• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 09:23:32 följande:
    Ja, det är en bra idé. Om du tycker att det behövs så kan du även uppdatera trådstarten med tillägg. 

För mig var det svårast när vi fick barn. Jag gick till mvc och bvc och bad om hjälp men blev nekad eftersom styvbarn inte låg inom deras budget. Jag skulle vilja veta om det finns fler än jag som blivit nekade hjälp. 

Detta var för flera år sen och jag har hört att det idag finns mer hjälp att få, är det någon som har erfarenhet av det? 
    Jag vill fortfarande höra vad andra har upplevt i kontakten med mvc och bvc. 
  • Anonym (Inga)

225 svar hittills, bra jobbat styvmammor! Nu kör vi 200 till. Tack till er som faktiskt har erfarenhet själva och bidrar till en konstruktiv diskussion. Till er övriga: Inget uppror utan motstånd! :)

• Anonym (förstår)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 08:54:16 följande:
    Kan du reda ut dina tankar lite bättre. Vad är det du säger. Att hans barn är lika mycket barn som mina barn? Ska vi diskutera begreppet "barn" eller ska vi diskutera begreppet "vems barn"? 
    Jag antar att J.M är en sån som tycker att alla ska älska alla ungar som kommer i deras väg och ta hand om dem villkorslöst, men det är inte tillåtet att ha några som helst synpunkter på ungarnas uppfostran, för då är man en barnhatare eller häxa.
  • Anonym (Inga)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-10 10:07:11 följande:

Jag vill fortfarande höra vad andra har upplevt i kontakten med mvc och bvc. 

Tack för att du tar upp detta viktiga. I och med att risken för förlossningsdepression ökar för förstagångsmammor i en ombildad familj så borde Mvc och BVC ha beredskap och fånga upp dessa mammor innan problemet är ett faktum. Jag fick ingen hjälp av BVC, de hänvisade mig bara vidare till vårdcentralen. Sa att de inte hade någon kunskap om bonusfamiljer. Jag drabbades av förlossningsdepression och min anknytning till min bebis påverkades negativt. Jag har svårt att förlåta både mig själv och min partner och även exet för turbulensen som rådde då mitt första barn föddes. Fler med dessa erfarenheter?
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-10 10:11:40 följande:
    Tack för att du tar upp detta viktiga. I och med att risken för förlossningsdepression ökar för förstagångsmammor i en ombildad familj så borde Mvc och BVC ha beredskap och fånga upp dessa mammor innan problemet är ett faktum. Jag fick ingen hjälp av BVC, de hänvisade mig bara vidare till vårdcentralen. Sa att de inte hade någon kunskap om bonusfamiljer. Jag drabbades av förlossningsdepression och min anknytning till min bebis påverkades negativt. Jag har svårt att förlåta både mig själv och min partner och även exet för turbulensen som rådde då mitt första barn föddes. Fler med dessa erfarenheter?
    Jag, eller vi, hänvisades till Familjerådgivningen.

Jag fick slita väldigt mycket på egen hand och fick aldrig någon som jag kunde prata med. Jag gick in i väggen senare. Mina barn fick en mamma som inte orkade lika mycket. Känns väldigt onödigt att bvc och mvc som ju borde vara måna om att mina barn har det bra, ändå väljer att inte informera sig om de stora problem som kan uppstå för förstföderskor med män som har barn sen tidigare. 

Jag har hört att det finns särskild hjälp att få om man bor i Stockholm, är det någon som har erfarenhet av det? Är det någon som har blivit erbjuden särskild hjälp i någon annan del av landet? 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (förstår) skrev 2020-03-10 10:09:20 följande:
    Jag antar att J.M är en sån som tycker att alla ska älska alla ungar som kommer i deras väg och ta hand om dem villkorslöst, men det är inte tillåtet att ha några som helst synpunkter på ungarnas uppfostran, för då är man en barnhatare eller häxa.
    Bara om du är ihop med barnens pappa. Det är provocerande med "styvmödrar".
  • Miss Skywalker
    Anonym (J.M) skrev 2020-03-10 07:47:29 följande:
    Ingen kallar dig häxa om du inte beter dig som en. Jag känner flera män framförallt som är bonuspappor och dom ÄR verkligen extrapappor till barnen, dom förtjänar att kallas för ?bonus?. Dom älskar barnen som sina egna och engagerar sig för dom.

Konstigt nog verkar män mycket trevligare att ha som extraföräldrar än många kvinnor.

Du och många andra som skriver i tråden är ingenting - mammor, ni har ingen föräldraroll med den inställningen.

Ingen Förälder man vill ha iaf, fy f.
    Det är absolut inget konstigt. Hur kan man missa det? För precis som det ställs högre krav på en mamma än på pappan så ställs det högre krav på en bonusmamma än en bonuspappa. Biopappor är betydligt duktigare på att skyffla över slitet på kvinnan, bio eller bonus kvittar..
    Och varför skulle någon vilja vara förälder till dina odrägliga ungar? Har de inte redan föräldrar? Varför behöver just dina flera än två?
  • Anonym (Victoria)
    Anonym (förstår) skrev 2020-03-10 07:53:13 följande:
    Jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara positivt för bonusbarnen att få en slappare uppfostran bara för att deras föräldrar inte bor ihop. Tvärtom gör man dem en björntjänst om man ständigt ursäktar deras beteende och har alltför låga förväntningar på dem. Det drabbar också andra som t.ex. bonusföräldern som förväntas ta en massa skit från bonusbarnen utan att få säga ifrån.
    Nej, klart att du inte gör. Det är ju inte ens jag som säger att det är positivt? Det är ju TS som grinar om att det är "så orättvist" att hennes barn måste bo med båda sina föräldrar och få en bättre uppfostran än bonusbarnen som får dyra prylar och slappare regler istället. 

Om man inte ens törs säga ifrån när det gäller bonusbarnen, bör man kanske inte bo ihop? Klart det inte fungerar om man inte ens vågar ha en roll som "vuxen" i ens eget hem. 
  • Anonym (Karin)
    Miss Skywalker skrev 2020-03-10 10:25:33 följande:
    Det är absolut inget konstigt. Hur kan man missa det? För precis som det ställs högre krav på en mamma än på pappan så ställs det högre krav på en bonusmamma än en bonuspappa. Biopappor är betydligt duktigare på att skyffla över slitet på kvinnan, bio eller bonus kvittar..
    Och varför skulle någon vilja vara förälder till dina odrägliga ungar? Har de inte redan föräldrar? Varför behöver just dina flera än två?
    Det är vanligt med fler förväntningar på kvinnor än män, det stämmer, ja. Särskilt när det gäller hushåll och att man ska vara öm, social och förväntas tycka om barn, och vilja ta hand om barn. Mycket mer förväntningar på kvinnor än på män. Utan att få något beröm. Medan män kan gå och byta en blöja och få stående ovationer, ungefär. 

Det är något som är viktigt i relationer, att uppskatta varandra. Att visa tacksamhet ifall man hjälper till, om man gör något för den andra. Inte bara bli tagen för given. 

Jag tror att vi kvinnor är bra på att sätta de här förväntningarna på oss själva också. Tror att vi måste gå in och vara på ett visst sätt mot andras barn. Medan män går in och gör inte mer än de orkar. 
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Victoria) skrev 2020-03-10 10:32:35 följande:
    Nej, klart att du inte gör. Det är ju inte ens jag som säger att det är positivt? Det är ju TS som grinar om att det är "så orättvist" att hennes barn måste bo med båda sina föräldrar och få en bättre uppfostran än bonusbarnen som får dyra prylar och slappare regler istället. 

Om man inte ens törs säga ifrån när det gäller bonusbarnen, bör man kanske inte bo ihop? Klart det inte fungerar om man inte ens vågar ha en roll som "vuxen" i ens eget hem. 
    Varför tror du att det är så då? Varför är det svårt att säga ifrån när det gäller bonusbarnen? 

(Om vi nu ska strunta i det där med att flytta isär direkt när problemen dyker upp och om vi skulle försöka oss på att prata om problemen i stället.)
Svar på tråden Styvmamma-upproret