• Anonym (F)

    Varför vill muslimer täcka barns hår? Debattklipp beslöjad lärare säger, "gillar du inte slöjan så flytta".

    Som många muslimer säger så är slöjan något kulturellt, står inte i koranen att kvinnan ska bära just slöjan, men en del islamister tolkar det så.

    Slöjan används främst för att killar inte ska bli kåta och våldföra sig på tjejer, för det kan ju hända om man ser tjejers hår...

    Varför kämpar muslimer i ett fritt land som Sverige att barn i förskoleålder ska tvingas använda slöja??



  • Svar på tråden Varför vill muslimer täcka barns hår? Debattklipp beslöjad lärare säger, "gillar du inte slöjan så flytta".
  • EnAnonumius
    KillBill skrev 2020-03-14 15:35:13 följande:

    Angående antisemitism har jag lyft fram ett stort antal exempel på antisemitism inom Sverigedemokraterna som Svenska kommittén för antisemitism har publicerat. När du lite sarkastiskt drog paralleller till nazister svarade jag med samma mynt men med det sagt så betraktar jag faktiskt inte Sverigedemokraterna som nazistiskt parti (även om partiet förstås har sina rötter i nazism).  

    När det gäller den konferens som Stefan Löfvens beslutat ska genomföras i Malmö i höst så är syftet med konferensen att motverka och bekämpa antisemitism, samt föra vidare minnet av Förintelsen.


    Jaha, det var ju som väntat.
    Du svar ju inte på frågorna utan i vanlig ordning så väljer du att styra tillbaka till SD och slå dig själv för bröstet hur duktig du är på att lyfta fram exempel från SD.

    Sedan så, sparkar du in öppna dörrar, när du ger förklaring av  anledningen bakom Stefan Löfvens konferens. Ja du ta och läs mina inlägg noggrant en gång till så ser du att jag har inte missat om vad Stefan Löfven skall hålla tal om och varför. så vad var vitsen med att sparka in redan öppna dörrar?

    Då tar vi det ett varv till. Jag kopiera från mitt inlägg du citerade.
    Låt bli att sparka in öppna dörrar (igen).

    "Som sagt, vad hjälper det judarnas största problem muslimer, att diskutera "man får ju inte glömma förintelsen".
    Det är ju knappats någon som glömmer förintelsen, då den ständigt dras upp när man diskutera antisemitism. Det är tydligen som så att det är det enda som är "godkänt och rumsrent" att diskutera i detta land. Då det finns gott om människor lik dig, KillBill, och Löfven, och andra som hela tiden vrider alla debatter tillbaka dit. så du behövcer inte ständigt hamra om förintelsen, då ingen lär att gömma den.

    Men vad hjälper det judarna IDAG, som har det störst antisemitiska hotet från muslimerna, att ta upp om förintelsen. Tror du på allvar att muslimerna "skärper till sig" och slutar att vara antisemitiska? "

    Jag kommer att lägga in detta om dessa frågor till dig, tills du äntligen svara på dem.  Jag får väl kära med  provocerings taktiken, igen, på dig (som jag har fått göra i två eller tre andra trådar till du gav ett vettigt svar), så du ger ett riktigt svar. I stället för nu försöka slingra dig undan med att "sparka in öppna dörrar" och sitta och slå dig själv på bröstet med hur förträfflig du är med att "komma med exempel". Och du jag kommer inte att acceptera "brasklapps svar".
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    klyban skrev 2020-03-14 16:21:18 följande:

    Har inte expanderat frågan på det sättet, elelr ens tagit den frågeställningen i det jag pratade om där.
    Men samma gäller där givetvis.


    Dock förstår jag islam och judar hatar varandra, då de bråkat i tusentals år och svårt.


    Dom slängde väl ut stolpskottet gladh?


    Jadå stolpskottet är utslängd.

    Även om judarna och muslimerna bråkar nere i Gasaremsan, så ger det ju knappast rätten för muslimerna att jaga judarna i Sverige så att judarna är tvungna att fly till andra delar i Sverige som är "muslim fritt".

    Som en (svensk) jude sa (tyvärr okänd namn), som fick fly från sin hemort i Sverige, till en annan ort; "Jag är inte rädd för nazisterna idag, jag är rädd för muslimerna",

    Som sagt de största hotet mot juden, i Sverige, kommer inte från Nazismen, det kommer från muslimerna. I stället för att jobba med att få muslimerna att förstå att skall de stanna i Sverige så får de acceptera att de bor granne med judar, och annat religiöst folk. För som sagt det hjälper ju inte våra svenskar judar att "se till att folk inte glömmer förintelsen".
    Den kommer ju knappast att glömmas så mycket som det prats om förintelsen redan.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    KlantSmurfen skrev 2020-03-14 16:15:16 följande:
    Mer humor
    38:07-39:36


    39:36-41:55 har med ditt andra inlägg att göra
    EnAnonumius skrev 2020-03-03 14:25:33 följande: #52

    Feminister i detta land pratar om "systerskap"  och man skall stå upp för sina medsystrar.

    Men var var deras systerskap för Iranska kvinnors kamp att "slippa slöjan"?

    https://unwatch.org/walk-shame-swedens-first-feminist-government-don-hijabs-iran/

    Tycker faktiskt att den iranska kvinna har rätt. Europeiska feminister (kvinnor) är i mångt av mycket hycklare.


    Ha ha ha, det där var bara för jäkla underbart..


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • jeanette02
    KillBill skrev 2020-03-14 15:45:46 följande:

    Kan du ge exemplifiera när Islamofobi använts att tysta faktisk reell kritik? Jag undrar om det finns paralleller till när israeliska organisationer anklagar kritiker av bosättningar på västbanken för antisemitism (såväl FN, USAs f.d. president och Sveriges utrikesminister har blivit felaktigt anklagade för antisemitism bara för att ha kritiserat situationen i staten Israel).

    När det gäller islamofobi så kan jag ge dig exempel på när höga SD politiker gjort sig skyldiga till islamofobi utan att detta har resulterat i några politiska konsekvenser:

    SD:s regionråd i Region Skåne, Patrik Jönsson menade att det var oacceptabelt att möta muslimska kvinnor i slöja inom vården. I talarstolen sade han att: "Jag har själv blivit bemött på min egen vårdcentral av en kvinna med slöja, heltäckande sådan, och jag tyckte det var direkt osmakligt." Patrik Jönsson sitter kvar som regionråd efter valet. Vad tror du hade hänt om en politiker i en talarstol berättat att hen hade mött en man med kippa och menat att detta hade varit direkt osmakligt. En politiker  i ett annat parti än SD som hade yttrat något sådant hade med rätta omedelbart förlorat alla sina politiska uppdrag.

     

    Sverigedemokraten Mattias Kristiansson äntrade talarstolen på samma möte med Region Skåne och hävdade att alla muslimska kvinnor som bär slöjor ska ses som bokstavstrogna representanter för en hårdför och våldsam islam. Vad tror du hade hänt om en politiker från ett annat parti hade uttalat att alla män som bär kippa ska ses som representanter förd den hårdföra och våldsam staten Israel? Jag kan lugna dig med att en politiker som sagt något sådant omedelbart förlorat alla sina politiska uppdrag. Men i SD beivras inte islamofobi och Mattias Kristiansson har kvar sina politiska uppdrag i partiet.

    www.expressen.se/kvp/ledare/csaba-perlenberg/sds-muslimhatarfantasier-maste-upphora/

    Tycker du att politiker ska kunna utrycka sig som i exemplen ovan med de två sverigedemokratiska politikerna utan att det leder till konsekvenser?

     

     


    Nej, det tycker jag inte alls var bra uttryckt. Direkt osmakligt var verkligen dåligt sagt.

    Samtidigt hade personen i det första exemplet ändå en poäng. Även om han uttryckte det på ett väldigt nedlåtande sätt. Heltäckande slöja borde inte få användas i en yrkesroll. Tror du en starkt troende jude känner att den kommer få precis samma vård av någon som ser ut som en Islamist?

    Vi kan vända på det också, en manlig läkare med kippa hämtar in en muslimsk heltäckt kvinna med mansfölje, en stor risk finns att man inte skapar ett bra förtroende från start, då så starka religiösa tecken är det första man ser. Det går åt bägge håll. Risk att den kvinna vänder i dörren och blir utan vård som hon kanske behövt. Den risken är dessutom högst verklig då jag själv vet patienter som pga deras män inte fått vård då männen inte accepterat kvinnliga läkare + annan kvinnlig vårdpersonal. Så cancer hunnit bli allvarligt o enbart lindrande vård gick att ge.

    Hur gör man i Sverige för att hjälpa d

    Mattias Karlsson tycker jag verkar ganska vettig, även om det var väl hårddraget. Det är ändå skillnad på en enklare huvudduk, sjal och heltäckande svart, som man tyvärr ser fler o fler kvinnor men även småtjejer i Sverige. Nä, man hade nog åkt ut med huvudet före om någon sagt att kippa hörde ihop med Israel på det negativa sätt du nämnde.
  • jeanette02

    *Hur gör man i Sverige för att hjälpa dessa kvinnor? Det är ett fruktansvärd människosyn en del har, de låter hellre sina kvinnor dö, än behandlas av kvinnor.

    Skulle tilläggas till ovan inlägg.

    Det är en viss skillnad ändå på hur judar, muslimer lever

    i Sverige.

    Jag upplever att judar oftare lever som vem som helst i vardagen, man vet liksom oftast inte ens att en person är jude, förrens man lär känna någon närmre och hälsar på dem i hemnet.

    Jag känner fler muslimer privat, många är som vilka som helst, några är lite mer extrema faktiskt. Tex kan de inte hälsa på mig med sina barn om inte också min man är hemma. Inte bara kvinnan och jag, barnen kan umgås utan min man måste vara hemma. Alt. hennes man är med. De är jättetrevliga, otroligt gulliga och har väluppfostrade stora och yngre barn. Men vilken märklig grej ändå som sätter liksom käppar i hjulet främst för kvinnan i familjen.

  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2020-03-15 01:47:40 följande:
    Va, var det en betalartikel? När jag hittade den artikeln så fick jag upp den utan att behöva betala för den.  Det var detta som gjorde att jag länkade från början då jag trodde det var en av SvD fria artiklar.
    Du svarar inte på min fråga.

    Varför påstår du Patrik Gladh är antisemit? Jag har kollat rätt noga och jag hittar inget som tyder på att han ska vara antisemit.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • klyban
    EnAnonumius skrev 2020-03-15 02:30:14 följande:
    Jadå stolpskottet är utslängd.

    Även om judarna och muslimerna bråkar nere i Gasaremsan, så ger det ju knappast rätten för muslimerna att jaga judarna i Sverige så att judarna är tvungna att fly till andra delar i Sverige som är "muslim fritt".

    Som en (svensk) jude sa (tyvärr okänd namn), som fick fly från sin hemort i Sverige, till en annan ort; "Jag är inte rädd för nazisterna idag, jag är rädd för muslimerna",

    Som sagt de största hotet mot juden, i Sverige, kommer inte från Nazismen, det kommer från muslimerna. I stället för att jobba med att få muslimerna att förstå att skall de stanna i Sverige så får de acceptera att de bor granne med judar, och annat religiöst folk. För som sagt det hjälper ju inte våra svenskar judar att "se till att folk inte glömmer förintelsen".
    Den kommer ju knappast att glömmas så mycket som det prats om förintelsen redan.

    Nä, det kan jag tycka också, men detta är djupt rotat ända sedan barnsben för många.
    Och svårt och dra sånt här ur folk, för en annan så bryr jag mig inte ens om religionen.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • KillBill
    EnAnonumius skrev 2020-03-15 02:09:23 följande:
    Jaha, det var ju som väntat.
    Du svar ju inte på frågorna utan i vanlig ordning så väljer du att styra tillbaka till SD och slå dig själv för bröstet hur duktig du är på att lyfta fram exempel från SD.

    Sedan så, sparkar du in öppna dörrar, när du ger förklaring av  anledningen bakom Stefan Löfvens konferens. Ja du ta och läs mina inlägg noggrant en gång till så ser du att jag har inte missat om vad Stefan Löfven skall hålla tal om och varför. så vad var vitsen med att sparka in redan öppna dörrar?

    Då tar vi det ett varv till. Jag kopiera från mitt inlägg du citerade.
    Låt bli att sparka in öppna dörrar (igen).

    "Som sagt, vad hjälper det judarnas största problem muslimer, att diskutera "man får ju inte glömma förintelsen".
    Det är ju knappats någon som glömmer förintelsen, då den ständigt dras upp när man diskutera antisemitism. Det är tydligen som så att det är det enda som är "godkänt och rumsrent" att diskutera i detta land. Då det finns gott om människor lik dig, KillBill, och Löfven, och andra som hela tiden vrider alla debatter tillbaka dit. så du behövcer inte ständigt hamra om förintelsen, då ingen lär att gömma den.

    Men vad hjälper det judarna IDAG, som har det störst antisemitiska hotet från muslimerna, att ta upp om förintelsen. Tror du på allvar att muslimerna "skärper till sig" och slutar att vara antisemitiska? "

    Jag kommer att lägga in detta om dessa frågor till dig, tills du äntligen svara på dem.  Jag får väl kära med  provocerings taktiken, igen, på dig (som jag har fått göra i två eller tre andra trådar till du gav ett vettigt svar), så du ger ett riktigt svar. I stället för nu försöka slingra dig undan med att "sparka in öppna dörrar" och sitta och slå dig själv på bröstet med hur förträfflig du är med att "komma med exempel". Och du jag kommer inte att acceptera "brasklapps svar".

    Antisemitismen kommer från olika håll, framförallt från högerextremister, nazister och olika arabiska grupperingar. I höstas vid årsdagen till kristallnatten sattes gula Davidsstjärnor upp på ett flertal judiska institutioner runt om i landet. På grundskolan Vasa Real (som inrymmer många judiska elever) sprejades hakkors och det sprejades rasistiska och antisemitiska slagord. Det är tydligt att antisemitismen ännu idag/ibland tar sin utgångspunkt i förintelsen. Varför tycker du då att det är fel att arrangera en konferens mot antisemitism och för hågkomsten av Förintelsen? Av informationen som jag har länkat till framgår det av texten att "var än antisemitismen finns, och hur den än uttrycks, så ska den belysas och bekämpas". Det är alltså tydligt att konferensens arbetar brett och inte bara riktar in sig på nazister.


     


    Här kan du läsa mer om regeringens satsning för att motarbeta rasism och antisemitism. Det är tydligt att regeringen arbetar brett i arbetet med att motverka antisemitism. 


    https://www.regeringen.se/regeringens-politik/demokrati-och-manskliga-rattigheter/insatser-mot-antisemitism-och-for-okad-sakerhet/


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    jeanette02 skrev 2020-03-15 06:48:27 följande:
    Nej, det tycker jag inte alls var bra uttryckt. Direkt osmakligt var verkligen dåligt sagt.

    Samtidigt hade personen i det första exemplet ändå en poäng. Även om han uttryckte det på ett väldigt nedlåtande sätt. Heltäckande slöja borde inte få användas i en yrkesroll. Tror du en starkt troende jude känner att den kommer få precis samma vård av någon som ser ut som en Islamist?

    Vi kan vända på det också, en manlig läkare med kippa hämtar in en muslimsk heltäckt kvinna med mansfölje, en stor risk finns att man inte skapar ett bra förtroende från start, då så starka religiösa tecken är det första man ser. Det går åt bägge håll. Risk att den kvinna vänder i dörren och blir utan vård som hon kanske behövt. Den risken är dessutom högst verklig då jag själv vet patienter som pga deras män inte fått vård då männen inte accepterat kvinnliga läkare + annan kvinnlig vårdpersonal. Så cancer hunnit bli allvarligt o enbart lindrande vård gick att ge.

    Hur gör man i Sverige för att hjälpa d

    Mattias Karlsson tycker jag verkar ganska vettig, även om det var väl hårddraget. Det är ändå skillnad på en enklare huvudduk, sjal och heltäckande svart, som man tyvärr ser fler o fler kvinnor men även småtjejer i Sverige. Nä, man hade nog åkt ut med huvudet före om någon sagt att kippa hörde ihop med Israel på det negativa sätt du nämnde.

    Den Sverigedemokratiske politikerns eventuella poäng gick förlorad då hans resonemang var sprunget ur rasism.  Man kan argumentera för att vården ska vara helt sekulär men detta gäller i så fall alla religioner och skulle förbjuda alla kristna, muslimska och judiska utryck i vården. Sverigedemokraterna skulle dock aldrig argumentera för en helt sekulär sjukvård eller helt sekulär skola utan vill ju tvärt om att kristendomen ska särställning i förhållande till andra religioner i Sverige, är för religiösa friskolor o.s.v. och detta leder till att Sverigedemokraternas förslag/argumentation ofta strider mot demokratiska grundprinciper som religionsfrihet eller som i mitt exempel blir rent ut sagt rasistiska.  

    En annan sak som jag tycker är anmärkningsvärd är att många på högerkanten kritiserar att Socialdemokraterna inte uteslutit enskilda ungdomar i SSU som har utryckt sig antisemitiskt (eller i alla fall mycket olämpligt) men som ser mellan fingrarna när SD toppar i landstinget (vuxna människor) utrycker sig islamofobiskt/rasistiskt (eller i alla fall mycket olämpligt).Jag skulle ta högersidan mer på allvar om den var konsekvent.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • jeanette02
    KillBill skrev 2020-03-15 10:19:34 följande:

    Den Sverigedemokratiske politikerns eventuella poäng gick förlorad då hans resonemang var sprunget ur rasism.  Man kan argumentera för att vården ska vara helt sekulär men detta gäller i så fall alla religioner och skulle förbjuda alla kristna, muslimska och judiska utryck i vården. Sverigedemokraterna skulle dock aldrig argumentera för en helt sekulär sjukvård eller helt sekulär skola utan vill ju tvärt om att kristendomen ska särställning i förhållande till andra religioner i Sverige, är för religiösa friskolor o.s.v. och detta leder till att Sverigedemokraternas förslag/argumentation ofta strider mot demokratiska grundprinciper som religionsfrihet eller som i mitt exempel blir rent ut sagt rasistiska.  

    En annan sak som jag tycker är anmärkningsvärd är att många på högerkanten kritiserar att Socialdemokraterna inte uteslutit enskilda ungdomar i SSU som har utryckt sig antisemitiskt (eller i alla fall mycket olämpligt) men som ser mellan fingrarna när SD toppar i landstinget (vuxna människor) utrycker sig islamofobiskt/rasistiskt (eller i alla fall mycket olämpligt).Jag skulle ta högersidan mer på allvar om den var konsekvent.


    Jag tycker nog att SD och högerkanten överlag rensar rätt effektivt bort olämpliga personer.

    Ja, jag tycker inte någon religiös symbol ska synas i vården. Det har jag skrivit tidigare. Sedan är det tyvärr så att vissa religiösa symboler är mer förknippade världen över med förtryck och hat.

    Det är ändå en viss skillnad på ett litet knappt synbart kors i ett halsband och en helsvart heltäckning av en kvinna eller ett barn.

    Vad tänker du om hälsoriskerna dessa kvinnor, barn kan ställas inför? I Sverige? D-vitamin brist är en sak men även andra saker? Som att de nekas vård av sina män om inte manlig personal finns? Därför kvinnor inte ses som fullvärdig personal.

    Ibland kan det vara omvänt, det måste vara vara en kvinna som sköter allt. Kanske oftare ett kvinnligt önskemål.
Svar på tråden Varför vill muslimer täcka barns hår? Debattklipp beslöjad lärare säger, "gillar du inte slöjan så flytta".