Inlägg från: Freddie K |Visa alla inlägg
  • Freddie K

Här är vi alla vänner.

Mortiscia80 skrev 2021-08-12 18:20:08 följande:
    Så kan det vara, särskilt om du har feber för då kan man bli lite konstig.
    Jo, men feber har jag inte, men jag är konstig ändå, haha. .
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Freddie K

Är det någon av er som har sett en 1000-kronors sedel? Jag har noga aldrig gjort det.

• Freddie K
    Mortiscia80 skrev 2021-08-13 08:21:02 följande:
    Inte på många år och inte av de nyaste.
    Nej, de är väldigt sällsynta. Undrar varför man inte kan ta ut de i automaterna? Är det för att de är så lätta att förfalska, eller vad?
  • Freddie K
    Mortiscia80 skrev 2021-08-13 08:28:34 följande:
    Det har nog aldrig gått såvitt jag minns. Större risk att någon försöker spränga maskinen om det är för mycket värde i den?
    Ok, jag trodde att det berodde på det, men. Jo, så kan det ju vara.
  • Freddie K

En annan grej jag har tänkt på är: Varför är inte undergiven motsatsen till övergiven? Liksom på är motsatsen till av och så vidare. jag vet. Snabba puckar nu. :s.

• Freddie K
    Mortiscia80 skrev 2021-08-13 08:37:27 följande:
    Alltså, jag menar att man aldrig kunnat ta ut tusenlappar i maskin såvitt jag vet. Kanske var otydlig.
    Freddie K skrev 2021-08-13 08:31:54 följande:

En annan grej jag har tänkt på är: Varför är inte undergiven motsatsen till övergiven? Liksom på är motsatsen till av och så vidare. jag vet. Snabba puckar nu. :s.

Hehe ja det är ju inte undergiven iaf :D

Motsats skulle kunna vara något i stil med omhuldad. Den här webbsidan föreslår eftertraktad, efterfrågad, bebodd (kan ju vara ett hus), livlig

www.synonymer.se/sv-syn/%C3%B6vergiven
    Jaha, du menar så. Jo, men jag tror man kunde ta ut tusenlappar på automaten på tidigt 90-tal, men sen slutade dem med det av någon anledning.

Ska kolla in den länken. .
  • Freddie K
    Mortiscia80 skrev 2021-08-13 08:37:27 följande:
    Alltså, jag menar att man aldrig kunnat ta ut tusenlappar i maskin såvitt jag vet. Kanske var otydlig.
    Freddie K skrev 2021-08-13 08:31:54 följande:

Hehe ja det är ju inte undergiven iaf :D

Motsats skulle kunna vara något i stil med omhuldad. Den här webbsidan föreslår eftertraktad, efterfrågad, bebodd (kan ju vara ett hus), livlig

www.synonymer.se/sv-syn/%C3%B6vergiven
    Den gav inte mycket, faktiskt. :s.
  • Freddie K
    Mortiscia80 skrev 2021-08-13 08:42:57 följande:
    Precis, det var de förslag som jag skrev ner, länkar funkar inte alltid heller på FL.

Jag skulle säga att man kanske får tänka sig att använda fler än ett ord för att få fram vissa meningar. Så att motsatsen till övergiven skulle vara nåt i stil med att personen äntligen omges av all den kärlek som hen saknat under så lång tid, t ex.
    Jo, så är det ju, men jag tycker det svenska språket är lite lustigt på det sättet.
  • Freddie K
    Mortiscia80 skrev 2021-08-13 09:09:29 följande:
    Ja ibland fungerar engelska (eller andra språk) så mycket bättre för att kort beskriva något, kanske med bara ett ord, något som skulle kräva en lång mening på svenska.
    Jo, precis, men jag har hört någonstans att ju längre söderut man kommer i världen så använder dem fler ord. Vi i norden speciellt är inte så pratglada av oss om man till exempel jämför med de sydamerikanska länderna.
Svar på tråden Här är vi alla vänner.