• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • Anonym (M)
    Cinnamonbun skrev 2022-04-17 18:11:41 följande:

Jag säger upp mig från all matlagning av sjuttioelvatusen olika rätter vid påsk och jul som sedan ska plockas fram och tillbaka i små skålar i kylen. Kan man inte äta EN rätt bara? En påskrätt och en julrätt. 

Haha jaa varför inte göra så? Tycker jag låter som en ide för att slippa mat stressen kring högtiderna. Vad skulle du välja att ha som påskrätt? Midsommar är ju inte så, färskpotatis och sill typ, alldeles lagom ;) möjligtvis att man grillar senare på kvällen men då brukar man ju köra att alla tar med eget i alla fall hos mig. 
  • Monsieur Venus

Mortiscia80: Det låter både spännande och svårt att skriva en historisk roman! Men säkert väldigt intressant och lärorikt. Ja handlingen brukar ofta utvecklas efterhand och ibland tar texten nya vändningar som man inte alls räknat med. Det ger sig säkert med tiden, precis som du skriver. Jag skriver mörk, psykologisk skräck i novellformat. Men jag skriver och illustrerar barnböcker också, för att variera mig från ond, bråd död lite. Just nu skriver jag en barnbok som handlar om Veronika Varulv. På dagen är Veronika en alldeles vanlig liten flicka. Men på natten, vid fullmåne, förvandlas hon till en varulv.

• Mortiscia80
    Cinnamonbun skrev 2022-04-17 18:11:41 följande:

Jag säger upp mig från all matlagning av sjuttioelvatusen olika rätter vid påsk och jul som sedan ska plockas fram och tillbaka i små skålar i kylen. Kan man inte äta EN rätt bara? En påskrätt och en julrätt. 

Röstar helt klart för det förslaget. I år blev det lite färre saker på bordet men ändå. Morsan och jag brukade alltid äta kokt torsk och kokt potatis som julmiddag, det känns rätt bra när man tänker på det nu.
  • Mortiscia80
    Monsieur Venus skrev 2022-04-17 18:22:28 följande:

Mortiscia80: Det låter både spännande och svårt att skriva en historisk roman! Men säkert väldigt intressant och lärorikt. Ja handlingen brukar ofta utvecklas efterhand och ibland tar texten nya vändningar som man inte alls räknat med. Det ger sig säkert med tiden, precis som du skriver. Jag skriver mörk, psykologisk skräck i novellformat. Men jag skriver och illustrerar barnböcker också, för att variera mig från ond, bråd död lite. Just nu skriver jag en barnbok som handlar om Veronika Varulv. På dagen är Veronika en alldeles vanlig liten flicka. Men på natten, vid fullmåne, förvandlas hon till en varulv.

Ja man får hålla tungan rätt i munnen när det gäller både ord och företeelser ;) T ex, vilka saker skulle en person på den tiden inte känna till, hur värmde man upp sina hus, hur lång tid tar det att åka droska från nånstans mitt i England till södra Skottland (japp, jag har kollat det också), men det är kul :)

Varulvsboken låter intressant! :D 
  • Cinnamonbun
    Mortiscia80 skrev 2022-04-17 20:25:56 följande:
    Röstar helt klart för det förslaget. I år blev det lite färre saker på bordet men ändå. Morsan och jag brukade alltid äta kokt torsk och kokt potatis som julmiddag, det känns rätt bra när man tänker på det nu.
    Ja se där Vad bra! Varför måste man ha så många rätter?  Man är ju helt slut efteråt. 
  • Cinnamonbun
    Anonym (M) skrev 2022-04-17 18:21:28 följande:
    Haha jaa varför inte göra så? Tycker jag låter som en ide för att slippa mat stressen kring högtiderna. Vad skulle du välja att ha som påskrätt? Midsommar är ju inte så, färskpotatis och sill typ, alldeles lagom ;) möjligtvis att man grillar senare på kvällen men då brukar man ju köra att alla tar med eget i alla fall hos mig. 
    Påskrätt skulle nog vara lax och sparris på något sätt. Gärna med citron. Jul vete tusan. Kanske hitta på en ny julrätt som funkar? Grönkål är ju i säsong då. 
  • Mortiscia80
    Cinnamonbun skrev 2022-04-17 21:40:16 följande:
    Ja se där Vad bra! Varför måste man ha så många rätter?  Man är ju helt slut efteråt. 
    Ja det har blivit totalt överdrivet, julmat två gånger om året dessutom. Nåt mer passande till påsk är sill, ägg, potatis och så föreslog du ju lax, det är också gott. Knäckemacka till det. Och påskmust ;) Icke att förväxla med julmusten haha!
  • Freddie K

*Vaknar upp till:* Nightcore-Some say love.

Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Freddie K

Hur kommer det sig att när vi pratar så pratar vi dialekt, men när vi skriver så blir det rikssvenska? Det känns lite tråkigt gör det hade varit möe roligare om man skrev på dialekt. Något som skulle vara ännu roligare var om vi skrev i fonetik. Tungan ute. Bara en tanke så här på morgonkvisten.

• Freddie K
    Freddie K skrev 2022-04-18 06:16:42 följande:

Hur kommer det sig att när vi pratar så pratar vi dialekt, men när vi skriver så blir det rikssvenska? Det känns lite tråkigt gör det hade varit möe roligare om man skrev på dialekt. Något som skulle vara ännu roligare var om vi skrev i fonetik. Tungan ute. Bara en tanke så här på morgonkvisten.

Det känns lite tråkigt gör det hade varit möe roligare om man skrev på dialekt.

*För det hade varit möe roligare om man skrev på dialekt*
Svar på tråden Här är vi alla vänner.