow2Mater

    Nya våldtäktslagen i Turkiet, våldtäktsmän kan slippa straff om de gifter sig med offret. Var är världen påväg?

    I Sverige är det lagligt for en 15 åring att ha sex, men i Turkiet forst vid 18 år. Om en 16- eller 17-åring har sex med sin pojkvän (mindre än 10 år äldre) kan han/de slippa straff om de gifter sig. Tycker det är ett acceptabelt sätt om inte åldern att ha laglig sex kan sänkas till typ 16 år.

  • Tow2Mater

    Jag antar forslaget ser liknande ut som lagforslaget 2016, dvs det handlar om att slippa straff förutsatt att det inte skett ?under hot eller tvång eller annan begränsning av samtycke". Dvs det handlar inte om att lagligt våldta spädbarn och liknande.

  • Tow2Mater
    klyban skrev 2020-01-26 09:49:23 följande:

    hahaha, det handlar inte om våldtäkt, hur vet du det att dessa flickor vill något av detta?
    Eller är du av tanken de har inget att säga om saken, för det skulle förklara ditt inlägg.


    Jag tänker inte disutera med dig. Jag pratar om vad lagen definierar, inte spekulationer om specifika individers situationer.
  • Tow2Mater
    pyssel skrev 2020-01-26 17:27:48 följande:
    Varför tror du att kvinnorättskämpar protesterar mot förslaget? Lagförslaget bottnar i att upprätta heder för båda "drabbade familjer", stävja blodshämnd och starta en ny familj där fler legitima barn kan födas. Alltså heder, legitimera tvångsgifte, barnbrudar och främja befolkningsökning. Det handlar inte främst om Romeo 16 och Julia 14 år här, även om författningsdomstolen hävdade det 2016. Det är redan lov att personer får gifta sig vid 16 med föräldrarnas tillåtelse (trots höjningen 2002 till 18 från 15 för flickor och 17 för pojkar), vid "synnerliga skäl" - t.ex våldtäkt - är giftermål tillåtet även för yngre än 16.
    Var finns lagforslaget? Tyvärr kan jag inte turkiska, så engelska är ett krav.
  • Tow2Mater
    pyssel skrev 2020-01-26 17:59:56 följande:
    Då får du själv leta efter en du litar på om Reuters o liknande inte duger. Direktöversättning går säkert att hitta på något juridiskt forum. Men i korta ordalag i 2016 års förslag var det inte yngre än 15 och 10 år över max, enligt författningsdomstolens svar på kritiken. Jag tar dock demokrati- och kvinnorättskämpars farhågor och protester med förankring i verkligheten på största allvar. Likaså de rapporter om barnäktenskap och våldtäkter som finns.

    Hade Turkiet inte haft så stora problem med barnäktenskap och barnvåldtäkter hade en "statutory rape" - lagstiftning med en "Romeo o Julia-paragraf" kunnat fylla en funktion. Dock knappast genom tvång att gifta sig. I förslagets nuvarande utformning skadar det dessutom barn istället, i ett land som har ett hästjobb att utföra när det gäller barn- och kvinnosyn ifråga om skydd och mänskliga rättigheter.
    Du missforstår, jag frågar inte efter en nyhetskälla, jag frågar efter lagforslaget (om det existerar?).
  • Tow2Mater
    pyssel skrev 2020-01-26 18:48:54 följande:
    Nej det gör jag inte, och ja det begriper jag. Men vad är det du inte litar på i den sammantagna nyhetsrapporteringen som förklarar lagförslagets innehåll? Förväntar du dig verkligen att man ska kunna orientera sig i det turkiska parlamentet så som bland svenska proppar och motioner för att kunna föra en diskussion som tas för seriös av dig? Lagförslaget är förberett och är på väg att läggas fram för andra gången, exakt dag vet jag inte. Förra gången, 2016, antogs det i den första omröstningen.

    Är du jurist borde du kunna hitta det själv så snart det publiceras i sin exakta ordalydelse. Är du inte jurist förstår jag inte vad det är som fattas för dig i nyhetsrapporteringen (?)
    Förväntar mig mycket lite på FL, frågade bara om nån vet om man kan läsa lagforslaget (och i så fall var, och inte bara mer eller mindre vridna nyhetsrapporteringar). Vad i detta är det du inte forstår?
  • Tow2Mater
    Anonym (Var är världen på väg?) skrev 2020-01-26 21:11:53 följande:
    Hur kan du försvara något sånt här hemskt?
    Vad? Att t ex en 18-årig pojke som har sex med sin 15-åriga flickvän slipper fängelse?
  • Tow2Mater
    Anonym (Var är världen på väg?) skrev 2020-01-26 23:25:54 följande:
    Ja, eller en 18 årig pojke som har sex med ännu yngre tjejer.
    Tycker du en 18-årig pojke som har sex med sin 15-åriga flickvän i Sverige borde få fängelse? Det låter ju så.
  • Tow2Mater
    klyban skrev 2020-01-26 23:54:06 följande:

    Så du vill inte längre prata om barnvåldtäkter och tvångsgiften i Turkiet, intressant!

    Vi har en lag som säger vi bestämmer över vårt kön vid 15år, så en icke fråga för Turkiet.
    Detta är vad som alltid sker, prata om annat när man inser det gått åt helvete med ens argumentation.


    Jag har inte pratat om " barnvåldtäkter och tvångsgiften"; jag har kommenterat lagforslaget. Men eftersom jag blir beskylld for att forsvara nåt så hemskt som att en 18-årig turkisk pojke som har sex med sin 15-åriga flickvän ska slippa fängelse måste jag påpeka att det ju t om fungerar så i Sverige. TS tycker tydligen det är hemskt!
  • Tow2Mater
    Anonym (Var är världen på väg?) skrev 2020-01-26 23:58:22 följande:
    Barnvåldtäkter och tvångsgiften har inget med sexuellt umgänge mellan 15 och 18-åringar att göra.

    Finns 60-åriga män som förgriper sig sexuellt på 10-åringar, tycker du att de ska slippa straff om de gifter sig med barnen?
    Nej, och det handlar ju inte lagforslaget alls om!
  • Tow2Mater
    Anonym (Var är världen på väg?) skrev 2020-01-27 00:02:19 följande:
    Det finns INGET som säger att förslaget handlar om sexuellt umgänge mellan 15 och 18-åringar. Det är du som försöker få det till det genom att förminska problemet med denna lag.

    Handlar lika mycket om 60-åringar som förgriper sig på BARN.
    Jag har inte läst lagforslaget, det verkar inte finnas tillgängligt.

    Nyhetsartiklar säger det handlar om max 10 års skillnad mellan flicka och pojke, så60-åringar med barn går fetabort.
  • Tow2Mater
    klyban skrev 2020-01-27 00:10:59 följande:

    Inget i Sverige betyder ett jävla skit för Turkiet.


    Sluta argumentera och prata om annat, är det din nya stil?


    Anonym (Var är världen på väg?) skrev 2020-01-26 23:59:31 följande:
    Sorry jag citerade fel person, skulle citera Tow2Mater.

    Ingen fara, jag gjort den många ggr.
    Och man sitter där som ett frågetecken på hur faan man lyckades ibland.


    Inget vad du som svensk tycker betyder ett skit för Turkiet. Så du kan sluta med.
Svar på tråden Nya våldtäktslagen i Turkiet, våldtäktsmän kan slippa straff om de gifter sig med offret. Var är världen påväg?