• Anonym (Funderingar)

    Status bland mammorna att få en flicka?

    Jag upplever att det är ?status? bland gravida mammor att vänta en flicka. Väntar man sin andra eller tredje pojke är det inte alls så häftigt, medan att få två flickor eller triss i tjejer är lite ?coolt? och något man är stolt över. Varför är det egentligen så?

    Misstänker att det kommer dyka upp en del svar om att ?Närå, så är det inte? av såna som förnekar kön, men som gravid med mitt fjärde barn känner jag att det varit på det här sättet varje gång jag varit gravid och kommit i kontakt med andra gravida. Det sägs naturligtvis inte rakt ut utan går mer att läsa in bland alla kommentarer om ?åh, en liten flicka? medan samma sak aldrig sägs om det är en pojke.

    Upplever ni som varit/är gravida att det är på detta sätt också?

  • Svar på tråden Status bland mammorna att få en flicka?
  • Anonym (Funderingar)
    Anonym (Lia) skrev 2020-02-24 15:36:07 följande:

    Nej du missförstår, det är inte på individnivå utan på gruppnivå. Det handlar inte om din personliga status. Det är precis som med utseende, en person som ser bra ut har generellt högre status än någon som ser sämre ut. Det är odiskutabelt så. (Och sen väger såklart en massa andra faktorer/statusmarkörer in också...) Mödrar har högre status (på gruppnivå) än barnfria äldre kvinnor. Det är inte en moralisk fråga och har inget med just dina eller mina personliga preferenser att göra. Det är liksom ingen idé att förneka hur samhället ser ut.


    Väldigt vettiga inlägg från dig i tråden tycker jag, håller med om varenda ett.
  • Anonym (Lis)

    Vi fick flickor och både jag och maken var i smyg väldigt glada att det blev just så.

    Inte för att vi värderar flickor högre eller har en fabuläs för klänningar och rosetter. Inget sådant.

    Men traditionellt står ju en kvinna närmre sin familj än en man. Jag och min syster har tät kontakt med varandra och båda våra föräldrar. Min bror inte alls sådan kontakt. Min man har heller inte den kontakten med sin familj utan det verkar som många män blir en del av sin kvinnans familj och kontaktnätverk. Eller så var det iallafall förr.

    Jag vill helt enkelt hellre vara en mormor än en farmor som måste armbåga sig fram..

  • Anonym (Sunt)
    Anonym (pojkmamma) skrev 2020-02-24 10:20:48 följande:

    För att kvinnor är så mycket bättre än män, och vi behöver inga fler män att uppfostra.

    Själv är jag mamma till två söner. Givetvis älskar jag dem, men jag är så jävla rädd för att dom kommer bli precis lika mediokra som andra hanar. 

     

     


    Ja, med den rädslan och sättet du uttrycker dig på så är nog risken överhängande att de blir det.... Hoppas att du aldrig någonsin säger till dina söner vad du skrivit här! Men om det är så du tycker kommer nog tyvärr dina söner påverkas av det ändå..

    Själv har jag tre söner och ser dom som de underbara individer som de är.
  • Anonym (Sunt)
    Anonym (Holly) skrev 2020-02-24 12:56:49 följande:

    Jag håller med och jag har upplevt samma. Jag är faktiskt en av dom som önskade mig flickor! Ville inte alls få en pojke.. fick tack och lov två fina flickor. Jag kan inte svara på varför jag hade såna negativa känslor inför att möjligtvis få en pojke. Tycker dessutom synd om de mammor som hoppas på att få flickor och så får dom pojkar..


    Ja du, det är ju verkligen synd om folk som får friska barn.... Men vet du, när barnet väl kommit så vill man oftast inte byta ut det, bara för att barnet har en snopp.
  • Anonym (Anonyma)

    Oj då, jag lär mig nåt nytt sv att läsa i tråden!

    Jag trodde det smällde högre med en liten pojke!

    Jag önskade mig en pojke, pga dålig anknytning till kvinnor genom min mor.

    Jag blev så glad när mitt andra barn blev en pojke!

    Tyckte nästan synd om alla som inte fått en liten kille.

    Kul att läsa att det kan vara tvärt om också!

    Dock älskar jag båda mina barn

  • FuckGoggleAskMe

    Visste inte att det var en statusgrej att vänta barn, ännu mindre att det var skillnad mellan könen. Känner en tvillingmamma som tyckte det var skönt att det blev en av vardera för då kunde ingen komma med konstiga kommentarer, men känner ingen som fått pikar om att de väntar fel kön, eller borde hoppas på ett visst kön. Förvånas av klumpiga kommentarer som vissa har hört. En av mina kompisar har just fött barn och son nummer två, inte en skugga av märkliga kommentarer har hon fått från någon, och föräldrarna är bara överlyckliga över barnet (speciellt efter ett missfall). Känner också glada föräldrar med tre söner eller fem döttrar osv, och inga märkliga kommentarer. Lever jag i en skyddad verkstad?

  • Anonym (???)

    Det känner jag inte alls igen. Bland invandrare från diverse andra kulturer, kan det dock vara status att ha många söner. Flickor ses mera som en trist biprodukt till pojkarna... I extremfallen går det så långt som i Kina - att man adopterar bort, eller ännu värre dödar de oönskade flickebarnen...

    Bland svenskar, verkar det oftast finnas en önskan att få barn av båda könen. Idealet är tre barn (två barn går an, ett barn är fel och fyra också), och minst ett av vardera könet. Men att könsförhållandena skulle vara kopplat till "status" gentemot andra svenskar, har jag nog aldrig tänkt på. Vet så många som pratar om "mina killar" eller "mina tjejer" - och det är väl ingen som tänker att det är något fel med det..?

    Konstig frågeställning...

  • Anonym (Tvärtom)
    Anonym (???) skrev 2020-02-25 00:24:46 följande:

    Det känner jag inte alls igen. Bland invandrare från diverse andra kulturer, kan det dock vara status att ha många söner. Flickor ses mera som en trist biprodukt till pojkarna... I extremfallen går det så långt som i Kina - att man adopterar bort, eller ännu värre dödar de oönskade flickebarnen...

    Bland svenskar, verkar det oftast finnas en önskan att få barn av båda könen. Idealet är tre barn (två barn går an, ett barn är fel och fyra också), och minst ett av vardera könet. Men att könsförhållandena skulle vara kopplat till "status" gentemot andra svenskar, har jag nog aldrig tänkt på. Vet så många som pratar om "mina killar" eller "mina tjejer" - och det är väl ingen som tänker att det är något fel med det..?

    Konstig frågeställning...


    Jag upplever det som sagt att det är flickor ingen vill ha.
  • Anonym (???)
    Anonym (Lia) skrev 2020-02-24 13:27:54 följande:
    Hm. En vuxen person, säg över 30, utan barn har generellt lägre status än en med barn. För att inte tala om över 40. Inte för att jag personligen tycker det ena är bättre/sämre utan för att så ser samhället ut. Sedan kan man personligen ha andra preferenser med så ser det generellt ut. Precis som det är högre status att vara smal och söt än att vara tjock och ful. Hög status med en Tesla, lägre status med Kia osv. Personligen bryr jag mig inte. Men så ser ju samhället ut. Det som de flesta vill ha blir ju det som har högre status och vice versa, och de flesta vill ha barn...
    Håller inte generellt med, för det beror på levnadsomständigheterna i övrigt. Ingen tycker att en ensamstående, missbrukande, bidragsberoende kvinna med tre barn med olika pappor, har status. Barnen drar snarare ner hennes status, för att alla tycker att det är hemskt att hon skaffat barn när hon inte ens kan sköta sig själv. Och det behöver inte vara SÅ illa heller, för att folk ska tycka det. Bara det att ha barn med två pappor eller fler, drar ner en kvinnas status enormt. 

    Barn ger snarare adderad status, till människor som redan har resten av "lyckat-paketet". D.v.s. har du redan bra utbildning och fint jobb, och är gift med en partner som har det också, bor i dyr villa eller bostadsrätt i innerstaden o.s.v. - så får du ännu mer status om du också skaffar två-tre barn. Helst av båda könen.
Svar på tråden Status bland mammorna att få en flicka?