• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-10 09:04:03 följande:

Istället för att munhuggas med troll som JM så föreslår jag att vi diskuterar problematiken i trådstarten. Jag skulle vilja höra från er styvmammor som har upplevt att de äldsta barnen särbehandlas med dyra prylar, dyra resor, dyra aktiviteter, mängder av närvaro och uppmärksamhet från pappan, utebliven uppfostran där de inte förväntas bete sig artigt, tacka, hjälpa till hemma eller hälsa? Samtidigt som de gemensamma barnen behandlas strängt och mer normalt så att säga? Hur har ni löst det, om ni har lyckats göra det?

Ja, det är en bra idé. Om du tycker att det behövs så kan du även uppdatera trådstarten med tillägg. 

För mig var det svårast när vi fick barn. Jag gick till mvc och bvc och bad om hjälp men blev nekad eftersom styvbarn inte låg inom deras budget. Jag skulle vilja veta om det finns fler än jag som blivit nekade hjälp. 

Detta var för flera år sen och jag har hört att det idag finns mer hjälp att få, är det någon som har erfarenhet av det? 
  • smulpaj01
    Ess skrev 2020-03-10 09:04:00 följande:

Sorry, men du har fel. Det lär inte bli fler avkommor. Vi har dessutom varit ihop i nära tjugo år, så jag vet vad jag pratar om. Det är du som har noll koll.

Din bortskämda unge lär väl snart få en styvmorsa som inte heller kommer gilla hen.

Mitt barn riskerar inte att få in nån vidrig styvhäxa i sitt liv någonsin - som tur är!
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-10 09:22:27 följande:
    Du har med dina inlägg visat att du är en av styvhäxorna. Varför är det så hemskt att andra benämner dig så som du är? Du talar ju själv med stolthet för dina ståndpunkter och din rätt att spy galla, varför vill du neka andra den rätten bara för att det då drabbar dig och inte några barn som till skillnad från dig inte valt den livssituation de tvingas leva med tillsammans med sådana som dig, TS, Ess m.fl?

Eller är du så helt enkelt så svagbegåvad att du inte förstår hur du framstår? Det skulle ju i så fall förklara varför du beter dig som du gör.
    Och du växte upp med en styvhäxa? 
  • Ess
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 09:16:43 följande:
    Du tänker inte alls på barnens bästa. Du påstår att du tänker på barnens bästa. Det är skillnad. Att göra det på arbetstid är inget att skryta om, då får du betalt för det. Det finns många människor som gör bra saker på arbetstid och får betalt för det. Att du sitter och skrävlar om att du minsann är en bra människa och att du minsann får betalt för det, nah, jag tycker inte du låter sympatisk. Empati har du inte heller någon att skryta om. 
    +1

• Anonym (Karin)
    smulpaj01 skrev 2020-03-10 09:24:13 följande:
    Mitt barn riskerar inte att få in nån vidrig styvhäxa i sitt liv någonsin - som tur är!
    Vad bra, då vet vi det. 
  • Anonym (Sean)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 09:25:42 följande:

Och du växte upp med en styvhäxa? 

Nix. Morsan var bonusmamma (mina syskons benämning på henne), jag har själv levt med barn som för mig var en bonus och som jag fortfarande har kontakt med på deras egen önskan nu långt efter att jag och mitt ex separerat och jag har valt bort personer ur mitt liv som inte haft en sund syn på föräldraskap. Sådär som vuxna och normalbegåvade människor klarar av att göra.
  • Anonym (J.M)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-10 09:22:27 följande:

Du har med dina inlägg visat att du är en av styvhäxorna. Varför är det så hemskt att andra benämner dig så som du är? Du talar ju själv med stolthet för dina ståndpunkter och din rätt att spy galla, varför vill du neka andra den rätten bara för att det då drabbar dig och inte några barn som till skillnad från dig inte valt den livssituation de tvingas leva med tillsammans med sådana som dig, TS, Ess m.fl?

Eller är du så helt enkelt så svagbegåvad att du inte förstår hur du framstår? Det skulle ju i så fall förklara varför du beter dig som du gör.

Det är det märkliga med tråden. Dom enda som ställer bonusmammor i dålig dager är Karin, Inga och Ess mfl.

Tråden ska syfta till någon slags upprätttelse från en dålig image men den utmålar istället bonusmammor som vidriga häxor som tagna ur någon gammal saga.

Jag har aldrig haft en dålig bild av såkallade bonusföräldrar innan. Dom jag känner som är det tar väl hand om sina barn och beter sig som att alla är en enda familj. En av mina killkompisar när jag var liten hade en bonuspappa och det visste jag inte om förrän vi kom upp i tonåren. Jag trodde alltid att han var helsyskon med sina bröder. Hans pappa var precis lika snäll mot honom som mot de andra och han kallade honom för pappa. Jag har aldrig haft en dålig bild av ?styvmammor? förrän jag började läsa på Familjeliv.

Ironiskt va?

Och här sitter Inga och Karin och basunerar ut ?om era mön träffar nya kvinnor kommer dessa kvinnor hata era j-a ungar bara så ni vet?.

Lustigt att dom som försöker ge bonusmammor ett dåligt rykte är just Ess, Inga och Karin.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (J.M) skrev 2020-03-10 09:31:42 följande:
    Det är det märkliga med tråden. Dom enda som ställer bonusmammor i dålig dager är Karin, Inga och Ess mfl.

Tråden ska syfta till någon slags upprätttelse från en dålig image men den utmålar istället bonusmammor som vidriga häxor som tagna ur någon gammal saga.

Jag har aldrig haft en dålig bild av såkallade bonusföräldrar innan. Dom jag känner som är det tar väl hand om sina barn och beter sig som att alla är en enda familj. En av mina killkompisar när jag var liten hade en bonuspappa och det visste jag inte om förrän vi kom upp i tonåren. Jag trodde alltid att han var helsyskon med sina bröder. Hans pappa var precis lika snäll mot honom som mot de andra och han kallade honom för pappa. Jag har aldrig haft en dålig bild av ?styvmammor? förrän jag började läsa på Familjeliv.

Ironiskt va?

Och här sitter Inga och Karin och basunerar ut ?om era mön träffar nya kvinnor kommer dessa kvinnor hata era j-a ungar bara så ni vet?.

Lustigt att dom som försöker ge bonusmammor ett dåligt rykte är just Ess, Inga och Karin.
    Nu säger du bonusmammor igen.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-10 09:31:16 följande:
    Nix. Morsan var bonusmamma (mina syskons benämning på henne), jag har själv levt med barn som för mig var en bonus och som jag fortfarande har kontakt med på deras egen önskan nu långt efter att jag och mitt ex separerat och jag har valt bort personer ur mitt liv som inte haft en sund syn på föräldraskap. Sådär som vuxna och normalbegåvade människor klarar av att göra.
    Okej, så allt har funkat bra för er då. Grattis. Var glad för det.
  • Anonym (J.M)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 09:16:43 följande:

Du tänker inte alls på barnens bästa. Du påstår att du tänker på barnens bästa. Det är skillnad. Att göra det på arbetstid är inget att skryta om, då får du betalt för det. Det finns många människor som gör bra saker på arbetstid och får betalt för det. Att du sitter och skrävlar om att du minsann är en bra människa och att du minsann får betalt för det, nah, jag tycker inte du låter sympatisk. Empati har du inte heller någon att skryta om. 

Tänker alltid på barnens bästa, det är därför jag hela tiden har vårdat relationen med min man. Både för min, vår och barnens skull. Det är därför jag hade skiljt mig om jag känt sån bottenlös brist på respekt för honom som flera av er vittnar om. Barn ska inte behöva leva i en sån giftig miljö. Men nu respekterar och älskar jag honom, det fanns många jag hade kunnat valt innan honom om jag bara tänkt på attraktion och förälskelse men det fanns fler boxar att ticka för att bilda familj och leva tillsammans.

Du ska inte sitta och mästra om barns bästa då du levt ihop med barn du hatar i en massa år och naglat dig fast i den situationen och vägrar flytta på dig. Det är faktiskt vidrigt.
Svar på tråden Styvmamma-upproret