Inlägg från: Anonym (Giftocholycklig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Giftocholycklig)

    Hittade man på otrohetssida, öppna upp förhållandet?

    Kommit på min man sen sex år tillbaka att surfa på en otrohetssida. Han påstår att han inte gjort mer än kollat runt på bilder och velat se om det varit riktiga profiler eller botar. Alltså inte träffat eller skrivit med någon (men vem vet vad som hänt om jag inte kommit på detta, han har inte hunnit vara medlem på sidan så länge, det kommer man alltid bara få spekulera i..)

    Nu till frågan. Då vi har ett litet barn och har det bra i övrigt så känns det inte alls lätt att bara ge upp och skilja sig pga av en sån här sak. Eller vad anser ni? Vad hade ni gjort i samma sits? Jag funderar på om man ska prova öppet förhållande, då även jag ju kan känna att det kanske skulle gynna oss och vi båda får leva ut lustar vi uppenbarligen inte kan få med varandra.. Några med den erfarenheten här? Alla tips och tankar välkomna!

  • Svar på tråden Hittade man på otrohetssida, öppna upp förhållandet?
  • Anonym (Giftocholycklig)
    DasNerd skrev 2020-03-30 22:02:37 följande:

    Rätt märkligt beteende av dig när du själv känner likadant.

    Man får intrycket att den enda anledning du är tillsammans med mannen är barnet. Då är det inte heller konstigt att han kollar på annat.


    Märkligt att vilja lösa ett problem som jättemånga i långa relationer verkar ha? Det tycker inte jag. Om allt annat funkar och grundkärleken och vänskapen finns där tycker jag att det är vuxet att göra det bästa för sin och familjens skull. Om det funkar.
    Oerhörd skrev 2020-03-30 22:42:00 följande:

    Om ni båda vill det så finns inget som hindrar er. Kom ihåg varandra i det och våga kommunicera. Jag lever i öppna relationer just för att vi inte alls vill lämna familjelivet med någon vi älskar, men inte heller vill begränsa oss och våra känslor bara på grund av konvention. Det är svårt för de flesta att acceptera hur otillräckliga vi är tror jag. Eller så är det faktiskt bara jag som är otillräcklig, men det är lugnt, jag är ju lycklig som jag har det. Och otrohetsstatistiken talar emot att det suget är något som drabbat mig och min man exklusivt. Vi vill så gärna vara allt för varandra. Men helt seriöst är det nedrans skönt att släppa det kravet både på oss själva och på varandra.


    Tack för ditt svar! Det är precis som ni har det jag tror att allt fler kommer att lösa sina relationer i framtiden. Vi verkar liksom inte vara skapta för att vara monogama i resten av livet (om man träffas tidigt). Det är skönt att höra om de det funkar för, vi är inte särskilt svartsjuka av oss så jag hoppas det kan gå..
  • Anonym (Giftocholycklig)
    Anonym (man) skrev 2020-04-01 12:52:11 följande:

    Nja, om det är vuxet eller bara bortskämt (jag ska ha mitt till vilket pris som helst) kommer väl visa sig med tiden.

    Men så länge ni båda är överens så är det ju upp till er. Men om ni gör det så är det ju bra om ni är fullt medvetna om vilka risker ni tar. Det är ju inte bara monogami som kan orsaka problem, att öppna upp förhållandet kan ju medföra andra problem. Ett uppenbart problem hos er eller rättare sagt honom är att han inte verkar dra sig för att gå bakom din rygg för att göra något som han misstänker du inte gillar...och det är ju ett beteende som inte är önskvärt i något slags förhållande, inte ens öppna. För om ni öppnar upp ert förhållande antar jag att ni kommer sätta upp gränser för vad som är ok och vad som inte är ok, men om han är en person som tycker det är ok att strunta i gränser bara man gör det i smyg så kommer ni få problem oavsett vad ni kommer överens om.


    Om jag skulle ha mitt till vilket pris som helst skulle jag ha lämnat och levt ett enkelt singelliv igen, men vi har ju ansvar för vårt barn.. Har du själv erfarenhet av öppet förhållande? Borde man ist ge upp direkt? Jag har aldrig ens tänkt tanken att vara otrogen men tror inte detta går att rädda på något annat sätt.. vill helst slänga allt vi har för bara ett enda snedsteg.

    Och ett till svar på dasnerd ovan, om man skyller någons otrohet på partnern säger det mer om ens egna issues. Jag har funnits där och velat ligga men det har mer varit han som undvikit. Så, enbart hans val.
    Oerhörd skrev 2020-04-01 13:01:36 följande:

    Det har vi löst med att allt är ok, det är tex ok att bli ledsen eller känna sig sviken emellanåt. Det är inte en deal breaker att inte vara överens om varenda situation som någonsin kan uppstå. Känner jag mig åsidosatt funderar jag noga på varför, det är sällan på grund av en enda händelse, utan snarare för att något annat i relationen eller i mig saknats under en period, bättre att jobba på det då än att förvägra partnern att leva tänker vi. Men barnen går först i alla lägen. Eftersom vi båda är föräldrar till dem så är det precis lika viktigt för oss båda, och det är förstås väldigt skönt.


    Du har kloka tankar, tack för att du delar! Hur länge har ni haft öppet? Och pratar ni mycket om det, delar med er osv?
  • Anonym (Giftocholycklig)

    *INTE slänga, skulle det såklart stå

  • Anonym (Giftocholycklig)
    Anonym (Njaaa) skrev 2020-04-01 14:01:17 följande:

    Trolltråd?

    Få som upptäcker att maken är på väg att vara otrogen reagerar med att vilja öppna upp förhållandet. Låter som någon fantiserar om hur den vill ha det.


    Kan det har att göra med din egna åsikt om öppna förhållanden, för jag gissar att du inte mött på och frågat alla som varit med om detta hur de reagerat? Vi har varit vänner i flera år innan vi blev ihop och har det ok i övrigt (eller trodde jag väl ialf..) plus att det var ett tag sen detta hände så chocken har lagt sig.
  • Anonym (Giftocholycklig)
    Anonym (FYI) skrev 2020-04-01 14:48:05 följande:

    Nja, det låter som en önskan från din sida. Som någon typ av hämnd. Har du ö.h.t. pratat med honom om att öppna upp?


    Och du vet att jag inte var skärrad när det hände? Vilket som sagt var för flera månader sen, nu försöker jag lösa ett problem som jag och han har och frågade om råd. Förlåt om det hotar er bild av perfekta relationer.
    Anonym (FYI) skrev 2020-04-01 14:48:05 följande:

    Nja, det låter som en önskan från din sida. Som någon typ av hämnd. Har du ö.h.t. pratat med honom om att öppna upp?


    Absolut inte hämnd, så funkar inte jag. Ja jag har luftat idén.
  • Anonym (Giftocholycklig)

    Första svaret skulle såklart till "Njaaa", blev nåt fel på sidan.

  • Anonym (Giftocholycklig)
    Anonym (FYI) skrev 2020-04-01 16:37:40 följande:

    Och vad fick du för svar?

    Och om det inte finns något hämndmotiv, vad är då drivkraften att öppna om du inte haft dom tankarna innan?


    Hm skrev jag inte innan att jag bara försöker hitta någon lösning till det problem vi uppenbarligen har.. jobbar på riktigt vuxna människor med hämnd på det sättet mot sitt barns mamma eller pappa? Eller ja om man är sjuk förstår jag det, men jag tänker absolut inte så. Jag tänker att det kanske är sista chansen och allt troligen är kört ändå, men att gå tillbaka i gamla spår kommer ju ialf inte gå.
    Anonym (FYI) skrev 2020-04-01 17:00:54 följande:

    Får väl tillägga att jag i min bekantskapskrets eller i min omgivning inte vet någon som klarat ett öppet förhållande över tid.

    För det mesta tror jag att mannen i förhållandet måste vara väldigt frisinnad och vara fri från varje tillstymmelse till svartsjuka eftersom det oftast är sjukt mycket lättare för en kvinna att fixa ett ligg än för en man.

    Tror det blir en obalans i förhållandet som kommer att förstöra allt.


    Jag vet också de som haft det och de som brutit upp hade ändå gjort det förr eller senare, de hade kommit till en punkt där attraktionen dem emellan var borta. Vet också ett par som är lyckligare än någon annan jag vet, som haft öppet i många år.
  • Anonym (Giftocholycklig)

    OCH jag säger inte att jag inte är arg och besviken, det är jag och jag tycker han betett sig som skit såklart. Det blir typ omöjligt med tilliten framöver...

  • Anonym (Giftocholycklig)
    Anonym (man) skrev 2020-04-01 17:43:50 följande:

    Jag känner ett par som lever öppet, men det beror mest för att mannen är livrädd för att förlora henne, halva tiden med deras barn, hus, familjeliv, etc och gör vad som helst för att hon inte drar, det började med att hon knullade runt bakom hans rygg tills det kom fram, när det väl kom fram så gick han med på ett öppet förhållande mest av rädsla.... kontentan vart att hon ff knullar runt som hon känner för och han ligger bara med henne.

    Alla öppna förhållanden är inte pga vuxna människor som försöker hitta en vuxen lösning på problem, vissa kan bero på rädsla, skev maktfördelning,  personliga issues. etc, etc...


    Himla tråkigt. Jag bryr mig väl eg inte så mycket om varför andra har öppna förhållanden, jag måste utgå från vår situation. Och de där anledningarna låter ju hemska, då ska man väl inte stanna alls?

    Jag skulle ialf aldrig träffa en upptagen man/kvinna om jag var i öppet, otrogna människor gör mig bara illamående.
    Anonym (FYI) skrev 2020-04-01 18:41:42 följande:

    Men vad fick du för respons från partnern? Tyckte han öppet var en bra ide?


    Nej han tyckte ju inte det.. såklart livrädd att jag ska få bättre sex nån annanstans och kanske också bli kär.. Detta var verkligen inte enkelt på något sätt. Synd att han skulle ta oss hit.
  • Anonym (Giftocholycklig)
    Anonym (Sam) skrev 2020-04-01 22:28:07 följande:

    Och här har du anledningen till att ni inte ska ha ett förhållande. Ett öppet förhållande bygger minst lika mycket på tillit, förmodligen mer. Blir bara en plåga att utsätta sig själv för det utan att fullt ut kunna lita på sin partner. Uppenbarligen respekterar han inte dig. Då ska ni inte ha ett parförhållande. Kanske kan ni istället fokusera på att göra ett snyggt avslut och sedan vara bra medföräldrar och inte fortsätta med en relation som ni riskerar bli än mer infekterad? Det lär väl vara det bästa för barnet.


    Ja du har nog helt rätt. Vi kommer att separera i det långa loppet, nu är det ju bara massa annan skit därute som stoppar allt vad egna kriser heter...
    Anonym (FYI) skrev 2020-04-01 23:38:52 följande:

    Håller med.Nä precis. Och han har ju antagligen rätt i sina farhågor. Kanske inte bättre...det har jag ingen aning om, men definitivt mer sex, och då tycker i.a.f inte jag det är något öppet förhållande att ha. Det blir en ojämnhet i förhållandet som till slut (som han dessutom är motståndare till) kommer att sänka det.

    Men det är klart...vill du bara jävlas, utan att lösa något, så stå på dig. Känns lite som att du har någon kandidat på gång redan?

    Han är en otrogen skitstövel, som du helt tappat tilliten för, så varför inte bara lämna?

    Det "man" tar upp tror jag är vanligt i öppna förhållande där kvinnan initierat öppet förhållande.


    Ja anledningen var ju barnet som är litet än...vi har sjukdomar i familjen som gör det så svårt att separera kust nu och så coronan på det liksom.. sämst timing på alla sätt.

    Ingen kandidat, ingen plan på att jävlas, vill bara hitta nåt sätt att kunna "stå ut" några månader till.

    ..
  • Anonym (Giftocholycklig)
    Anonym (FYI) skrev 2020-04-06 00:31:04 följande:

    Och det skulle vara att öppna förhållandet??

    Jag funderar på vad  som är relevant i att öppna ert förhållandet "bara" för att han chattat på någon otrohetssite. Känns som du har tröttnat på honom för länge sedan och nu när du kom på honom tar du chansen. Här är det inte frågan om någon samtalsterapi...Nä..pang på rödbetan..öppna förhållandet...??

    Du har all rätt att vara kränkt och förbannad på honom, men tar du inte i så du kräks nu? Känns ändå som om du vill jävlas.


    Då får du känna det du känner så lämnar jag det där. Du verkar aggressiv och projicerar något du känner på mig, så det blir inte konstruktivt vad jag än svarar.
    Lione81 skrev 2020-04-06 09:27:43 följande:

    Öppet förhållande är mer vanligare än man tror. Många förhållande blir det bästa vänner. Man vill ändå inte skilja sig, allt fungerar perfekt. Man har sex fast inte lika ofta. Båda kan ha varsin älskar eller två på sidan av och leva ut. Ändå behålla sin familj,

    Vad är det just du som saknar när du inte kan leva ut, har ni ett fungerande sexliv nu?


    Exakt så jag tänker också. Jag vet ju fler som lever så och det funkar för, sen fattar man ju att det inte kan passa alla. Men man vet inte innan man försökt.. Vi har det fungerande i övrigt och faktorer i familjen som gör att vi verkligen borde hålla ihop för tillfället. Han vill helt enkelt inte ha sex med mig, vi har försökt få till en passion sista året. Hopplöst.
Svar på tråden Hittade man på otrohetssida, öppna upp förhållandet?