• Anonym (Bla)

    Mitt fel att vi inte har sex

    Ja jag har fler trådar, så är det avklarat och behövs inte spekuleras i.

    Kort version, jag varken vill eller kan stå för skyddet längre medan min man vägrar kondom och bokar aldrig tid till sterilisering trots att han många gånger sagt att han vill det.

    För en stund sen kom han med en dryg kommentar om sexbristen och fick det att låta som att det är mitt fel.

    Känner mig både arg och ledsen och vet inte hur mycket längre jag orkar med det här.

  • Svar på tråden Mitt fel att vi inte har sex
  • Anonym (Ulle)

    Men hör nu alla, om TS har tagit ansvar för detta i tio år, varför har hon ingen rätt att kräva att mannen tar sin tur nu då? Sen får han väl lösa det som han vill, kondom eller sterilisering.

    Annars blir det inget av och det är väl så det blir när man inte sköter sitt.

    För egen del gör vi så med att sitta i styrelsen för den BRF vi bor i. Båda tycker det är skitjobbigt men någon måste ju ta ansvar (när hälften av slögrannarna inte ens orkar dyka upp på stämman)! Så vi kör tre år i taget.

  • Cheescake
    Anonym (Ulle) skrev 2020-02-15 16:34:58 följande:

    Men hör nu alla, om TS har tagit ansvar för detta i tio år, varför har hon ingen rätt att kräva att mannen tar sin tur nu då? Sen får han väl lösa det som han vill, kondom eller sterilisering.

    Annars blir det inget av och det är väl så det blir när man inte sköter sitt.

    För egen del gör vi så med att sitta i styrelsen för den BRF vi bor i. Båda tycker det är skitjobbigt men någon måste ju ta ansvar (när hälften av slögrannarna inte ens orkar dyka upp på stämman)! Så vi kör tre år i taget.


    Man har aldrig rätt att kräva att någon ska göra något denne inte vill. Ts kan inte krävs att hennes man ska sterilisera sig om han inte vill. På sätt kan inte ta man kräva att hon ska ha hormonpreparat om hon inte vill. Man måste komma fram gemensamt vilket preventivmedel man ska använda.
  • Anonym (Ulle)
    Cheescake skrev 2020-02-15 17:11:32 följande:
    Man har aldrig rätt att kräva att någon ska göra något denne inte vill. Ts kan inte krävs att hennes man ska sterilisera sig om han inte vill. På sätt kan inte ta man kräva att hon ska ha hormonpreparat om hon inte vill. Man måste komma fram gemensamt vilket preventivmedel man ska använda.
    Jag har nyheter till dig: Man kan kräva precis vad sjutton man vill i en relation, men den andre behöver inte gå med på det för det.

    Det finns väl inte mycket att snacka om när en blir sjuk av att använda p-medel medan den andre inte ens har försökt?
  • Aurora Borrealis

    Säg: "Den dagen du har sex med kondom kommer vi ha sex".

    "Jag kommer aldig ha sex med dig någonsin mer om du inte bär kondom eller är steriliserad".

  • Cheescake
    Anonym (Ulle) skrev 2020-02-15 17:31:19 följande:

    Jag har nyheter till dig: Man kan kräva precis vad sjutton man vill i en relation, men den andre behöver inte gå med på det för det.

    Det finns väl inte mycket att snacka om när en blir sjuk av att använda p-medel medan den andre inte ens har försökt?


    Man kan tycka, men aldrig kräva något den andra inte vill.

    Finns andra p-medel som inte innehåller hormoner. NC, passar, femidom
  • Anonym (Analen som preventiv)

    Har haft liknande problem. Hon var "allergisk" mot kondomer och försökte hindra mig från att dra ur. Hävdade att hon åt p-piller men det litade jag inte på.

    Då fick jag nog och helt enkelt vägrade ha sex med henne om hon inte tog den i analen istället. Jag tyckte att jag hade försökt vara tillmötesgående först genom att vara ok med hennes allergi och dra ut istället som hon föreslog, fast istället försökte hålla fast mig. Så det var "Anal eller inte alls". Då gjorde hon slut, lika bra var det.

    Men analen är ett bra preventivmedel, väldigt liten risk att bli gravid där. Det kan vara något att tänka på TS.

  • Anonym (pöl)
    Anonym (Bla) skrev 2020-02-14 22:36:07 följande:
    Det första alternativet alltså. Man kan visa empati utan att rent konkret kunna göra något. Jag behöver råd gällande hur jag ska hantera HONOM och hans beteende, för jag vet inte hur mycket längre jag orkar med annars.

    Du kan ju, som jag antar att du redan har förstått, inte ändra på honom. Bästa sättet att hantera hans sätt på är att inte ta åt dig. 
    Svårt kanske men det kommer att gå bättre och bättre. Säger han något som antyder att det är ditt fel att ni inte har sex får du lugnt och stilla säga: Du vet mycket väl att jag inte kan stå för ansvaret för säkert sex för närvarande och att jag bara vill ha säkert sex och ansvaret för det ligger på dig nu efter att i många år ha legat på mig. 

    Vägra gå in i en diskussion kring detta med honom. Försöker han så säg bara att det du just har sagt är vad som gäller vilket han vet, så det är inget att diskutera. 


    Börjar du tänka/känna skuld så stoppa dig själv medvetet och påminn dig om varför du inte kan ta på dig ansvaret för säkert sex för närvarande. 

    Det ÄR inte ditt fel att ni inte har sex, det är hans. Att han dessutom är en rent ut sagt jävla rövhatt som inte bara försöker få till sex utan också, om jag inte missuppfattade det hela, försöker ha sex med dig när du sover?!? Alltså, han försöker våldta dig? 

  • Anonym (Iris?)
    Cheescake skrev 2020-02-15 00:23:27 följande:

    Varför fungerar inte pessar eller femidom? Det finns troligtvis inget som heter " medicinska skäl" till att det inte ska fungera.

    Och varför får du inte sterilisera dig? Vem har bestämt det?

    Det är lite svårt att komma med råd när du inte berättar hela sanningen...


    Varför måste hon ha en anledning? Det räcker väl att hon tagit ansvaret i 10 år och inte längre vill? Det är ju HAN som propsar på sex, hon verkar ju inte ha problem att avstå sex när det är riskfyllt.

    Och varför ska en kvinna genomgå en bukoperation som kommer innebära sjukskrivning och restriktioner att inte lyfta på 2 veckor? När sterilisering av mannen görs på 15 min med lokalbedövning eftersom man inte går in och gräver i kroppen? Och han kan glatt därefter skutta tillbaka till jobbet. Dessutom är det mycket dyrare att sterilisera en kvinna i och med att det är ett större ingrepp (och då räknar jag inte med i inkomstbortfallet under sjukskrivningen). Hon blir dessutom helt steril medan mannen har ca 50% att omvända ingreppet och bli gerillorna igen. Så vem är rimligast att utföra detta ingrepp på? Han såklart. Men vill han inte så vill han inte och då är det inget snack on saken, bara att hala upp gummit.
  • Elle N

    Problemet är ju att mannen inte låter henne vara utan försöker ha sex med henne trots att hon upprepade gånger sagt att hon inte vill utan A. Kondom eller B. Sterilisering ifrån hans sida.

    Hon ska inte behöva upprepa det om och om igen. Helt befängt att de skulle behöva separata sovrum för att han ska låta henne vara i fred. Om han vill ligga så har han de två alternativen ovan eller C. Separera och ligg med andra.

    Helt galet att så många män 2020 tycker att TS är problemet, för henne funkar ju inget sex, vilket blir resultatet när ingen av dem vill ha prevmedel eller fler barn. Det är ju han som är ologisk och orimlig. Om han inte vill ha fler barn och inte vill skydda sig och vet att hon inte bill det heller, då är han jj bara en jäkla gris som försöker ändå.

    Vad kallar man oinbjudna sexuella närmanden i vanliga fall? Ofredande!

    Och sen har han mage att vara sur!! Vilket svin!

  • molly50

    Jag förstår,ärligt talat,inte varför så många lägger skulden på TS.
    Hon har tagit sitt ansvar för skydd under många r och kan inte göra det längre av medicinska skäl.
    Inte heller sterilisera sig.
    Om det inte är skäl nog för hennes man att ta sitt ansvar så vet jag inte vad som är det.
    Man kan självklart inte tvinga honom. Men det kan man inte heller med TS.
    Men det är ju väldigt enkelt för honom att få sex om han nu är så frustrerad att han inte kan låta TS vara ens när hon sover.
    Det finns många olika sorters kondomer. T ex tunna kondomer som inte känns lika mycket.
    Om han inte ens vill prova de olika sorter som finns så ska han ju inte klaga och skylla på TS.
    Förslaget om att han ska ligga med andra tycker jag var rätt dåligt,ärligt talat.
    Om han vägrar kondom så riskerar han ju att göra andra kvinnor gravida också.
    Och sprida sjukdomar.
    Så det känns inte så genomtänkt.
    Vägrar han att ta sitt ansvar och skilda sovrum inte fungerar så återstår väl att lämna honom.
    Om inget annat fungerar.

  • Anonym (Nn)

    Tycker verkligen att han kan ta på sig en kondom...

    Som du skrev så har du stått för skyddet i 10 år, inte mer än rätt att han får använda kondom nu ett tag framöver så får ni se i framtiden.

    Om du köper ett paket och svarar på hans inviter och sen drar fram det i stundens hetta då? Visa att du åtrår honom och verkligen vill ha honom så kanske han ger det ett försök iaf?

  • Anonym (Bla)
    Anonym (Vad) skrev 2020-02-17 23:19:20 följande:

    Är du inte i klimakteriet snart då ts?


    Det hoppas jag verkligen inte.
Svar på tråden Mitt fel att vi inte har sex