• Undrandee

Hur många månader ungefär innan ni blev gravida?

Jag är snart 29 och önskar mig flera barn.

Vi har försökt i 3 månader efter att vi fick ta bort ett MA sorgligt nog.

Jag har en dipp just nu och hittar ingen motivation...

Hur många försök tog det för er att bli gravida, och hur aktivt försökte ni? alltså flera dagar runt ÄL, bara nån dag innan ÄL?

• Svar på tråden Hur många månader ungefär innan ni blev gravida?
  • Anonym (Mamma)

Så himla olika! Första barnet blev till på första försöket, nu är vi inne på femte månaden och fortsätter försöka.

• Undrandee
    Daphodil skrev 2020-03-03 16:36:46 följande:

Jag känner med dig! Min dotter blev till på tredje försöket, utan att ha koll på ÄL och så. När vi skulle ha syskon var det svårare, blev gravid först på 8de försöket, med tempning och hetsligg kring ÄL. Fick sent missfall och allt kändes hopplöst. Men sen tog det sig på tredje ägglossningen därefter, genom hetsligg och tempning. Nu gravid v 33.

Vad underbart att det gick vägen med syskon till slut. :)

Min största rädsla är att behöva just hetsligga i och med min man hatar sånt :/

just nu har vi max 3 ggr i veckan, oftast 2. Vet inte hur vi ska kunna få till flera försök. Har försökt att ÄL testa under 2 månader nu och försöka ligga på när det ger positivt resultat.
  • Daphodil
    Undrandee skrev 2020-03-03 17:11:26 följande:

Vad underbart att det gick vägen med syskon till slut. :)

Min största rädsla är att behöva just hetsligga i och med min man hatar sånt :/

just nu har vi max 3 ggr i veckan, oftast 2. Vet inte hur vi ska kunna få till flera försök. Har försökt att ÄL testa under 2 månader nu och försöka ligga på när det ger positivt resultat.

Min man hatade det också, det gjorde vi båda. Men för oss var det bästa lösningen, snarare än att jag skulle ha hela ansvaret att hålla ägglossningen hemlig och liksom förföra honom. Så länge man är överens är alla lösningar lika bra (eller dåliga)!
  • Undrandee
    Daphodil skrev 2020-03-03 19:26:30 följande:

Min man hatade det också, det gjorde vi båda. Men för oss var det bästa lösningen, snarare än att jag skulle ha hela ansvaret att hålla ägglossningen hemlig och liksom förföra honom. Så länge man är överens är alla lösningar lika bra (eller dåliga)!

Vi har det likadant. jag får heller inte säga när min ÄL är. Kan samtidigt tycka att det är lite tråkigt att inte kunna dela med mig på någotvis. Ibland känns det som om jag vill ha barn mer än honom när han får sin prestationsångest och inte klarar av att komma, fast jag vet så inte är fallet.
  • Anonym (23)

Blev gravid på 23:e försöket. Hade sex MYCKET hela veckan kring ägglossning. Använde ägglossningstester. Började kännas tröstlöst och var nära att ge upp. Jag, alltså. Sambon var fortsatt positiv. Gick även ner drygt 30kg under den här tiden och lade om kosten. Trodde verkligen det skulle ta sig fortare.

• Undrandee
    Anonym (23) skrev 2020-03-03 20:14:41 följande:

Blev gravid på 23:e försöket. Hade sex MYCKET hela veckan kring ägglossning. Använde ägglossningstester. Började kännas tröstlöst och var nära att ge upp. Jag, alltså. Sambon var fortsatt positiv. Gick även ner drygt 30kg under den här tiden och lade om kosten. Trodde verkligen det skulle ta sig fortare.

Oj! Vilken kämpe du är. Men visst, vill man något så kämpar man ju. Hur gammal var du då?
  • Anonym (23)
    Undrandee skrev 2020-03-03 20:29:27 följande:

Oj! Vilken kämpe du är. Men visst, vill man något så kämpar man ju. Hur gammal var du då?

Började försöka när jag var 34.
  • Anonym (K)

Första graviditeten: 1 försök.

Andra graviditet: 3 försök, mf v 7.

Tredje graviditeten: 2 försök efter mf (cykeln blev dock påverkad så äl uteblev två månader vilket innebar att det tog 4 månader innan jag blev gravid igen även om det bara var andra äl efter mf).

Fjärde graviditeten: Oplanerat gravid så inget försök alls, mf v 7.

Femte graviditeten: 8 försök (cykeln var regelbunden direkt efter mf).

Vi hade sex varannan till var tredje dag och oftast någon gång extra just runt äl.

• Planerar2020

Första och andra barnet tog sig på första försöket. Nu tredje graviditeten är jag i v13 och det tog 4 aktiva månader med 2 månader där emellan som vi inte direkt gjorde försök. Hade sex ungefär varannan till var tredje dag inför fertil period och precis vid ÄL oftare.

• Anonym (Sanna)

Nr 1: Vet inte, oplanerad (hade p-ring).

Nr 2: 2 aktiva försök (trodde verkligen inte att det skulle ta sig när dottern blev till. Vi hade sex en torsdagskväll och ägglossning var först på måndagen därpå).

Nr 3: Första månaden vi försökte. Hade ägglossning en söndag, hade sex onsdagen innan samt själva söndagen när jag hade ägglossning.

Jag blev gravid som 20-åring, 21-åring och 24-åring.

Jag hade stenkoll på ägglossning, men precis som din partner så fick min extrem prestationsångest så jag kunde inte säga till honom att jag hade det... I snitt har vi alltid haft sex 1-2 gånger/vecka. Oftare 1 gång än 2.

Svar på tråden Hur många månader ungefär innan ni blev gravida?