• Kjell2

    Har du sökt underhåll från honom? Om inte är det ett varningstecken för fk.

    Har han rätt att bo i Sverige?

    Utifrån ser det klart misstänkt ut. Förstår att fk reagerar. Om han kan visa på jobb, skattebetalning, bostadskontrakt skulle det underlätta för dig.

  • Kjell2
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 11:59:45 följande:

    Tack för ditt svar.

    Jag ska ansöka om enskild vårdnad men har inte hunnit eftersom barnet är relativt nyfött. Inte hunnit boka in tid med familjerätten ännu.

    Pappan har inget bostadskontrakt. När han är i Sverige bor han hos mig eller hos vänner (reser runt). Han har inget jobb. Jag försörjer barnen helt på min lön.

    Förslag på vad jag kan skicka in för dokument utifrån ovanstående förutsättningar?


    Ansökan om underhåll från pappan.

    Ansökan om vårdnad

    Protokoll från familjerätten där det framgår hur ni vill ha vårdnad och umgänge

    Hyreskontrakt, jobb intyg, skattepapper från pappan

    Se framför allt till att han inte bor någonting hos dig
  • Kjell2
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 12:02:33 följande:

    tillägg: Han har permanent uppehållstillstånd men ej medborgarskap.


    Var är han folkbokförd?
  • Kjell2
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 12:07:23 följande:

    Tack för tips!

    Han är inte folkbokförd här i Sverige.


    Var är han folkbokförd? Fixa fram dokument på det!

    Hur försörjer han sig? Fixa fram dokument på det.
  • Kjell2
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 12:14:36 följande:

    Folkbokföring utanför Sverige ska jag kolla upp.

    När han stannar här hos oss försörjer jag hela familjen på min lön. På annat håll får han pengar så att han klarar av att leva av sin mamma.

    Så situationen är knepig. Jag har liksom nästan ingenting att skicka in som bevis.


    Sluta ha honom boende hos dig och ge honom pengar

    Se till att få fram folkbokföringsdokument från honom

    Ansökan om underhåll
  • Kjell2
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 12:31:19 följande:

    Menar du folkbokföring från annat land?

    Jag ger inga pengar i kontanter. Han är här kortare stunder för att träffa sitt barn. Då bor han givetvis här och vi äter mat tillsammans etc. Detta är helt okej enligt vad Fk sa när jag pratade med dem. Har du annan erfarenhet? Tar tacksamt emot all hjälp.


    Ja, folkbokföring från det landet han bor i.

    Om fk ifrågasätter din familjestatus bör du göra allt för att de inte ska tro att ni bor ihop.
  • Kjell2
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 12:42:20 följande:

    Han har inget av detta att visa upp.


    Då får han fixa det. Skriva sig hos mamma tex.
  • Kjell2
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 13:36:55 följande:

    Tack för alla bra förslag och att ni tar er tid att svara.

    Fortsätt gärna att droppa idér och förslag på vilka slags bevis jag kan skicka in med ovanstående förutsättningar.

    När jag googlade runt nämnde någon att man kunde knacka dörr hos grannarna och be dem skriftligen intyga att man är ensamstående i lägenheten som man sedan skickar in till FK. Det känns dock väldigt privat... jag vill liksom inte outa mig själv på det sättet till alla som bor här i huset.


    Eftersom han till och från bor hos dig så är det nog inte ett bra alternativ.
  • Kjell2
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 14:10:34 följande:

    Tack för din hjälp!

    Han har inte möjlighet att bidra med en krona ekonomiskt just nu. Ingen lön eller bostad utomlands. Har bott hos sin familj som hjälpt till ekonomiskt.

    FK verkar bara ha bestämt sig för att vi lever ett vanligt svenssonliv här tillsammans där han försörjer familjen ekonomiskt eftersom vi fått barn tillsammans. De vill inte lyssna till min förklaring och de dokument jag föreslagit att skicka in anser de otillräckliga.

    Inga flygbiljetter tyvärr.

    Ingen tid att redovisa skriftligt (så att FK godtar det) tyvärr.


    Vilka dokument har du föreslagit?

    Vad hindrar att han skriver sig hos dina föräldrar?

    Har du ansökt om underhåll från honom?

    Har ni tid till familjerätten?
  • Kjell2
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-09 15:50:41 följande:

    Tack för dina tips! Problemet är att han just nu inte har anställning och bostad. Så spdana dokument kan jag inte visa upp. Får fråga om han vill plugga. Men jag behöver verkligen bidraget nu.

    Jag vet att det kan låta ansvarslöst och lodigt, men det är absolut inte hur det är. Hela situationen är jättekomplicerad. Vill inte gå in på detaljer kring det eftersom det inte har med frågan att göra.


    Folkbokför honom hos sina föräldrar. Fixa intyg från myndigheterna i det landet

    Sök underhåll från honom, även om han inte har pengar. Ett sätt att visa att ni inte lever tillsammans.

    Säg åt honom att fixa jobb och börja betala skatt
  • Kjell2
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-10 07:35:43 följande:
    Han har inte möjlighet ekonomiskt att skaffa sig en fast plats just nu.
    Han har inte råd skaffa jobb?
  • Kjell2
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-10 09:11:44 följande:
    Det var nån härinne som sa att jag inte skulle få nått bostadsbidrag om vi blev sambos. När jag tittat på FK ansökningssida så kräver en samboansökan om bostadsbidrag att sambon har ett svenskt bank-id och svenskt personnummer vilket ställer till det hela. Men jag ska definitivt kolla närmare på möjligheterna här.
    Han får väl fixa bank-id och personnummer. Om det inte funkar med jobb får han börja studera.

    Du måste först bestämma hur ni ska leva. Är ni ett par och lever tillsammans  under äktenskapliga förhållande? I så fall sammanboende.

    Uppriktigt känns det som han måste ta tag i sitt liv och bli vuxen - han är pappa nu med allt det innebär av ansvar, försörjningsplikt mm.


  • Kjell2
    Anonym (Behöverdinhjälp) skrev 2020-02-10 10:17:52 följande:
    Pga 0kr i inkomst. Flyr ingen utvisning. Han är i landet lagligt med uppehållstillstånd.
    Finns det något som hindrar att han bosätter sig här, hos dig eller eget,  och börjar plugga tex. Eller om det inte funkar, bosätter sig hos sin mamma och jobbar/pluggar därifrån.

    En grund till din situation kring bostadsbidrag är hans röriga liv. Det skulle bli enklare för dig om han fixar bostad och någon form av inkomst.


Svar på tråden Bostadsbidrag hjälp mig!