• Anonym (Förtvivlad förälder)

    Sonen filmar dottern och skickar det till sina vänner

    Vet inte om jag kategoriserat detta rätt men jag vill vara anonym.

    Jag och min man har två barn. Vår son som är 11 år och vår dotter som är 15. Igår kväll fick jag reda på av vår dotter att hon kommit på sonen med att fota och filma henne när hon antingen är naken eller lättklädd och sedan skickat runt dessa foton och videor till sina killkompisar! Jag och min man blev såklart helt ursinniga och tog av honom telefonen och ringde runt till alla hans kompisars föräldrar och bad att alla bilder och videos skulle bli borttagna. Vår dotter grät hysteriskt och det blev storbråk mellan syskonen och slutade med att hon lämnade huset och åkte till sin pojkvän. Det visade sig att sonen har skickat bilder och videos under en längre tid. Vi är så chockade och vet inte vad vi ska ta oss till just nu! Att sonen skulle hålla på med något sådant mot sin egen syster känns så fruktansvärt olikt honom! Man inser nu hur ouppmärksam man är! Fyfan vet inte vad jag ska ta mig till just nu. Vi tog iallafall av honom mobilen och planerar inte att ge tillbaka den! Dottern vågar inte komma hem igen då hon inte litar på sin lillebror. Är det något fel på vår son? Typ psykopati eller ba en sexuell attraktion till sin syster? :(

  • Svar på tråden Sonen filmar dottern och skickar det till sina vänner
  • Anonym (mmm)
    Colourfulrainbow skrev 2020-01-27 22:06:57 följande:
    Lämna inte det ansvaret till kompisarnas föräldrar. Det finns föräldrar som försvarar sina barn med näbbar och klor trots att de gjort fel. Det finns även föräldrar som tror på sina barn i alla lägen. Det räcker med att en av pojkarna spridit bilderna vidare, men skäms över detta och ljuger för sina föräldrar. Föräldrarna tror honom.

    Det är bättre att ni pratar med barnen. Ta kontakt med skolkuratorn i alla fall. Hon/han kan kanske vara med under dessa samtal.
    Så du menar att TS ska boka samtal med alla kompisar till sonen? Det kan hon inte göra utan deras föräldrars medgivande och jag är inte säker på att det är en bra ide, om inte TS eller hennes man är utbildade i att hålla den typen av samtal. 
  • Anonym (Förtvivlad förälder)
    Anonym (Skrämmande) skrev 2020-01-27 22:06:10 följande:

    Skrämmande tendenser ärligt talat. Han riskerar att bli en framtida våldtäktsman om han inte får hjälp. Han är gammal nog att veta vad som är rätt och fel och han verkar ha en riktig skev syn på tjejer.


    Såklart vi är orolig. Ärligt talat så känner jag nog efter detta att BUP kanske är ett alternativ ändå. :( önskar bara man kunde knäppa med fingrarna. Ska prata med min man
  • Kjicki

    Bra att ni markerar, han ska inte få tillbaka sin mobil på länge tycker jag.

    Att vara utan sin mobil en längre tid är ett hårt straff för dagens mobilberoende ungdom, så det kommer att ta hårt på honom och han kommer att få tid på sig att reflektera.

    Prata även allvar med honom, lugnt, sansat men bestämt.

    Dock har han ju inte mördat någon, man får ha lite perspektiv, så jag tror inte bup behöver kontaktas.

    De har nog dessutom fullt upp med betydligt allvarligare fall.

    Om han inte får tillbaka sin mobil på några veckor och ni pratar allvar med honom tror jag att det räcker.

    Ha kontakt med er dotter med, säg att han inte har sin mobil och att ni pratar allvar med honom. Hon ska känna sig trygg att komma hem.

  • Anonym (Skrämmande)
    Anonym (Förtvivlad förälder) skrev 2020-01-27 22:11:28 följande:

    Såklart vi är orolig. Ärligt talat så känner jag nog efter detta att BUP kanske är ett alternativ ändå. :( önskar bara man kunde knäppa med fingrarna. Ska prata med min man


    Tycker absolut att ni ska kontakta BUP. Han mår uppenbarligen inte bra.
  • Anonym (Förtvivlad förälder)
    Kjicki skrev 2020-01-27 22:12:12 följande:

    Bra att ni markerar, han ska inte få tillbaka sin mobil på länge tycker jag.

    Att vara utan sin mobil en längre tid är ett hårt straff för dagens mobilberoende ungdom, så det kommer att ta hårt på honom och han kommer att få tid på sig att reflektera.

    Prata även allvar med honom, lugnt, sansat men bestämt.

    Dock har han ju inte mördat någon, man får ha lite perspektiv, så jag tror inte bup behöver kontaktas.

    De har nog dessutom fullt upp med betydligt allvarligare fall.

    Om han inte får tillbaka sin mobil på några veckor och ni pratar allvar med honom tror jag att det räcker.

    Ha kontakt med er dotter med, säg att han inte har sin mobil och att ni pratar allvar med honom. Hon ska känna sig trygg att komma hem.


    Är så förvirrad just nu! Vissa tycker vi ska kontakta bup annars riskera vi att dottern blir självmordsbenägen eller sonen en våldtäktsman medan andra tycker att vi borde ta det i familjen.

    Ja sonen blev riktigt hysterisk när vi tog mobilen. Men idag sa han att han förstår varför och att han vill att storasyster ska komma hem igen.

    Någonting inom mig säger att detta endast var ett massivt grupptryck och att min son aldrig skulle gjort detta annars. Men vet inte längre vad man ska tro! Internet är en fruktansvärd plats för barn. Jag tvivlar däremot på att han kommer bli en våldtäktsman
  • Fröken Rabarber

    Vilken jobbig situation! Samtal kring värderingar och lojalitet, samt vad som är okej och inte. Känns som att även kompisarna hade haft behov av den typen av samtal, kanske kan ni ta hjälp av skolkurator? Är sonen uppriktigt ångerfull, eller är han mest ångerfull över att ha blivit påkommen? Bra idé som nån skrev tidigare att han får fundera över vad han kan göra för att lappa ihop relationen med systern. Tror inte att straff/hämnd i första hand är rätta vägen att gå.

  • Colourfulrainbow
    Anonym (mmm) skrev 2020-01-27 22:08:57 följande:

    Så du menar att TS ska boka samtal med alla kompisar till sonen? Det kan hon inte göra utan deras föräldrars medgivande och jag är inte säker på att det är en bra ide, om inte TS eller hennes man är utbildade i att hålla den typen av samtal. 


    Nej, det är därför jag tryckt på och försökt få ts att ta kontakt med BUP eller i alla fall skolkuratorn. Jag vet att det krävs utbildning för att hålla i den typen av samtal, och att dessa samtal inte kan ske utan föräldrarnas medgivande.

    Ungarna är elva år. Jag tror inte att de vet hur man döljer sin aktivitet på nätet. Bästa hade nog varit att låta någon datakunnig (ej privatperson utan någon inom polisen) gå igenom telefonerna och se om någon av ungarna spridit bilderna vidare. Tråkigt nog finns det inga polisresurser i det här landet. Så alternativet är väl att anlita ett seriöst dataföretag.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Förtvivlad förälder) skrev 2020-01-27 22:18:49 följande:
    Är så förvirrad just nu! Vissa tycker vi ska kontakta bup annars riskera vi att dottern blir självmordsbenägen eller sonen en våldtäktsman medan andra tycker att vi borde ta det i familjen.

    Ja sonen blev riktigt hysterisk när vi tog mobilen. Men idag sa han att han förstår varför och att han vill att storasyster ska komma hem igen.

    Någonting inom mig säger att detta endast var ett massivt grupptryck och att min son aldrig skulle gjort detta annars. Men vet inte längre vad man ska tro! Internet är en fruktansvärd plats för barn. Jag tvivlar däremot på att han kommer bli en våldtäktsman
    Varför är du rädd att ta det till bup? Liksom vad är det värsta som skulle kunna hända? 
  • Colourfulrainbow
    Anonym (Förtvivlad förälder) skrev 2020-01-27 22:18:49 följande:

    Är så förvirrad just nu! Vissa tycker vi ska kontakta bup annars riskera vi att dottern blir självmordsbenägen eller sonen en våldtäktsman medan andra tycker att vi borde ta det i familjen.

    Ja sonen blev riktigt hysterisk när vi tog mobilen. Men idag sa han att han förstår varför och att han vill att storasyster ska komma hem igen.

    Någonting inom mig säger att detta endast var ett massivt grupptryck och att min son aldrig skulle gjort detta annars. Men vet inte längre vad man ska tro! Internet är en fruktansvärd plats för barn. Jag tvivlar däremot på att han kommer bli en våldtäktsman


    Förstår att du är förvirrad. Jag har aldrig sagt att er dotter kommer att bli självmordsbenägen, utan jag tog upp fallet med den tjejen som blev det för att understryka hur viktigt det är att ni tar det här på allvar.

    Jag tänkte också att er son måste ha gjort det här för att få status, få vänner och bli populär. Men det han har gjort är förfärligt och hans motiv spelar egentligen ingen roll, utan nu måste ni se till att att er dotter får hjälp att bearbeta detta. Er son måste få hjälp. Ni måste ta reda på om bilderna spridits vidare.
  • Kjicki
    Anonym (Förtvivlad förälder) skrev 2020-01-27 22:18:49 följande:

    Är så förvirrad just nu! Vissa tycker vi ska kontakta bup annars riskera vi att dottern blir självmordsbenägen eller sonen en våldtäktsman medan andra tycker att vi borde ta det i familjen.

    Ja sonen blev riktigt hysterisk när vi tog mobilen. Men idag sa han att han förstår varför och att han vill att storasyster ska komma hem igen.

    Någonting inom mig säger att detta endast var ett massivt grupptryck och att min son aldrig skulle gjort detta annars. Men vet inte längre vad man ska tro! Internet är en fruktansvärd plats för barn. Jag tvivlar däremot på att han kommer bli en våldtäktsman


    Om du fortfarande tvivlar på din son efter att ni pratat allvar med honom och han varit utan mobil i säg en månad- villkora att han ska få tillbaka mobilen. Säg att ni vill ha alla hans lösenord till sociala media osv. Visst, vissa kommer att säga att han kan skaffa nya sociala medier, men det är lättare att upptäcka om ni har tillgång till alla hans lösenord samt tex kollar igenom mobilen då och då.

    Jag tror det är extremt överdrivet att, som vissa i tråden, tro att han blir våldtäktsman pga detta. Däremot måste man ta det på allvar, vilket ni verkar ha gjort. Prata också med er dotter varje dag, hon får inte glömmas bort.
Svar på tråden Sonen filmar dottern och skickar det till sina vänner