• Anonym (ap)

Min pojkvän undviker att träffa mitt barn

Hej jag har en klump i magen. Jag är ensamstående mamma till ett barn som är 2 år. Jag och mitt barns pappa är inte tillsammans och jag har nästan full vårdnad av vårt gemensamma barn. Sen ett år tillbaka har jag en ny pojkvän och han är en otroligt fin människa och allt är bra mellan oss tills det kommer till mitt barn.

Min pojkvän undviker att komma hit när mitt barn är hemma och så har det varit nu i snart 3 veckor och även i perioder. Överhuvudtaget undviker han mitt barn när han är här. Han har aldrig försökt att leka med mitt barn eller kommunicerat med mitt barn frivilligt. En period undvek han även att svara på tilltal ifrån mitt barn för att han inte hörde vad mitt barn sa. Han visar ingen förståelse för mitt barn och om han tex skriker i bilen vill han stå still med bilen tills barnet slutat skrika för att han jag vet inte ha någon makt över mitt barn. Men jag som är hans mamma vet att han slutar skrika när bilen rullar för han brukar nästan jämt gilla att åka bil. Min pojkvän är väldigt givmild emot mig men han köpte inte ens en julklapp till mitt barn. Om min pojkvän köpt med mat eller fika tjatar han på mig att jag ska smaka men han vill absolut inte bjuda mitt barn på något även om jag ber om en liten bit. Min pojkvän har aldrig sagt att min barn är fint eller något sånt någonsin eller att han är söt. Någon enstaka gång har han sagt att mitt barn är duktig.

Vad ska jag göra? Det känns som att min pojkvän hatar mitt barn. Vi är 22 år gammal ska jag tillägga .

• Svar på tråden Min pojkvän undviker att träffa mitt barn
  • Physalis

Din pojkvän ser ditt barn som ett hinder. Han är intresserad av dig och önskar nog att ditt barn inte fanns. Han själv har inte vett nog att inse att han borde göra slut och hitta någon utan barn, istället för att fortsätta med dig och vara elak mot ditt barn. Du som mamma måste sätta ditt barns välmående före och göra slut för att skydda hen, trots att killen är snäll mot dig. Alternativt så fortsätter du med killen men ser till att ditt barn aldrig behöver utsättas för honom.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (kvinna)

Ni passar tyvärr inte ihop eftersom han inte verkar så förtjust i barn och du har en tvååring. Jag har själv svårt för barn och skulle därför aldrig bli tillsammans med en småbarnspappa.

• Anonym (kvinna)
    Tecum skrev 2020-02-07 21:43:27 följande:

Han är inte elak eller hatar ditt barn. Han är bara obekväm med barn och vet inte hur han ska agera, känner sig tafatt och otillräcklig. Det är inte ovanligt hos killar men något som kvinnor har svårt att fatta. Det finns biologiska skillnader mellan könen, så är det bara... Han umgicks länge med dig utan att barnet var med och blev rejält kär. Han trodde att det skulle funka även när barnet kom in i bilden men förstod inte vilken skillnad det skulle göra för honom.

Du måste vänligt men bestämt tala om för honom hur han ska göra och bete sig mot ditt barn. Det går att lära sig. Om han inte kan ta till sig att han måste vara vänlig och respektfull är det lika bra att ni går skilda vägar. Barnet kommer alltid att finnas där. Däremot ska du inte förvänta dig att han ska bli som en pappa för hen.

Det är inte bara killar som känner sig obekväma med barn. Jag är kvinna och tycker precis som ts kille att småbarn mest är ett irritationsmoment, och därför undviker jag dem helst och skulle aldrig välja en partner med mindre barn.
  • Anonym (ap)
    Tecum skrev 2020-02-07 21:43:27 följande:

Han är inte elak eller hatar ditt barn. Han är bara obekväm med barn och vet inte hur han ska agera, känner sig tafatt och otillräcklig. Det är inte ovanligt hos killar men något som kvinnor har svårt att fatta. Det finns biologiska skillnader mellan könen, så är det bara... Han umgicks länge med dig utan att barnet var med och blev rejält kär. Han trodde att det skulle funka även när barnet kom in i bilden men förstod inte vilken skillnad det skulle göra för honom.

Du måste vänligt men bestämt tala om för honom hur han ska göra och bete sig mot ditt barn. Det går att lära sig. Om han inte kan ta till sig att han måste vara vänlig och respektfull är det lika bra att ni går skilda vägar. Barnet kommer alltid att finnas där. Däremot ska du inte förvänta dig att han ska bli som en pappa för hen.

Tack känns verkligen som att du förstår situationen! Jag ska prata med honom och om vi får gå skilda vägar så är det så mitt barn är viktigast.
  • Anonym (Byt ut - välj din son!)

Hur kan du ens kalla den sortens person för pojkvän? Det du ser nu är din framtid. Han kommer inte bli mer mogen eller ändra sig som person. Sätt ditt barn främst och acceptera över huvud taget inte en enda dag till med den personens beteende. Ser du inte det själv att det inte är ok? Du är så jätteung och vill inte släppa honom, men du måste välja ditt barn före alla andra män i ditt liv framöver. Om en person inte är fullvärdig person som behandlar ditt barn som person och med respekt och kärlek, så ska du inte vara ihop med den personen!
    Det är inte svårare än så!
    Det kommer ge ditt barn anknytningsproblem framöver och du accepterar att en person behandlar din son som osynligt skit, i princip. Hur kan det vara ok för dig som mamma?

• Anonym (H)

Ditt barn kommer i första hand och att ens tillåta en så elak och kall människa som din pojkvän behandla honom så är ju helt fruktansvärt. Din pojkvän vill inte vara en extrapappa, vän eller ens bekant med din son.. Han ignorerar och särbehandlar honom vilket är enormt skadligt för ditt lilla barn. Dumpa fanskapet..

• Tecum
    Anonym (Lisa) skrev 2020-02-07 22:32:15 följande:
    Om min pojkvän köpt med mat eller fika tjatar han på mig att jag ska smaka men han vill absolut inte bjuda mitt barn på något även om jag ber om en liten bit. 

Du menar att man beter sig så när man är osäker och tafatt? 
    Ja, han vet inte hur han ska bjuda barnet, på vilket sätt eller hur stor bit. Det är fullt naturligt att vara osäker i en sån situation  när man inte är van vid barn.
    Men han borde frågat TS om råd eller be henne hjälpa om han ser en framtid tillsammans med dem.
  • Tecum
    Anonym (ap) skrev 2020-02-08 15:25:05 följande:
    Tack känns verkligen som att du förstår situationen! Jag ska prata med honom och om vi får gå skilda vägar så är det så mitt barn är viktigast.
    Det kunde varit jag, jag är väldigt obekväm med barn. Men prata med honom och få honom att inse att valet står mellan dig plus barnet eller ingen av er. Du verkar klok så lyssna inte på manshatarna här som bara skriker dumpa och dissar dig som mamma.
  • Anonym (Lisa)
    Tecum skrev 2020-02-08 16:32:42 följande:
    Ja, han vet inte hur han ska bjuda barnet, på vilket sätt eller hur stor bit. Det är fullt naturligt att vara osäker i en sån situation  när man inte är van vid barn.
    Men han borde frågat TS om råd eller be henne hjälpa om han ser en framtid tillsammans med dem.
    Precis, han borde frågat TS. Och anledningen till att han inte gjorde det.  är för att han skiter i barnet.

Självklart är en kille på 22 år osäker. Men då frågar man, man försöker. Läser du vad TS skriver så framgår det ju att han inte bryr sig om barnet alls. Är man 22 år så fattar man när man är taskig mot någon.
  • Anonym (Lisa)
    Tecum skrev 2020-02-08 16:39:18 följande:
    Det kunde varit jag, jag är väldigt obekväm med barn. Men prata med honom och få honom att inse att valet står mellan dig plus barnet eller ingen av er. Du verkar klok så lyssna inte på manshatarna här som bara skriker dumpa och dissar dig som mamma.
    Manshatare för att man tycker att en kille som ignorerar barnet är fel kille?

Jag tycker du nervärderar killar och män. I nästan alla dina inlägg försvarar du dom, oavsett vad de gör. Men du tycker väl att man inte kan ställa högre krav på dom. Att dom är mansbebisar och ska behandlas som sådana. 
Svar på tråden Min pojkvän undviker att träffa mitt barn