• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • Antigone
    Ingenpsykolog skrev 2022-09-27 03:35:30 följande:
    Haha, Djuparöven! 🤣🤣
    Just den här ståuppen om att bo i Röven har jag sett väldigt många gånger, men skrattar lika mycket åt den fortfarande.

Det finns ju många väldigt lustiga ortsnamn. I många fall är det ju åtminstone delvis en, i dagens svenska, olycklig sammansättning av två ord med en vid ortens uppkomst helt rumsren betydelse, men där språkutvecklingen kan ha gjort att det idag låter knäppt. Etymologi är ju väldigt intressant. 

Hittade den här artikeln när jag sökte på Djuparöven. Rätt så kul 

watchingtheswedes.com/2016/01/16/top-5-rude-swedish-place-names/
    Haha! Jag gillar deras sammanfattning av vad som som är problematiskt med namnet. It means deep ass in English. Says it all 😅 Ja, precis som du skriver var säkert namnen vettiga vid orternas uppkomst. Håller med om att det är intressant!
  • Anonym (Allmighty Torsten)
    Freddie K skrev 2022-09-27 17:10:18 följande:

I need a hug! Skäms

I need a medic! Skrikandes
  • Antigone
    Freddie K skrev 2022-09-27 17:10:18 följande:

I need a hug! Skäms

Här får du en stor cyberkram! 🤗
  • Freddie K
    Antigone skrev 2022-09-27 17:11:40 följande:
    Här får du en stor cyberkram! 🤗
    Åh, tack! Det behövde jag. Hjärta
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Freddie K

Vi hade en diskussion om fotboll på jobbet idag. Frågan vi ställde oss var om det var vettigt att 22 killar springer och jagar en boll, varav jag säger att dem borde springa efter tjejer istället! {#emotions_dlg.djavulsk}

Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Mortiscia80
    Antigone skrev 2022-09-27 17:10:40 följande:
    Haha! Jag gillar deras sammanfattning av vad som som är problematiskt med namnet. It means deep ass in English. Says it all 😅 Ja, precis som du skriver var säkert namnen vettiga vid orternas uppkomst. Håller med om att det är intressant!
    Ja nu blir jag lite nördig då hehe :) Ordet röv kommer från det urnordiska ordet raubo, vidare via det fornsvenska ordet röv till riuva (bryta sönder, riva hål i). Det handlar alltså om ett hål som uppstår genom att man bryter igenom något eller river isär det. I fornvästnordiska skrifter från vikingatiden hittar man orden revne och rift (snarlikt engelskans "rift", på svenska reva) som betyder röv.

Så. När vi då ser platser med namn som Röven och Djuparöven kan man tänka sig att just där har det funnits någon stor spricka i naturen som blivit ett riktmärke för de som bor i trakten och att man då kallat det för vad det var. Sjön i sin tur man kan tänka sig att den måste ha räknats som väldigt djup för att få sitt namn.

Så nu vet ni det! :D

www.fulaordboken.se/Ordboken%C3%B6v
  • Mortiscia80
    Freddie K skrev 2022-09-27 17:28:06 följande:

Var har vi Morty idag då? .

Här :D Jag ska värma på lite chili con carne från igår och ta det lugnt en stund.
Svar på tråden Här är vi alla vänner.