Inlägg från: Anonym (.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (.)

    Bör jag avboka barnmorskebesöket idag? (Ang Corona)

    Anonym (Sunt förnuft?) skrev 2020-03-25 11:43:01 följande:
    Och jag inser att vissa är fullständiga hysteriska personer utan förmåga att tänka rationellt.

    Tycker TS gjort det hon kan och att hon definitivt ska gå på kontroll av hennes ofödda barn då 113 13 sagt det är ok. Du kan inte bedöma hennes situation eller någon annans. Vill du sitta hemma för en snuva som är graviditetstäppa- gör det. Men vissa andra är inte lika nitiska och hysteriska och kan känna skillnad på månadslång nästäppa och nytillkomna symptom. Alla är inte idioter förstår du. Punkt.
    Dina grova påhopp kommer du ingenstans med mer än att du visar att du inte har förstånd att förstå ATT restriktionerna gäller alla och varför.

    Som jag sa innan bör du hålla koll på tråden och vem som pratar med vem och hur. Även här visar du stora brister. 

    Förstår faktiskt inte hur du undvikit informationen och faktan som säger att symptom kan vara mycket milda. Som även säger att en kronisk snuva kan maskera smitta.
    Berätta vad det är du inte förstår i detta.

    Berätta också varför du tror att restriktioner från myndigheterna är en åsiktsfråga för dig  - att du kan göra och rekommendera andra lite olika saker.

    Nej, alla är inte idioter, tack och lov.
    Det finns de som insett allvaret, som insett att ALLA betyder ALLA, som insett att alla måste ta sitt medborgaransvar.
    Sen finns det de som trotsar allt och gör som de vill för de skiter i vilka konsekvenserna blir för samhället. Är det de som du kallar idioter?
  • Anonym (.)
    Anonym (Sunt förnuft?) skrev 2020-03-25 11:49:01 följande:
    Alltså många av oss följer råden: Tvätta händer, inte umgås med folk i onödan, stanna hemma om man känner sig sjuk. Det är inte synomymt med att graviditetstäppa eller allergisnuva ingår där. Det måste finnas utrymme för rationalitet och sunt förnuft. Fullständig hypokondri och utskällning av andra som inte känner lika som du är inte ok att sprida. Regeringen pratar om att varje individ har ansvar. Då får man lita på det... Annars kommer du bli än mer bitter, arg o sur än du redan är.
    Det är bra att man följer råden. Det är tom förväntat att man gör det.

    Sen ska man följa råd och restriktioner fullt ut och inte bara när man känner för det. RESTRIKTIONERNA GÄLLER ALLA!
    ÄVEN de som är kroniskt snuviga.

    Ja, det är obekvämt. Ja man blir utskälld om man saknar allt sunt förnuft och envisas med att påstå att "restriktioner inte gäller mig". 
    Jag tycker också att det ska finnas sunt förnuft men ovanstående resonemang saknar all form av det. Faktiskt.

    Du VISAR att man INTE kan lite på att folk tar sitt ansvar. 
  • Anonym (.)
    Elin P skrev 2020-03-25 11:50:37 följande:
    Bäst är att rådgöra med din BM för det är väldigt starka åsikter här på FL. Jag tänker att det inte är något problem att hoppa över eller skjuta fram en kontroll om graviditeten annars varit normal. Men om man (som tex jag) är kroniskt täppt i näsan i normala fall också som gravid så måste man ju isåfall hoppa över alla kontroller vilket också innebär en betydande risk!
    Restriktionerna idag är ingen åsiktsfråga. Det måste alla ha klart för sig.

    Vi kan inte göra lite som vi tycker utan vi måste verkligen ta restriktionerna på fullaste allvar. Det vi riskerar är att vi får utegångsförbud, dvs det blir brottsligt att gå utanför dörren utom då man ska ta sig till sjukhuset vid mycket akuta besvär. Bokade kontroller kan du bara fetglömma.
    Vilka risker för inte det med sig?

    Rekommendationen är att ALLA med förkylningssymptom stannar inne (inklusive gravida med kronisk snuva). Behöver man ändå gå på tex kontroll ska det ske i SAMRÅD med kliniken.
    Personalen måste få en rimlig chans att bedöma smittorisken och de måste få en chans att skydda sig!

    Så det är ingen åsiktsfråga alls. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Sunt förnuft?) skrev 2020-03-25 11:58:47 följande:
    Ja du får tycka så. Håller inte med. Man måste kunna skilja på olika saker.
    Ja, man måste kunna skilja på sina egna åsikter, vad man tycker, och restriktioner - fakta- från HVM mfl .
    Varför är det så svårt att skilja åsikter från fakta?
  • Anonym (.)
    Elin P skrev 2020-03-25 12:08:50 följande:
    Ja men det är ju så jag säger - att hon ska prata med sin BM först. Oavsett om restriktioner gäller så måste ju en gravid ha möjlighet på något sätt att få gå på kontroller. Även om den gravida är långvarigt förkyld. Mottagningen kan säkert ha rutiner för det hur de gör med gravida som är förkylda men ändå måste ha sina kontroller. Man kan ju kanske inte hoppa över precis all annan vård för att man möjligen kan ha Corona. Kanske kan BM göra hembesök med skyddskläder. Eller att man tar emot den förkylda gravida på någon plats eller tid där hon inte riskerar att smitta.
    Det är faktiskt något vi sagt från början, allesammans.
    Just för att mottagningarna ska ha en vettig chans att skydda sig.

    Sen har de blivit ihärdiga i att snuvan är totalt ofarlig och restriktionerna inte gäller dem.
  • Anonym (.)
    persikofjaril skrev 2020-03-25 12:06:31 följande:
    Var har jag skällt på andra för att de inte har koll? Det är ju du som gör det. Jag skäller ju på de som skäller på de som inte har koll. Jag skäller för att jag är trött på att i tråd efter tråd läsa hur folk idiotförklarar människor som bara vill ha lite råd. Det gäller även andra trådar än de som handlar om just Corona.

    Och nej, det är inte att bryta mot restriktionerna att skriva "det gäller inte mig", däremot om man faktiskt går ut och gör saker bland folk när man är sjuk/har symtom, då bryter man mot restriktionerna. . 

    Jag håller med om att restriktionerna gäller alla. Det är detta skällande och idiotförklarande av folk som ber om råd som jag vänder mig emot. 

    Jag är ledsen att jag hugger i just den här tråden, och att det drabbar just dig. Men alla dessa kommentarer i trådar, dag ut och dag in. Jag är bara trött på situationen, och känner att det skulle vara bättre om folk kunde hålla en trevlig ton istället. I alla trådar. 
    Jag tror inte du förstod vad du läste.
    Du har inte koll på tråden eller vad som har skrivits. Du skäller på folk men utan att ha koll på vad eller varför de skäller. Du saknar koll på vad du diskuterar.
    Så. Jag ville inte skriva dig på näsan men nu när det blev så snurrigt och tydligt att du inte förstod tvingaades jag göra det.

    Att gå ut för att gå på koll på MVC utan att ha rådgjort först ÄR att bryta mot restriktionerna. Resonerar man att kronisk snuva inte är farlig har man inte förstått allvaret i situationen i samhälllet. Är man dessutom ihärdig i detta och kallar det "sunt förnuft" bör man för evigt placera sig bakom skämskudden.

    Åter igen förväntas du ta ditt eget ansvar. Du läser av frivillighet. Är du trött på att läsa om folk som struntar i rekommendationer och restriktioner och får skäll för det så ska du inte läsa mer utan göra annat. Andas utanför dörren exempelvis.

    Det jag däremot håller med dig om är att det vore bättre om folk håller god ton. Men det kräver faktiskt att man tar ansvar för sig själv, för hela samhället. Att man tar sitt medborgaransvar. Idag gör inte alla det och det måste de få höra.
  • Anonym (.)
    Anonym (Sunt förnuft?) skrev 2020-03-25 12:22:44 följande:
    Källa på det? att det gäller kronisk snuva o tex pollenallergi? 113 13 går inte på det då tydligen. Så källa är intressant. Det är inte DIN tolkning?
    Allvarligt?
    Vill du ha källa på att restriktionerna gälelr ALLA?

    Kolla då in krisinformation och/eller folkhälsomyndigheten och börja LÄS.

    SUnt förnuft?
    Jag baxnar...
  • Anonym (.)
    Anonym (Sunt förnuft?) skrev 2020-03-25 12:43:22 följande:
    Jag vill ha din källa på att det gäller kronisk snuva och pollenallergi. Att dessa människor inte kan besöka vården. Du hänvisar till det...TS ringde 113 13 som sa att det inte va så utan gällde nytillkomna symptom.. därför vill jag du hänvisar till var du sett det?.

    Tycker inte det är nån märklig fråga eftersom DU hävdar annat än vad sjukvården säger på sitt infonummer.

    Det är stor skillnad på kronisk snuva och infektionssnuva. Så plocka du fram denns text i klarskrift och motbevisa 113 13.
    Du fick det ändå sitter du och babblar om källor...
    Det säger väldigt mycket om dig, tex att du tror att länk=källa. Men även att ditt främsdta intresse är att tjafsa. 

    Ingen har påstått att allergiker inte ska få besöka vården. Herregud, du måste verkligen sluta med dina gigantiska hamdockor. 

    Jag berättar fakta att du kommer med halmdockor är inget jag kan bemöta eftersom du helt enkelt ljuger i dina påståenden om vad jag sagt.

    Jag undrar, vad betyder "sunt förnuft" för dig?
  • Anonym (.)
    Anonym (Sunt förnuft?) skrev 2020-03-25 13:09:58 följande:
    Halmdockor? men sluta! Du skriver ju gång på gång att man inte ska besöka vården vid kronisk snuva. Kronisk snuva = bl a graviditetstäppa och allergi. DU har ju hävdat det gång på gång ovan. Förstår inte hur frågan om källa på det är konstig.

    Visa den fakta DU baserar det påståendet på. 113 13 säger att det gäller nytillkomna symptom.. inte kroniska. Kan du inte visa mig var du läst att kroniska besvär likställs med nytillkomna besvär som ev är Corona behöver du inte fråga vad sunt förnuft för mig är. Då utgår jag ifrån att du gjort egen tolkning av restriktionerna och tryckt på oss dem i denna tråd. Det står dig fritt att låta kronisk snuva hålla dig hemmafrån mödravård. Men du ska inte du förklara dem som du ger sjukvården och får veta att de kan gå på sin bokade tid.

    Sunt förnuft är för övrigt bl a att kunna skilja på det som är rationellt och irrationellt.
    Ja halmdockor.
    'Det är det du gör, tar saker ur sitt sammanhang, gör en helt ny egen sanning av det och ställer andra till svars för det nya budskapet.
    Läs vad du själv skriver, du påstår saker som inte är sanna helt enkelt.

    Så i fortsättningen kommer du vara saklig?
    Jag har gett dig källor. Varför vägrar du läsa det?
  • Anonym (.)
    Anonym (Sunt förnuft?) skrev 2020-03-25 14:55:52 följande:
    Jag förvränger ingen sanning. Hänvisar till det DU skrivit. herregud. Vem är det som vänder på allt... och nej inte sett en specifik källa på att kronisk snuva räknas som coronasymptom.

    Har läst allt man behöver från Folkhäksomyndigheten och MSB. Det du skriver finns inte med där. Däremot står det att man ska vara hemma om man känner symptom på förkylning. Men det är ju inte det du talat om. Inte det TS menade. Detta gällde kronisk graviditetstäppa. Så vill DU inte va saklig nu så behöver du inte svara mer. Din tolkning får gälla för dig.
    Jo du gör det och jag förklarade varför och hur. Att du nonchalerar det jag skriver förtar inte sanningen.

    Det finns med bara du som åter inte läser mer än du behagar.
    Flera har sagt det till dig, många gånger. Restriktionerna gäller ALLA. Har man symptom som snuva ska man stanna inne eller konsultera sin klinik. 
    Att du inte har förstått (eller läst det) är faktiskt rätt underligt, så många gånger som det skrivits i tråden och hänvisats och citerats. Och du bara missar det?

    Du TYCKER att det är en annan sak men vad du TYCKER är irrelevant i dagens situation. 
  • Anonym (.)
    Anonym (Sunt förnuft?) skrev 2020-03-25 15:10:30 följande:

    "Behöver man hålla sig hemma då både dottern och jag har astma och är snoriga pga de? Måste vi vara hemma från jobb och dagis då?


    Om ni får nya symptom från luftvägarna som t ex snuva så bör ni vara hemma tills ni varit friska i 48 timmar. Om ni bara har samma snuva som ni alltid har så borde ni kunna jobba, gå på dagis men det är lite svårt att ge exakt råd utan att veta mer."

    "Och vad gäller när man har kronisk hosta sen innan?
    Om du inte har några som helst nya symptom så kan du jobba."

    www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/smittskydds...

    Ett exempel. Eftersom du inte tar fram nåt.

    Där stannar jag. Vi kommer inte längre i diskussionen. Kör ditt race du. Jag kommer följa råden och tänka vettigt.


    Borde... svårt att ge exakta råd utan att veta mer.

    Vad är svårt att förstå det?

    Trots allt var det snuva tråden handlar om och inte hosta. 

  • Anonym (.)
    Anonym (Sunt förnuft?) skrev 2020-03-25 15:21:37 följande:
    Himlar med ögonen.
    Du visar ditt sunda förnuft?
  • Anonym (.)
    Anonym (Sunt förnuft?) skrev 2020-03-25 15:45:57 följande:
    Så hur ska personer med pollenallergi leva nu då menar du? Gå till läkaren och bli sjukskriven för det? Det blir man ju inte. Vissa har ju jobb att gå till.. kanske t o m inom vården. Du kan va hemma 2 v utan läkarintyg. Sen då?? Har du tänkt på det i ditt svart - vita tänkande?

    Sen kan man bara inte sitta och säga att "Man kan inte lita på 113 13". Klart man ska. Det numret är inrättat av myndigheterna. Myndigheterna har inte utsett er här till att tolka restriktionerna och döma ut det de säger. Nej känner inte TS. nån i tråden hade ringt 113 13. Jag missade det inte va TS. Har det nån betydelse i sak? Svaret har ni ju. Men det duger inte åt er.

    Sen att anmärka på att "det gäller snuva och inte hosta i tråden" är bara småaktigt och framstår som otroligt onödigt. Jag tog fram en länk från en smittskyddsläkare som visade på det jag sa. Aggressiva anonym (.) länkar inte till nåt dokument.. utan menar bara att jag är puckad som inte fattar. Ja den inställingen kan man ha mot folk...eller faktiskt visa, på ett vettigare sätt, vad man baserar just det här med kronisk snuva på. Men nä..det är bättre att säga att folk är idioter. Tydligen.

    Ha det gott och hoppas ni håller er friska. Jag är klar här. Hoppas TS kom iväg till MVC och att allt var bra.
    Det är riktigt stor skillnad på hosta och snuva så nej, i dagsläget är det inte petitesser.
    Ska du ta fram källor som styrker dina argument att kroniskt snuviga är undantagna restriktionerna får du faktiskt göra det och inte komma med helt annan information.

    Det är faktiskt basic.

    Sen är det väldigt trist att du blir aggressiv av att inte få ha rätt, och nej, det får du inte för att du kommer med fel fakta.

    Åter igen, det här lär vara hundrade gången vi säger det till dig: RESTRIKTIONERNA GÄLLER ÄVEN KRONISKT SNUVIGA. DU SKA STANNA INNE VID MINSTA SYMPTOM PÅ SMITTA (BLA SNUVA).
    DET INNEBÄR ATT KRONISKT SNUVIGA SKA STANNA INNE.
    DET INNEBÄR ATT KRONISKT SNUVIGA MÅSTE RINGA KLINIKEN INNAN DE KOMMER PÅ BESÖK.
  • Anonym (.)
    persikofjaril skrev 2020-03-25 15:48:10 följande:
    Kan vi inte bara enas om att alla måste följa restriktionerna, för det anser vi väl allihop? Och att om man nu har kronisk snuva/astma/pollenallergi, kan det vara bra att ringa mottagningen och se vad de säger, så att de kan vidta skyddsåtgärder om de bedömer att det är viktigt att man kommer dit. 
    Det borde vara så enkelt men jag tycker att det framgår tydligt i tråden att alla inte är överens.
    Det värsta med att alla inte tar det på allvar är att risken är stor att det blir utegångsförbud även i Sverige.
Svar på tråden Bör jag avboka barnmorskebesöket idag? (Ang Corona)