• Anonym (Var är världen på väg?)

    Nya våldtäktslagen i Turkiet, våldtäktsmän kan slippa straff om de gifter sig med offret. Var är världen påväg?

    "Det kontroversiella lagförslaget ska nu presenteras för det turkiska parlamentet. Om lagen går igenom betyder det att turkiska män som anklagas för sexuellt umgänge med minderåriga slipper straff så länge de sedan går med på att gifta sig med sina offer ? såvida ålderskillnaden mellan dem är mindre än tio år, skriver The Guardian.

    Kritikerna kallar lagen för ?gift dig med din våldtäktsman?. Tidigare stoppades ett liknande lagförslag 2016 efter massiv kritik. Den nya lagen har återigen väckt ramaskri världen runt och människorättsaktivister hoppas att samma sak ska hända nu.

    Ett försök att öka befolkningsmängden

    Oppositionen menar att man genom lagen legaliserar barnäktenskap och våldtäkt i ett land där den lagliga samtyckets åldern är 18.

    Turkiets president Recep Tayyip Erdogan är emot jämlikhet mellan könen och har tidigare sagt att det är ?emot naturen?. Kritikerna menar att den nya lagen ingår i Erdogans försök att öka landets befolkningsantal. Våldtäktsoffers barn skulle legitimeras och offret som plötsligt är gift kan föda fler barn inom äktenskapet.

    Liknande lagar finns i många länder i Mellanöstern och Nordafrika. Men Egypten, Jordanien och Marocko är några av de länder som har avskaffat den typen av lagar."

    www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpBaeq/protester-mot-ny-valdtaktslag-i-turkiet

  • Svar på tråden Nya våldtäktslagen i Turkiet, våldtäktsmän kan slippa straff om de gifter sig med offret. Var är världen påväg?
  • klyban
    Anonym (Emma) skrev 2020-01-26 09:53:05 följande:
    Det här måste vara dåligt skämt tom 4-åringar vet bättre.Våldtäkt=brott.Äktenskap=kärlek ,gemenskap .Dom två sakerna har ingenting med varandra att göra.

    Dessa folk är helt ointresserade av tänka så.
    Men det handlar "bara" om kontrollera kvinnan(och i vissa fall barn av det kvinnliga könet)
    Det är vedervärdiga människor, vi får nöja oss med detta.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (G)

    Alla länder kan inte vara manshatande safe havens, speciellt där svartmuskiga män ska leka liv.

  • Anonym (Var är världen på väg?)
    Anonym (G) skrev 2020-01-26 11:06:02 följande:

    Alla länder kan inte vara manshatande safe havens, speciellt där svartmuskiga män ska leka liv.


    ?
  • Anonym (Var är världen på väg?)
    klyban skrev 2020-01-26 10:05:57 följande:

    Dessa folk är helt ointresserade av tänka så.

    Men det handlar "bara" om kontrollera kvinnan(och i vissa fall barn av det kvinnliga könet)

    Det är vedervärdiga människor, vi får nöja oss med detta.


    Exakt.
  • Tow2Mater
    klyban skrev 2020-01-26 09:49:23 följande:

    hahaha, det handlar inte om våldtäkt, hur vet du det att dessa flickor vill något av detta?
    Eller är du av tanken de har inget att säga om saken, för det skulle förklara ditt inlägg.


    Jag tänker inte disutera med dig. Jag pratar om vad lagen definierar, inte spekulationer om specifika individers situationer.
  • klyban
    Tow2Mater skrev 2020-01-26 17:04:27 följande:
    Jag tänker inte disutera med dig. Jag pratar om vad lagen definierar, inte spekulationer om specifika individers situationer.

    Så du väljer att blunda, så bekvämt för dig!
    Även så pratar du om lagen och inte hur den kommer appliceras, skäms på dig säger vi flera!


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Aniiee

    Jag ska spela lite djävulens advokat, eller ge lite annan synvinkel, eller vad vi ska kalla det. Men först vill jag göra två saker jävligt tydligt: JAG HAR INTE LÄST DETTA LAGFÖRSLAG och JAG TVIVLAR STARKT PÅ ATT DETTA ÄR TANKEN BAKOM DET AKTUELLA LAGFÖRSLAGET. Men jag vill ändå skriva detta inlägg, just in case.

    Jag kan faktiskt se en situation där en lag som lyder "om en våldtäktsman gifter sig med offret får han inget staff." Den lagen skulle faktiskt kunna platsa i lagboken i vissa stater i USA, och säkert andra länder. 

    Det är nämligen så att lagen ibland inte bryr sig om verkligheten. Vissa ställens våldtäktslagar är sådana. Klassikern är: "Ett land/en stat har 18 års åldersgräns på lagligt sex. En kille fyller 18 år. Hans tjej ger honom en avsugning i födelsedagspresent. Hon är 17 år och 11 måndar. Enligt lagen spelar det ingen roll hur frivilligt det var, han får fängelse och registreras som våldtäktsman med alla konsekvenser det innebär."

    Bör det lösas av en lag om att ett äktenskap "ursäktar" det frivlliga sexet mellan en 18-åring och en som fyller 18 om en månad? Eller ens ett år? Nja, men jag kan se att om det är den enda iden man har så är den tilltalande. Men det finns helt klart bättre lösningar, sk Romeo and Juliet-lagar som en del amerikanska stater har.

    Igen, ttror inte att det är detta Turkiet och Erdogan är ute efter, men det är något att fundera över i diskussionen.


    I have a growing lack of disgust for you
  • pyssel
    Tow2Mater skrev 2020-01-26 17:04:27 följande:

    Jag tänker inte disutera med dig. Jag pratar om vad lagen definierar, inte spekulationer om specifika individers situationer.


    Varför tror du att kvinnorättskämpar protesterar mot förslaget? Lagförslaget bottnar i att upprätta heder för båda "drabbade familjer", stävja blodshämnd och starta en ny familj där fler legitima barn kan födas. Alltså heder, legitimera tvångsgifte, barnbrudar och främja befolkningsökning. Det handlar inte främst om Romeo 16 och Julia 14 år här, även om författningsdomstolen hävdade det 2016. Det är redan lov att personer får gifta sig vid 16 med föräldrarnas tillåtelse (trots höjningen 2002 till 18 från 15 för flickor och 17 för pojkar), vid "synnerliga skäl" - t.ex våldtäkt - är giftermål tillåtet även för yngre än 16.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Aniiee skrev 2020-01-26 17:07:35 följande:

    Jag ska spela lite djävulens advokat, eller ge lite annan synvinkel, eller vad vi ska kalla det. Men först vill jag göra två saker jävligt tydligt: JAG HAR INTE LÄST DETTA LAGFÖRSLAG och JAG TVIVLAR STARKT PÅ ATT DETTA ÄR TANKEN BAKOM DET AKTUELLA LAGFÖRSLAGET. Men jag vill ändå skriva detta inlägg, just in case.

    Jag kan faktiskt se en situation där en lag som lyder "om en våldtäktsman gifter sig med offret får han inget staff." Den lagen skulle faktiskt kunna platsa i lagboken i vissa stater i USA, och säkert andra länder. 

    Det är nämligen så att lagen ibland inte bryr sig om verkligheten. Vissa ställens våldtäktslagar är sådana. Klassikern är: "Ett land/en stat har 18 års åldersgräns på lagligt sex. En kille fyller 18 år. Hans tjej ger honom en avsugning i födelsedagspresent. Hon är 17 år och 11 måndar. Enligt lagen spelar det ingen roll hur frivilligt det var, han får fängelse och registreras som våldtäktsman med alla konsekvenser det innebär."

    Bör det lösas av en lag om att ett äktenskap "ursäktar" det frivlliga sexet mellan en 18-åring och en som fyller 18 om en månad? Eller ens ett år? Nja, men jag kan se att om det är den enda iden man har så är den tilltalande. Men det finns helt klart bättre lösningar, sk Romeo and Juliet-lagar som en del amerikanska stater har.

    Igen, ttror inte att det är detta Turkiet och Erdogan är ute efter, men det är något att fundera över i diskussionen.


    Det skälet anfördes även 2016 så det är definitivt beaktat i diskussionen. Kvinnorättsrörelser vet dock bättre vad de egentliga drivkrafterna är, därav protesterna.
    #inteensamaldrigglömd
  • Tow2Mater
    pyssel skrev 2020-01-26 17:27:48 följande:
    Varför tror du att kvinnorättskämpar protesterar mot förslaget? Lagförslaget bottnar i att upprätta heder för båda "drabbade familjer", stävja blodshämnd och starta en ny familj där fler legitima barn kan födas. Alltså heder, legitimera tvångsgifte, barnbrudar och främja befolkningsökning. Det handlar inte främst om Romeo 16 och Julia 14 år här, även om författningsdomstolen hävdade det 2016. Det är redan lov att personer får gifta sig vid 16 med föräldrarnas tillåtelse (trots höjningen 2002 till 18 från 15 för flickor och 17 för pojkar), vid "synnerliga skäl" - t.ex våldtäkt - är giftermål tillåtet även för yngre än 16.
    Var finns lagforslaget? Tyvärr kan jag inte turkiska, så engelska är ett krav.
Svar på tråden Nya våldtäktslagen i Turkiet, våldtäktsmän kan slippa straff om de gifter sig med offret. Var är världen påväg?