• Undrandee

    Mannen sällan kåt, vi försöker bli gravida...

    Vi är 28 och 30 år gamla och är gifta.

    Problemet är att min man sällan är kåt... jag har inga problem med ligga varannan dag, men vi gör det bara typ 2 ggr i veckan max! Förut har han haft större lust och det blev varannan dag, ibland mer.

    Vi är inne i barnplanering dessutom men det har inte blivit något plus sedan våra missfall förra året.

    Han har ett tungt arbete på vardagarna och säger han är väldigt trött genom hela dagarna..

    jag känner mig frustrerad!

    Har ni tips på hur jag kan öka hans intresse så att säga?

  • Svar på tråden Mannen sällan kåt, vi försöker bli gravida...
  • Undrandee
    Anonym (Oj) skrev 2020-02-10 14:42:20 följande:

    Han borde nog kolla upp så att han inte har någon underliggande sjukdom.


    Nix han är frisk. mer frisk kan man inte bli är jag rätt övertygad om
    Anonym (Oj) skrev 2020-02-10 14:55:37 följande:

    Något fel är det ju eftersom han inte är kåt.


    Han är kåt men inte lika ofta som jag. kan ju iså fall vara mig det är fel på lika gärna?
  • Anonym (Oj)
    Undrandee skrev 2020-02-10 14:59:12 följande:

    Nix han är frisk. mer frisk kan man inte bli är jag rätt övertygad omHan är kåt men inte lika ofta som jag. kan ju iså fall vara mig det är fel på lika gärna?


    Du kanske har en överproduktion av testosteron.
  • Jordfelsbrytaren

    Kanske är undermedveten stress/press över planering av att skaffa barn.

    Vet inte om sexlusten vart såhär innan med eller om det är något som ändrats sen ni bestämde att skaffa barn?

  • Planerar2020

    Möjligen att han kan känna hög press och stress inför bebisplaneringen. Vissa män kan få hög prestationsångest som sänker sexlusten.

    Hur är era liv i övrigt? Var ni båda lika sugna på att börja bebisplaneringen eller hur har han ställt sig till det? Finns det annat som är stressat och pressat i livet just nu? Ekonomi? Boende? Släkt och familj?

    Kan vara mycket som spelar in.

    Men brukar rekommendera att ha sex var tredje dag för att inte missa de fertila dagarna, vilket är ca 2 gånger i veckan.

  • Jemp

    Spermier överlever upp till 5 dagar. Visst, lite färre ska man nog räkna med för att maximera gravidchanserna men 2 ggr/vecka bör räcka och det är ju innan ägglossningen ni ska ha sex.

    Vad säger han om saken? Hjälper eller stjälper det att vara informerad om när det är "skarpt läge" tex?

  • Anonym (H)
    Anonym (Oj) skrev 2020-02-10 14:55:37 följande:

    Något fel är det ju eftersom han inte är kåt.


    Är det ju inte alls. Tror du att alla män är kåta brunstiga tjurar eller? Min sambo påverkas lätt av stress och precis som TS skriver så har även han ett tungt jobb och blir trött efter jobbet. Man är inte sjuk bara för att man inte är kåt, herregud. Dessutom kan pressen av att ha sex ofta för att göra barn stressa en otroligt och påverka kåtheten ännu mer. Fortfarande inget fel.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (H) skrev 2020-02-10 15:27:08 följande:

    Är det ju inte alls. Tror du att alla män är kåta brunstiga tjurar eller? Min sambo påverkas lätt av stress och precis som TS skriver så har även han ett tungt jobb och blir trött efter jobbet. Man är inte sjuk bara för att man inte är kåt, herregud. Dessutom kan pressen av att ha sex ofta för att göra barn stressa en otroligt och påverka kåtheten ännu mer. Fortfarande inget fel.


    Nej, men män blir kåta så fort de ser en fitta. Och ja, det är klart att stress etc kan påverka, och då finns det ju en orsak till den minskade sexlusten.
  • Undrandee
    Jordfelsbrytaren skrev 2020-02-10 15:04:13 följande:

    Kanske är undermedveten stress/press över planering av att skaffa barn.

    Vet inte om sexlusten vart såhär innan med eller om det är något som ändrats sen ni bestämde att skaffa barn?


    Han hade bra lust redan när vi bestämde från början att skaffa barn och det är ca ett år nu. Är väl senaste veckorna det varit så här.
  • Gnusmas

    Räcker med två gånger i veckan! Om du har någorlunda koll på din ägglossning kan du kanske tajma in sexet någorlunda. Läste en fertilitetsstudie en gång där de rekommenderadr sex var tredje dag för störst chans. Vet inte huruvida det stämmer men det borde abslot räcka!

  • Undrandee
    Gnusmas skrev 2020-02-10 15:54:03 följande:

    Räcker med två gånger i veckan! Om du har någorlunda koll på din ägglossning kan du kanske tajma in sexet någorlunda. Läste en fertilitetsstudie en gång där de rekommenderadr sex var tredje dag för störst chans. Vet inte huruvida det stämmer men det borde abslot räcka!


    Okej där ser man! Får hoppas på det räcker som det är då
  • Bananböjaren

    Troligtvis blir han avtänd när du talar om "vi". Det är du som kan bli gravid, ni kan inte bli det.

  • Anonym (H)
    Anonym (Oj) skrev 2020-02-10 15:30:29 följande:

    Nej, men män blir kåta så fort de ser en fitta. Och ja, det är klart att stress etc kan påverka, och då finns det ju en orsak till den minskade sexlusten.


    De blir de verkligen inte alls.
  • Jagerika

    Påminner jättemycket om min sambo, så förstår din frustration! Är man kvinna och försöker skaffa barn så vill man ligga hela tiden, för att pricka rätt dagar. Min sambo blev helt off av att skaffa barn, och han sa att han va trött. Jag blev tillslut så arg på han att jag fick ge honom en genomgång på hur kvinnans kropp fungerar runt ägglossning och allt sånt! Men det kröp fram att han var besviken och deprimerad över att vi aldrig blev gravida så han tyckte det inte va nån idé att ligga. Då blev jag ännu mer frustrerad och sa att det blir ju inga barn om vi inte ens försöker! Han menade på att han kände sig mindre som en man som inte kunde göra sin kvinna gravid. Jag fick pusha och prata med honom många gånger för att han skulle förstå att det inte var hans fel, även om det skulle vara problem med hans spermier. När vi inte blev gravida på 14 månader sökte vi hjälp. Visade sig då att hans spermier va en aning långsamma. Han blev superledsen såklart då all hans oro hade besannats. Men vi fortsatte med hjälpen och nu har det gått över 2 år sedan vi började försöka. IGÅR fick vi veta att IVF har funkat och att vi har befruktade ägg i frysen och skall sätta in i mig nästa månad. Mannen är överlycklig för hans spermier inte är dåliga, bara långsamma! Dom behövde en annan mötesplats liksom.

    Nu verkar ju ni kunna bli gravida, men din man kanske också är besviken och deprimerad över missfallet och att ni inte blir gravida? Försök prata med honom så gott det går, pusha honom på positiva sätt! Jag brukade berätta framtids historier, om hur våran familj kommer se ut med en bebis. Hur våra semestrar kommer se ut, eller hur glada våra familjer kommer bli med en ny bebis. Det motiverade honom otroligt mycket så han orkade kämpa sig igenom hela IVF svängen. Han har verkligen varit stöttande genom hela resan men själva starten va bara hemsk för mig! Håller tummarna att din man också hittar motivationen så ni får eran efterlängtade bebis :)

  • Undrandee
    Jagerika skrev 2020-02-11 08:50:17 följande:

    Påminner jättemycket om min sambo, så förstår din frustration! Är man kvinna och försöker skaffa barn så vill man ligga hela tiden, för att pricka rätt dagar. Min sambo blev helt off av att skaffa barn, och han sa att han va trött. Jag blev tillslut så arg på han att jag fick ge honom en genomgång på hur kvinnans kropp fungerar runt ägglossning och allt sånt! Men det kröp fram att han var besviken och deprimerad över att vi aldrig blev gravida så han tyckte det inte va nån idé att ligga. Då blev jag ännu mer frustrerad och sa att det blir ju inga barn om vi inte ens försöker! Han menade på att han kände sig mindre som en man som inte kunde göra sin kvinna gravid. Jag fick pusha och prata med honom många gånger för att han skulle förstå att det inte var hans fel, även om det skulle vara problem med hans spermier. När vi inte blev gravida på 14 månader sökte vi hjälp. Visade sig då att hans spermier va en aning långsamma. Han blev superledsen såklart då all hans oro hade besannats. Men vi fortsatte med hjälpen och nu har det gått över 2 år sedan vi började försöka. IGÅR fick vi veta att IVF har funkat och att vi har befruktade ägg i frysen och skall sätta in i mig nästa månad. Mannen är överlycklig för hans spermier inte är dåliga, bara långsamma! Dom behövde en annan mötesplats liksom.

    Nu verkar ju ni kunna bli gravida, men din man kanske också är besviken och deprimerad över missfallet och att ni inte blir gravida? Försök prata med honom så gott det går, pusha honom på positiva sätt! Jag brukade berätta framtids historier, om hur våran familj kommer se ut med en bebis. Hur våra semestrar kommer se ut, eller hur glada våra familjer kommer bli med en ny bebis. Det motiverade honom otroligt mycket så han orkade kämpa sig igenom hela IVF svängen. Han har verkligen varit stöttande genom hela resan men själva starten va bara hemsk för mig! Håller tummarna att din man också hittar motivationen så ni får eran efterlängtade bebis :)


    Stort grattis till er lyckade IVF! :)

    Ja, alltså när jag pratat med honom säger han bara att han vill ha barn, men han vill inte stressa och ha ett "kärlekslöst" sex bara för att få fram ett barn. Och jag förstår honom i det. Är nog mer jag som vill bli gravid snabbt och inte missa varje ägglossnings tillfälle. :/

    Han vill inte att jag talar om när jag har ägglossning på grund av prestationsångest, är han väldigt trött och inte orkar ha sex vill han intr göra mig besviken. Samtidigt blir jag ledsen om jag vet om att jag har det och han tex somnar innan mig på kvällen. :(
  • Anonym (Bs)
    Anonym (Oj) skrev 2020-02-10 15:30:29 följande:

    Nej, men män blir kåta så fort de ser en fitta. Och ja, det är klart att stress etc kan påverka, och då finns det ju en orsak till den minskade sexlusten.


    Det är bara skitsanck. De som jämt vill har jag aldrig stött på. Alltid jag som vill mest.
  • Anonym (m)
    Undrandee skrev 2020-02-11 12:52:40 följande:
    Stort grattis till er lyckade IVF! :)

    Ja, alltså när jag pratat med honom säger han bara att han vill ha barn, men han vill inte stressa och ha ett "kärlekslöst" sex bara för att få fram ett barn. Och jag förstår honom i det. Är nog mer jag som vill bli gravid snabbt och inte missa varje ägglossnings tillfälle. :/

    Han vill inte att jag talar om när jag har ägglossning på grund av prestationsångest, är han väldigt trött och inte orkar ha sex vill han intr göra mig besviken. Samtidigt blir jag ledsen om jag vet om att jag har det och han tex somnar innan mig på kvällen. :(
    Mitt tips är att försöka ha sex på eftermiddagen/efter man ätit middag. Vi orkar ALDRIG vid sängdags, haha.
  • Undrandee
    Anonym (m) skrev 2020-02-11 20:23:12 följande:

    Mitt tips är att försöka ha sex på eftermiddagen/efter man ätit middag. Vi orkar ALDRIG vid sängdags, haha.


    haha, ja vi fick till det igår på eftermiddagen, var nog helt okej :D
Svar på tråden Mannen sällan kåt, vi försöker bli gravida...