• Litenmenhård

Här är vi alla vänner.

Hej och välkommen.

Slå dig ner och känn dig som hemma.

Här kan ni prata om allt ni känner för. Ingen dömer er. Kanske jag kan vara till hjälp med något eller någon annan.

Kom ihåg att hålla god ton!

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Svar på tråden Här är vi alla vänner.
  • Mortiscia80
    JagEmma skrev 2021-07-05 14:33:57 följande:
    Tror det blir dyrt att flygplansluffa, tåg är nog billigare och så kan man gå.
    Jag har inte så mycket ,lite kläder tar jag med, ritblocket o mina pennor. Resten möbler o sånt säljer jag eller skänker bort.

Men jag behöver inte meddela någon typ myndighet att jag drar ? 
    Nej men om du ska säga upp lägenheten är det bra om du folkbokför dig hos någon annan dit du får din post.
  • Cinnamonbun
    JagEmma skrev 2021-07-05 14:10:05 följande:

Om jag skulle sätta mig på tåget och åka för att se Europa, vad behöver jag göra?

Hur gör man med abonemang om man behöver en mobil för att googla typ?

Du är säkert påläst om du tänker tanken att åka utomlands men själv skulle jag inte åka den här sommaren. Jag tycker det verkar vara en djungel av inrese och utreseregler, olika gäller för olika länder, många provtagningar med intyg som krävs, karantän av olika längder, vaccinationsintyg osv. Och dessutom behöver man ha i beräkning att man ju kan bli allvarligt sjuk i ett annat land? Men som sagt du har säkert mycket större koll än jag och det går ju att resa med en väldigt god planering. Jag skulle nog vänta tills pandemin är över i alla fall. Det finns ju jättemycket fint i Sverige också.
  • Mortiscia80
    Freddie K skrev 2021-07-05 14:46:19 följande:
    Jo, man tycker ju det! . Sen att det tar 9 timmar fram och tillbaka plus lastning och lossning, är ju en annan sak. :s.
    Det finns hjälpgrupper på Facebook, skriv ut att du behöver flytthjälp, var beredd att behöva betala lite så klart.
  • Freddie K
    Mortiscia80 skrev 2021-07-05 14:53:48 följande:
    Det finns hjälpgrupper på Facebook, skriv ut att du behöver flytthjälp, var beredd att behöva betala lite så klart.
    Ok, tack. . Det löser sig nog ändå. Annars kanske hennes brorsa kan köra. .
    Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • JagEmma
    Mortiscia80 skrev 2021-07-05 14:51:03 följande:
    Nej men om du ska säga upp lägenheten är det bra om du folkbokför dig hos någon annan dit du får din post.
    Har som ingen att folkbokföra mig hos, kan man bara inte dra och sen om man kommer tillbaka någon gång så fixar man det då ??
  • JagEmma
    Cinnamonbun skrev 2021-07-05 14:51:43 följande:
    Du är säkert påläst om du tänker tanken att åka utomlands men själv skulle jag inte åka den här sommaren. Jag tycker det verkar vara en djungel av inrese och utreseregler, olika gäller för olika länder, många provtagningar med intyg som krävs, karantän av olika längder, vaccinationsintyg osv. Och dessutom behöver man ha i beräkning att man ju kan bli allvarligt sjuk i ett annat land? Men som sagt du har säkert mycket större koll än jag och det går ju att resa med en väldigt god planering. Jag skulle nog vänta tills pandemin är över i alla fall. Det finns ju jättemycket fint i Sverige också.
    Jag har ingen koll alls =(  har nått vägens ende 
    Finns inget kvar som håller mig här. 

Orkar inte stanna i hålan jag bor i finns bara dåliga minnen här.
  • Mortiscia80
    JagEmma skrev 2021-07-05 14:57:29 följande:
    Har som ingen att folkbokföra mig hos, kan man bara inte dra och sen om man kommer tillbaka någon gång så fixar man det då ??
    Och var hamnar din post medan du är borta då...? Du kanske får räkningar, viktig post, annat. Du får ringa och fråga Skv hur du ska göra för säkerhets skull om det där med folkbokföringen iaf. Tror inte det finns postboxar numera dit man kan få posten, men kolla med Postnord om man kan ha poste restante, som det kallas. Däremot är det bara en väldigt kort tid som posten ligger kvar isf: sv.wikipedia.org/wiki/Poste_restante Det går iaf inte att fixa i efterhand, då har ju posten redan kommit och gått tillbaka. Adressaten okänd eller nåt, kommer det stå på kuverten som går tillbaka. Nej, se till att lösa allt sånt innan du sticker iväg.
  • Mortiscia80
    JagEmma skrev 2021-07-05 15:01:11 följande:
    Jag har ingen koll alls =(  har nått vägens ende 
    Finns inget kvar som håller mig här. 

Orkar inte stanna i hålan jag bor i finns bara dåliga minnen här.
    Isf skulle jag hellre föreslå att stanna inom landets gränser. Det kostar pengar att tågluffa och dessutom mat och ev logi, plus allt det som Cinnamonbun räknade upp förut kring begränsningar osv. Vad som än händer kommer du att ha lättare att få hjälp i ditt eget land.

Om du verkligen vill bort så börja med att söka jobb i en annan stad eller börja plugga nånstans.
  • JagEmma
    Mortiscia80 skrev 2021-07-05 15:04:42 följande:
    Isf skulle jag hellre föreslå att stanna inom landets gränser. Det kostar pengar att tågluffa och dessutom mat och ev logi, plus allt det som Cinnamonbun räknade upp förut kring begränsningar osv. Vad som än händer kommer du att ha lättare att få hjälp i ditt eget land.

Om du verkligen vill bort så börja med att söka jobb i en annan stad eller börja plugga nånstans.
    Känns bara som jag förstör allt runtomkring mig, 
Svar på tråden Här är vi alla vänner.