Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

    Betald praktik och SGI? Hjälp!

    Om du är avlönad borde det ju räknas som arbete. Om jag var du hade jag helt enkelt bara angivit namnet på arbetsgivaren dvs X Kommun och min årsinkomst - tror inte du behöver uppge att det är betald praktik - själva begreppet låter lite motsägelsefullt måste jag säga. Har du papper på att praktiken egentligen skulle vara till efter BF? Det verkar som att du kommer hinna uppfylla 240-dagarsvillkoret men om barnet föds för tidigt är det nog bra att kunna visa papper på hur länge du skulle ha jobbat annars.

  • Seven Costanza
    Anonym (A) skrev 2020-02-23 16:50:45 följande:

    Jag hoppas verkligen att din tjänst räknas som ?arbete?. Kan inte tänka mig annat.

    Men skulle det vara så att det inte räknas som arbete så lär det heller inte räknas som sgi-skydd, vilket isf innebär att din sgi är nollad och du får då ingen ersättning vid sjukskrivning och lägstabeloppet, 180 kronor per dag, som föräldraledig


    250 kr per dag före skatt är garantinivån på SGI-dagarna nu för tiden för dem som inte har uppfyllt villkoren för SGI.
  • Seven Costanza
    Anonym (A) skrev 2020-02-23 18:55:52 följande:

    Om man tänker på en elektriker så måsyte denne arbeta som lärling, och får då lön om jag fattat det rätt, innan man kan titulera sig elektriker. Kanske fungerar det på detta sätt även för TS?

    Tycker annars också att det låter märkligt


    Just det, ja och jag tänker att avlönad lärlingstid borde räknas som arbete så TS borde kunna få en SGI.
    Anonym (A) skrev 2020-02-23 18:57:09 följande:

    Rimligt att jag gör samma fel en gång till efter att ha fått denna info av dig tidigare... Man kan ju börja undra hur tappad man är


    Jaså var det du? Haha ja jag hade för mig att jag skrivit det för inte så länge sedan. Inte för att 250 kr per dag är så mycket det heller men ändå.
Svar på tråden Betald praktik och SGI? Hjälp!