• Anonym (Jörgen)

    Jag behöver råd angående mitt förhållande ! Kris !

    Jag behöver akut råd angående mitt förhållande.

    Jag har 2 småbarn och en sambo som är 4 år yngre och jag är 27 år.

    Vi är i en vårdnadstvist angående mina barn och så gick sambons pappa bort oväntat för 5 veckor sedan och våran hund är bortsprungen som vi nu letar förbrillt efter.

    Jag har ett 12 årigt förhållande bakom mig och mamman var otrogen och jag blev lämnad på ett sätt som inte alls är okej.

    Min sambo är dålig på eller har inte varit med om så mycket livs erfarenhet i livet. Hon är dålig på att hantera sådana här kriser. Jag finns här för henne i vått och torrt och gör det mesta i hus hemmet för att hon mår dåligt.

    Lite tendenser till ett omoget beteende att skylla ifrån sina egna misstag på den andra och inte kunna ta kritik..Detta innan all kaos vi har just nu. Något som jag har reagerat på innan.

    Men det som jag känner är droppen som var idag. Sambon och hennes tjejkompis har varit ute och letat efter hunden något som är väldigt bra då vi vill ha hem henne. Ps ! Jag vill poängtera att jag åker 6 mil tur o retur med barnen till skola varannan vecka.

    Tillbaka till dagen idag som var droppen. Sambon ringer mig med jätte gosig röst och ber mig köpa med kopiator papper,jag kommer hem med papper och har köpt fel papper. Detta går alltså inte att kopiera på. Jag märker hur sambon och hennes kompis blir irriterade på mig.när det är första gången som jag känner att jag och mina barn inte känner oss välkomna i vårt eget hem.när barnen har gått iväg så börjar sambon anklaga mig fullt ut för att jag inte har har skrivit ut en sökning eller delat henne sökning på Facebook angående hunden. Hon svarar inte när barnen pratar med henne och man ser hur mycket hon stör sig på mina barnen i den här situationen. Jag personligen har så otroligt mycket med barnen och mycket körning till och från förskola och är ganska trött när jag kommer hem.

    Min sambo blir helt enkelt taskig när hon inte får som hon vill eller att det inte är på hennes villkor.

    Jag är i en otroligt jobbig situation även min sambo. Men jag har ändå sagt till henne hur jobbigt o förjävligt allt känns så får vi försöka att ta oss igenom detta utan att hon ska börja bette sig illa. Jag försöker va lugn hela tiden men snart rinner bägaren fan över och mina barn kommer att drabbas. När kompisen var här så pratade hon inte ens med mig jag kände hur irriterad hon var på mig istället så pratade jag med kompisen som till och med blev lite trevlig efterhand.

    Under all den här krisen också så vill hon skaffa barn något som jag är jävligt skeptiskt till. Under dom här förhållanden. Jag har inget emot att skaffa barn men just nu ?

    Jag skulle vilja ha en ursäkt ikväll men jag vet att jag inte kommer att få det. Om jag nu skulle få det så skulle hon dra sin valls och sedan säga *men* och säga att jag gjorde nått fel också.

    Jag var även ute hela fredagen och några timmar på lördags natten o letade efter hunden. Så jag gör verkligen allt jag kan för att få ihop allt och även orka vara glad o trevlig inför barnen.

    Jag vet inte hur mycket jag ska orka. Jag är i vanliga fall en väldigt tuff kille och envis. Men jag känner att jag är påväg mot något dåligt.

    Skulle jag ta upp hennes beteende igen så vänder hon det emot mig och att det är mitt fel eller att jag ska be om ursäkt?

    Det är knappt så att jag vågar ta upp detta ikväll för jag vet att hon bara blir arg och irriterad.

  • Svar på tråden Jag behöver råd angående mitt förhållande ! Kris !
  • Siden
    Anonym (Jörgen) skrev 2020-02-03 10:48:10 följande:

    Jag har varit inne på detta också faktiskt. För hon har berättat mycket att alla alltid har varit emot henne. Även hennes mamma har psykiskt misshandlat henne. Hon har hatat sin mamma tills nu efter pappan gick bort.

    Ska läsa lite om det.


    Hon är 23 år och lever med en man som har två barn sedan tidigare och som ligger mitt i en kaosig vårdnadstvist med exet. Hennes pappa har just precis dött och hennes hund har just dött. Och ni tror att hon har borderline? Jisses. Hon går antagligen igenom största krisen i sitt liv och agerar därefter. Att Ts är fyra år äldre och tvåbarnsfar och med största sannolikhet mer mogen än henne är inte hennes fel.
  • Anonym (PP)
    Siden skrev 2020-02-03 13:01:53 följande:

    Hon är 23 år och lever med en man som har två barn sedan tidigare och som ligger mitt i en kaosig vårdnadstvist med exet. Hennes pappa har just precis dött och hennes hund har just dött. Och ni tror att hon har borderline? Jisses. Hon går antagligen igenom största krisen i sitt liv och agerar därefter. Att Ts är fyra år äldre och tvåbarnsfar och med största sannolikhet mer mogen än henne är inte hennes fel.


    Fast av det mamman beskriver är ju inte en nära relation med den här tjejen någon dans på rosor, alls, och inte innan kaoset heller. Behöver ju inte vara borderline men "svårt-underbart-svårt-underbart", låter ju inte som något för små barn att vistas i som inte har något val. Handlar inte så mkt om någons fel utan om vilka som måste få prioritet.
  • Siden
    Anonym (PP) skrev 2020-02-03 13:24:49 följande:

    Fast av det mamman beskriver är ju inte en nära relation med den här tjejen någon dans på rosor, alls, och inte innan kaoset heller. Behöver ju inte vara borderline men "svårt-underbart-svårt-underbart", låter ju inte som något för små barn att vistas i som inte har något val. Handlar inte så mkt om någons fel utan om vilka som måste få prioritet.


    Att leva med Ts verkar inte heller vara en dans på rosor om man ser till vårdnadstvisten. Svårt att veta hur tjejens version av denna story skulle se ut.
  • Anonym (PP)
    Siden skrev 2020-02-03 13:26:17 följande:

    Att leva med Ts verkar inte heller vara en dans på rosor om man ser till vårdnadstvisten. Svårt att veta hur tjejens version av denna story skulle se ut.


    Förhoppningsvis inte en story där man inte vill äta p-piller för man "blir mindre kåt då", just pga att det INTE är en dans på rosor att vilja skada sig själv, leva i en bonusfamilj och partnern ligger i vårdnadstvist.
  • Anonym (Julia)
    Siden skrev 2020-02-03 13:01:53 följande:

    Hon är 23 år och lever med en man som har två barn sedan tidigare och som ligger mitt i en kaosig vårdnadstvist med exet. Hennes pappa har just precis dött och hennes hund har just dött. Och ni tror att hon har borderline? Jisses. Hon går antagligen igenom största krisen i sitt liv och agerar därefter. Att Ts är fyra år äldre och tvåbarnsfar och med största sannolikhet mer mogen än henne är inte hennes fel.


    Gick på informationen att hon ÄVEN TIDIGARE visat svart/vitt beteende med antingen hat eller kärlek.
  • Siden
    Anonym (PP) skrev 2020-02-03 13:33:56 följande:

    Förhoppningsvis inte en story där man inte vill äta p-piller för man "blir mindre kåt då", just pga att det INTE är en dans på rosor att vilja skada sig själv, leva i en bonusfamilj och partnern ligger i vårdnadstvist.


    Jag blir bara lite misstänksam mot trådstartare som klagar över sin partner och sätter olika diagnoser på sin partner men som själva verkar ha ett rörigt liv. Hur många 27-åringar har två barn och redan separerat och ligger i vårdnadstvist med soc inkopplat liksom?
  • Anonym (Jörgen)

    Sambons beteende skulle helt klart kunna jämföras med borderline då jag får tippa på tå och helt klart tänka mig för när jag pratar. något som har blivit mer och mer påtagligt. Det är nästan så att man får prata till ett barn med henne.

    Hon har även tryckt på att vi ska gifta oss och skaffa barn även fast jag har berättat att jag vill att vårdnadstvist blir klar så att man kan finnas med mer under en graviditet.

    Angående vårdnadstvisten så skrattade nästan min advokat efter första mötet i rätten och så detta är löjligt det är tydligt hur hon försöker styra ditt liv.

    Bevis finns på detta och advokaten säger att hon absolut inte kommer att få ensam vårdnad pga sabbotage från mammans håll.

  • Anonym (Jörgen)
    Siden skrev 2020-02-03 13:43:25 följande:

    Jag blir bara lite misstänksam mot trådstartare som klagar över sin partner och sätter olika diagnoser på sin partner men som själva verkar ha ett rörigt liv. Hur många 27-åringar har två barn och redan separerat och ligger i vårdnadstvist med soc inkopplat liksom?


    Hur många 27 åringar har ett 12 årigt förhållande i bagaget och mamman var otrogen med sin elev som var 17 år,mamman va 28?
  • Anonym (Jörgen)
    Siden skrev 2020-02-03 13:43:25 följande:

    Jag blir bara lite misstänksam mot trådstartare som klagar över sin partner och sätter olika diagnoser på sin partner men som själva verkar ha ett rörigt liv. Hur många 27-åringar har två barn och redan separerat och ligger i vårdnadstvist med soc inkopplat liksom?


    Hur många 27 åringar har ett 12 årigt förhållande i bagaget och mamman var otrogen med sin elev som var 17 år,mamman va 28?
  • Siden
    Anonym (Jörgen) skrev 2020-02-03 13:46:17 följande:

    Hur många 27 åringar har ett 12 årigt förhållande i bagaget och mamman var otrogen med sin elev som var 17 år,mamman va 28?


    Nu hängde jag inte med?
  • Anonym (Jörgen)
    Siden skrev 2020-02-03 13:49:32 följande:

    Nu hängde jag inte med?


    För att förtydliga så var mamman lärare och var otrogen med sin elev under vårat förhållande. Det ska finnas en tråd angående det någonstanns. Mamman flyttade då till en annan stad och tog med barnen och fick folkbokföringen pga att jag jobbade helgskift. Pga att barnen var hoss farmor och farfar fredagar och lördagar.

    Jag trodde att jag gjorde rätt att jobba helg då jag fick extremt mycket tid med barnen. Men det bet mig i arlset sen. En lång sorglig historia som händer i filmer ungefär.
  • Anonym (Jörgen)

    Så jag vill gärna ha hjälp i min extremt svåra situation som du märker. Efter detta blir jag munk eller något liknande.

  • Anonym (PP)
    Siden skrev 2020-02-03 13:43:25 följande:

    Jag blir bara lite misstänksam mot trådstartare som klagar över sin partner och sätter olika diagnoser på sin partner men som själva verkar ha ett rörigt liv. Hur många 27-åringar har två barn och redan separerat och ligger i vårdnadstvist med soc inkopplat liksom?


    Jag tolkade trådstartaren som förtvivlad, inte alls diagnossökande utan rådsökande, i en situation där det är svårt att tänka helt klart för att det pågår så mkt att reflektionsutrymmet krymper rejält. Ny bebis på gång med en ung kvinna som inte mår bra och katastrofen och den ökande självcentreringen hos henne skulle vara ett faktum. Många nyseparerade behöver istället prioritera sina barn och andrum, stänga dörren för nya förhållanden och gylfen om de inte använder kondom. Om hennes story handlar om hur knäpp han är så är mitt råd detsamma, dvs att hon ska dra sig ur illa kvickt.
  • Siden
    Anonym (Jörgen) skrev 2020-02-03 13:55:45 följande:

    För att förtydliga så var mamman lärare och var otrogen med sin elev under vårat förhållande. Det ska finnas en tråd angående det någonstanns. Mamman flyttade då till en annan stad och tog med barnen och fick folkbokföringen pga att jag jobbade helgskift. Pga att barnen var hoss farmor och farfar fredagar och lördagar.

    Jag trodde att jag gjorde rätt att jobba helg då jag fick extremt mycket tid med barnen. Men det bet mig i arlset sen. En lång sorglig historia som händer i filmer ungefär.


    Ok, då förstår jag. Det låter som ett väldigt jobbigt ex. Kanske blir du kär i knepiga tjejer? Som jag föreslog innan? Låt inte din nuvarande tjej vara en destruktiv kraft i ditt och dina barns liv. Det låter som om du o dina barn mest behöver lugn och ro.
  • Anonym (Jörgen)
    Siden skrev 2020-02-03 14:14:25 följande:

    Ok, då förstår jag. Det låter som ett väldigt jobbigt ex. Kanske blir du kär i knepiga tjejer? Som jag föreslog innan? Låt inte din nuvarande tjej vara en destruktiv kraft i ditt och dina barns liv. Det låter som om du o dina barn mest behöver lugn och ro.


    Ja så kan det absolut vara. Du har rätt.

    Vad man än anser om situationen i dagsläget så kan jag inte lämna pga att soc kommer att börja med deras samtal och hembesök om 15 dagar.
  • Anonym (Mia)

    Det låter som att ni är på väldigt olika nivåer i mognad, och det är kanske inte så konstigt då hon bara är 23. Förvisso bara 4 års åldersskillnad, men jag upplevde själv att mycket hände mellan 20-30 när det kommer till just mognad.

    Sedan genomgår hon ju en livskris, kan inte föreställa mig hur det är att förlora sin pappa så hastigt, och även hunden.

    Men du skrev att hennes omognad fanns där även innan allt detta hände, och era olikheter låter ju inte så lovande för framtiden. Särskilt som barnen finns med i bilden, och även om man kan tro att barn inte märker att något är fel så länge man bråkar bakom stängda dörrar, så gör de det. Jag är skilsmässobarn och även om mina föräldrar inte bråkade ofta, så var jag väldigt medveten om när det skedde. Som barn förstod man ju inte varför, men jag låg i sängen och hade ont i magen av oro när de var ovänner.

    Som någon ovan skrev kan det ju vara en god idé att iallafall flytta ifrån varandra ett tag, om inte nu så efter vårdnadstvisten. Jag förstår att du oroar dig för att barnen ska behöva gå igenom en separation igen, men tror det är mycket bättre att det sker nu än senare.

    Min pappa stannade kvar för min och systerns skull i 5-6 år fick vi veta sen, vi var 12 och 13 vid skilsmässan, och jag tror det hade varit bättre om de gått skilda vägar mycket tidigare. Jag hoppas verkligen att allt löser sig till det bästa för er.

  • Anonym (Mia)

    Får man förresten fråga vad som hände med hunden? Såg först att den var bortsprungen, sedan att den var död. Beklagar. :(

  • Anonym (Jörgen)
    Anonym (Mia) skrev 2020-02-03 15:09:07 följande:

    Får man förresten fråga vad som hände med hunden? Såg först att den var bortsprungen, sedan att den var död. Beklagar. :(


    räven hade käkat på den. Något slags djur iaf
  • Anonym (Jörgen)

    För 3 dagar sedan så gjorde jag klart för sambon att ett ändrat beteende och att hon visar barnen respekt samt att hon visar mig respekt. Även under den här tuffa tiden och då kommer hon få all min kärlek förståelse och respekt. Första dagarna på väldigt länge som det inte har varit bråk men däremot verkar hon ännu mer frånvarande än vad hon var innan dessa 3 dagar.

    Idag på begravningen så åkte jag hem mitt i fikat och grät i bilen på vägen hem. Jag satt mitt emot sambon och hennes syster som ses ganska ofta.

    Dom pratar non stop och skrattar hela tiden jätte märkligt under en sådan här minnes stund efter en begravning. Jättefnitriga nästan så att det är tillgjort.

    Efter en stund märker jag hur sambon hela tiden kollar på en kille . Hon kan inte sluta att kolla på honom. Jag satt i nästan en timma och försökte komma in i samtalet.sambon frågade några gånger till mig om jag hade tråkigt och aå forsatte dom o prata.och så sa hon flera gånger att du fattar ibte vad ci skratttar åt va ?

    Jag har nog aldrig känt mig så utanför som Jag gjorde idag. Jag vet att till och med folk som satt vid borden bredvid undra varföe dom aldrig pratade med mig.jag bara kände hur folk tittade på mig och hur jag fick panik mer och mer o bara ville åka hem.

    Känslan av att hon är väldigt flörtig har varit väldigt tydlig innan.

    Hade jag varit henne så hade jag bjudit in min partner i samtalet och absolut inte fått henne obekväm eller tittar upprepade gånger på samma kille.

    Till slut så tittade jag på honom tydligt när sambon kollade på mig och sedan tittade jag på henne så att hon skulle förstå att de inte var okej. Sedan åkte jag hem och tårarna bara flödade i bilen.

    Vad handlar detta om ?jag tror att jag börjar bli knäpp av problem.

  • Anonym (Klara)
    Anonym (Jörgen) skrev 2020-02-07 20:37:59 följande:

    För 3 dagar sedan så gjorde jag klart för sambon att ett ändrat beteende och att hon visar barnen respekt samt att hon visar mig respekt. Även under den här tuffa tiden och då kommer hon få all min kärlek förståelse och respekt. Första dagarna på väldigt länge som det inte har varit bråk men däremot verkar hon ännu mer frånvarande än vad hon var innan dessa 3 dagar.

    Idag på begravningen så åkte jag hem mitt i fikat och grät i bilen på vägen hem. Jag satt mitt emot sambon och hennes syster som ses ganska ofta.

    Dom pratar non stop och skrattar hela tiden jätte märkligt under en sådan här minnes stund efter en begravning. Jättefnitriga nästan så att det är tillgjort.

    Efter en stund märker jag hur sambon hela tiden kollar på en kille . Hon kan inte sluta att kolla på honom. Jag satt i nästan en timma och försökte komma in i samtalet.sambon frågade några gånger till mig om jag hade tråkigt och aå forsatte dom o prata.och så sa hon flera gånger att du fattar ibte vad ci skratttar åt va ?

    Jag har nog aldrig känt mig så utanför som Jag gjorde idag. Jag vet att till och med folk som satt vid borden bredvid undra varföe dom aldrig pratade med mig.jag bara kände hur folk tittade på mig och hur jag fick panik mer och mer o bara ville åka hem.

    Känslan av att hon är väldigt flörtig har varit väldigt tydlig innan.

    Hade jag varit henne så hade jag bjudit in min partner i samtalet och absolut inte fått henne obekväm eller tittar upprepade gånger på samma kille.

    Till slut så tittade jag på honom tydligt när sambon kollade på mig och sedan tittade jag på henne så att hon skulle förstå att de inte var okej. Sedan åkte jag hem och tårarna bara flödade i bilen.

    Vad handlar detta om ?jag tror att jag börjar bli knäpp av problem.


    Men ts, nu börjar du bli svartsjuk också, och kallar henne "väldigt flörtig". Du borde verkligen ta dig en ordentlig funderare på om ni båda verkligen skall vara ihop.
    Jag tror att hon kommer att lämna dig om hon förstår att det inte blir någon baby inom ett år. Hon vill antingen har en "ny familj" som ersätter den hon förlorat eller så vill hon nu kanske gå vidare och träffa en kille där allt är lite mer enkelt och lättsamt med (utan pågående vårdnadstvist och bonusbarn).
    Jag tror du skall göra er båda en tjänst och faktiskt fundera ordentligt på om ni inte skall avsluta er relation. Tycker den verkar vara på upphällningen redan faktiskt om jag skall vara ärlig.
    Din syn på henne är inte helt snäll heller: du skriver att hon är "omogen", "skyller ifrån sig", "tar inte ansvar för sina handlingar" och nu också "varit väldigt flörtig".
    Tycker ni ens om varandra längre? Eller är det bara huset, pågående vårdnadstvisten och hotet om soc och hembesök etc som håller er ihop?

    Jag kan faktiskt tänka mig att hon känner att antingen skall ni köra "fullt ut" och skaffa familj eller så kan hon lika väl flytta.
    Tycker ni som sagt ens om varandra längre?


Svar på tråden Jag behöver råd angående mitt förhållande ! Kris !