Inlägg från: Davinia |Visa alla inlägg
  • Davinia

    Diastasis recti

    Hej allihopa!
    Skulle behöva komma i kontakt med någon som har delade bukmuskler och har svåra bekymmer i samband med detta. Jag har efter många års tvekan bestämt mig för att det får vara nog nu och har haft sporadisk kontakt med vården på alla möjliga vis, sjukgymnaster, läkare, naprapater, kiropraktorer och osteopater, har även varit hos massageterapeuter och faktiskt ett medium.

    Jag har googlat och läst och arbetar i vården själv så jag vet hur jag ska sålla i informationen. 

    Jag har symtom som: Tyngdkänsla, svårighet emellanåt att hålla urinen, kramper i magen vid träning - då på olika ställen i magen. En gång kom en typ som en boll upp mitt på magen - fick panik och fick trycka tillbaka bollen och lägga mig på magen, vad jag förstår ni i efterhand så var det tarmarna som dök upp där. Var på vårdcentralen förra året då jag började få nedsatt känsel i vänster ben, fick då till mig att det inte var ryggen jag hade ont i, utan det var skinkorna så jag fick gå till rehab. Jag gick på rehab och tränade, med naproxen dagligen, vilket inte hjälp något alls. Jag fick även elbehandlingar med akupunktur som avlastade en del men hjälpte inte till slut heller. 
    Gav upp ett tag efter det, men nu har jag varit på vårdcentralen igen, hos en annan läkare som skrev remiss till röntgen - lagringar mellan kotor och det var så liten förändring så det gör de inget åt, jag får gå till rehab....

    Med tanke på mina magproblem så tror doktorn jag har endometrios så en gyn undersökning skall utföras på fredag, jag ska även till rehab på fredag och när jag pratade med henne i telefon så berättade jag att jag nämnt diastasis recti för läkaren men det trodde inte han. Ser i tråden (från 2012)  att vissa i norrbottens län fått detta konstaterat och fått operation via landstinget. 

    Jag undrar: Hur konstaterade läkaren att det var detta ni hade? Skriv gärna också vem, kan tänka mig att resa vart som helst för att träffa någon som förstår och gör adekvat bedömning. Behöver både hopp, pepp och förhoppningsvis kan känna att livet funkar igen. Någon som fått ryggbesvär med lagringar i ländryggen till följd utav diastasis recti?

    Hoppas på svar och tips!

  • Svar på tråden Diastasis recti
  • Davinia

    Var och gjorde ultraljud idag, den läkaren bedömde att det inte var diastas. Jag har läst otaliga bloggar där kvinnor varit med om att de ej blivit diagnostiserade där det sen visat sig att det behövdes operation ändå via privat klinik.

Svar på tråden Diastasis recti