• Anonym (Gjorde jag verkligen fel? Hur kan jag bli bättre/manligare/bättre människa?)

    Bor i en liten stad och börjat äntligen på en kampssportklubb jag länge velat börja i

    Jag känner mig så förvirrad för någonstans i mig så tycker jag att jag egentligen inte gjorde fel. Tycker dessutom att vid ett tillfälle så gjorde de fel och jag får inget stöd.

    Jag har börjat på Juitsu, i en liten stad. Så det är det enda kampsporten som finns på stan. Det finns egentligen ett till som typ ''räknas'' som i våran stad, alla säger så. Men det är en bit att åka och man måste ta bussen eller ha bil.

    Jag gillar när man kan promenera till sin plats.

    I den klubben på min stad så visste jag från början att det var dominerad av kvinnor. Så jag har inte börjat av den skälen på grund av en minimal nervositet. Dessutom så finns det bara en tränare och det är en kvinnlig person, så jag var extra nervös. Jag har bett om mina manliga kompisar att börja tillsammans med mig eller åtminstone prova på gratis-dagarna tillsammans med mig. Dels för att se om de kanske kan börja men främst för att det skulle kännas skönt för min del. Men ingen har velat, så att börja i den klubben har tagit lite tid.

    Men slutligen tog jag tag i kragen och började. Jag kände mig direkt välkommen, speciellt av den kvinnliga tränaren. Just för att jag var en kille. Så det kändes egentligen bra med ett sådant välkomnade, men samtidigt kändes det inte okej egentligen just för att jag inte ville ha så stor uppmärksamhet och bara ville börja som om ingenting. Men det var en varm välkomnade ifrån tränaren i alla fall. Allt kändes bra på uppvärmningen.

    Men när vi väl skulle börja träna, så visste jag inte om jag vågade ta i eller inte. Ena skulle hålla en sådan där boxningssäck runt sin mage och den andre skulle slå. Det var inte något snack om saken vem som skulle kunna slå hårdast. Trots att tränaren sa att man skulle ta i allt vad man hade. Just för sin egna del, men också för den personen som håller i mitsen/boxningssäcken. Så personen tränar sin uthållighet. Jag gjorde som det förväntandes men frågade BARA EN GÅNG om det gick bra för min partner efter att jag slog ett par gånger. Men hon skrek bara, ''SLÅ!!''. Lät ganska aggressivt. Jag tänkte direkt vilken mes jag var, samtidigt som jag försökte ursäkta mig själv med att tänka: ''Jag frågade ju trots allt på grund av min empati''.

    Någonstans här börjar det konstiga och lite obehagligt. För när vi skulle byta partner. Tränaren sa i början att vi skulle byta partner hela tiden, så man kunde lära känna gruppen. När vi helt enkelt skulle byta partner, så vart min tränare själv dominant och sa: ''NEJ! Jag tar killen!!''. Och så tränade jag och tränaren, medan de andra byte med varandra. Men tränaren sa att det beror för att jag är ny. Jag tänkte att det lät logiskt. Men plötsligt visar hon gruppen olika grepp som mig som redskap. Det kändes egentligen inte bra, det var nästan som om hon visade dessa saker för att egentligen ''krama'' om mig. En annan del hos mig tänkte att jag bara ljuger för mig själv och tränaren FAKTISKT visar dessa grepp inför gruppen av rent lärdom för medlemmarna. Men jag frågade samtidigt mig själv varför inte ta någon som är van.

    Hon ''kramade'' mig stenhårt och sa: ''Oftast gör män såhär''. Och sedan typ: ''Ålar hon sig ett tag mot min kropp''. Ganska länge och menade: ''I en sådan här situation är det vanligt att man ålar''. ''Det är fel''.


    Kolla här: ''När jag ålar''. ''Det ger ingen effekt''. Hon visade på ett konstigt sätt hur man tog sig loss som egentligen inte alls kändes logiskt.


    Tränaren: ''Kolla här, jag visar igen''. ''Oftast så ålar man sig av ren reflexmässigt''. Här ålade hon sig mot min kropp igen ganska länge. Även om hon visade första gången, så var det som om hon visade upp för gruppen som om hon visade upp för de för första gången.

    Hon visade återigen hur man tog sig loss. Genom att bara knuffa. Vilket egentligen inte alls kändes logiskt, med tanken på hur en man är oftast fysiskt starkare än en kvinna. Om en man håller om en kvinna på det viset, så hjälper det inte med en styrka ifrån armarna. Vore mer logiskt om hon visade upp knäspark emot skrevet eller något. Hon knuffade mig genom att ta tag i mina axlar och bort ifrån sig. Vore mer logiskt med slag i skrevet eller knuff mot ansiktet, bitas eller någonting. Det där som hon visade upp, kändes inte som en teknik när träningen var över och jag fick tänka genom vad jag varit med om ikväll.

    I en annan greppteknik. Var att hon bad mig ligga på golvet på rygg och hon låg över mig. Hon låg inte på min magen, utan låg liksom på mitt skrev. I det här fallet var jag naiv.

    Här visade hon ingen knep hur man tar sig loss, utan mer information om att man inte skall tillåta sig att någon skall ligga sig över en och inte heller tillåta en att bli fasthållen med sina armar ''för då var det kört''.

    Det kändes som om hon egentligen inte var förberedd med detta utan improviserade dessa. Under uppvärmningen och träningen var hon mer förberedd, det märktes på sättet som hon pratade.

    Träningen fortsatte och när vi skulle sluta. Så sa tränaren: ''Nu skall vi göra något nytt, för det är bra att tänka på det här efter träningen och jag vill att ni skall lära er det.'' Och så bad hon oss att vi alla skulle lägga oss på rygg. Hon satte på lugn musik och bad oss blunda.

    Hon satt där vid högtalarna men sedan kom hon fram till mig och strök båda sina händer från min bröstkorg ner till magen och sa: ''Det är bra att göra såhär, för då blir man mer avslappnad.''

    Hon gjorde så en liten stund och sedan gick hon runt i salen och tillbaks till mig. Hon bad alla oss blunda, men jag tjuvkikade och hon gjorde inte så mot någon annan, bara emot mig.

    Hon kom tillbaka och började stryka. Sedan bad hon mig att jag skulle ligga på rygg ''För det hjälper blodet och avslappningen''. Jag gjorde det, så naiv som jag var. Så började hon stryka från min kropp till NÄSTAN min rumpa.

    Och klappade min midja med båda sina händer.

    Sen var träningen avslutad och jag var fortfarande naiv.

    Jag var den ensamma killen på hela träningen och frågade om det fanns några andra killar i träningen och då sa tränaren bara ''Nej och så har det alltid varit''.

    Jag var självklart ensam i herrarnas omklädningsrum och efter en stund så kommer tränaren in till omklädningsrummet och skulle kolla så att ''fönstren var stängda''. Hon frågade om saker kändes bra. Jag satt där med bar överkropp som tur var. Jag sa med försiktig röst: ''Ja'' och började återigen tänka om allt det här är något ''lustigt'' på gång eller om jag överdriver. Jag började här helt enkelt sluta vara naiv''. När hon går ut så hörde jag folk stanna vid dörren till herrarnas omklädningsrum. Jag tänkte att jag kanske inbillar mig och folk i själva verket bara går förbi eller någonting. Jag hörde ljud, men det var ohörbara. Jag dushcande och när jag duschande klart och torkade mig med handuken så plötsligt öppnas dörren och tre tjejer var där inkl hon som jag slog mitsen med. Tjejen där sa: ''Du får ta i nästa gång. Det är därför vi är här'' och bara gick vidare som om det var helt lugnt att öppna dörren.

    När jag avr klar  med att sätta på mina kläder gick jag till tränaren och sa att man bord ekunna låsa dörren eller i alla fall en lapp om ''Ledigt och upptaget''. Tränaren respons: ''Men jag måste kunna kolla för säkerheten om fönstren är låsta. Ibland måste jag gå ut direkt medan ni byter om och då måste jag få veta i förväg om alla fönster är stängda och låsta''. Jag vågade inte nämna om tjejerna eller kritisera tränaren att i alla fall vänta tills jag är klar eller kolla på fönstren innan jag går in till omklädningsrummet så jag sa bara: ''Okej, jag förstår''.

    Det var här som jag börjande ''vakna'' Allt det där med tränaren och hela klubben. Inte exakt alla tjejer. Men definitivt tränaren. Jag kände mig så förvirrad. En del av mig gillade det och en annan del kände obehag och enorm förvirrad.

    Jag har aldrig känt såhär. När jag promenerade hem så kände jag mig bara mer och mer förvirrad. Jag försökte hela tiden övertyga mig att jag bara inbillade mig.

    När jag kom hem var jag så pass psykiskt ''skakad'' att jag inte visste vad jag ville göra. Jag tänkte på mat, men orkade inte göra någonting. Jag satt bara på min soffa. Jag orkade inte ens tända lampan. Jag kände bara känslor som jag inte kände förut. Det var i alla fall negativa känslor. En del av mig tyckte om det, men mycket lutade sig mot negativa känslor som senare gick över till sorg. Jag vart rätt ledsen. När jag väl slutade vara så förvirrad och istället mer ledsen, så klarade jag av att byta om och la mig i sängen. Jag orkade inte äta. NU kan jag inte heller sova.

    För första gången ville jag ringa till någon trygg person och prata. Jag har aldrig känt så förut. Jag har aldrig känt behovet av att prata ur mig om någon händelseförlopp. Jag tänkte efter vem jag skulle ringa, men jag tänkte samtidigt att ingen skulle tro mig. Och att jag kanske dessutom överdriver till mig själv.

    Därför skapar jag denna tråd. Jag tror jag är mer ute efter att prata ur mig. Jag är ledsen. För jag ville bara börja på kampsport som jag länge haft i mina tankar. Det är en liten stad och många här jobbar utanför stan och det finns inte många ungdomar.


     


     

  • Svar på tråden Bor i en liten stad och börjat äntligen på en kampssportklubb jag länge velat börja i
  • Anonym (Gjorde jag verkligen fel? Hur kan jag bli bättre/manligare/bättre människa?)
    AndreaBD skrev 2020-03-16 14:58:48 följande:
    Ja, bara det är träning idag, så frågar jag. Det är ju ofta det inte blir av nu pga Corona. Återkommer.

    Jag förstår! Självklart!!


    Klubben kanske kommer stänga här också. Det är en liten lokal. Vi/hon lånar en gymnastiksal. Jag vet inte hur många medlemmar som finns, men staden är liten och med tanken på att hon sa att det aldrig funnits några killar tidigare, så tänker jag att det kan nog inte finnas så många medlemmar. Jag upplever dessutom att hon är en ensam tränare/har hand om hela klubben för sig själv.


    Men får se när hon bestämmer sig för att pausa hela verksamheten på grund av Corona.

  • AndreaBD
    Anonym (Gjorde jag verkligen fel? Hur kan jag bli bättre/manligare/bättre människa?) skrev 2020-03-16 18:31:03 följande:

    Jag förstår! Självklart!!


    Klubben kanske kommer stänga här också. Det är en liten lokal. Vi/hon lånar en gymnastiksal. Jag vet inte hur många medlemmar som finns, men staden är liten och med tanken på att hon sa att det aldrig funnits några killar tidigare, så tänker jag att det kan nog inte finnas så många medlemmar. Jag upplever dessutom att hon är en ensam tränare/har hand om hela klubben för sig själv.


    Men får se när hon bestämmer sig för att pausa hela verksamheten på grund av Corona.


    Jag har pratat med min tränare - det var bara min man och jag som tränade idag, så vi hade möjlighet att prata i lugn och ro. Han säger att det är svårt att göra något åt en sån person. Framför allt om det är så att hon äger klubben/skolan. Förut har ju-jutsu-kai varit med i ett budo-förbund. Men de gick ur och det hela har lösts upp och man försöker skapa nytt. Så, i nuläget finns det ingen högre auktoritet som skulle kunna ha synpunkter på hennes beteende.  Tränaren sa också att i dem fallen då någon tränare, eller medlem, har kladdat så att folk har reagerat, så har de ju alltid blivit uteslutna från klubben. Men det har inte hänt ofta att sånt togs upp. Så tyvärr, så ser det ut som så att om det bara är hon som erbjuder kampsport och vill man inte vara i hennes klubb, så har man inget alternativ.

    En sån klubb kan falla på kort tid om det inte fungerar. Men det hjälper dig inte heller om den här gör det, för då tar det säkert tid, tills något drar igång något liknande igen. 

    Så tyvärr har du ju bara den här klubben. Det du kan prova om du orkar, är att just be henne ta det lite lugnt med att använda dig till sparring-partner när du fortfarande är så ny och att knacka på dörren. Grejen är ju, att du inte bör konfrontera henne och säga rakt ut att hon har kladdat på dig, för då kommer hon att gå i försvar och hugga tillbaka, och du har ingen chans att vinna där. Därför bör du bara säga något som inte är en direkt en anklagan, men hon kommer ändå att ta det som att du inte bara tar det, att du reagerar och att det finns risker för henne om hon fortsätter så. 
  • Anonym (Gjorde jag verkligen fel? Hur kan jag bli bättre/manligare/bättre människa?)
    AndreaBD skrev 2020-03-16 22:37:00 följande:
    Jag har pratat med min tränare - det var bara min man och jag som tränade idag, så vi hade möjlighet att prata i lugn och ro. Han säger att det är svårt att göra något åt en sån person. Framför allt om det är så att hon äger klubben/skolan. Förut har ju-jutsu-kai varit med i ett budo-förbund. Men de gick ur och det hela har lösts upp och man försöker skapa nytt. Så, i nuläget finns det ingen högre auktoritet som skulle kunna ha synpunkter på hennes beteende.  Tränaren sa också att i dem fallen då någon tränare, eller medlem, har kladdat så att folk har reagerat, så har de ju alltid blivit uteslutna från klubben. Men det har inte hänt ofta att sånt togs upp. Så tyvärr, så ser det ut som så att om det bara är hon som erbjuder kampsport och vill man inte vara i hennes klubb, så har man inget alternativ.

    En sån klubb kan falla på kort tid om det inte fungerar. Men det hjälper dig inte heller om den här gör det, för då tar det säkert tid, tills något drar igång något liknande igen. 

    Så tyvärr har du ju bara den här klubben. Det du kan prova om du orkar, är att just be henne ta det lite lugnt med att använda dig till sparring-partner när du fortfarande är så ny och att knacka på dörren. Grejen är ju, att du inte bör konfrontera henne och säga rakt ut att hon har kladdat på dig, för då kommer hon att gå i försvar och hugga tillbaka, och du har ingen chans att vinna där. Därför bör du bara säga något som inte är en direkt en anklagan, men hon kommer ändå att ta det som att du inte bara tar det, att du reagerar och att det finns risker för henne om hon fortsätter så. 

    Jo, jag tänkte det. Det är nog bäst att inte låta anklagande. Jag tror också att hon skulle förneka. Så jag skall ta det försiktigt: ''Jag vill helst träna med någon av medlemmarna'' och/eller ''Jag vill ta det försiktigt just för att jag är ny, så när du skall demonstrera, skulle du kunna visa det genom någon annan? Jag tror det blir bäst så nämligen''. På det viset får hon ju inte veta att jag faktiskt förstod hennes baktanke.

    Stort tack att du snackade med din tränare. Det var bara ni två på kvällen där? Oj!!

    Men du, du och din man säger du. Så gulligt och fint det låter!! Hur blir det med barnen eller de kanske är så pass stora att de kan klara sig själv. Följer de också med och tränar? Glad


     


    Efter att skrivit fram och tillbaka med dig känner jag mig lite bättre. Att jag mådde så pass dåligt och var så förvirrad, känns numera overkligt. Att jag mådde så dåligt och jag har aldrig mått så pass illa förut. Jag vet inte om det är en bra eller dålig erfarenhet. Men det som jag har lärt mig är nog att jag faktiskt inte vågar säga ''STOPP''. Kanske lärdomen ifrån den erfarenheten jag hade? Att jag måste faktiskt våga säga saker och ting som inte känns rätt. Någon annan eller flera medlemmar kanske förstod men ingen vågade säga något.

    Det har inte sagts någonting om coronaviruset här heller. Så jag antar att det blir en träning på Onsdagen och Lördagen som det brukar. Jag trodde det skulle bli en träning igår men det var stängt. Så jag är osäker om det blir någon träning imorgon. Det stod ingen lapp på dörren eller inget mail som man fick.

    Kanske lika bra, för nu känner jag att jag kan prata med henne hur jag vill ha det, utan att låta anklagande.

  • AndreaBD
    Anonym (Gjorde jag verkligen fel? Hur kan jag bli bättre/manligare/bättre människa?) skrev 2020-03-17 06:13:24 följande:

    Jo, jag tänkte det. Det är nog bäst att inte låta anklagande. Jag tror också att hon skulle förneka. Så jag skall ta det försiktigt: ''Jag vill helst träna med någon av medlemmarna'' och/eller ''Jag vill ta det försiktigt just för att jag är ny, så när du skall demonstrera, skulle du kunna visa det genom någon annan? Jag tror det blir bäst så nämligen''. På det viset får hon ju inte veta att jag faktiskt förstod hennes baktanke.

    Stort tack att du snackade med din tränare. Det var bara ni två på kvällen där? Oj!!

    Men du, du och din man säger du. Så gulligt och fint det låter!! Hur blir det med barnen eller de kanske är så pass stora att de kan klara sig själv. Följer de också med och tränar? Glad


     


    Efter att skrivit fram och tillbaka med dig känner jag mig lite bättre. Att jag mådde så pass dåligt och var så förvirrad, känns numera overkligt. Att jag mådde så dåligt och jag har aldrig mått så pass illa förut. Jag vet inte om det är en bra eller dålig erfarenhet. Men det som jag har lärt mig är nog att jag faktiskt inte vågar säga ''STOPP''. Kanske lärdomen ifrån den erfarenheten jag hade? Att jag måste faktiskt våga säga saker och ting som inte känns rätt. Någon annan eller flera medlemmar kanske förstod men ingen vågade säga något.

    Det har inte sagts någonting om coronaviruset här heller. Så jag antar att det blir en träning på Onsdagen och Lördagen som det brukar. Jag trodde det skulle bli en träning igår men det var stängt. Så jag är osäker om det blir någon träning imorgon. Det stod ingen lapp på dörren eller inget mail som man fick.

    Kanske lika bra, för nu känner jag att jag kan prata med henne hur jag vill ha det, utan att låta anklagande.


    Ja... det där är svårt. På ena sidan kan man ju tycka att du helst inte ska utsätta dig för sånt. Men på andra sidan så vill du ju göra en kampsport och har velat göra det länge. Folk är olika, men jag skulle kanske ge det en chans till. Bara be henne ta det lite lugnt och inte just visa saker så mycket på dig, eftersom du är ny. Det borde vara självklart  - det sa min tränare också, att man ju tar det lugnt med nya. 

    Men säg inte så mycket, håll det ganska kort. Annars finns det risk att det ändå blir fel på nåt sätt. Det behövs inga långa förklaringar. Du har bästa läget just om hon inte riktigt vet om du verkligen uppfattade det där som sexuell trakasseri eller hur du tänker där. Då är det bra chans att hon blir försiktigare. 

    Och sedan, OM det skulle förekomma igen, så skulle det nog vara en bra idé att reagera så att alla märker. Även här ska man inte försöka få henne tappa ansiktet helt, utan man skulle kunna säga något som "ursäkta, jag får knappt luft!", eller "sorry, jag är inte van vid att kvinnor håller mig fast så där."  Om du gör det, så kommer hon definitivt att låta bli, för det skulle uppmärksammas för mycket  av de andra. 

    Förresten, innan man säger något, måste man ju avbryta tekniken på något sätt, antigen genom att helt enkelt inte vara medgörlig, hålla emot eller något. Men just i kampsport ska man ju annars "klappa av". Dvs. du slår med handen lätt på mattan eller på ditt ben (om du står) eller på den andras arm. Någon som är van med kampsport släpper ju då. I princip skulle det funka att göra det varje gång om hon verkligen skulle försöka flera gånger, och påstå att något var fel/obehaglig eller liknande. Då tröttnar hon garanterat! 

    Det är inte konstigt att man någon gång kan känna så att man vill avbryta något grepp. Jag har själv varit med om att en annan tränare, som är lite lekfull på gränsen till hårdhänt ibland, hade mig i ett grepp så att jag fick dålig med luft. Och efter flera års paus var jag inte så van länge heller med att klappa av, så jag bet honom i benet av ren reflex. Jag bad så mycket om ursäkt, men han förstod också, men menade att jag ska klappa av i fortsättningen. 

    Men nu blir jag för långrandig.... Barn på träning.... Nja, mina barn fick börja på judo tidigt, alla tre, men de tröttnade och gjorde annat senare. Ingen är kvar på kampsporten, tyvärr. Och de är vuxna redan.

    Det finns nog risk att man ställer in pga Corona. I vår klubb gör de så att vi bara tränar saker som man gör enskilt, grundställningar och vapenträning just nu. Vi gör en stil (hontai yoshin ryu) där man även har svärd och "pinnar". Då kan man hålla avstånd. 
  • Xlr8
    AndreaBD skrev 2020-03-16 09:23:27 följande:

    Som kvinna som själv håller på med ju-jutsu kan jag säga så här: Teknikerna och även anledningarna och sättet att visa dem ÄR normala, man har tekniker där man ligger ovanpå någon (framför allt i judo, men de kan ibland användas i ju-jutsu också) och det är ganska nära och ganska fysiskt. Just judo och ju-jutsu är de kampsporterna då man håller sig väldigt nära varandra. 

    Om man vill undvika detta, kan man kanske göra karate, taekwondo eller liknande. Aikido är så där mitt emellan, något mindre nära. 

    Däremot tycker jag att det är konstigt att man tar en ny person och demonstrerar en massa tekniker på honom och då tar på honom extra mycket. Oftast kastar man ju inte in en ny person och låter hen göra allt med alla möjliga andra. Det hade varit mer lämplig att ta det lugnt med en ny person. Och framför allt det där sista, som kanske skulle vara nån slags avkoppling - där låter det väldigt skumt att hon rörde dig. Och man springer inte heller in i herrarnas omklänningsrum om en tonåring är där för första gången. Det kan man kanske göra när man redan känner varandra ganska väl. Och även då bör man fråga först om man får komma in. 

    Vad du skulle kunna göra är att säga till henne strax före träningen om hon kan ta det lite lugnt med dig och inte demonstrera en massa på dig, eftersom du ändå fortfarande är ganska ovan. Det skulle nog få henne att tänka till, om hon bara var lite gränslös och inte tänkte sig för. Om det är mer system i detta, då behöver man nog säga ifrån lite mera bestämt om det ska bli nån ändring. Då kanske du skulle be dina föräldrar att göra det.

    Jag undrar också: Vad är det för konstig klubb där det bara är tjejer? I regel är det mest killar i ju-jutsu. Jag menar: Har den klubben ursprungligen varit en ren tjej-klubb av princip så att säga? Kanske med  någon extrem-feminist som ledare?  Det skulle vara bra att veta. Det kan ju hända att det är på väg att förändras. Annars kan det ju vara en idé att få en eller flera fler killar att följa med. Då skulle det nog snabbt ebba ut. 


    Du har lyckats skriva ner exakt mina tankar och vad jag anser. Så kan inte annat än hålla med.

    Vi hade några grabbar från Afghanistan som slutade pga att vissa av övningarna vart för nära när dom vart tvungen att köra med någon av våra tjejer.

    Då hade tränar varit schysst och låtit dom tränat med varandra i ett halv år och fasat in dom mer och mer i vår grupp med både tjejer och killar.

    Det var aldrig någon hemlighet att dom var tvungen att träna med tjejerna förr eller senare.
  • AndreaBD
    Xlr8 skrev 2020-03-17 09:50:07 följande:
    Du har lyckats skriva ner exakt mina tankar och vad jag anser. Så kan inte annat än hålla med.

    Vi hade några grabbar från Afghanistan som slutade pga att vissa av övningarna vart för nära när dom vart tvungen att köra med någon av våra tjejer.

    Då hade tränar varit schysst och låtit dom tränat med varandra i ett halv år och fasat in dom mer och mer i vår grupp med både tjejer och killar.

    Det var aldrig någon hemlighet att dom var tvungen att träna med tjejerna förr eller senare.
    Det var ju bra gjort!  Jo, det är mycket som man får ta stegvis och anpassad till individen, både i skolorna och annanstans. Jag vet att några kampsports-tränare tränar pensionärer att "falla rätt" om de skulle ramla. Och det kan gå. Min man hade inte mycket erfarenhet av kampsport, han hade väl gjort det i högst ett år 30 år tidigare. Så han fick lära sig igen att falla rätt. Och tränaren övade med honom stegvis - från sittande till hukande till stående så småningom. Numera faller han både fram- och bakåt och på sidan. 

    Men... det är illa när en tränare utnyttjar detta  - att man har mycket kroppskontakt. De flesta är extra-försiktiga där, men det kan alltid finnas rötägg. 
  • Anonym (Gjorde jag verkligen fel? Hur kan jag bli bättre/manligare/bättre människa?)
    AndreaBD skrev 2020-03-17 10:15:13 följande:
    .

    Hej!

    Jag väljer att citera dig för att jag fann som om du är lyhörd, klok och jag finner en trygghet hos dig. Så jag citerar dig, men samtidigt är detta för hela tråden.

    Okej, jag skickade ett mail till tränaren och undrande om det inte var någon träning på måndag och frågade om det är någon träning framöver.

    Observera: Jag har ändrat lite av mejlet och skrivit på mitt sätt, för att undvika en full kopiering av mejlet, utifall att tränaren skulle råka falla in i denna tråd av slumpen.

    Mitt första mejl till tränaren: ''Hej XX jag var vid dörren på måndagen, men det verkade stängt. Var det någon träning? Många ställen stänger nu på grund av corona, är det samma sak hos er också?

    Med vänliga hälsningar
    Mitt namn''

    XX respons: ''Hej! Ja, precis. Jag skickade mejlt till samtliga medlemmar, inkl till dig. Men nu misstänker jag att jag kanske skrivit in fel E-postadress när jag skulle skicka till dig.

    Kul att du kom på måndagen i alla fall, trots att det var stängt. Jag tolkar det som om att du hade kul på lördagen. Jag tyckte i alla fall om din utstrålningen du hade med dig på träningen. Synd bara att jag är tvungen att stänga på grund av corona, så typiskt!

    Men du! Om du nu är så peppad att träna. Så har jag inget emot att komma nu på lördag. Så kan bara du och jag vara där, så tränar jag dig. Jag tror inte vi smittar varandra. Flört Jag kan tyvärr inte komma imorgon. Men om du säger till innan att du är intresserad att komma på lördag, så ser jag till att ha dörren öppen för dig. Jag kan tyvärr inte ha dörren öppen för alla medlemmar. Men en medlem (DU) kommer det inte vara någon fara.

    Ha det bäst!


    XX


    Klubbens namn. adress
    tel
    annan text

    annan text
    länk''

    Jag upplevde väl kanske inte någon direkta obehag. Men det fick mig att tänka hur seriös denna klubb är. Jag uppfattade som om att klubben faktiskt tränar ordentligt och seriöst. Med tanken på vad som skedde förra gången, som jag faktiskt börjar lugna ner mig ifrån. Men efter denna mejl. Funderar jag om klubben skulle vara sådan som jag faktiskt är intresserad över. Kan omöjligt vara en seriös undervisningar/träningar om tränaren gör såhär. Eller hur tolkar du det?

    Hon kanske slutar efter en tids träning?

    Jag visste inte vad jag skulle svara. Vem tackar nej till privatundervisning liksom. Men med tanken på vad hon gjorde förra gången som jag inte gillade, så känner jag mig inte som om jag vill gå dit just av det skälet. Annars skulle jag absolut inte tackat nej. Jag väntar. Vill inte skriva något osmart. Jag kanske kan ta privatundervisning genom en klok respons, utan att råka anklaga eller få henne känna att hon gjort fel? Man vet ju inte hur länge klubben kommer ha stängt.

    Är jag för naiv nu? Jag kanske borde låta det va. Liksom totalt, men all träning i denna klubb?

  • AndreaBD
    Anonym (Gjorde jag verkligen fel? Hur kan jag bli bättre/manligare/bättre människa?) skrev 2020-03-18 06:55:55 följande:

    Hej!

    Jag väljer att citera dig för att jag fann som om du är lyhörd, klok och jag finner en trygghet hos dig. Så jag citerar dig, men samtidigt är detta för hela tråden.

    Okej, jag skickade ett mail till tränaren och undrande om det inte var någon träning på måndag och frågade om det är någon träning framöver.

    Observera: Jag har ändrat lite av mejlet och skrivit på mitt sätt, för att undvika en full kopiering av mejlet, utifall att tränaren skulle råka falla in i denna tråd av slumpen.

    Mitt första mejl till tränaren: ''Hej XX jag var vid dörren på måndagen, men det verkade stängt. Var det någon träning? Många ställen stänger nu på grund av corona, är det samma sak hos er också?

    Med vänliga hälsningar
    Mitt namn''

    XX respons: ''Hej! Ja, precis. Jag skickade mejlt till samtliga medlemmar, inkl till dig. Men nu misstänker jag att jag kanske skrivit in fel E-postadress när jag skulle skicka till dig.

    Kul att du kom på måndagen i alla fall, trots att det var stängt. Jag tolkar det som om att du hade kul på lördagen. Jag tyckte i alla fall om din utstrålningen du hade med dig på träningen. Synd bara att jag är tvungen att stänga på grund av corona, så typiskt!

    Men du! Om du nu är så peppad att träna. Så har jag inget emot att komma nu på lördag. Så kan bara du och jag vara där, så tränar jag dig. Jag tror inte vi smittar varandra. Flört Jag kan tyvärr inte komma imorgon. Men om du säger till innan att du är intresserad att komma på lördag, så ser jag till att ha dörren öppen för dig. Jag kan tyvärr inte ha dörren öppen för alla medlemmar. Men en medlem (DU) kommer det inte vara någon fara.

    Ha det bäst!


    XX


    Klubbens namn. adress
    tel
    annan text
    annan text
    länk''

    Jag upplevde väl kanske inte någon direkta obehag. Men det fick mig att tänka hur seriös denna klubb är. Jag uppfattade som om att klubben faktiskt tränar ordentligt och seriöst. Med tanken på vad som skedde förra gången, som jag faktiskt börjar lugna ner mig ifrån. Men efter denna mejl. Funderar jag om klubben skulle vara sådan som jag faktiskt är intresserad över. Kan omöjligt vara en seriös undervisningar/träningar om tränaren gör såhär. Eller hur tolkar du det?

    Hon kanske slutar efter en tids träning?

    Jag visste inte vad jag skulle svara. Vem tackar nej till privatundervisning liksom. Men med tanken på vad hon gjorde förra gången som jag inte gillade, så känner jag mig inte som om jag vill gå dit just av det skälet. Annars skulle jag absolut inte tackat nej. Jag väntar. Vill inte skriva något osmart. Jag kanske kan ta privatundervisning genom en klok respons, utan att råka anklaga eller få henne känna att hon gjort fel? Man vet ju inte hur länge klubben kommer ha stängt.

    Är jag för naiv nu? Jag kanske borde låta det va. Liksom totalt, men all träning i denna klubb?


    Jaaa.... om du vill träna där seriöst och inte ha henne kladda på dig, så bör du ju definitivit tacka nej till erbjudandet. Som sagt, man bör inte säga det rakt ut, men om du vill slippa hennes närmanden så har du det unika tillfället nu! Nu behöver du ju inte ens prata med henne direkt, utan det är bara att maila tillbaka, tacka nej och säga att du ÄR intresserad att träna seriöst och långfristigt, men att du gärna tränar med dem andra i gruppen. Och kanske uttrycka på något sätt att det kan bli lite väl intensivt att träna med tränaren så mycket direkt i början. 

    Man får fila lite på hur man uttrycker det. Men som sagt, OM inte du vill något av henne som kvinna, så bör du ju inte tacka ja till det här. Det skulle ju ge fel signaler. Det skulle hon tolka som att du är intresserad av henne.
  • Anonym (Gjorde jag verkligen fel? Hur kan jag bli bättre/manligare/bättre människa?)
    AndreaBD skrev 2020-03-18 09:38:07 följande:
    Jaaa.... om du vill träna där seriöst och inte ha henne kladda på dig, så bör du ju definitivit tacka nej till erbjudandet. Som sagt, man bör inte säga det rakt ut, men om du vill slippa hennes närmanden så har du det unika tillfället nu! Nu behöver du ju inte ens prata med henne direkt, utan det är bara att maila tillbaka, tacka nej och säga att du ÄR intresserad att träna seriöst och långfristigt, men att du gärna tränar med dem andra i gruppen. Och kanske uttrycka på något sätt att det kan bli lite väl intensivt att träna med tränaren så mycket direkt i början. 

    Man får fila lite på hur man uttrycker det. Men som sagt, OM inte du vill något av henne som kvinna, så bör du ju inte tacka ja till det här. Det skulle ju ge fel signaler. Det skulle hon tolka som att du är intresserad av henne.
    Fy fan vad tråkigt..

    Hade gladligen tackat JA. Men som du säger, så kanske hon tror att jag är förtjust i henne. Kanske därför som hon vågade kladda på mig?

    Så trist..Jag blev sugen på erbjudandet med tanken på en privat träning tillsammans med tränaren, vara där helt för sig själv och träna. MEN då är det endast själva träningen jag vart sugen på, inte henne. Därav beslutsångest. Tänkte om man kommer på en förnuftig respons som skulle få henne fatta att jag endast är intresserad av träningen och inte vara med henne själv. Men tjaa..Jag vet inte. Hon kanske inte ens skulle respektera det i för sig?

    Andrea, du har hjälpt mig så mycket. I första hand har du fått mig att kunna lättare gå vidare och fått mig att bli lugn. I andra hand så har du hjälpt mig med kloka beslut. Utan dig kanske jag hade tackat JA, så naiv som jag är.

    Ha det bra med dig!
  • AndreaBD
    Anonym (Gjorde jag verkligen fel? Hur kan jag bli bättre/manligare/bättre människa?) skrev 2020-03-19 06:14:08 följande:
    Fy fan vad tråkigt..

    Hade gladligen tackat JA. Men som du säger, så kanske hon tror att jag är förtjust i henne. Kanske därför som hon vågade kladda på mig?

    Så trist..Jag blev sugen på erbjudandet med tanken på en privat träning tillsammans med tränaren, vara där helt för sig själv och träna. MEN då är det endast själva träningen jag vart sugen på, inte henne. Därav beslutsångest. Tänkte om man kommer på en förnuftig respons som skulle få henne fatta att jag endast är intresserad av träningen och inte vara med henne själv. Men tjaa..Jag vet inte. Hon kanske inte ens skulle respektera det i för sig?

    Andrea, du har hjälpt mig så mycket. I första hand har du fått mig att kunna lättare gå vidare och fått mig att bli lugn. I andra hand så har du hjälpt mig med kloka beslut. Utan dig kanske jag hade tackat JA, så naiv som jag är.

    Ha det bra med dig!
    Detsamma. Som sagt, om en person visar intresse, och man själv INTE är intresserad, så får man vara tydlig. Annars tolkar ju personen det gärna så som de vill tolka det. Jag menar nu inte tydligt, så att man säger det rakt ut och direkt, men man måste undvika att gå med på såna förslag. 
  • smulpaj01

    Är du säkert på att det var ju-jutsu träning? Låter som en självförsvarskurs och därav bara tjejer.

    Tycker du ska åka till det andra stället med buss eller bil.

    Min son ville börja på judo för några år sedan. Han visste inte att det var så mycket närkontakt och han tyckte det var extremt obehagligt att "kramas" och ligga på varandra. Så det blev bara en lektion där, sedan valde han karate istället och stortrivdes.

Svar på tråden Bor i en liten stad och börjat äntligen på en kampssportklubb jag länge velat börja i