• Anonym (mycket)

    Pruta vid köp av bostad

    Vill ni inte läsa allt så börja där jag har fetmarkerat början av meningen.


    Jag har börjat kika på bostadsrätter och har hittat en jag tycker verkar intressant. Jag vill inte ha en nyrenoverad för jag vill ändå alltid göra om då min smak inte är den som de flesta vill ha just nu. 


    Det har varit visning på den minst tre ggr, jag har varit på de två sista. Den har legat ute sedan september och ingen har visat intresse. De har sänkt den redan med 11%. På den första visningen jag var på så fanns där tre andra intressenter förutom jag. På den senaste som jag var på häromdagen var det bara jag...

    Eftersom det är en del att göra i lgh, inte bara för att jag vill göra om, men det har bott en gammal person där som inte har tapetserat om på de senaste 40-50 åren kan jag säga. Badrummet är ok, fult, men helt och rent. Köket är också helt och rent, men fult, 80-90 tals stil. Kyl och frys fungerar men är gamla så de får jag räkna med att byta ut inom kort. 


    Jag har kollat lite andra budgivningar härikring och har sett att prutning förekommer friskt. Ofta blir det sålt till det priset eller något lite högre, nästan lika ofta som det säljs för utgångspriset. I några fall har det blivit budgivning som går över utgångspriset. Bostaden jag kikat på är inte pantsatt, så den som äger den nu har inga lån. Denne har flyttat redan pga ålder om det har någon betydelse för min frågeställning nedan. 


    Lgh ligger ute för 800 000 kr och jag tänkte buda 500 000 kr. När jag nämnde det för en kollega sa hon: Fy fan vad jag hade blivit förbannad då! Jag hade inte sålt till nån som skambudar så! 


    Grejen är att jag inte har jättebråttom att hitta bostad så säger de nej är det inte hela världen. Jag blev bara lite fundersam av det kollegan sa. Oavsett vad en mäklare säger att en bostad är värd så är den ju inte värd mer än vad en köpare är beredd att betala är min åsikt. 


    Hur tänker ni andra? 

  • Svar på tråden Pruta vid köp av bostad
  • Anonym (Pop)

    Finns det generellt lika stora lägenheter i liknande läge för 500??

  • Anonym (myself)

    Ja, jag skulle bli förbannad. När jag begär ett pris, så är det just det priset som jag vill få ut och ev. mer, annars skulle jag lägga ut för just 500.000 och inte 800.000. Max 700.000 som jag skulle kunna överväga i bästa fall.

  • Anonym (Anna)
    Anonym (myself) skrev 2020-03-05 11:59:59 följande:

    Ja, jag skulle bli förbannad. När jag begär ett pris, så är det just det priset som jag vill få ut och ev. mer, annars skulle jag lägga ut för just 500.000 och inte 800.000. Max 700.000 som jag skulle kunna överväga i bästa fall.


    Fast det är ju inte du som bestämmer priset, det är köparen. Eller, du kan låta bli att sälja om du inte får vad du vill ha.
  • Anonym (myself)
    Anonym (Anna) skrev 2020-03-05 13:03:11 följande:
    Fast det är ju inte du som bestämmer priset, det är köparen. Eller, du kan låta bli att sälja om du inte får vad du vill ha.
    Om man inte har bråttom, så finns det alltid rätt köpare till rätt pris Och helt generellt tycker jag att det är oförskämd att lägga ett skambud oavsett. Förvisso är det inte bostadsaffärer men tänker direkt på flera fall när man skulle t ex sälja en bil och la ut den för 10.000 och direkt får 3 samtal att de ska hämta bilen nu på en gång och betala kontanter, men för 1.000!
  • Anonym (Anna)
    Anonym (myself) skrev 2020-03-05 13:16:17 följande:
    Om man inte har bråttom, så finns det alltid rätt köpare till rätt pris Och helt generellt tycker jag att det är oförskämd att lägga ett skambud oavsett. Förvisso är det inte bostadsaffärer men tänker direkt på flera fall när man skulle t ex sälja en bil och la ut den för 10.000 och direkt får 3 samtal att de ska hämta bilen nu på en gång och betala kontanter, men för 1.000!
    Jag tycker inte att det är oförskämt. Passar inte priset man erbjuden så är det bara att tacka nej.

    Tyvärr hinner de flesta säljare av hus inte vänta hur länge som helst.
  • Anonym (Pruta!)

    Mitt hus hade legat ute för 950 000kr ett tag. Det sänktes sen till 795.000kr. Jag gick på visning och det var verkligen fult invändigt, och jag var väll sådär sugen på att köpa, men tänkte att det går nog att fixa till så det blir hemtrevligt och fräscht. Budade 600.000kr för det, fick motbud av säljaren på 650.000. Svarade tack men nejtack, 620.000kr är mitt absolut sista bud, och det tog han. Då hade det alltså legat ute för 950.000kr någon vecka innan.

    Husen/lägenheterna är inte värda mer än vad folk är beredd på att betala.

    Jag har nu gjort om nästan allt invändigt, och senaste värderingen gav 1 450 000kr

  • Anonym (W)
    Anonym (myself) skrev 2020-03-05 11:59:59 följande:

    Ja, jag skulle bli förbannad. När jag begär ett pris, så är det just det priset som jag vill få ut och ev. mer, annars skulle jag lägga ut för just 500.000 och inte 800.000. Max 700.000 som jag skulle kunna överväga i bästa fall.


    Du har inte varit med så länge va..?
  • Lönnsirap

    Det är upp till säljaren att avgöra vem den säljer till och om den vill acceptera ett bud.

    I heta bostadsmarknader kan det vara klokt att tänka på att ett initialt skambud, särskilt i kombination med en ovilja att inkomma med nya bud under en budgivning kan kosta dig en affär. Själv skitit i en sådan köpare eftersom jag velat skriva kontrakt!

    I en bostadsmarknad där lägenheter blir osålda är det snarare lämplig att inkomma med det som man värderar lägenheten till! Köparen kan önska vilken summa som helst.... Men värdet på en lägenhet blir liksom inte högre än vad någon vill betala!

  • Anonym (PL)
    Cheescake skrev 2020-02-15 03:03:37 följande:

    Förövrigt har ev lån ingen betydelse för vilket bud man lägger. Att bostaden inte är pantsatt innebär dock inte att säljaren inte har några lån. Säljaren kan mycket väl ha privata lån på lägenheten.


    Eftersom bostadslån har klart lägre ränta än andra lån förefaller detta mindre troligt. (Skulle vara lån på sommarstugan då...)
  • Anonym (mycket)
    Anonym (444) skrev 2020-03-05 11:53:06 följande:

    Hur gick det?


    Jag fick den.  
  • Anonym (mycket)
    Anonym (Pop) skrev 2020-03-05 11:56:29 följande:

    Finns det generellt lika stora lägenheter i liknande läge för 500??


    Nej. Inte ens någon för det priset som lgh låg ute för. Allt är över miljonen här annars, även om läget är sämre, även de som är i liknande skick som denna lgh är dyrare. 
  • Anonym (mycket)
    Anonym (myself) skrev 2020-03-05 11:59:59 följande:

    Ja, jag skulle bli förbannad. När jag begär ett pris, så är det just det priset som jag vill få ut och ev. mer, annars skulle jag lägga ut för just 500.000 och inte 800.000. Max 700.000 som jag skulle kunna överväga i bästa fall.


    En får ju välja själv så klart, men då får man inte sålt heller om ingen vill köpa för det pris man själv vill ha. 
Svar på tråden Pruta vid köp av bostad