• Anonym (Som jag har det)

    Är det såhär att ha en tonåring 2020?

    Jag har en dotter som fyller 15 till sommaren.
    Hon får säkert mer frihet vad det gäller egna val det vet jag, kanske för att jag fick henne som ung, pappan finns inte med i bilden.
    Jag tänkte på allt när hon gick iväg till skolbussen i morse.
    Hon hade gjort sig i ordning som vanligt väldigt länge och som alltid mycket smink, lösögonfransar, klätt sig i lackbyxor, kort skinnjacka, högklackade höga stövlar och gick iväg med en cigarett i handen. 
    Hon har fått göra flera piercingar, bla. i tungan, näsan mm. som hon är jätteglad över.
    I somras fick jag reda på att hon rökte, efter långa diskussioner så kom jag fram till att hon fick fortsätta.
    Vissa tycker detta är fel, men jag ser en självständig dotter.

    Det sista hon sa i morse, "du är världens bästa mamma - ha en bra dag", man blir varm i kroppen av sådana ord, men någonstans känns det underligt att hon är så väldigt vuxen, men det är väl bara att vänja sig att liten blivit stor nu?

    Hon umgås med tjejkompisar som har liknande intressen, det är smink & "paradise hotell ideal" och alla ideal man kan hitta på nätet.

    Det blir svårt och straffa henne, hon är allt som oftast trevlig, snäll, lite bråk, hjälper till hemma, sköter skolan, idrottar, aldrig kommit hem berusad/luktat alkohol, sköter tider..

    Det som slår mig är att det gått så fort, nu tjatar hon om tatuering på 15års dagen som högsta önskan, har era 15 åringar fått göra tatuering? 
    Hur har ni tänkt?
  • Svar på tråden Är det såhär att ha en tonåring 2020?
  • Anonym (nja)

    No tattoos. Det får man vara 18 för om man vill ha en. 

    Synd med rökningen, det går nog inte att ändra på nu. 

    Svar på din rubrik är ur mitt perspektiv: "Nja, inte riktigt. Hos dig är det uppenbarligen så att ha en tonåring, hos oss är det inte såna kläder eller rökning eller tatueringar. (vi har 4 tonåringar). 
    Kläder eller frisyrer bryr jag mig inte om, de kan hållas bäst de vill. Det brukar gå över och de hittar en ok stil när de kommit ur värsta tonårsfasen. 

    Rökning däremot skulle aldrig ske i vårt hus och det vet alla våra barn om. Ingen skulle ens föra det på tal. Vill de börja röka får de ta det när de har flyttat hemifrån. Ingen har någonsin visar sig nyfikna på det utan tycker mest det luktar äckligt. 

    Skönt att ni har en så bra relation, då klarar hon av om du säger att hon får vänta med tatuering tills hon är 18. 
    Varför du godkänt piercing vet bara du, jag hade sagt samma sak där - vänta tills 18. 

  • Anotherone

    Ni har hittat ett sätt som funkar för er. Utifrån din flickas "intressen" så har du gett henne frihet. Och hon respekterar dig. Sen om det är för att du inte sätter gränser och låter henne göra lite som hon vill är svårt att veta.

    Nu har jag ingen dotter så det går inte att översätta rakt av. Men jag hade personligen inte låtit henne klä sig så som du beskriver, ta sina största intryck från sociala medier och paradise hotel eller röka. 
    Kan ju visserligen vara för att jag själv också är äldre, och inte heller varken röker eller kollar på den typen av tv-program.

    Jag närmar mig 40 och har en son på 14 år. Lever sedan många år med hans pappa så han är uppvuxen med båda föräldrarna. Hans största hobbys är fotboll (träning 5ggr vecka + matcher) och att spela FIFA. Gillar också att vara ute och cykla och skejta.

    Våra största "diskussionsämnen" just nu rör främst kläder och att komma i tid till skolan. Varje morgon är det ständiga påminnelser om att det är dags att klä på/äta frukost/fixa frillan/packa väskan för att komma iväg. Jag har släppt lite på det nu, kommer han för sent är det hans förlust och han som får skämmas. Han borde ha koll på det som 14-åring. Gällande kläderna så skulle han kunna gå ut i Adidas, låga jympaskor och en tunn ("fast jävligt snygg") vårjacka. Trots vinter och -3. Där går min gräns, inget av mina barn ska gå klädd så när det är kallt ute och där får han respektera att vi som vuxna har lite bättre koll på kommande storm än vad han har. Hellre för varmt klädd med tjockare jacka, bättre skor, mössa + vantar och öppna upp vid behov än att komma hem kylslagen efter en 30 min promenad i snöstorm. Han börjar så smått fatta vad vi menar.....

    Han har också både snapchat och instagram men där följer vi honom och vet hur dessa appar funkar så vi kan kolla av då och då att han inte blir kontaktad av några skumma typer eller lägger upp något olämpligt.
    Senast igår hade vi en dialog om den här skullcracker-challenge som verkar sprida sig. Man ber en kompis att hoppa jämfota och slår sen undan benen på hen så att hen ska falla handlöst i marken. Jag gjorde klart för honom att man inte söker upp sånt och definitivt inte klickar #like på sånt för det är det som gör att folk fortsätter ladda upp detta. 

    Men jag upplever att vi är rätt "gammeldags" i vårt tänk. Det är viktigt för oss att man är ute och rör på sig, att man hjälper till, att vi som föräldrar är delaktiga och "med" och visar hur vi tänker och vad vi vill med livet, för att vara så goda exempel som det går. Jag kan bara inte släppa på det och tillåta att sociala medier och "låtsasmänniskor" på nätet blir de enda som min son ser och inspireras av. Sen är vi verkligen inte perfekta men vi gör så gott vi kan.

  • Anonym (A)

    Eftersom både maken och jag starkt ogillar tatueringar skulle vi aldrig säga ja till det. Inte heller piercingar på andra ställen än i örat.
    Rökning är svårt men jag skulle inte betala för det och inte heller köpa cigaretter åt mitt barn.

  • lövet2

    För mig är det inte så. Jag har alltid haft ungefär samma regler för tonåringarna. Sprit, tatueringar, piercingar och rökning förbjudet. När de blir 18 bestämmer de själva.
    De har också haft begränsat med pengar, så de har inte kunnat köpa alltför mycket galna tillbehör. Jag har försökt hindra dem från att göra sådana misstag som följer med resten av livet.

  • Anonym (z)

    Nej, det är det inte
    Bara om man är en bekväm förälder som vill lägga så lite tid och energi som möjligt på att vägleda sitt barn

  • ttr

    Får man fråga hur du klär och sminkar dig? Trodde att döttrar tar över rätt mycket av sin mamma vad gäller sådant.

  • Anonym (A)
    Får man fråga hur du klär och sminkar dig? Trodde att döttrar tar över rätt mycket av sin mamma vad gäller sådant.

    Min dotter är 13 och jag är 45, vi klär absolut inte likadant
  • Anonym (Som jag har det)

    Tack för vettiga responser. 

    Hon har fått göra de piercingar hon har för de är diskreta, dom i tungan (2st) syns inte om man inte tittar, jo när hon sitter och leker med dom så syns de ju såklart, näsan är rätt vanlig typ, ibland ring, ibland ngn pärla, naveln har ju också de flesta, öronen är ju som det är bland tjejer så de tänker jag inte på, ibland är det väldigt stora ringar ibland annat som hänger där.
    Hon är helt galen i högklackat, ju högre desto bättre, och ja skor och smink har jag alltid gillat så där får jag skylla mig själv.

    Ibland tycker jag att det blir för utmanande till skolan, på disco/fritid får hon ha mer fritt. Det jag kräver är att hon är varmt klädd när det är kallt ute, en gång tänkte hon gå till skolan i skinnshorts, nätstrumpbyxor kort topp och navelkort skinnjacka och lårhöga platåstövlar när det var -10 ute, då sa jag tänk om, sånt får du ha till sommaren.

    Det jag har som regel är att stilen inte får se trasig och sjaskigt ut, 
    Hon gör lösnaglar på salong, även om de är väldigt långa så är de fint gjorda.
    Hon solar mkt. i solarium och shoppar mkt på nätet, hon sköter alla inköp själv, men ibland har jag sagt stopp såklart.

    Rökningen, ja det är ju inte bra, men vill hon få hjälp och sluta så kommer jag självklart stötta till fullo, min förhoppning är att det händer!

    Tatueringen (arna) som står högst upp på önskelistan är hela armen eller ryggen, jag tycker det är för tidigt med ngt. så stort, men ngt litet vill hon inte ha, men är glad att hon respekterar mitt beslut om 18 år på dessa saker, men ja hon tjatar..

    Folk tror att hon är äldre än hon är, det jag är glad över är att hon faktiskt inte dras till äldre killar, utan hänger med sitt tjejgäng och jämnåriga killar, de umgås mkt hemma hos varandra, tittar på film, kollar nätet, provar kläder, pluggar ibland ihop, fikar, hänger på Mc Donalds, tränar innebandy, spelar match då o då.

    Varför jag tillåter, svaret är att hon sköter och uppför sig, får bra omdömen på kvartssamtal etc. Nu söker hon tex. sommarjobb på ett café för och sälja glass mm.. helt egen idé., säger det är bra att börja lära sig tjäna egna pengar.

    Känns svårt att straffa när hon sköter sig.

  • Anonym (A)
    Känns svårt att straffa när hon sköter sig.

    Vad är det som ska straffas i och med att du har sagt ja till allt ovanstående? Menar du att säga nej till en till piercing är att straffa? Jag förstår inte.

  • Anonym (Som jag har det)
    Anonym (A) skrev 2020-03-03 10:26:30 följande:
    Känns svårt att straffa när hon sköter sig.

    Vad är det som ska straffas i och med att du har sagt ja till allt ovanstående? Menar du att säga nej till en till piercing är att straffa? Jag förstår inte.
    Få följa sina egna önskningar, rökning, skaffa piercing, tatueringar, klä sig som hon vill
    Straffa = förbjuda/begränsa önskningar och vilja. 
Svar på tråden Är det såhär att ha en tonåring 2020?