• Anonym (E)

    Bonus är svartsjuk?

    Behöver råd om min 11 åriga bonusdotter.

    Jag och pappan har varit ett par i 3 år. Han har varit separerad i 4 år. Vi bor inte tillsammans men spenderar mkt tid hos varandra. Han har sin dotter varannan vecka. De veckorna är jag där några dagar för att de ska få egentid också.

    Jag tycker om hans dotter och hon mig MEN hon vill inte jag ska vara med hennes pappa. Hon gillar mig som människa, det vet jag, men jag ska inte vara pappas tjej. Hon har också hamnat i något läge där hon försöker vara pappas tjej på ngt sätt. Tex:

    Förra året försökte jag vara mer hos min partner. Detta ville även soc (som han o hans x pratat med för att de samarbetat dåligt). Hans dotter slog då bakut och så att hon inte vill jag ska vara där när hon är där. Hans svar, i sms, var att ok han ska prata med mig om det. Och den då 10ådriga tjejen svarar "okej min älskling, bra puss puss" till sin pappa. Han försökte lite halvhjärtat förklara att jag får vara där men d kändes inte riktigt bra efter det så jag drog mig undan mer för att hon skulle bli tryggare med att hon har sin pappa ändå. Men nu ett år senare är det så här:

    Ska vi iväg någonstans kommer hon till mig privat och säger att jag får följa med för henne denna gång. Att jag får sitta fram i bilen för henne.

    Hon smeker pappan över ansikte och hår flera gånger varje dag och säger ååå pappa jag älskar att gosa in mig i ditt skägg o liknande. Står han bakom och håller om henne ålar hon sig och smeker hobom över armarna samtidigt som hon tittar på mig och hånler åt mig. Försöker han visa mig närhet kommer hon emellan och ska ha det istället. Hon vill sova med honom, vilket han säger nej till. Vi kan inte sitta bredvid varandra i soffan. Hon ska vara i mitten. Är vi på stranden o solar *i somras då hon var 10, så ligger hon tätt intill honom och leker med hans brösthår med arm och ben över honom.

    I går hade vi stor samling med folk här på middag. Min partner åkte iväg för att köpa mat. Jag hade en konversation med en av hans vänner och då blev hon sur för att jag var i centrum och påkallade min uppmärksamhet för att skjuta ett hårband rakt i ansiktet på mig med mening. Hon brukar kasta saker i ansiktet med jämna mellanrum.

    Nu låter det som att jag avskyr denna flicka men jag älskar henne i de stunder det inte är så här. Och hon tycker om mig när vi är själva. Igår hade jag ett samtal med henne och då så hon att pappa är hennes, att d e därför hon håller på. Jag försökte förklara att man älskar på olika sätt, att pappa älskar både mig och henne. Och att jag älskar henne, alltid. Det håller i några timmar sen är det igång igen. Står jag och pappan och pratar kommer hon och ska veta om vad och kolla så vi inte visar kärlek. O han backar ju för att hon inte ska må dåligt. Hon får massor med kramar av oss båda, vi försöker peppa henne alltid. Men hon vill inte ha vanliga kramar utan sitta o pussa honom i ansiktet eller vara uppe i ansiktet o smeka hobom.

    Igår fick jag frispel, d här tar aldrig slut. Jag berättade för honom att det känns som att hon tar en position som inte är sund. Men jag får ingen respons. D blir som att man kritiserar deras relation.

    Jag vill gärna ha en bra varm relation till min bonusdotter. Men det känns inte bra.

    Vad ska jag göra.

  • Svar på tråden Bonus är svartsjuk?
  • Anonym (E)
    Anonym (H/mm) skrev 2020-02-15 10:44:25 följande:

    Låter mer som att det är du som är svartsjuk!


    Tror inte det ska vara såhär men tack ändå för ditt inlägg.
  • Anonym (E)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-02-15 10:47:15 följande:

    Jag håller med dig i det du skriver.

    Hennes sätt att bete sig ger mig lite rysningar.

    Pappan måste ju markera att hon inte ska ta eller röra honom på det sättet tycker jag.

    Vad hade han tyckt om en son tagit på mammans bröst tex?

    Helt onormalt beteende.

    Hon behöver ju prata med någon.

    Pappan måste sätta sig ner och prata med henne.


    Ja det känns inte sunt. Jag förstår verkligen att man som barn kan känna konkurrens, det hade varit konstigt annars. Jag är ju pappas nya. Därför har jag tagit detta i 3år och hållt mig i bakgrunden, gett dom mkt egentid. Men hon börjar bli äldre nu och hennes vänner är inte såhär. De frågar varför hon kramar pappa hela tiden tex.hon börjar komma i puberteten och därför tror jag känslorna blir lite knas nu.
  • Anonym (E)

    Tack för svaren, det är skönt att höra att andra ser det på liknande sätt som jag. Jag har aldrig känt obehag när han varit en bra pappa och gett henne kramar och stöd, det är bara fint liksom (jag hade själv en bra nära relation med min pappa, vill ju hon ska ha samma trots att föräldrarna separerat).

    Ja hon är nog väldigt otrygg. Närhetsbehovet är väldigt stort i allmänhet och lite barnsligt kombinerat med brådmoget. Igår på kalaset pratar hon med bebisröst med alla o vill ha kjamar och samtidigt är hon väldigt fysiskt kramig på ett sätt som de vuxna av motsatt kön skruvar sig lite inför. Hon ville ligga o mysa i sängen med sin 25åriga manliga kusin men det ville såklart inte han.

    Ja jag blir mer och mer avvaktande mot henne för jag känner mig obekväm. Och det kanske man borde vara men det känns hårt också.

    Jag ska försöka prata med honom igen om att han borde börja sätta gränser för normal närhet och hur hon beter sig. Jag kommer inte klara vara u detta om det fortsätter ju äldre hon blir.

  • Anonym (E)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-02-15 11:39:41 följande:

    Mysa med sin 25åriga kusin?

    Alltså örk.

    Har något hänt flickan?

    Det där ju helt jäkla onormalt.

    Reagerade inte pappan på det??????


    Jo pappan sa att nä det hade inte varit så bra. Sen med mys menar hon ju att de ska kramas inget annat på det sättet. Men det blir ju såklart knas det med.

    Pappan har aldrig tittat konstigt på dottern, nej. Det känner jag ingen oro för alls. Mamman är lite speciell minst sagt, vet inte om det kommer en del knasigheter därifrån kanske.

    Jag har sagt till pappan att jag är orolig för att hon ska råka illa ut iom att hon kopplar barnsligheten samman med sexualitet ibland. Och jag ska prata med honom igen idag när alla gäster gått och vi är själva.
  • Anonym (E)
    Zarch skrev 2020-02-15 12:07:17 följande:

    Hon verkar ha ett gränslöst avvikande beteende och har inte fått lära sig dom sociala koderna överhuvudtaget. Hon har väl sett att bästa sättet att fånga pappas och andra mäns uppmärksamhet på är genom att förföra dom.


    Ja jag tror att hon sett att hon kan få uppmärksamhet genom att dels göra sig liten och extra kramig och sen har det börjat krascha iom pubertet o sånt.
  • Anonym (E)

    Jag har nu försökt ta upp det igen och han säger att han aldrig tänkt på det på d sättet innan och att han förstår att det inte är sunt att det är såhär.

    Jag tror hans problem är att han dels har skuldkänslor för att de separerat, dels att ja hon är ju hans lilla tjej, han ser väl henne som liten fortfarande. O sen tror jag att han är rädd att förlora henne så han blir nog på nått sätt glad av att få vara i centrum eller vad man ska säga. Jag tror inte heller att varken han eller mamman bidrar med uppfostran o trygghet på ett bra sätt . Hon får ta sig an en roll som vuxen vän till dom på ngt sätt tror jag. Och hon försöker ta den rollen samtidigt som hon är extremt otrygg. Fy fan stackars barn.

    Jag hoppas att han kommer ta tag i detta nu, men jag är faktiskt tveksam.

  • Anonym (E)
    Zarch skrev 2020-02-15 12:51:00 följande:

    Du har aldrig tänkt på om det är mamman som piskar på henne lite? Hon kanske ger feedback till dottern om att pappa älskar att man pillar honom i håret eller pappa älskar när man ger honom fotmassage te x? Att hon någonstans är färgad av henne och blivit miljöskadad av både mamman och pappan?


    Jag vet inte, hennes mamma är rätt skum så hon kan absolut få en del idéer därifrån.

    Som du skrev ovan, nej man kan inte skamma en 11åring. Hon är ändå ett barn och hon förstår inte detta som en vuxen gör. Jag varken vill eller kommer vara otrevlig mot henne men jag kommer ta ett steg tillbaka när det gäller att försöka närma mig. Sen tänker jag ändå vara där och vara i en relation och få visa det, tillsammans med hennes pappa. Förhoppningsvis kommer han ta till sig något och reda upp detta på ett bra sätt.
  • Anonym (E)
    Anonym (Hedvig) skrev 2020-02-15 13:02:25 följande:

    Nu kanske jag läste ts slarvigt, men ärligt talat är det väl inget konstigt om ett barn klappar sin pappa/mamma på kinden eller stryker honom/henne över håret?

    Inte heller konstigt att hon vill krama och gosa in sig i ansiktet (sådär som man kan göra med en hund, katt eller annat älskat husdjur). Eller att klappa/stryka över pappas/mammas armar?

    Det är ju inte som om hon är på hans nedre regioner som jag förstod det?

    (Och ts, hon är 11 år, hon hånlog inte mot dig, du har nog blivit väldigt överkänslig och tolkar in en massa utöver det som faktiskt sker, eftersom ju flickan verkar ha gränssättningsproblem mot alla och inte bara mot dig, ta det inte för personligt för din egen skull, gör det inte till en kamp mellan dig och henne).

    I övrigt håller jag med övriga i tråden, flickan verkar behöva hjälp med att skapa trygghet utan att behöva prata bebisspråk, avbryta, kasta saker i ansiktet på ts och vilja ligga tillsammans med sin 25 åriga kusin i soffan (ej sexuellt).

    Därför undrar jag hur ser det ut i mammans hem? Har det kommit någon otrygg bonuspappa eller nya småsyskon som rubbat flickans värld?


    Hej!

    Jag tror det är svårt att förklara sättet det görs på men jag tycker du har en bra poäng också. Det är kanske det att hon sa till mig igår att hon tittar så på mig för att pappa är hennes inte min. Därför vet jag att hon agerar (hånler kanske är ert elakt ord men ja) för att visa att det är hennes plats. Sen är hon ett barn oavsett så.

    Nej ingen ny i mammas hem som är där permanent. Däremot har hon dejtat ett antal män som det inte blivit seriöst med och jag vet att mamman delat med sig frikostigt av hur underbara dejter hon haft osv, så flickan har ju fått agera väninna till sin mamma mkt. O d har jag tyckt känns fel, d e för mkt att lägga på ett barn.
  • Anonym (E)
    Zarch skrev 2020-02-15 13:46:28 följande:

    Helt rätt att inte backa tillbaks och givetvis ska du inte skamma henne men honom ska du däremot kunna vara ärlig mot. I andra fall tror jag att det är bra att backa i bonusfamiljer men inte i lägen där dottern och fadern har lite av en parrelation, kuvar du dig så tror jag bara att den sjuka relationen fortsätter.

    Kan låta hårt men jag tycker att du ska lägga energin på dig och mannen bara. Att försöka fånga hennes kärlek och bekräftelse funkar inte i dagsläget, ni tävlar ju om samma mans gunst och den striden kan du aldrig vinna.

    Har ni pratat om att skaffa gemensamma barn? Är hon ensambarn?


    Nej vi ska inte få egna, jag har svårt att få barn så jag har varit ok väldigt länge i livet med att jag inte ska ha egna. Han vill inte ha fler heller än de två han har. Han har alltså en dotter till som är 10 år äldre, utflugen härifrån, hon bor hos sin mamma.

    Jo precis som du säger så ska man ju försöka backa vanligtvis, vilket jag gjort. Jag får släppa det där med henne som du säger, vara artig och såklart visa hebbe respekt men säga ifrån mer när det går överstyr och hon blir respektlös. Jag har inte velat bli den där elaka styvmorsan så jag har nog kuvat mig väl mkt kanske. Sen tycker jag om dottern också, det är ju liksom inte bara svarta eller vitt. Tack för dina kloka ord!
Svar på tråden Bonus är svartsjuk?