• Fri 21 Feb 2020 11:23
    7409 visningar
    37 svar
    37
    7409

    RMC Malmö 2020

    Hej!

    Vi har gjort alla tester som går att göra och fått diagnosen ofrivilligt barnlösa. Därför har vi nu påbörjat ivf behandling. Till en början tyckte jag att allt kändes väldigt jobbigt, att det kändes påtvingat på något vis. Men ju längre tiden har gått, desto bättre har det känts, för vår största längtan är ju att få barn.

    Allt började med ett besök på rmc i Malmö. VÄRLDENS GULLIGASTE PERSONAL! Vi kom fram till att jag skulle gå på bemfola i 5 dagar för att sedan göra ett ultraljud. På ultraljudet hade jag 10 stora äggblåsor. Fortsatte 2 dagar till med bemfola och fyremadel, efter det var det ultraljud igen. Då hade jag 16 stora äggblåsor. De ville att jag skulle fortsätta ytterligare 2 dagar, så det gjorde vi. Sedan tog jag ovietrelle 36 timmar innan äggplock. När det väl var dags för äggplock var jag väldigt nervös för jag hade läst så mycket om hur ont det gjorde. Men för mig (som har väldigt låg smärtgräns) gjorde det inte alls så ont som jag trott. Det kändes absolut, men inte så som jag trott. När jag lämnade salen hade de plockat ut 18 ägg. När sköterskan kom tillbaka till oss så hade de fått ut totalt 29(!) ägg. Med tanke på att de fått ut så många ägg så var risken stor för överstimulering så vi bestämde oss för totalfrys. Dagen efter äggplock fick vi veta att 14 ägg blivit normalt befruktade. Idag (dagen efter - dagen efter äggplock) ringde jag för att fråga hur allt går till nu, om vi får mer information eller hur allt går. Då får man inte veta mer förrän det är dags för frysning och då får man veta hur många som gått till frysen. Är det någon som känner igen sig som gjort liknande? Hur många ägg gick till frysen? Man är ju så sjukt spänd på allting. Jag mådde inget vidare på alla sprutor, så jag vill helst slippa gå igenom allt det igen... har ni några frågor, så ställ dom! Jag är villig att dela med mig utav min upplevelse och resa. Jag har inte haft någon att prata med (som gått igenom samma) under tiden vi gått igenom detta, så därför hoppas jag att jag kan finnas där för någon som känner samma sak!

    Lycka till!

  • Svar på tråden RMC Malmö 2020
  • Thu 11 Jun 2020 11:29
    #21

    Hej allihopa!


    Jag och min sambo för en utredning nu, vi får reda på alla provsvar nästa vecka. Vi har försökt aktivt 1 år och 7 mån. Hur länge har ni försökt innan remiss skickades till RMC?


    Tacksam för svar!

  • Thu 11 Jun 2020 15:31
    #22
    chaange skrev 2020-06-11 11:29:05 följande:

    Hej allihopa!

    Jag och min sambo för en utredning nu, vi får reda på alla provsvar nästa vecka. Vi har försökt aktivt 1 år och 7 mån. Hur länge har ni försökt innan remiss skickades till RMC?

    Tacksam för svar!


    Hej.

    Om man har något fel så kan man skicka remissen direkt när man fått svar. Om man klassas som ofrivilligt barnlös, dvs att alla svar är bra så vill de att man ska ha försökt själv i två år innan remissen. Så var det i alla fall när vi gjorde vår utredning.

    Man kan ju så klart skicka remissen även om man inte försökt två år men man blir antagligen nekad då.
  • Thu 11 Jun 2020 15:57
    #23
    Aryzza skrev 2020-06-11 15:31:52 följande:

    Hej.

    Om man har något fel så kan man skicka remissen direkt när man fått svar. Om man klassas som ofrivilligt barnlös, dvs att alla svar är bra så vill de att man ska ha försökt själv i två år innan remissen. Så var det i alla fall när vi gjorde vår utredning.

    Man kan ju så klart skicka remissen även om man inte försökt två år men man blir antagligen nekad då.


    Tack för svar! ???? Menar du att man själv skickar remissen till RMC då? (Om vi vill skicka innan 2 år)
  • Fri 12 Jun 2020 16:15
    #24
    chaange skrev 2020-06-11 15:57:11 följande:

    Tack för svar! ???? Menar du att man själv skickar remissen till RMC då? (Om vi vill skicka innan 2 år)


    Du kan be den som gjort din utredning att skicka remissen tidigare, de borde inte kunna vägra. Vår remiss skickades trots att de som gjorde utredningen inte va säker på att den skulle tas emot. (Va ett litet värde som var lite lågt en gång) Men jag är rätt säker på att du även kan skicka en egenremiss. Kolla 1177 :)
  • Sun 14 Jun 2020 16:58
    #25
    Aryzza skrev 2020-06-12 16:15:43 följande:

    Du kan be den som gjort din utredning att skicka remissen tidigare, de borde inte kunna vägra. Vår remiss skickades trots att de som gjorde utredningen inte va säker på att den skulle tas emot. (Va ett litet värde som var lite lågt en gång) Men jag är rätt säker på att du även kan skicka en egenremiss. Kolla 1177 :)


    Tusen tack för svar!
  • Thu 25 Jun 2020 20:56
    #26

    Kul att det hittat hit några fler! Själv har jag lagt allt detta bakom mig då det tog på första försöket och jag nu är gravid :):):):):):) jag trodde ALDRIG att jag skulle ?glömma? hur jobbigt jag tyckte hela denna processen var. Och glömt har jag väl inte gjort, men jag kommer inte ihåg att den var så hemsk som den var när jag var mitt i det. Nu hoppas vi att det går vägen helt! Kram till er alla och lycka till!!

  • Sat 4 Jul 2020 13:09
    #27
    februari93 skrev 2020-06-25 20:56:40 följande:

    Kul att det hittat hit några fler! Själv har jag lagt allt detta bakom mig då det tog på första försöket och jag nu är gravid :):):):):):) jag trodde ALDRIG att jag skulle ?glömma? hur jobbigt jag tyckte hela denna processen var. Och glömt har jag väl inte gjort, men jag kommer inte ihåg att den var så hemsk som den var när jag var mitt i det. Nu hoppas vi att det går vägen helt! Kram till er alla och lycka till!!


    Vad härligt för er! Grattis!!

    Vi(eller bara jag kanske? Pga covid) ska träffa sjuksköterska i slutet av juli för injektionsinfo..... Hoppas hoppas hoppas vi får börja i augusti.

    Har försökt i snart 2 år, vill ha en lyckad graviditet och en bebis nu!
  • Anonym (Somma­rtider­)
    Thu 16 Jul 2020 17:22
    #28

    Hej!

    Jag undrar lite hur lång tid det tagit från att remiss inkommit till t.ex rmc i malmö till att man får komma på ett första möte.

  • Thu 16 Jul 2020 18:11
    #29
    Anonym (Sommartider) skrev 2020-07-16 17:22:08 följande:

    Hej!

    Jag undrar lite hur lång tid det tagit från att remiss inkommit till t.ex rmc i malmö till att man får komma på ett första möte.


    Räkna med 3 månader = vårdgarantin. Verkar som om RMC har svinmycket patienter pga stort upptagningsområde.
  • Sat 25 Jul 2020 11:20
    #30

    Hej! Vi var klara med utredningen på ett privat ställe i början av maj och då skickades remiss till rmc. Vi fick ganska snabbt svar på att vi var godkända och fick en läkartid i juni och vi ska på injektionsinfo i slutet av juli. Vet inte när vi får starta.

  • Anonym (Somma­rtider­)
    Sat 25 Jul 2020 12:44
    #31

    Tack för svar!

    Det var snabbt ni fick en första tid. Hoppas vi får tid lika snabbt. Lycka till med er behandling ????

  • Sat 5 Sep 2020 09:10
    #32

    Hej!

    Är det fler än jag som tycker att det verkar vara hårt tryck på kliniken nu? Tycker de verkar väldigt stressade när man pratar med dem och de gör konstiga misstag...

  • Anonym (Somma­rtider­)
    Sat 5 Sep 2020 18:42
    #33

    Vi ska snart till vårt första läkarbesök. Trodde väntetiden skulle bli tre månader men blev 1,5 så gick snabbt att få tid iaf..

    Vad gör de för konstiga misstag?

  • Sat 5 Sep 2020 23:12
    #34
    Anonym (Sommartider) skrev 2020-09-05 18:42:24 följande:

    Vi ska snart till vårt första läkarbesök. Trodde väntetiden skulle bli tre månader men blev 1,5 så gick snabbt att få tid iaf..

    Vad gör de för konstiga misstag?


    Dom såg inte mitt provsvar och jag har inte fått något stimuleringsprotkoll hemskickat som de andra gångerna.

    Ok, ja 1,5 mån var ju inte länge.. Har för mig att vi fick vänta 4 mån på första läkarbesöket..
  • Sat 12 Sep 2020 07:39
    #35

    Vi har fått starta nu!

    Så, utredning privat i maj, läkarsamtal juni, injektionsinfo juli, nekade i augusti och fick starta i sept. Med tanke på att det var en sommar emellan samt covidtider så är jag verkligen imponerad över hur fort allt gått.

    Vi har inte märkt av att det är hårt tryck. I augusti tog det tid mellan inskickat på 1177 att mensen startat och att de nekade, ca 1,5 dygn.

    Nu i sept tog det ca 1.5 timme innan de ringde upp och sa att vi skulle köra igång med sprutorna dagen efter.

  • Sat 12 Sep 2020 07:52
    #36
    Fritt skrev 2020-09-12 07:39:08 följande:

    Vi har fått starta nu!

    Så, utredning privat i maj, läkarsamtal juni, injektionsinfo juli, nekade i augusti och fick starta i sept. Med tanke på att det var en sommar emellan samt covidtider så är jag verkligen imponerad över hur fort allt gått.

    Vi har inte märkt av att det är hårt tryck. I augusti tog det tid mellan inskickat på 1177 att mensen startat och att de nekade, ca 1,5 dygn.

    Nu i sept tog det ca 1.5 timme innan de ringde upp och sa att vi skulle köra igång med sprutorna dagen efter.


    Wow! Ni måste haft makalös tur! Aldrig hört tidigare att det gått så fort!

    Vi väntar på besked från vår utredning på Emmakliniken i början av oktober, får se om det blir en remiss eller inte därefter...
  • Sat 12 Sep 2020 14:35
    #37
    Jenzia skrev 2020-09-12 07:52:12 följande:

    Wow! Ni måste haft makalös tur! Aldrig hört tidigare att det gått så fort!

    Vi väntar på besked från vår utredning på Emmakliniken i början av oktober, får se om det blir en remiss eller inte därefter...


    Ja, vi hade verkligen tur. Jag tror det kan bero på dels att vi gjorde utredningen på ett privat ställe, vilket dessutom bara tog 2 veckor pga att de kunde hoppa över flera steg (hade redan gjort undersökning på livmoder och äggledare i december 2019 för att se så att det inte var stopp/hinder i äggledare nr 2.. Resultatet på undersökningen var bra men det sket sig ändå och satte sig i äggledare nr 2.)

    Det kan också bero på att vi har 0 chans att bli gravida utan ivf eftersom äggledarna är borttagna. Så det krävdes inte att vi testade med några andra mediciner eller liknande utan skickades till ivf direkt. Nu blev det rörigt här och det är bara spekulationer.

    Men vi är så glada och tacksamma att denna process gått så fort!
Svar på tråden RMC Malmö 2020