• Anonym (Vilsen man)

    Vad är en bra relation?

    Hej!

    Jag har en fråga främst till er som anser er ha en bra relation (andra får självklart svara också). Vad är en bra relation? Hur ska man vara och känna i en sådan?

    Bakgrund för er som orkar läsa:

    Jag är i en relation sen ett par år tillbaka och vi har barn ihop. När saker och ting är bra är det jättebra. Vi har kul, sexlivet är perfekt och allt är frid och fröjd. Men när det är bråkigt mellan oss är det total katastrof. Båda blir otrevliga, nedvärderande, respektlösa. Vi kan gapa i timmar på varandra. Förr hände det extremt sällan men under 2019 har det blivit nästan varje vecka. Ibland 2-3 gånger per vecka. Vet inte varför det är så.

    Sen har vi senaste tiden pratat om våra känslor och vi har känslor för varandra men känner inte längre att vi älskar varandra. Hon tror det är normalt att man kännner sig som vänner efter några år. Men jag vet inte. Ska det verkligen vara så? Kanske därför vi bråkar liksom.

    En annan sak som nyligen kommit fram är att vi i det stora hela har samma mål med familjelivet, men på olika sätt kan man säga. Lite olika värderingar, olika behov och olika krav på partner. Ska det vara så? Kan man nånsin bli nöjd om man aldrig riktigt får det man vill?

    Jag upplever att hon kan vara världens snällaste, men också världens elakaste. Mycket i vår relation styrs av hennes känslor och sinnesstämning. Det hon anser är rättt och fel gäller annars är det kaos hemma. Ska det vara så? Hur mycket ska jag behöva kompromissa bort?

    I övrigt kan jag känna att hon har svårt att kontrollera sin ilska. Hon kan hota med separation, kasta saker osv. Hon kan pendla från att älska mig till att hata mig på 5 minuter. Ibland har jag tänkt att hon mr borderline typ. Ibland känns det även som att hon utnyttjar mig ekononiskt då jag alltid står för majoriteten av våra utgifter.

  • Svar på tråden Vad är en bra relation?
  • Mimosa86

    Nej det låter inte bra. Om hennes humör pendlar så våldsamt så innebär ju det att du ständigt måste gå på tårna och känna osäkerhet i ditt eget hem.

    Tycker ni ska testa parterapi.

  • Anonym (Oj)

    Om man gapar och skriker på varandra i timtal varje vecka har man inget bra förhållande. Jag kan inte heller tänka mig att era barn mår särskilt bra av det. Ni bör söka familjerådgivning omgående.

  • Anonym (Hm)

    Låter inte så bra.

    Låter som hon verkar vara väldigt osäker därav att hennes humör går så mycket upp och ner. Är inte ok att du ska känna dig utnyttjad, betalar du hyran och el osv? . Kan inte svara på om hon utnyttjar dig men inte ok att du ska känna så. För att något ska bli bättre så måste ni båda kunna prata ut hos någon och vara öppna för att förstå varandra. Inget förhållande fungerar när båda känner att de träter på varandra.

    Hur känner du, orkar du fortsätta?

  • Anonym (Hm)

    eftersom det eskalerat så tror jag ni båda tappat mycket känslor och ni får då ännu svårare att hitta tillbaka. Ni har båda redan säkert sagt sårande saker som inte går att ta tillbaka.

    Att hon har en diagnos vet ingen och det är inget man bör utgå ifrån. Kan likväl vara depression till hormoner eller att hon helt enkelt är i konflikt med sig själv vad hon bör göra. Ni båda verkar iaf må dåligt så antingen så jobbar ni tillsammans för att det ska bli bättre eller så gör ni slut!

    Man lever bara en gång och ni båda och barnet/Barnen förtjänar att må bra.

  • AndreaBD

    Jag anser att man i en bra relation samarbetar, visar respekt (utan allvarliga undantag), är lojal mot varandra och INTE säger en massa elaka saker om man nu bråkar någon gång. Det är klart att man kan ha olika åsikter, men man ska vara saklig och inte gå till personangrepp.

    Det är svårare för yngre människor att alltid vara schysst och aldrig glömma bort sig. Min man och jag har faktiskt en sån relation, vi har aldrig sagt något elakt till varandra, utan vi pratar om allt i lugn och ro. Trots att vi inte är helt temperamentslösa heller, men om man nu är på gång att brusa upp lite så kan man ändå undvika att säga något direkt elakt direkt till partnern. Hellre svär man lite för sig själv i värsta fall. 

    Nej, ni verkar inte ha en bra relation, och det verkar som om du kompromissar för mycket. 

  • Anonym (Hm)
    AndreaBD skrev 2020-01-26 11:14:25 följande:

    Jag anser att man i en bra relation samarbetar, visar respekt (utan allvarliga undantag), är lojal mot varandra och INTE säger en massa elaka saker om man nu bråkar någon gång. Det är klart att man kan ha olika åsikter, men man ska vara saklig och inte gå till personangrepp.

    Det är svårare för yngre människor att alltid vara schysst och aldrig glömma bort sig. Min man och jag har faktiskt en sån relation, vi har aldrig sagt något elakt till varandra, utan vi pratar om allt i lugn och ro. Trots att vi inte är helt temperamentslösa heller, men om man nu är på gång att brusa upp lite så kan man ändå undvika att säga något direkt elakt direkt till partnern. Hellre svär man lite för sig själv i värsta fall. 

    Nej, ni verkar inte ha en bra relation, och det verkar som om du kompromissar för mycket. 


    Håller med om det mesta men hur menar du att han kompromissar för mycket?

    Vi vet ju inte vad de bråkar om och vad det är hon vill ha/han? . Tror de båda är dåliga på att kompromissa därav blir det bråk. Mycket av vad ts skriver är utifrån hans känsla och vi vet inte vad ts sambo tycker och känner, vad som gör att hon får utbrott.

    Tycker oavsett inte det är hälsosamt och tycker att de har bara 2 val (antingen göra slut eller gå iväg och pratar med någon tillsammans med öppna sinnen). Pågår detta en månad till så kan det redan vara försent. Det är nu eller aldrig. Prata igenom det och hur ni ska göra och gör det idag. Dra inte ut på saker.

    Jag kan inte som många andra sitta och skylla på en för hade det bara varit en så hade inte den andre stannat och fortsatte bråken.

    Ni båda verkar ha svårt för att kommunicera. Ni måste lösa det tillsammans oavsett för barnen.
  • AndreaBD
    Anonym (Hm) skrev 2020-01-26 11:29:29 följande:
    Håller med om det mesta men hur menar du att han kompromissar för mycket?

    Vi vet ju inte vad de bråkar om och vad det är hon vill ha/han? . Tror de båda är dåliga på att kompromissa därav blir det bråk. Mycket av vad ts skriver är utifrån hans känsla och vi vet inte vad ts sambo tycker och känner, vad som gör att hon får utbrott.

    Tycker oavsett inte det är hälsosamt och tycker att de har bara 2 val (antingen göra slut eller gå iväg och pratar med någon tillsammans med öppna sinnen). Pågår detta en månad till så kan det redan vara försent. Det är nu eller aldrig. Prata igenom det och hur ni ska göra och gör det idag. Dra inte ut på saker.

    Jag kan inte som många andra sitta och skylla på en för hade det bara varit en så hade inte den andre stannat och fortsatte bråken.

    Ni båda verkar ha svårt för att kommunicera. Ni måste lösa det tillsammans oavsett för barnen.
    Han beskrev att alla måste rätta sig efter hennes humörsvängningar och det nämns lite också att det hon tycker är det enda rätta sättet, och att han anpassar sig för att det blir bråk annars. 
  • Anonym (Vilsen man)
    Mimosa86 skrev 2020-01-26 09:54:49 följande:

    Nej det låter inte bra. Om hennes humör pendlar så våldsamt så innebär ju det att du ständigt måste gå på tårna och känna osäkerhet i ditt eget hem.

    Tycker ni ska testa parterapi.


    Vi har testat det. Gick 4-5 gånger, men det gav inget. Hon ville sluta. Men nu vill hon gå igen, men vet inte om jag vill helt ärligt. Funderar på om det är rätt relation även om vi slutar bråka. 
  • Anonym (Vilsen man)
    Anonym (Oj) skrev 2020-01-26 10:14:37 följande:

    Om man gapar och skriker på varandra i timtal varje vecka har man inget bra förhållande. Jag kan inte heller tänka mig att era barn mår särskilt bra av det. Ni bör söka familjerådgivning omgående.


    Vi har varit på parterapi ett apr gånger men slutade då hon inte ville fortsätta. Nu vill hon att vi går igen, men jag vet inte om jag orkar/vill.
Svar på tråden Vad är en bra relation?