• Anonym (S)

    Gemensam/delad ekonomi?

    Har en diskussion med några vänner där en anser att man SKA ha gemensam ekonomi när man flyttar ihop med sin respektive och definitivt ha det när man skaffar barn. Och den andra tycker inte att man ska ha det, utan dela allt på mitten, även med blöjor och babykläder osv.

    Jag och min festman har gemensam ekonomi och de började vi ha redan när vi blev tillsammans, det passar oss.

    Hur gör ni?

  • Svar på tråden Gemensam/delad ekonomi?
  • Saralie

    För mig och min sambo så har vi egen ekonomi om sku vi ska ha gemensam så sku vi gräla hela tiden

  • Anonym (myself)

    Vi har kört gemensamt från början. Fast precis i början hade vi olika konto, men det var så att min man betalade bolånet och jag - alla utgifter, samt när vi handlade eller åt ute, så betalade den, så hade pengar på kortet just då.
    Sen när vi bytte bank, så har vi skaffat ett gemensamt sparkonto dit båda löner går samt därifrån alla räkningar betalas. Vi tycker att det är bäst så för oss (vi tycker, att en familj delar på allt).

  • Anonym (lollo)
    Anonym (Bea) skrev 2020-02-09 19:10:32 följande:

    Jaså det är "man"?

    För att du säger det eller?


    Ja. Jag är världens härskare. Vad trodde du?
  • Anonym (lollo)
    Anonym (H) skrev 2020-02-09 19:23:37 följande:

    En familj tar hand om varandra. Men inte till vilken gräns som helst. Jag känner till flera lata lågpresterande som inte är det minsta intresserade av att bidra efter förmåga.Om det innebär att köpa hela paketet så nej tack.


    Sådana är man inte familj med.
  • Anonym (47)

    sambo sedan 20år, gift sedan 10år. Gemensamma barn, hus, bilar etc.

    Vi ser på vår ekonomi som gemensam, och mina pengar är hennes pengar och vice versa. Dock så har vi våra egna konton; både vad gäller konsumtion och sparande. Vi ser båda till att sörja för vår familjs väl och ve, och försöker båda ta vettiga beslut när det handlar om ekonomi. Är det större saker/projekt så pratar vi ihop oss - och tittar vad vi har på våra egna konton. 

    Men vi sitter inte månadsvis och går igenom våra inkomster, utgifter, vem har betalat vad, eller "swishar" pengar sinsemellan. Det har funkat för oss, men bygger väl på att vi sällan behöver prata så mycket ekonomi. Vi vet båda ungefär vad vi har råd med eller inte har råd med. 

  • Anonym (H)

    Vi delar på utgifter eller förmåga och och pratar igenom alla beslut. Jag tjänar mer än det dubbla men sitter inte och tjuvhållet på pengar, står däremot för alla huskostnader, semestrar etc.

    Vi har varit gifta i 25 år och har aldrig haft ett gemensamt bankkonto.

    Vad som passar var och en beror väl på, det finns inget rätt eller fel så länge man jobbar ihop, alla tar ansvar och inte dumsnåla sig.

  • Postman

    Upp till var och en hur man vill ha det men vi har alltid haft gemensam ekonomi.

    Nu har vi ju varit ett par i en miljon år men skulle vi dela på oss och jag skulle träffa en ny kvinna så skulle jag nog inte ha en gemensam ekonomi längre.

  • Anonym (H)
    Postman skrev 2020-02-10 17:33:11 följande:

    Upp till var och en hur man vill ha det men vi har alltid haft gemensam ekonomi.

    Nu har vi ju varit ett par i en miljon år men skulle vi dela på oss och jag skulle träffa en ny kvinna så skulle jag nog inte ha en gemensam ekonomi längre.


    Inte jag heller. Tidsfaktorn spelar roll. Och vilken ålder man är i.
  • Anonym (Bea)
    Anonym (lollo) skrev 2020-02-10 16:20:47 följande:
    Ja. Jag är världens härskare. Vad trodde du?
    Det var väl ungefär vad jag trodde att du inbillar dig.
  • Ess
    Anonym (H) skrev 2020-02-10 17:57:13 följande:

    Inte jag heller. Tidsfaktorn spelar roll. Och vilken ålder man är i.


    Ja det gör det. När man dragit på sig bagage utav olika sorter så är det inte intressant att dela ekonomi med någon. Första sambo förhållandet är en helt annan sak för där står båda på ruta ett och oftast har ingen av parterna ett dyrare bagage än den andre att dra runt.
  • Anonym (Gift)

    Gift sedan 20 år..gemensamma barn ..vi har aldrig haft gemensam ekonomi..men vi swichar inte heller till varandra för utgifter etc för att dela lika ... Min man står som ensam ägare till huset ( ägde det innan vi gifte oss ) och står för "alla "kostnader vad det gäller huset.. Han äger också ett litet torp ( ärft) o där står han också för alla kostnader såklart..jag har betalat det mesta när det gäller barnen både kläder,presenter och fritidsaktiviteter..och förbrukning, större inköp som möbler cyklar etc till barnen har han oftare betalat än mig, semestrar likaså. Vi tjänar ungefär samma lönerna går in på respektives konto och vi har egna sparkonton etc. Har nog aldrig bråkat om pengar under dessa år..vi vet vad vi har att röra oss med och diskuterar dyrare inköp till barnen Sedan händer det titt som tätt att han när han sitter med sina räkningar tar med min bensinräkning eller telefon el dyl och ibland så betalar jag någon räkning åt honom..

  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Gift) skrev 2020-02-13 11:47:51 följande:

    Gift sedan 20 år..gemensamma barn ..vi har aldrig haft gemensam ekonomi..men vi swichar inte heller till varandra för utgifter etc för att dela lika ... Min man står som ensam ägare till huset ( ägde det innan vi gifte oss ) och står för "alla "kostnader vad det gäller huset.. Han äger också ett litet torp ( ärft) o där står han också för alla kostnader såklart..jag har betalat det mesta när det gäller barnen både kläder,presenter och fritidsaktiviteter..och förbrukning, större inköp som möbler cyklar etc till barnen har han oftare betalat än mig, semestrar likaså. Vi tjänar ungefär samma lönerna går in på respektives konto och vi har egna sparkonton etc. Har nog aldrig bråkat om pengar under dessa år..vi vet vad vi har att röra oss med och diskuterar dyrare inköp till barnen Sedan händer det titt som tätt att han när han sitter med sina räkningar tar med min bensinräkning eller telefon el dyl och ibland så betalar jag någon räkning åt honom..


    Känner du att du har möjlighet att spara på riktigt och bygga upp kapital? Det verkar annars vara lite kvinnofälla-varning, när mannen investerar i sådant som faktiskt bygger upp kapital långsiktigt medan kvinnans pengar går åt till löpande kostnader.
Svar på tråden Gemensam/delad ekonomi?