• Anonym (Bh-lös)

Oacceptabelt?

Jag har just nu extra stelhet & smärta i bl a mina fingrar, så bara att ta på mig en obekväm bh (som även ger mig smärta i själva huden trots att jag har rätt storlek osv) får mig att inte ens vilja klä på mig alls.

Nu har jag relativt små bröst, en B/C-kupa & de hänger inte alltför mycket, så jag har börjat gå utan bh. Mest har jag en svart överdel, så då syns bara bröstvårtorna (om de styvnat) & utomhus så syns ju ingenting än då det knappast varit någon vårvärme så jag har fortfarande jackan knäppt.

Enda gången någon kunnat "se" att jag varit utan bh (under en relativt tight topp), är de kvällar jag varit ute på min favoritpub, men där är det ändå ytterst sällan någon ens tilltalar mig.

Så jag tar för givet att ingen sett/brytt sig/blivit "kränkt" av att behöva se en kvinna utan bh under kläderna, då jag varje gång suttit där helt själv ifred med min drink. Givetvis fullt påklädd, dock utan bh under toppen, men annars inget speciellt med mina kläder som drar uppmärksamheten till sig (för det är inget jag är ute efter).

Så, jag undrar (och både män & kvinnor får gärna svara!) om ni anser att det är "socialt accepterat" att vissa kvinnor, t ex jag då, går utan bh och under mina överdelar.

Är det något som ni ens skulle lägga märke till & ha någon åsikt om?

Skulle någon känna sig typ "illa till mods" el andra liknande känslor, bara för att råkat se mig på stan/på puben & det är uppenbart att jag inte har någon bh undertill?

Med överdelar som kan vara helsvarta eller delvis ljusa/vita.

Och just nu funderar jag på vad jag ska göra till sommaren med alla tunna ljusa/vita kläder, då mina bröst verkligen skulle synas tydligt & ofta har jag ingen jacka/kofta el liknande på mig om det är tillräckligt varmt & soligt.

För nu slösar jag inte en krona till på de värdelösa de sk "nipplecovers", då inte ett enda märke (oavsett pris!) ens sitter kvar på mig i 5 sek!

Likadant med de axelbandslösa i silikon, ca 2 sek satt den kvar, ramlade av så fort jag släppte taget. Vilket slöseri med ca 200-250 kr!

Har tyvärr bara 2 bh:ar som jag kan använda (då Lindex & ingen annan butik i min närhet längre säljer framåtknäppta bh:ar), har fortfarande inte hittat en enda bra, skön & passande sk "mjukisbh" & även en sportbh sitter åt för hårt.

Jag hade gärna köpt de snygga braletterna, men jag har max s M & då får inte ens mina små bröst plats i en bralette ;

Så jag har bara en vit & en svart bh och även om det är rätt kupstorlek, så kan halva bröstvårtorna synas ibland, när bh:n flyttar lite på sig & det värsta är att jag aldrig känner det, utan måste komma ihåg att kolla hela tiden!

Jag vill verkligen veta, för JAG vet inte själv, eftersom JAG inte skulle bry mig ett dugg! Bara tänka, om brösten är enorma & kanske hänger ner till buken som långa taxöron el liknande + att en äldre tant (som är väldigt överviktig samtidigt), då bara har på sig ett för litet linne, så man verkligen ser nästan allt av brösten.

DÅ skulle jag väl tänka för mig själv: "Herregud! Hur vågar man ens gå utomhus klädd så där? Jag skulle hellre dö! Bryr hon sig inte alls eller?"

Men det är inget jag skulle säga till någon (för det finns ingen jag ens kan säga det till, är alltid ensam dygnet runt alla dagar i veckan) och sedan släppa tanken och bara gå vidare & göra det jag nu skulle göra.

Men jag vet att jag är inte lever efter samma moraliska/etiska värderingar som de flesta andra & skiter fullständigt i vissa sociala koder, eftersom jag inte anser att de är värda att lägga ner tid på (för de innebär alltid att man måste spela med i det "sociala spelet", för att "passa in" bättre i samhället & det var länge sedan jag slutade bry mig om vad andra tycker & tänker om mig, eftersom jag ändå aldrig kommer att duga tillräckligt åt någon, vad jag än gör.

Men jag vill ju inte bli påhoppad på stan av någon sur kvinna som anser att jag borde ha på mig en bh!

Så därav min fråga & jag vill heller inte dra till mig oönskad uppmärksamhet från män (av den typ som tycks vara de enda jag får kontakt med, och då går jag hellre i kloster för att slippa dom & lever hellre i celibat!)

Eftersom jag aldrig någonsin träffar en NORMAL, trevlig & 100% ärlig man & det är väl inte troligt att en sådan dyker upp bara för att jag inte vill plågas av en bh!

Men jag hittar ju aldrig någon slags bh som passar OCH inte gör ont (el sitter helt fel) & vägrar plågas bara för att kvinnor SKA ha bh på sig

Så just nu hoppas jag åtminstone på en kall & regnig sommar!

• Svar på tråden Oacceptabelt?
  • Anonym (Bh-lös)

Rätt dåligt foto, men för att ge er en uppfattning om hur mycket mina små bröst "syns"...

• annabellelee

Tipsar om sloggi: mjuka, sköna underkläder. Vissa bh har hyskor men det finns även helt hysklösa. Exempel:

www.timarco.com/se/underkl%C3%A4der/bh/sloggi-zero-feel-natural-top?colid=005&sizeid=014&ref=googleplase&campaignlogin=gse&gclid=Cj0KCQjwjcfzBRCHARIsAO-1_OqeEJpafKbkOEmF90sl6z2v1XWMfSydv0vbcsGFtIJkotq3BAcHwIoaAqSTEALw_wcB

Satan vad lång länken blev. Ber om ursäkt för det.

• neverpreggo

Jag har vänner som inte brukar ha BH. Båda stora och små bröst vilket jag inte har problem med. Är lite fånig över bröstvårtor som syns men ärligt talat så är det en personlig hangup och inte väsentligt i hur jag ser personen. Klarar den sig utan stöd så är det toppen.

• Anonym (Anna)

Själv tycker jag att det ser  fult ut, om det syns att man inte har BH. Speciellt om man har toppar som du har, varför inte något som inte sitter åt?

Tycker det är i samma fack som dom som har ovårdade skor. 

• DasNerd

Tror inte bilder funkar på det här forumet. imgur is your friend. :)

Men nä, för min del får du gå utan BH.
    Folk har ju konstant på sig åtsittande kläder? I o m trenden att man ska ha träningsbyxor på sig till vardags så visar ju alla upp sina blygdläppar med. Det är väl bara positivt att man inte behöver skämmas för det som man består av?

• Anonym (k)

Det finns ju mjuka underkläder och linnen att ha under
    eller någonting ovanpå väst, kofta
    Inte snyggt det du beskriver

• Anonym (85b)

Du får gå utan BH, gör det ofta själv.
    Men min vän du behöver hjälp mot din värk, inte läge just nu med försök att hitta något mot värken i fingrarna.
    Jag har en sloggitopp i bomull som jag skaffade när jag fått typ värmeutslag, inte sexig men skön.
    Har du bett om hjälp i en underklädesaffär för att prova ut BH som sitter som den ska, personalen brukar vara bra på att plocka fram just det kunden behöver.

• Tecum

Jag har inga problem med kvinnor som går utan BH, det är deras sak. Om du har små bröst så märks det inte så mycket heller. Gör det som känns bäst och strunta i om någon mot förmodan skulle ta illa upp.

• pyssel

Har du kollat på ellos och bonprix? Jag hittade när jag googlade men länkarna blev extremt långa så klistrar inte in. Sök på "framknäppt bh" så hittar du sådan mjukisbh jag tror du letar efter. Mjuk sportbh utan stöd hittar man på Ica maxi här, Pierre Robert t.ex.

Ja, det verkar som om de flesta(?) har bh i offentliga sammanhang, men jag tycker du ska göra som du känner för. Jag noterar men tänker inget speciellt om kvinnor utan bh. Dock uppfattar jag mig själv som oklädd utan bh och vill vara representativt klädd på t.ex jobbet. Å andra sidan bryter jag andra "brösttabun" i sammanhang där jag inte behöver representera något annat än mig själv.

#inteensamaldrigglömd
  • fiffilisa
    DasNerd skrev 2020-03-18 22:29:31 följande:
    Män? Det jag kan se är att det verkar vara kvinnorna här som ger olika slags förslag på "förändring" samt negativa åsikter om TS's nuvarande agerande.
    Frågan tolkade jag vara riktad åt allmänheten och dess potentiella inskränkta attityd mot kvinnors fria vilja, vilket tyvärr visades ganska tydligt existera (åtminstone från andra kvinnor).
    Va? Rubriken lyder "Oacceptabelt?" och det handlar om att ha eller inte ha bh på sig, och om det är ok för att män inte ska kolla? Det kunde jag räkna ut på några millisekunder utifrån det jag läst. Du har alltså läst mer och ägnat mer tid men ändå inte förstår varför man reagerar så som kvinna? Eehh ok... det är ju "normalt"
  • DasNerd
    fiffilisa skrev 2020-03-18 22:35:23 följande:
    Va? Rubriken lyder "Oacceptabelt?"
    Ja. Så lyder rubriken. 
    och det handlar om att ha eller inte ha bh på sig, och om det är ok för att män inte ska kolla?

Nej. Det var inte vad hon skrev. Hon frågade explicit vad både män och kvinnor tycker om detta.

Det kunde jag räkna ut på några millisekunder utifrån det jag läst.
    Nästa gång kan det vara värt att spendera lite längre tid än några millisekunder innan man svarar. Då kanske det blir rätt. Och om "utifrån det jag läst" inte innefattar texten som personen faktiskt skrev, är det lätt orimligt att anta att man svarar på rätt sak.

Du har alltså läst mer och ägnat mer tid men ändå inte förstår varför man reagerar så som kvinna?
    Jag skrev väldigt tydligt som svar till din förra fråga exakta anledningen till varför jag anser att kvinnor tenderar reagera just så. Men jag antar att du inte läste det svaret heller innan du svarade mig? 

Eehh ok... det är ju "normalt"
    The irony. :)
  • fiffilisa
    DasNerd skrev 2020-03-18 22:55:30 följande:
    Ja. Så lyder rubriken. 
    och det handlar om att ha eller inte ha bh på sig, och om det är ok för att män inte ska kolla?

Nej. Det var inte vad hon skrev. Hon frågade explicit vad både män och kvinnor tycker om detta.

Det kunde jag räkna ut på några millisekunder utifrån det jag läst.
    Nästa gång kan det vara värt att spendera lite längre tid än några millisekunder innan man svarar. Då kanske det blir rätt. Och om "utifrån det jag läst" inte innefattar texten som personen faktiskt skrev, är det lätt orimligt att anta att man svarar på rätt sak.

Du har alltså läst mer och ägnat mer tid men ändå inte förstår varför man reagerar så som kvinna?
    Jag skrev väldigt tydligt som svar till din förra fråga exakta anledningen till varför jag anser att kvinnor tenderar reagera just så. Men jag antar att du inte läste det svaret heller innan du svarade mig? 

Eehh ok... det är ju "normalt"
    The irony. :)

"Herregud! Hur vågar man ens gå utomhus klädd så där? Jag skulle hellre dö! Bryr hon sig inte alls eller?"

TS har uppenbarligen bröstfobi. Hon verkar dessutom mer fokuserad på vad andra tycker än vad hon själv tycker och känner. Det är ju inte så att man går och flashar tuttarna på stan liksom, folk är i sina egna världar ändå, och man har ju kläder på sig. En liten nipple här och där har inte skadat nån..

Man har ju bh för sin egen skull.

• DasNerd
    fiffilisa skrev 2020-03-18 23:03:13 följande:

"Herregud! Hur vågar man ens gå utomhus klädd så där? Jag skulle hellre dö! Bryr hon sig inte alls eller?"

TS har uppenbarligen bröstfobi. Hon verkar dessutom mer fokuserad på vad andra tycker än vad hon själv tycker och känner. Det är ju inte så att man går och flashar tuttarna på stan liksom, folk är i sina egna världar ändå, och man har ju kläder på sig. En liten nipple här och där har inte skadat nån..

Man har ju bh för sin egen skull.

Ja, även om hon hävdar att hon har en "öppnare inställning" upplever hon fortfarande att hon är i den lådan med ena foten, och hör med andra "om det verkligen är okej", dvs precis det jag var inne på. Det finns någon lustig oskriven regel någonstans som, mest kvinnor (vad jag kan se) verkar tycka att de behöver följa "för andras trevnad".

Har aldrig hört män sitta och prata sådan smörja ("HUUUUUR kan hon ha på sig det där??").  Det är nåt som tillhör tantfika. Varför vet jag inte.

Sen skriver någon kvinnlig "influencer" någonstans "hur MÄN får klä sig hur de vill..", som om detta hade någonting att göra med män. Kvinnor får sluta sätta handfängsel på sig själva och leva sina egna liv, you know, like normal. :) 

• Anonym (utan)

Jag går utan BH väldigt ofta. På en månad så har jag BH kanske 7 dagar, korsett med kupor 10 dagar och utan resten. Jag har stora bröst. G-H-stora. Om någon stör sig så får de göra det.

• Anonym (ABC)

Jag sitter precis med en jätteskön bygellös bh som är som en blandning av sporttop och bh. Modell liknande sporttop men mycket nättare och djupare urringning (och skulle aldrig kunna ha den när jag idrottar, inte tight nog för det. Och en liten vaddering och spetskant som på en vanlig bh. Köpte den då den kom upp i mitt reklamflöde på fb eller i något spel, kommer tyvärr inte ihåg vad den heter.

Jag får i alla fall en massa reklam på sköna toppar utan att innan ha googlat på ämnet så det finns helt klart en ordentlig marknad.

• Haskel

Nu finns det säkert någon BH som skulle passa TS.

Men frågan var väl om det är socialt accepterat att gå utan. Märkligt nog, tycks det inte vara så accepterat bland kvinnor. Bland män vill jag däremot hävda att det är fullt acceptabelt. Jag anser även att det är ganska vanligt, iallafall sommartid. Så om någon är utan BH, höjer man knappt på ögonbrynen. Om man däremot råkar titta lite extra, så konstaterar man bara att det är fint/snyggt.

• Anonym (Milla)

Små, fasta bröst utan bh under sommarblusen är inget jag hade reagerat på. Vill du ändå ha lite tips på bh:ar så letade jag igenom de sajter jag själv varit inne på i jakten på den perfekta bh:n. Vet inte hur mycket du redan letat men här är lite framknäppta bh:ar som det kanske kan vara värt att beställa hem och prova. www.feminint.se/bh-1/framknappt-bh www.kvinnligtunder.se/bh-i-alla-storlekar/anita-comfort-mylena-longline-bh-5329-ljus-puderfarg- www.kvinnligtunder.se/bh-i-alla-storlekar/ester-sport-bh-framknappt-mjuk-protesficka-svart-black www.timarco.com/se/underkl%C3%A4der/bh/miss-mary-cotton-lace-soft-bra-front-closure www.timarco.com/se/underkl%C3%A4der/bh/miss-mary-lovely-jacquard-soft-bra-front-closure www.timarco.com/se/underkl%C3%A4der/bh/swegmark-maj-front-closure-soft-bra

• linnéa001

Jag har visserligen väldigt små bröst, typ A, men jag har aldrig bh eller bh-topp på mig, finns inga som uppfyller mina krav. Däremot brukar jag ha ett linne under tröja/topp/blus. Vad spelar det för roll om bröstvårtorna syns, de finns ju där och alla vet det. Varför ska just de döljas? Jag undrar om män försöker dölja sina under sina t-shirts.

Svar på tråden Oacceptabelt?