• Wed 29 Jan 2020 22:04
    4400 visningar
    68 svar
    -3
    68
    4400

    Min mamma är rasist

    Jag vet inte vad jag ska göra. Jag är bara ledsen och uppgiven. 

    Jag är 16 år och bor mestadels hos min mamma. Jag är ofta hemma och träffar sällan kompisar, anledningen till det är att min mamma ofta förbjuder mig. Jag har några vänner med utländsk bakgrund, vilket är något min mamma ogillar. Hon låter mig inte träffa dem eftersom "utlänningar är farliga" enligt henne, dock så är dessa vänner de snällaste personerna jag vet.
    Eftersom jag inte får träffa mina vänner är jag rädd att de snart kommer tröttna på mig och säga upp vänskapen, för vem vill egentligen ha kontakt med någon man aldrig träffar? 

    Jag vet inte vad jag ska göra, jag äcklas av min mammas åsikter och mår dåligt av att inte kunna umgås med några av mina närmsta vänner.
    Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Min mamma är rasist
  • Anonym (S)
    Thu 30 Jan 2020 09:03
    #1
    +1
    jagharingenfantasi skrev 2020-01-29 22:04:30 följande:

    Jag vet inte vad jag ska göra. Jag är bara ledsen och uppgiven. 

    Jag är 16 år och bor mestadels hos min mamma. Jag är ofta hemma och träffar sällan kompisar, anledningen till det är att min mamma ofta förbjuder mig. Jag har några vänner med utländsk bakgrund, vilket är något min mamma ogillar. Hon låter mig inte träffa dem eftersom "utlänningar är farliga" enligt henne, dock så är dessa vänner de snällaste personerna jag vet.
    Eftersom jag inte får träffa mina vänner är jag rädd att de snart kommer tröttna på mig och säga upp vänskapen, för vem vill egentligen ha kontakt med någon man aldrig träffar? 

    Jag vet inte vad jag ska göra, jag äcklas av min mammas åsikter och mår dåligt av att inte kunna umgås med några av mina närmsta vänner.
    Vad ska jag göra?


    Kan du inte bo hos dina pappa oftare?
  • Anonym (Troll­mor)
    Thu 30 Jan 2020 09:08
    #2

    Hur många såna här trådar ska du starta egentligen?

  • Anonym (Nja)
    Thu 30 Jan 2020 09:09
    #3
    +3

    Rent statistiskt så är invandrare väldigt överrepresenterade då det gäller våldtäkter och våldsbrott, så din mamma har väl lite rätt i det hon säger.

    Det betyder dock inte att man ska misstänka alla invandrare, för de flesta är inte brottslingar. 

  • Anonym (?)
    Thu 30 Jan 2020 09:13
    #4
    -1 +2

    Du tycker alltså att din mamma är rasist för att hon säger att utlänningar är farliga?? Det finns faktiskt utlänningar som är farliga, lika väl som att det finns svenskar som är farliga. Att kalla henne rasist av den anledningen är bara barnsligt.

  • Anonym (S)
    Thu 30 Jan 2020 09:18
    #5
    -1 +1
    Anonym (?) skrev 2020-01-30 09:13:39 följande:

    Du tycker alltså att din mamma är rasist för att hon säger att utlänningar är farliga?? Det finns faktiskt utlänningar som är farliga, lika väl som att det finns svenskar som är farliga. Att kalla henne rasist av den anledningen är bara barnsligt.


    Fast man får ju inte säga att män våldtar. Men det är alltså OK att säga att invandrare är farliga, dra alla över en kam?
  • Thu 30 Jan 2020 09:18
    #6
    Du är 16 år och börjar kunna agera som en vuxen så smått.

    En vuxen skulle kunna säga till en familjemedlem så här:

    Hörru, jag älskar dig men tycker inte om när du snackar rasistiskt. Jag tycker verkligen att alla människor är lika mycket värda och att ingen ska dömas utifrån felaktiga fördomar. Jag skäms och tycker de tär obehagligt. Snälla, låt bli att visa din rasism för mig eller mina vänner som jag håller av.

    Om du inte kan behärska dig avseende detta måste jag spegla ditt beteende och skapa något liknande obehag för dig eller så bor jag mer hos pappa som har rasistiska åsikter.

    Förstår du hur jag ser på detta? Kan du respektera mig i den här frågan?
  • Anonym (Troll­mor)
    Thu 30 Jan 2020 09:19
    #7
    -1
    Anonym (S) skrev 2020-01-30 09:18:05 följande:

    Fast man får ju inte säga att män våldtar. Men det är alltså OK att säga att invandrare är farliga, dra alla över en kam?


    Varför får man inte säga att män våldtar? Det är ju sant.
  • Thu 30 Jan 2020 09:19
    #8
    Rudbeckius skrev 2020-01-30 09:18:22 följande:
    Du är 16 år och börjar kunna agera som en vuxen så smått.

    En vuxen skulle kunna säga till en familjemedlem så här:

    Hörru, jag älskar dig men tycker inte om när du snackar rasistiskt. Jag tycker verkligen att alla människor är lika mycket värda och att ingen ska dömas utifrån felaktiga fördomar. Jag skäms och tycker de tär obehagligt. Snälla, låt bli att visa din rasism för mig eller mina vänner som jag håller av.

    Om du inte kan behärska dig avseende detta måste jag spegla ditt beteende och skapa något liknande obehag för dig eller så bor jag mer hos pappa som har rasistiska åsikter.

    Förstår du hur jag ser på detta? Kan du respektera mig i den här frågan?
    oups, hos pappa som inte har rasistiska åsikter ska det så såklart...Flört
  • Thu 30 Jan 2020 09:23
    #9
    Anonym (Trollmor) skrev 2020-01-30 09:19:02 följande:
    Varför får man inte säga att män våldtar? Det är ju sant.
    Ett fåtal män våldtar. Män våldtar inte generellt. Väldigt många män våldtar inte alls, säkert långt över 99%. Att då dra alla män över en kam är både enkelspårigt och sannolikt bara ett uttryck för nån sorts misandri.

    https://www.svd.se/allt-fler-man-valdtas-av-kvinnor--stort-morkertal

    Jag, liksom många andr akillar, har blivit våldtagen av kvinnor rent juridiskt. De flesta våldtäkter anmäls inte.

    Vissa människor våldtar. Det är inte OK.
  • Anonym (S)
    Thu 30 Jan 2020 09:25
    #10
    +1
    Anonym (Trollmor) skrev 2020-01-30 09:19:02 följande:
    Varför får man inte säga att män våldtar? Det är ju sant.
    Då blir de män som inte våldtar kränkta. Så är det på FL, här får man aldrig dra alla män över en kam.
Svar på tråden Min mamma är rasist