• Kastrullresan

    Köpa present till svärdotter efter tuff förlossning

    Min svärdotter (och son) har genomgått en mycket tuff förlossning. Jag har köpt paket till den nya lilla bebisen men jag vill även köpa något till den ganska tilltufsade mamman.

    Vad hade ni velat ha som nyförlösta? Hade ni velat ha något alls eller bara varit i fred?
    Det jag funderar över är några riktigt fina mjukiskläder, men vet inte om det finns något annat som är finare/roligare.

    Tips tas tacksamt emot.

  • Svar på tråden Köpa present till svärdotter efter tuff förlossning
  • Anonym (vera)

    Städhjälp. Njae. Det är inte säkert att hon vill ha någon omkring sej som städar. Jag hade inte velat det även om jag behövt det. Mej hade sånt stressat i stället för att hjälpt.

    Ditt eget förslag om en mysdress tycker jag låter utmärkt. Det är ju en personlig gåva bara till mamman. Jag hade blivit rörd till tårar av en sån present även om mysdressen var ful som stryk och i fel storlek. Kanske kan du lägga till en god chokladbit och någon lättläst skvallertidning.

  • Jemp

    Choklad, mysbyxor och kofta. Min mamma kom med matlådor och bullar vilket var uppskattat! Smycken kan också vara fint, gärna nåt som kan förknippas med barnet/föräldraskapet.

    Hade inte uppskattat städhjälp och så tidigt inte heller barnvakts"kuponger". Men man är säkert olika.

    Ang man och tuff förlossning så nja. Visst kan mannen uppfatta det som tufft. Som jämförelse var min sambos version av jobbig förlossning en klämd hand och att ha sovit i en fåtölj ett par nätter. Jag gick på läkarkontroller, åt medicin och hade synliga men ett halvår men hade tur att bli helt återställd relativt snabbt.

    Efter den "lätta" förlossningen var jag väl i hyfsat normal form efter nån månad.

  • Anonym (Mor)
    Juicebaren skrev 2020-02-03 19:51:04 följande:

    Alltså, jag är man med 3 barn och inte fan har förlossningarna varit lika jobbiga för mig som för min fru! Hon har fött barnen, jag har varit med såklart, våndats och gjort vad jag kunnat, men allt jobb och all återhämtning utfördes av henne.

    Till Ts: du verkar vara en fin svärmor! Tycker du fått bra tips ovan av de som vet bättre än mig. Fokusera på svärdottern och bebisen i det här. Självklart kan din son också vara lite tilltufsad, men det kommer han återhämta sig från när mamman och barnet mår fint igen.


    Nu är vi lite OT, men jag har hört fall där pappan är mer traumatiserad än mamman, av den anledning att hon sövts i rekordfart när det riktigt otäcka började. Pappan har fått bevittna återupplivningsförsök av sitt barn samtidigt som mamman finns någon annanstans och opereras akut. Pappan vet inte hur illa skadad hon är. TS skrev att det var en mycket tuff förlossning, och då gissar jag att det är en förlossning med komplikationer utöver de vanliga det handlar om, även om det kanske inte gått så illa som i mitt exempel.

    Ville bara förklara hur jag tänkte. :)
  • Anonym (E)

    Ååå en av nära vän fick jag en stor burk bodycrem ( The Ritual of Dao Body Cream). Älskar den luktar så fräscht och gott. Jag uppsatta den så mycket då man inte så ofta fick duscha och känna sig fräsch särkilt länge. Jag har köpt samma till alla mina vänner som har fått barn efter mig och alla har uppskattat den mycket. Så mitt förslag är något sånt och kanske ett lyxigt schampoo o balsam så man får känna sig lite återhämtad efter en dusch. Men mysdress hade jag med gillat.

  • Eureka

    Tycker fina mjukiskläder hade varit toppen att få! Hade absolut inte velat få något som doftar, parfymerad bodylotion eller så. Då bebis typ bor på en i början och de är känsliga för dofter. Jag fick örhängen av min svärmor och blev jätteglad :). Långärmad pyjamas är bra också när man samsover om man gör det. Fick airpods av min sambo som varit guld värda när man är klistrad i soffan och senare när bebis drar i alla sladdar. Men är ju lite dyrare.

  • Kastrullresan

    Tack för att ni delar era tankar.

    Jag får ta en tur i butiker imorgon och se vad jag hittar som känns fint och kan passa henne utifrån de tipsen jag fått här. 

    Jag vill bara tala om att jag är ganska övertygad om att min son gjort sitt bästa men att han inte är i närheten av att ha utsatts för samma påfrestningar som mamman. 

  • LaFontaine

    Mins svärföräldrar har efter båda mina förlossningar, köpt presentkort på massage till mig. Det är en väldigt uppskattad gåva, dels för att jag kan nyttja det när det passar mig och för att kroppen behövt det ett tag efter förlossning, graviditet och släpande på liten.

  • Anonym (Söner)
    Kastrullresan skrev 2020-02-03 21:15:06 följande:

    Tack för att ni delar era tankar.

    Jag får ta en tur i butiker imorgon och se vad jag hittar som känns fint och kan passa henne utifrån de tipsen jag fått här. 

    Jag vill bara tala om att jag är ganska övertygad om att min son gjort sitt bästa men att han inte är i närheten av att ha utsatts för samma påfrestningar som mamman. 


    Verkligen inte.Nu behöver den lilla familjen lugn och ro.
  • Anonym (Omtänksamt)

    Jag hade verkligen uppskattat mjukiskläder, toppenide. Tänker också choklad o tidningar eller böcker. Om man är riktigt tilltufsad så är man tacksam för att få sova en stund och någon närstående håller bebisen medan.

  • Anonym (fabulous)

    Jag hade undvikit kläder.

    Jag tappade 12 kilo i vikt på förlossning + 4 dar och hade ändå inte i närheten av min normala form, det enda man vill är ju att träna tills man kan ha vettiga kläder igen.

    Risken finns att en sådan present är helt bortkastad om den passar direkt, eller ett hån/tas som en pik om den inte gör det.

  • Anonym (J)

    Efter en tuff sjukdoms graviditet där vi inte visste om jag eller bebis skulle klara sig fick jag ett mjukisset och ett par superfina tofflor. Var så uppskattat och jag hade det på så mycket jag kunde neotiden på 4 månader.

  • Anonym (Jag)

    Jag hade uppskattat en kroppskudde som är användbar på många sätt. Jag hade förmodligen inte velat ha kläder om de inte var helt rätt och inte heller godis eftersom jag var superfokuserad på att komma tillbaka till min gamla kropp när jag var nyförlöst. Men det var ju jag det och jag hade inte genomgått någon ovanligt svår förlossning.

  • Lilyje

    För min del så hade jag uppskattat matlådor eller hjälp med städ och disk mer än någon present.

    Speciellt efter en tuff förlossning så vill man lägga all energi på att knyta an med bebisen och inte behöva oroa sig för marktjänsten.


    M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Wench85
    Kastrullresan skrev 2020-02-03 19:08:41 följande:

    Min svärdotter (och son) har genomgått en mycket tuff förlossning. Jag har köpt paket till den nya lilla bebisen men jag vill även köpa något till den ganska tilltufsade mamman.

    Vad hade ni velat ha som nyförlösta? Hade ni velat ha något alls eller bara varit i fred?
    Det jag funderar över är några riktigt fina mjukiskläder, men vet inte om det finns något annat som är finare/roligare.

    Tips tas tacksamt emot.


    Myskläder kan funka - sen misstänker jag att jag skulle uppskatta gesten mer än själva kläderna för det föredrar jag att köpa själv..

    En sak jag upptäckte första dagarna var att ha en liten låda med prylar jag vill ha nära när jag ammade. Jag blev exempelvis alltid oerhört törstig precis när jag börjat amma och då var det inte så smidigt att gå och hämta vatten (både med bebis i famnen och efter första förlossningen när magmusklerna blev snittade). Och ibland somnade barnet på mig och jag önskade att jag hade haft nåt att äta eller läsa eller så. Efter att jag första dagarna bett min partner om att hämta saker packade vi liten låda med typ vattenflaska, laddat extrabatteri till mobilen, lypsyl, nötter och russin, bok, headset, ögonmask... typ sånt som jag oftast ville ha nära mig. 7 gånger av 10 hade jag det nära när jag skulle amma, 2 av 10 bad jag min partner hämta kitet och 1 av 10 var jag ensam och tvingades gå och hämta/klara mig utan. ;)

    Andra alternativ:
    - matlådor (guld värt som nybliven förälder!) 
    - vetekudde
    - amningskudde
    - mysiga tofflor
  • Anonym (Nn)

    Fina mjukiskläder är en toppenide! Själv hade jag även uppskattat ett fint smycke också, då jag verkligen är sån som person.

    Om du vill ge något till henne och inte bebisen så mjukiskläder vara lite på samma tema som bebiskäder och leksaker. ?Här får du något du kan ha när du är mamma och ska vara med din bebis?. En massage eller smycken är för henne och ingen annan liksom.

  • cosinus

    Presentkort på massage. Det kan hon lösa in när hon är redo och du kan (om det är möjligt) erbjuda dig att passa barnet den tiden. Nu brukar inte spädbarnsmödrar vilja vara ifrån barnet så länge men om du tar det nytankat och sen går en prommenad med vagn medans hon får massage blir det inte så länge.

  • Siden
    Kastrullresan skrev 2020-02-03 21:15:06 följande:

    Tack för att ni delar era tankar.

    Jag får ta en tur i butiker imorgon och se vad jag hittar som känns fint och kan passa henne utifrån de tipsen jag fått här. 

    Jag vill bara tala om att jag är ganska övertygad om att min son gjort sitt bästa men att han inte är i närheten av att ha utsatts för samma påfrestningar som mamman. 


    Vad gulligt av dig att du tänker på svärdottern. Jag fick blommor av min svärmor och ett fint långt nattlinne i bra material från min mamma. Det gjorde mig jätteglad!
  • Guldbarb

    Med första sonen fick min sambo en summa av sin mamma för att köpa ett smycke till mig. Jag valde sedan ut smycket så att det skulle passa mig. Har det alltid på mig :)

  • PappaPappaPAPPAAA

    En strut med handgjorda sötsaker?

    Hjärtformad hallonmarmelad från mittsotaskafferi.se skulle säkert gå hem fint! (har en påse här just nu så vet hur de smakar... Tungan ute mums ).

    Beroende på budget och händighet kan man ju utöka konceptet. Antingen köp av en "Pralinist" eller
    + tillverka själv några och packa i en fin påse
    + ge bort en gjutform inkl ingredienser och recept
    + en kurs i hur gör dem. Det är ju lite lyx och "onödigt" och kan vara något att se fram emot när hon är på banan igen.

    Screenshot:

Svar på tråden Köpa present till svärdotter efter tuff förlossning