• AndreaBD

    Sommarskola!?

    Anonym (C) skrev 2020-03-25 13:18:56 följande:
    Har inget barn i skolålder men det där håller jag mdd dig om. Varför ska dom plugga nu då om de ska plugga på sommarlovet? Vi vet inte ens om mänskligheten tar sig igenom denna krisen, för det är det ju ingen som vet. Och så ska barnen slösa bort sin kanske korta och dyrbara tid på jorden med ännu mer pluggande? Fy fan vad elakt av skolan/staten att göra så mot barnen! I dessa kristider borde de istället få ta det lite lugnare med skolarbetet, tycker jag.
    Antagligen försöker skolan göra så mycket som möjligt på distans, men vissa saker går inte. Det är svårt att göra idrott eller slöjd på distans. Så jag antar att tanken är att man då får göra det som man inte kunnat göra på distans på sommarlovet. 

    Jag skulle också tro att barnen kommer att få ledigt några dagar eller så, när det inte går att göra mer på distans och man därför får skjuta upp det till t.ex. sommarlovet. Det är ingen bra idé att ge barnen ledigt nu, eftersom vi inte säkert vet hur länge det här kommer att vara, och hur bra det går att ta allt på distans. 
  • AndreaBD
    Anonym (Upprörd) skrev 2020-03-25 16:43:17 följande:

    Skola är superviktigt, MEN mina barn sköter skolan alldeles utmärkt trots att de varit hemma i flera veckor. Ja det skulle kännas väldigt orättvist om de blir av med lov/helger när de jobbar nu också.


    Jag tror att de bara vill förvarna för att man i värsta fall får göra så, men det betyder ju inte att det måste bli så. Skolorna måste ju själva se hur det blir. Det här har man ju inte varit med om förut. Jag kan tänka mig att det kan blir svårt att få till vissa praktiska moment på distans, men det är ju inte ens säkert än, att det inte fungerar. 

    Och jag tror säkert att man kommer att försöka så långt som bara möjligt att ge barnen andra dagar ledigt då. Men det lär man inte vilja göra nu, eftersom det inte går att veta än hur det blir. 
  • AndreaBD
    Anonym (Upprörd) skrev 2020-03-25 19:50:28 följande:
    Vad händer om det här ännu håller i sig över sommaren då?
    Det finns ju INGEN som vet det, så varför frågar du ens? Tror du rektorn vet? Tror du skolverket vet? Det är väl ingen som har facit i handen, utan alla måste improvisera på något sätt och ingen vet vad som händer om en vecka, eller om en månad. 
  • AndreaBD
    Anonym (Lärare2) skrev 2020-03-25 20:20:43 följande:
    För att vara helt ärlig så vet jag inte, det är en av sakerna vi konstant diskuterar. Hur länge kommer det pågå, vad gör vi om det pågår under mycket lång tid, hur länge klarar vi att hålla öppet osv. Detta är okänt område så vi gör upp flera alternativa planer för olika scenarier och så får vi avvakta om läget/rekomendationerna förändras.
    Precis. Jag är också lärare. Och som alla andra här i Sverige, eller i Europa, kan vi inte göra långfristiga planer. Vi har också gjort planer för distansundervisning, men hur vi kommer att sätta betyg och om det blir något som vi behöver ta igen, det kan vi ju inte veta än. 
  • AndreaBD
    Anonym (D) skrev 2020-03-25 22:42:35 följande:

    Tycker att rimligast blir att göra diagnostiska prov. De barn som hamnat efter får extra undervisning, medan de barn som lärt sig det de behöver eller ligger långt fram får inte extra undervisning.

    På så sätt kan man fokusera resurserna på de barn som mest behöver det, medan barn som ligger i fas slipper sitta av tiden.


    Det går inte med dem kunskapskraven som vi numera har. Det krävs mer självständiga arbeten, inte bara snabba svar på frågor. Det varierar förstås mellan olika ämnen, men i genomsnitt är det så.
  • AndreaBD
    Anonym (Hemskola) skrev 2020-03-26 03:45:29 följande:
    Självklart uppskattar jag lärarnas jobb men samtidigt så har de valt att vara lärare och gör det här på sin arbetstid. En lärare borde ha utbildning i pedagogik och lärt sig hur man ska lära ut. De borde också ha kunskap i det de lär ut. Det saknar vi föräldrar. 

    Just nu dubbel och trippeljobbar jag. Först är jag på mitt ordinariejobb ca 5.30-14.30 (borta hemifrån 5-15). Kommer hem och hinner snabbt fixa mat. Sen börjar min arbetsdag nummer två med minst 6 timmars skolarbete för att hjälpa 3 barn i 3 olika årskurser (11-17 år). Då ska jag försöka hjälpa till i 2-3 olika ämnen samtidigt, där barnen som sagt går i olika klasser. Samt att jag är inte det minsta utbildad eller vet själv vad det är jag ska försöka lära mina barn. 17 åringen är tack och lov rätt självgående men inte barnen i åk 5 och 6.  

    Jag undrar hur många lärare som först vill jobba 9 timmar som lärare och sen jobba 6-8 timmar gratis med något de inte har utbildning, kompetens eller kunskap i... 

    Ps... jag har inte mina barn hemma frivilligt, skolorna är stängda så jag har inget val. Jag kan inte heller vara hemma med barnen eller jobba hemifrån. 
    En sak är viktig här: Det är inte lärarna som vill att barnen ska jobba hemma och att föräldrarna ska göra deras jobb. Utan det beror på ett VIRUS. Något som ingen rår för. Varför håller folk på att skylla på rektorn, skylla på lärare, skyller på han... Tegnell?

    Det här är ett krisläge! Det är självklart att det då inte går till som vanligt. Och tyvärr så belastas vissa mer än andra. Först och främst de som jobbar i vården. Man får göra så gott det går helt enkelt. Och man kan inte kräva att vare sig sjukvården eller skolan eller andra ställen ska fungera precis som vanligt. Man får faktiskt räkna med att man måste göra avkall på saker och ting. 
  • AndreaBD
    Anonym (E) skrev 2020-03-26 04:41:56 följande:
    Nu har du valt att bli lärare, det är en väldigt stor skillnad. Och i ditt jobb, som du valt helt själv, ingår det att lösa problem. Dom föräldrar som har barnen hemma nu har troligtvis ett jobb, där det troligtvis ingår att lösa problem också.

    Föräldrar som inte är lärare kanske inte har kunskapen att hjälpa sitt barn med svåra tal eller vad det nu kan röra sig om.
    Det gör säkert lärarna mer än gärna. I min skola är vi inställda på att ha våra lektioner på distans och vi gör all extra-arbete som krävs för att det ska fungera. 

    Hos en del av er verkar det som att skolan inte har någon plan? Det är ju i första hand upp till rektorn då. Det är inte alltid lärare kan köra sitt eget race och bara dra igång något. Tyvärr. Det kan vara så, i en del fall, att det är rektorn som krånglar. 
  • AndreaBD
    Cärolajn skrev 2020-03-27 12:17:58 följande:

    Vad gäller äldre elever som får betyg (högstadie/gymnasie) vore det ju mest effektivt om lärarna frigjorde tid till de elever som behöver mer underlag (tex de som riskerar underkänt/haft väldigt ojämna resultat under läsåret).

    Lärarna bör se över det underlag som finns för varje elev. I "enkla fall" där eleven haft en jämn nivå under hela läsåret och klarat alla kunskapskrav- sätt betyg och fokusera inte mer på dessa elever.

    Sätt istället allt fokus på att ojämna/ej godkända resultat för de elever det berör ska kunna kompletteras i maj/juni.

    På så sätt kan både elever o lärare få sommarlov o slippa sommarskola.

    Eftersom elevantalet blir reducerat på detta sätt (och lärarna bör fokusera på elever i 9:an och 3:e ring gymnasiet) kan det tex vara möjligt att, vid behov, ta in elever i små grupper (5-10 elever tex) där de ska sitta minst 2 meter ifrån varandra i klassrum (eller utomhus om möjligt).

    Så kan de tex få göra kompletterande prov eller uppgifter. Fokusera på de som behöver mer tid och sätt betyg på de som redan är klara så att man inte slösar tid på elever som redan klarat av alla moment. Både elever o lärare bör få sluta skolan i tid och få ett sommarlov.


    Det fungerar inte så som du tror. Dels måste eleverna också få med sig tillräckligt med kunskaper - det är väldigt tveksamt att bara skippa något. Det handlar ju inte bara om att läraren måste ha underlag till betygsättning, utan också att eleven har fått lära sig det som de ska lära sig i den årskursen.

    Och du behöver inte tänka speciellt på lärarna där. Skolorna måste ändå extra-anställa lärare, eller ge lärarna extra betalt om de ska jobba på sommarlovet. 

    Sedan vet man aldrig hur det blir, om en del av eleverna stannar hemma för att de har lite förkylningssymptom eller är oroliga, så har man ju färre elever, men det beror ju på vilka. Om det är just de eleverna som skulle behöva jobba intensivt som är hemma, då faller ju det. Och att det skulle bli allmän stängning - det ser inte ut så, och om det skulle bli så, så försöker man ju i första hand med distansundervisning för ALLA elever. Sedan kan man hjälpa dem som behöver lite extra.

    Det kan dock uppstå problem med att man inte kan göra alla moment (t.ex. i idrott, slöjd, hemkunskap) på distans. 
  • AndreaBD
    Cärolajn skrev 2020-03-27 15:06:41 följande:
    "Så som du tror" - läste du ens inlägget? De elever man HAR tillräckligt med underlag är det onödigt att testa en massa extra (såsom ofta görs, alla elever får göra samma kunskapskrav flera gånger för att en del behöver få fler chanser). Istället för att slösa tid på de elever där man redan HAR underlag, bör tiden läggas på de elever där man INTE har tillräckligt med underlag (För tex godkänt eller om eleven visat ojämna resultat). I normalfallet gör ofta alla elever tex argumenterande tal, utredande text osv FLERA gånger men detta bör slopas i dessa kristider och istället bör betyg sättas snabbt där det FINNS underlag och tid läggas på de elever där man INTE har underlag.
    Det är klart jag läste! Det är därför jag skrev det. Det spelar ingen roll om man har lite eller mycket underlag, det ändrar inte på att eleverna ska ha LÄRT SIG vissa saker. I mitt eget ämne (engelska) skulle det visserligen funka, så som du säger. I alla fall undantagsvis. Kanske även i svenska, men det är mer tveksamt där.

    Men det finns ämnen - t.ex. SO- och NO-ämnen, där man ska ha behandlat alla världsreligioner eller båda världskrigen och efterkrigstiden. Och har man inte hunnit med det, så har man inte. Det finns inte bara kunskapskriterier utan även centralt innehåll som ska hinnas med, om du nu är så insatt.

    Och jag har inget emot att INTE testa elever som jag har tillräckligt med underlag på FLERA gånger, men det var inte det det handlade om. Dessutom vore det lite tveksamt att ge vissa elever ledigt, i princip, för att de är "klara". Och det är inte heller säkert att man skulle hinna med resten av eleverna på mindre tid. Det är just de som behöver mycket tid, och det går inte alltid att komprimera. 
Svar på tråden Sommarskola!?