• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • Anonym (Nytt alias?)
    flygrl skrev 2023-05-28 18:34:56 följande:
    Hmm...visst finns det väl nån sida där man kan söka bland populära memes? Vet att jag vart inne där nån gång... 🤔
    Har också för mig det, om nån vet får de gärna länka. 
  • Anonym (Nytt alias?)
    Eurydike skrev 2023-05-28 20:29:11 följande:
    flygrl skrev 2023-05-28 18:37:47 följande:
    Vi får hoppas vetenskapen kan lösa det här! Som i Star Trek där teknologin verkligen står i människans och humanitetens tjänst andra arter inräknade. 🖖

I vår läsecirkel läste vi Binas historia av Maja Lunde och den var väldigt tänkvärd! Har för mig att den utspelar sig både i dåtid, nutid och framtid (då bina har dött ut och man pollinerar för hand) 🐝
    Den verkar spännande. 
  • Eurydike
    Polyrytm skrev 2023-05-28 08:59:43 följande:
    Du får gärna komma och titta på honom.😊 Min dotter brukade säga skalgabbe istället för skalbagge. 

Det är väldigt rogivande att studera insekter och annat i naturen. Man kommer bort från sitt ego och allt "viktigt " som snurrar i huvudet. 
    Vad snällt! 🤩 Haha 😂 Så gulligt med skalgabbe!

Ja, det kan vara väldigt rogivande! Jag brukar ligga på rygg vid bergsjön och titta på svalor som flyger och lyssna på korpar som kraxar. Det är typ det mest avslappnande jag vet!
  • Anonym (Trevlig)
    Anonym (Farandole) skrev 2023-05-28 07:00:02 följande:
    Man ska inte vara allt för säker...
    Sköldpaddan vinner mot kaninen....
    Lite intressant m tanke på den klassiska paradoxen om haren och sköldpaddan.
    Kanin skrället gav upp innan mållinjen  
  • Polyrytm

Jag skulle gärna gå en kurs i det där och ha egna kupor, men bara som en bisyssla.

• Polyrytm

Jag skulle nog påstå att många insekter är framgångsrika i hur de bygger sina samhällen också. Vissa myror odlar svamp för att balansera koldioxid och liknande, och skapar ventilationssystem och grejer. 

På ett filosofiskt och andligt plan är det ingen större skillnad mellan myror och människor, tycker jag. I det stora hela så fungerar vi och är lika medvetna, relativt sett.

• Eurydike
    Anonym (Farandole) skrev 2023-05-28 06:49:06 följande:
    Skoj story! Var rädd om dig små. 😃
    Har sprungit på dig i en massa trådar. Du verkar vara en grymt sympatisk person. Ha ha syntetisk ändrade spell checkern det till. Kan inte du berätta lite om dig själv?!
    Ja, det var en rolig skalbagge och jag flyttade mig snabbt som attan och lät den vinna kampen om gräsmattan 😅

Tack så mycket! Vad snällt sagt 😊 Vem vet, jag kanske är både sympatisk och syntetisk? 🤔 Att berätta om sig själv är alltid svårt, men jag gör ett försök. Jag är lite som en häxa. Inte som en trollpacka alltså, utan som en häxblandning av olika slattar och spritsorter. Ett antal personlighetsdrag som egentligen inte gifter sig med varandra, men som ändå ryms i samma flaska. Just nu går jag igenom en livskris, men det har jag sagt länge, så jag får snart byta ut orden just nu mot att jag lider av en kronisk livskris. Den här dikten är mig i ett snäckskal 🐚 Kan du berätta lite om dig själv?

http://runeberg.org/sodrgran/01_13.html
  • Aniiee
    fultextad användarhandbok skrev 2023-05-28 17:20:39 följande:

Herr Bagger hette han i äldre översättning, sedan blev det väl Secker på svenska. På engelska hette han Baggins, bag-gins, något med bg att göra. På finska hette han Reppuli, reppu är ju som bekant ryggsäck. Tror att äldre översättning var lite kritiserad av andra anledningar med, så kanske passade de på att ändra namnet i senare översättning med. Ja alltså i Tolkiens böcker. 

Apropå det här med bagge och baggar och så.

Tolkien HATADE den första svenska översättningen, som även var den första licenserade översättningen till ett annat språk, av LotR så mycket att han skrev en HANDBOK TILL ÖVERSÄTTARE! Tolkien var lite av en "translate the text" snarare än "translate the spirit". 
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Aniiee
    Anonym (Nytt alias?) skrev 2023-05-28 17:49:02 följande:

Aniee gillar också Tolkien!
    Hur menar du med att insekter är framgångsrika? 

Well, yeah... lite grann kanske =P
  • Aniiee
    flygrl skrev 2023-05-28 17:28:56 följande:
    Jo, blev biten av en ryggsimmare när jag badade i en sjö. Jag gjorde inget medvetet för att provocera den. Kanske borde jag bitit tillbaka? Fast näe vill inte smaka på ett äckligt kryp. Blä! 
    Gah, kryp ger mig the heebee-jeebees. Av någon anledning för småkryp mig alltid att tänkta på All Tomorrows nuförtiden.
Svar på tråden Här är vi alla vänner.